همبستگی

(r²)ضریب

 

تبیین

tسطح معناداریعرض از مبدأشیب (y)

به هم پیوستگی۶٫۱۷۱٫۲۵۶۰-۰٫۳۵۰٫۱۳-۲٫۸۹۰٫۰۱۷٫۰۰-۰٫۰۴بیان۵٫۲۳۱٫۲۱۶۰-۰٫۲۰۰٫۰۴-۱٫۵۵۰٫۱۳۵٫۶۹-۰٫۰۲درگیری۲٫۳۷۱٫۹۷۶۰۰٫۵۱۰٫۲۶۴٫۵۵۰٫۰۰۰٫۴۶۰٫۰۸استقلال۴٫۱۲۱٫۱۲۶۰۰٫۱۲۰٫۰۲۰٫۹۴۰٫۳۵۳٫۸۶۰٫۰۱جهت یابی پیشرفت۴٫۹۵۱٫۴۲۶۰-۰٫۱۳۰٫۰۲-۰٫۹۶۰٫۳۴۵٫۲۸-۰٫۰۱جهت یابی فکری- فرهنگی۵٫۰۲۱٫۸۵۶۰-۰٫۳۰۰٫۰۹-۲٫۴۴۰٫۰۲۶٫۰۸-۰٫۰۵جهت یابی فعالیت های تفریحی۵٫۶۷۱٫۸۸۶۰-۰٫۳۹۰٫۱۶-۳٫۲۷۰٫۰۰۷٫۰۷-۰٫۰۶تاکیدات اخلاقی- مذهبی۵٫۶۸۱٫۶۷۶۰۰٫۰۱۰٫۰۰۰٫۰۵۰٫۹۶۵٫۶۶۰٫۰۰سازمان۷٫۰۷۱٫۷۹۶۰-۰٫۳۷۰٫۱۳-۲٫۹۹۰٫۰۰۸٫۳۰-۰٫۰۵کنترل۴٫۰۰۱٫۳۷۶۰۰٫۲۶۰٫۰۷۲٫۰۵۰٫۰۵۳٫۳۳۰٫۰۳مقیاس محیط خانواده۵۰٫۲۷۵٫۵۶۶۰-۰٫۲۴۰٫۰۶-۱٫۸۵۰٫۰۷۵۲٫۷۴-۰٫۱۱

بر اساس جدول صفحه قبل آشکار است که همبستگی نمره کل مقیاس محیط خانواده با نمره کل سلامت عمومی منفی می‌باشد[۱۲۱] (۲۴/۰-= r). یعنی به نظر می‌رسد که با افزایش نمره کل مقیاس محیط خانواده، نمره کل سلامت عمومی کاهش نشان می‌دهد و بالعکس. ولی باید دانست که این واقعیت در نمونه انتخاب شده رخ داده است و ممکن است در نمونه های دیگر این شدت همبستگی کم و زیاد شود. بدین منظور لازم است که معنادار بودن میزان همبستگی مذکور مورد آزمون قرار گیرد. از این رو از مقدار ضریب همبستگی محاسبه شده استفاده کرده و چگونگی کم و کیف این همبستگی را در جامعه آماری با ضریب اطمینان -۱ بررسی می‌کنیم. فرض صفر و فرض یک را به صورت زیر می نویسیم:

 

 

 

 

 

لازم به ذکر است که آزمون معناداری ضریب همبستگی با بهره گرفتن از آزمون t انجام گرفته است. همان‌ طور که در جدول بالا نشان داده شده است، مقدار t برابر ۸۵/۱- است که در سطح اطمینان ۹۵ درصد معنادار نیست[۱۲۲]. البته لازم به تذکر است که همبستگی یاد شده بسیار نزدیک به معناداری می‌باشد و در سطح ۹۳ درصد معنادار است. با این حال فرضیه اصلی تحقیق مبنی بر رابطه معنادار بین مؤلفه‌های محیط خانواده و سلامت عمومی در زنان باردار در سطح اطمینان ۹۵ درصد رد می شود؛ و به عبارتی رابطه معناداری بین مؤلفه‌های محیط خانواده و سلامت عمومی در زنان باردار مشاهده نشد.

 

همچنین بر اساس جدول بالا همبستگی بین خرده مقیاس های به هم پیوستگی، بیان، جهت یابی پیشرفت، جهت‌یابی فکری- فرهنگی، جهت‌یابی فعالیت‌های تفریحی و سازمان با نمره کل سلامت عمومی منفی می‌باشد. یعنی رابطه معکوسی بین این خرده آزمونها با سلامت عمومی زنان باردار وجود دارد. و با توجه به اینکه نمره کم در سلامت عمومی نشانه خوب بودن و نمره بالا در محیط خانواده دلیل خوب بودن است لذا با بالا رفتن نمره خرده مقیاس های به هم پیوستگی، بیان، جهت یابی پیشرفت، جهت‌یابی فکری- فرهنگی، جهت‌یابی فعالیت‌های تفریحی و سازمان، نمره سلامت عمومی پایین می‌آید و کاهش یافته است یعنی بهتر می شود. همچنین بین خرده مقیاس های درگیری، استقلال، تأکیدات اخلاقی- مذهبی و کنترل با سلامت عمومی زنان باردار رابطه مثبتی وجود دارد. یعنی هر چه قدر نمره خرده مقیاس های درگیری، استقلال، تأکیدات اخلاقی- مذهبی و کنترل بالاتر می رود، نمره سلامت عمومی هم بالاتر می رود و این یعنی وضعیت بدتر می شود. همبستگی بین هر کدام از مؤلفه‌های محیط خانواده با سلامت عمومی زنان باردار در کل حاکی از آن است که همبستگی کمی بین هر یک از این مؤلفه ها با سلامت عمومی زنان باردار وجود دارد به گونه ای که بالاترین ضریب تبیین برابر ۲۶/۰ (بین خرده مقیاس درگیری و نمره کل سلامت عمومی) است. جهت آزمون معنادار بودن این ضرایب همبستگی نیز از آزمون t استفاده گردید. نتایج این آزمون حاکی از آن است که ضرایب همبستگی بین خرده مقیاس های به هم پیوستگی، درگیری، جهت‌یابی فکری- فرهنگی، جهت‌یابی فعالیت‌های تفریحی، سازمان و کنترل با سلامت عمومی در سطح اطمینان ۹۵ در صد معنادار و بقیه ضرایب همبستگی معنادار نمی باشند و فرض آماری صفر پذیرفته می شود. ‌بنابرین‏ ‌می‌توان چنین نتیجه گرفت که فرضیه ­های فرعی مربوطه (فرضیه های فرعی اول، سوم، ششم، هفتم، نهم و دهم تحقیق) در سطح اطمینان ۹۵ درصد مورد تأیید قرار می گیرند.

 

همچنین محقق در عین حال از تحلیل رگرسیون نیز استفاده ‌کرده‌است. لازم به ذکر است که بهره­ گیری از تحلیل رگرسیون مستلزم رعایت مفروضه­های[۱۲۳] آن ‌می‌باشد. در تحلیل رگرسیون چند متغیری نرمال بودن توزیع داده ­ها، خارج کردن داده ­های پرت[۱۲۴]، خودهمبستگی[۱۲۵] بین متغیرها و همچنین یکسان بودن پراکندگی توزیع­ها[۱۲۶] رعایت شده است. بدین ترتیب محقق پیش از انجام تحلیل­های رگرسیونی وضعیت مفروضه­ها را به دقت بررسی کرده و سپس اقدام به ارائه محاسبات نموده است.

 

لازم به ذکر است که با توجه به متغیرها و مؤلفه­ های تحقیق، در واقع در این پژوهش متغیرهای مستقل(پیش بین) شامل خرده مقیاس های محیط خانواده به طور همزمان بر متغیر وابسته (ملاک) یعنی نمره کل سلامت عمومی تأثیر می­گذارند. به همین جهت رابطه بین متغیرهای پیش بین با متغیر ملاک با بهره گرفتن از تحلیل رگرسیون چندگانه[۱۲۷] نیز مورد بررسی قرار گرفته است. بدین ترتیب محقق از تحلیل رگرسیون چندگانه به منظور آزمون بررسی اثر همزمان متغیرهای پیش بین بر متغیر ملاک استفاده ‌کرده‌است. لازم به یادآوری است که در تحلیل رگرسیون تک متغیری اثر هر یک از متغیرهای پیش بین با فرض ثابت بودن اثر سایر متغیرهای دیگر بر متغیر ملاک مورد برر­سی قرار می‌گیرد. در جدول صفحه بعد نتایج تحلیل رگرسیون با روش Enter گزارش شده است:

 

جدول ۴-۴: رگرسیون چندگانه بین متغیرهای کلیه پیش بین با سلامت عمومی[۱۲۸]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ضریب همبستگی چند گانه ضریب تبیین ضریب تبیین

 

تعدیل شده

F(2,6) معناداری خطای استاندارد

 

برآورد

مقدار ۰٫۷۰ ۰٫۴۸۹۹ ۰٫۳۸۵۸ ۴٫۷۱ ۰٫۰۰ ۹٫۷۱ ضریب استاندارد

 

رگرسیون (بتا)

خطای استاندارد

 

بتا

ضریب غیر استاندارد

 

رگرسیون (B)

خطای

 

استاندارد B

t(6) سطح

 

معناداری

عرض از مبدأ – – ۴۴٫۷۹ ۱۳٫۴۶ ۳٫۳۳ ۰٫۰۰ به هم پیوستگی -۰٫۱۸ ۰٫۱۳ -۱٫۸۰ ۱٫۲۷ -۱٫۴۲ ۰٫۱۶ بیان -۰٫۱۹ ۰٫۱۱ -۱٫۹۵ ۱٫۱۳ -۱٫۷۳ ۰٫۰۹ درگیری ۰٫۲۲ ۰٫۱۵ ۱٫۳۶ ۰٫۹۱ ۱٫۴۹ ۰٫۱۴ استقلال ۰٫۱۳ ۰٫۱۲ ۱٫۴۳ ۱٫۳۴ ۱٫۰۷ ۰٫۲۹

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...