دانلود پایان نامه ارشد:ارائه ی مدل برنامه ریزی استراتژیک برای جاذبه های گردشگری( مطالعه موردی: … |
- تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی تحقیق…………………………………………….……………10
1-11-1) جاذبه گردشگری……………………………..……….……….………………..10
1-11-2) برنامه ریزی…………………………………….…….………………………..11
1-11-3) استراتژی………………………………..……….……………………………..12
1-11-4) برنامه ریزی استراتژی…………………………….……..………………………12
1-11-5) جیرفت…………………………………………………………………………………..14
فصل دوم) مبانی نظری
2-1) مقدمه………………………………….….……………………………………………………..17
2-2) سیر و سفر از دیدگاه قر……………………….………………..…………………………..18
2-3) سخنان بزرگان دین در مورد سفر…………………………………………………..…….……………20
2-4) تعریف و مفهوم نظام گردشگری………………………….………..……………………..…………20
2-4-1) تعریف گردشگری…………………………………..……………………………..20
2-5) پیشینه جهانگردی در استان کرمان…………………..…..………….………….……………22
2-6) تاریخچه و منشأ برنامه ریزی استراتژیک…………………………….……………….……………25
2-6-1) تاریخچه برنامه ریزی استراتژیک…………………..……………….……………25
2-6-2) تاریخچه برنامه ریزی استراتژیک در غرب………………………..……………………28
2-6-3) تاریخچه برنام ریزی استراتژیک در ایران…………………………..…………………31
2-7) مدل های نظری برنامه ریزی استراتژیک……………………………….…..………………………32
2-7-1) مدل برنامه ریزی استراتژیک پایه………………………………………….….………32
2-7-2) مدل برنامه ریزی استراتژیک مبتنی بر هدف…………………….…………………33
2-7-3) مدل برنامه ریزی استراتژیک تعدیلی…………………………………………..……….…34
2-7-4) مدل برنامه ریزی استراتژیک سناریویی………….…………….………….…………35
2-7-5) مدل برنامه ریزی استراتژیک ارگانیک………………..…..………………………36
2-7-6) مدل برنامه ریزی استراتژیک استونر و فریمن……..…………..……….…………38
2-7-7) مدل برنامه ریزی استراتژیک برایسون……………………………….…….…………41
2-7-8) مدل برنامه ریزی استراتژیک دانکن………………………..……….…….…………43
2-7-9) مدل برنامه ریزی استراتژیک دیوید……………………………………..…….………46
2-7-10) مدل برنامه ریزی استراتژیک هکس…………………..……….……….…………47
2-7-11) مدل برنامه ریزی استراتژیک پیرس و رابینسون………………….……………….…48
2-7-12) مدل برنامه ریزی استراتژیک گود اشتاین……………….………….………..….…49
2-7-13) مدل برنامه ریزی استراتژیک وایتمن……………………….………..……..………50
2-7-14) مدل برنامه ریزی استراتژیک دفت……………………….……….…………………51
2-7-15) مدل برنامه ریزی استراتژیک گلوئیک………………….………….……….…………53
2-8) ابعاد برنامه ریزی……………………………………………………..………………….………………54
2-8-1) بعد زمان در برنامه ریزی……………………………….….……….…….………….…54
2-8-2) بعد کاربرد در برنامه ریزی……………………..……………..………………55
2-8-2-1) برنامه های تک کاربردی……………..………….…….………….……55
2-8-2-2) برنامه های دائمی…………….……..……..…….…………………56
2-8-3) بعد وسعت در برنامه ریزی……………..…………..….…….……………56
2-8-3-1) برنامه ریزی استراتژیکو..…….. ……………….…….…………………56
2-8-3-2) برنامه ریزی تاکتیکی…….……..…….……….…….………………57
2-8-3-3) برنامه ریزی عملیاتی…………..………..…….…….…………………57
2-9) اهمیت برنامه ریزی جهانگردی………….…….….…………………………………58
2-10) نظام دهی گوناگون مدل برنامه ریزی استراتژیک جهانگردی…………..…….…….………62
2-11) مزایا و معایب الگوی استراتژیک برنامه ریزی جهانگردی………..….……………………65
2-11-1) مزایا…………..………………………………………………………65
2-11-2) معایب…………………………………………………………………66
2-12) برنامه ریزی توسعه گردشگری………………………………………………………66
2-13) سیر تحول برنامه ریزی گردشگری…………………………….………………………………68
2-14) مراحل توسعه و تکامل گردشگری………………….…………..………….……………70
2-15) سطوح برنامه ریزی توسعه گردشگری…………………..…………..…………….……73
2-15-1) سطح بین المللی برنامه ریزی گردشگری…….………….…………….……73
2-15-2) برنامه ریزی گردشگری در سطح ملی……..………….……………………73
2-15-3) برنامه ریزی گردشگری در سطح منطقه ای…………………………………74
2-15-4) برنامه ریزی در سطح زیر منطقه ای……….………………………………74
2-15-5) برنامه ریزی در سطح پهنه توسعه و کاربری زمین…………….………………75
2-15-6) برنامه ریزی در سطح سایت………….…………………………………75
2 -15-7) طراحی تسهیلات……………………………………………………76
2-16) بررسی تحقیقات انجام شده…………….…….………………………………………76
2-16-1) تحقیقات انجام شده در داخل…………….……..……………………………76
2-16-2) تحقیفقت انجام شده در خارج…….……….………………………………78
2-17) ارائه مدل …………………..….……….……………………………………………79
2-17-1) ملاحظات خاص در طراحی مدل برنامه ریزی استراتژیک جهانگردی……….…..…..79
فصل سوم)روش تحقیق و سیمای عمومی شهرستان جیرفت ، تبیین وضع موجود بخش های اقتصادی- اجتماعیشهرستان جیرفت
3-1) مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………..83
3-2) جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………………………………..83
3-3) نمونه آماری……………………………………………………………………………………………………………………………………84
3-4) روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………….84
3-4-1) انتحاب نمونه از بین متخصصان و صاحبنظران گردشگری……………………………………………………………….84
3-4-2) لنتخاب نمونه از بین جامعه میزبان85…………………………………………………………………………………………84
3-4-3) حجم نمونه………………………………………………………………………………………………………………………………..85
3-5) روش پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………….87
3-5-1) مرحله مطالعات کتابخانه ای………………………………………………………………………………………………………..87
3-5-2) مرحله مطالعات میدانی………………………………………………………………………………………………………………..87
3-5-3) تهیه و تکمیل پرسشنامه …………………………………………………………………………………………………………….88
3-6) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات………………………………………………………………………………………………………….88
3-7) روایی پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………………………..89
3-8) پایایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………………………………………………….89
3-9) آزمون های آماری……………………………………………………………………………………………………………………………90
3-10) نگاهی اجمالی به مطالعه موردی…………………………………………………………………………………………………….90
3-10-1) وجه تسمیه جیرفت…………………………………………………………………………………………………………………..90
3-11) سیمای عمومی شهرستان جیرفت……………………………………………………………………………………………………91
3-11-1) ویژگی ها و شاخص های جغرافیایی……………………………………………………………………………………………..91
3-11-1-1) معرفی شهرستان………………………………………………………………………………………………………………….91
3-11-1-2) تقسیمات کشوری شهرستان…………………………………………………………………………………………………..91
3-11-1-3) آب و هوا……………………………………………………………………………………………………………………………..91
3-11-2) ویژگی ها و شاخص های جمعیتی شهرستان…………………………………………………………………………………92
3-11-2-1) جمعیت و نیروی انسانی………………………………………………………………………………………………………..92
3-11-2-2) پیشینه تاریخی……………………………………………………………………………………………………………………93
3-12) تبیین وضع موجود بخش های اقتصادی- اجتماعی شهرستان…………………………………………………………….93
3-12-1) ویژگی ها و شاخص های اقتصادی تولیدی شهرستان……………………………………………………………………93
3-12-1-1) بخش کشاورزی و منابع طبیعی……………………………………………………………………………………………..93
3-12-1-2)منابع طبیعی…………………………………………………………………………………………………………………………94
3-12-1-3) بخش منابع آب……………………………………………………………………………………………………………………95
3-12-1-4) بخش صنعت و معدن……………………………………………………………………………………………………………96
3-12-1-5) بخش محیط زیست……………………………………………………………………………………………………………..96
3-13) آثار تاریخی و جاذبه های دیدنی و گردشگری…………………………………………………………………………………..97
3-13-1) آثار شهر دقیانوس و تپه های کنارصندل……………………………………………………………………………………98
3-13-2) قلعه سموران…………………………………………………………………………………………………………………………..99
3-13-3) موزه میراث فرهنگی………………………………………………………………………………………………………………..100
3-13-4) گورخانه یا مقبره حیدری…………………………………………………………………………………………………………102
3-13-5) غار شعیب…………………………………………………………………………………………………………………………….102
3-13-6) چاه آرتزین چمن……………………………………………………………………………………………………………………102
3-13-7) بُندر دوساری…………………………………………………………………………………………………………………………103
3-13-8) آبشارها………………………………………………………………………………………………………………………………….103
3-13-9) روستای دلفارد…………………………………………………………………………………………………………………….104
3-13-10) سایر آثار تاریخی و اماکن دیدنی و مذهبی……………………………………………………………………………..105
3-13-11) صنایع دستی…………………………………………………………………………………………………………………………105
3-13-12) آداب و رسوم…………………………………………………………………………………………………………………………….106
3-13-13) جشن سده………………………………………………………………………………………………………………………….108
فصل چهارم) تجزیه و تحلیل یافته ها
4-1) مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………….111
4-2) بررسی شاخص های دموگرافیک و سوالات توصیفی……………………………………………………………………………….111
4-3) روش تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………………………………………………………..128
4-3-1) ماتریس ارزیابی عوامل خارجی………………………………………………………………………………………………………………..128
4-3-2) ماتریس ارزیابی عوامل داخلی………………………………………………………………………………………………………………….132
4-3-3) تجزیه و تحلیل سوات………………………………………………………………………………………………………………….136
4-3-4) تجزیه و تحلیل داخلی و خارجی………………………………………………………………………………………………..140
4-3-5) ماتریس برنامه ریزی کمی راهبردی…………………………………………………………………………………………….141
فصل پنجم) بحث، نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات
5-1) مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………….147
5-2) بحث و نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………………….147
5-3) نتیجه گیری از سوالات توصیفی……………………………………………………………………………………………………..149
5-4) تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصت های گردشگری……………………………………………………….150
5-5) نتیجه گیری از نقاط قوت………………………………………………………………………………………………………………151
5-6) نتیجه گیری از نقاط ضعف…………………………………………………………………………………………………………….151
5-7) نتیجه گیری از فرصت های مطرح شده……………………………………………………………………………………………..152
5-8) نتیجه گیری از تهدیدهای مطرح شده……………………………………………………………………………………………..152
5-9) نتیجه گیری از ماتریس ارزیابی عوامل خارجی…………………………………………………………………………………………152
5-10) نتیجه گیری از ماتریس ارزیابی عوامل درونی……………………………………………………………………………………………153
5-11) نتییجه گیری از ماتریس سوات…………………………………………………………………………………………………….154
5-12) ماتریس برنامه ریزی کمی……………………………………………………………………………………………………………156
5-13) مشکلات و تنگناهای تحقیق………………………………………………………………………………………………………..156
5-14) مشکلات و تنگناهای محقق…………………………………………………………………………………………………………157
5-15) پیشنهادات به سایر محققین…………………………………………………………………………………………………………157
5-16) پیشنهادات کاربردی تحقیق………………………………………………………………………………………………………….157
پیوست
پرسشنامه شماره (1) …………………………………………………………………………………………………………………………..II
پرسشنامه شماره(2) …………………………………………………………………………………………………………………………..III
منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………………………………………………………….IIIV
فهرست جداول
جدول 2-1) انواع برنامه ریزی بر اساس زمان، کاربرد و وسعت………………………………………………………………………………..56
جدول 3-1) جدول مورگان برای برآورد حجم نمونه………………………………………………………………………………………………..87
جدول 3-2) آلفای کرونباخ برای پایایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………………………….9
جدول 3-3) مشخصات عمومی شهرستان جیرفت بر اساس تقسیمات کشوری……………………………………………………..92
جدول 3-4) آمار جمعیت شهرستان جیرفت……………………………………………………………………………………………………………92
جدول 3-5) مناطق تحت مدیریت محیط زیست…………………………………………………………………………………………………….97
جدول 4-1) توزیع فراوانی متغییر جنسیت……………………………………………………………………………………………………………112
جدول 4-2) توزیع فراوانی متغییر سن طبقه بندی شده پاسخگویان…………………………………………………………………….113
جدول 4-3) توزیع قراوانی متغییر تحصیلات پاسخگویان……………………………………………………………………………………..114
جدول 4-4) توزیع فراوانی متغییر وضعیت اشتغال پاسخگویان……………………………………………………………………………115
جدول4-5) توزیع فراونی متغییر نوع شغل پاسخگویان…………………………………………………………………………………………116
جدول4-6) توزیع فراوانی پاسخ ها درباره اهمیت قوت ها………………………………………………………………………………………117
جدول 4-7) توزیع فراوانی پاسخ ها درباره اهمیت ضعف ها…………………………………………………………………………………..120
جدول 4-8) توزیع فراوانی پاسخ ها درباره اهمیت فرصت ها…………………………………………………………………………………123
جدول 4-9) توزیع فراوانی پاسخ ها درباره اهمیت تهدیدها…………………………………………………………………………………..126
جدول 4-10) ارزیابی عوامل خارجی استراتژیک……………………………………………………………………………………………………130
جدول 4-11) ارزیابی عوامل داخلی استراتژی………………………………………………………………………………………………………..134
جدول4-12) جدول ماتریس سوات………………………………………………………………………………………………………………………138
جدول 4-13) جدول برنامه ریزی کمی راهبردی………………………………………………………………………………………………….142
جدول 4-14) جدول استراتژی های راهبردی……………………………………………………………………………………………………….144
جدول 4-15) اولویت بندی راهبردها……………………………………………………………………………………………………………………..145
فهرست اشکال
شکل 1-1) مراحل انجام کار……………………………………………………………………………………………………………………………………..15
شکل 2-1) مراحل برنامه ریزی استراتژیک………………………………………………………………………………………………………………57
شکل 2-2) مراتب دستیابی به برنامه ریزی استراتژیک……………………………………………………………………………………………69
شکل 4-1) نمودار دایره ای توزیع جنسیت پاسخگویان………………………………………………………………………………………..112
شکل4-2) نمودار میله ای توزیع سن پاسخگویان………………………………………………………………………………………………….113
شکل4-3) نمودار دایره ای توزیع تحصیلات پاسخ گویان……………………………………………………………………………………..114
شکل 4-4) نمودار دایره ای توزیع فراوانی و وضعیت اشتغال پاسخگویان…………………………………………………………….115
شکل 4-5) نمودار دایره ای توزیع فراوانی نوع شغل پاسخگویان…………………………………………………………………………..116
شکل 4-6)نمودار راداری میانگین اهمیت قوت ها…………………………………………………………………………………………………119
شکل 4-7) نمودار راداری میانگین اهمیت ضعف ها……………………………………………………………………………………………..120
شکل 4-8) نمودار راداری میانگین اهمیت فرصت ها…………………………………………………………………………………………….124
شکل 4-9) نمودار راداری میانگین اهمیت تهدیدها………………………………………………………………………………………………125
شکل 4-10) شناسایی استراتژی های مناسب……………………………………………………………………………………………………….141
ست نمودار
نمودار 2-1) سیر تاریخی تکامل برنامه ریزی جهانگردی…………………………………………………………………………………………24
نمودار2-2) مدل مفهومی تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………..33
نمودار2-3) مدل برنامه ریزی استراتژیک پایه…………………………………………………………………………………………………………..34
نمودار 2-4) مدل برنامه ریزی استراتژیک مبتنی بر هدف……………………………………………………………………………………….35
نمودار 2-5) مدل برنامه ریزی استراتژیک تعدیلی……………………………………………………………………………………………………36
نمودار 2-6) مدل برنامه ریزی استراتژیک سناریویی…………………………………………………………………………………………………37
نمودار 2-7) مدل برنامه ریزی استراتژیک ارگانیک………………………………………………………………………………………………….38
نمودار 2-8) مدل برنامه ریزی استراتژیک استونر و فریمن……………………………………………………………………………………..41
نمودار 2-9) مدل برنامه ریزی استراتژیک برایسون………………………………………………………………………………………………….45
نمودار 2-10) مدل برنامه ریزی استراتژیک دانکن………………………………………………………………………………………………….46
نمودار 2-11) مدل برنامه ریزی استراتژیک دیوید…………………………………………………………………………………………………..47
نمودار 2-12) مدل برنامه ریزی استراتژیک هاکس ………………………………………………………………………………………………..49
نمودار 2-13) مدل برنامه ریزی استراتژیک پیرس و رابینسون……………………………………………………………………………….50
نمودار 2-14) مدل برنامه ریزی استراتژیک گوداشتاین…………………………………………………………………………………………..51
نمودار 2-15) مدل برنامه ریزی استراتژیک وایتمن…………………………………………………………………………………………………52
نمودار 2-16) مدل برنامه ریزی استراتژیک دفت…………………………………………………………………………………………………….53
نمودار 2-17) مدل برنامه ریزی استراتژیک گلوئیک………………………………………………………………………………………………..81
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-16] [ 11:54:00 ب.ظ ]
|