…………. 6

1-7-5-تجارت دو جانبه…………………………………………………………………………………………….. 6

1-7-6-مدل جاذبه…………………………………………………………………………………………………….. 6

2-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………….. 8

2-2-جهانی شدن……………………………………………………………………………………………….. 9

2-3-آثار جهانی شدن بر اقتصاد ایران…………………………………………………………………….. 10

2-3-1-منافع……………………………………………………………………………………………………. 10

2-3-2-زیانها……………………………………………………………………………………………………. 10

2-4-مفهوم یکپارچگی و اشکال آن………………………………………………………………………………. 10

2-5-اثرات رفاهی یکپارچگی اقتصادی………………………………………………………………………….. 12

2-5-1-آثار رفاهی ایستا……………………………………………………………………………………… 12

2-5-1-1-ایجاد تجارت……………………………………………………………………………………… 12

2-5-1-2-انحراف تجارت………………………………………………………………………………….. 12

2-5-2-آثار رفاهی پویا……………………………………………………………………………………….. 13

2-6-آثار کاهش موانع تجاری کشورهای در حال توسعه بر رشد کشور……………………………. 13

2-7-همپیوندی اقتصادی………………………………………………………………………………………. 15

2-8-نظریات اقتصادی در تجارت بین الملل…………………………………………………………….. 17

2-8-1-تئوری هکشر- اوهلین………………………………………………………………………………. 17

2-8-2-نظریه های جدید تجارت………………………………………………………………………….. 19

2-9-تبیین شاخص های اثرگذار بر تسهیل همگرایی اقتصادی……………………………………….. 21

2-9-1-شاخص توسعه انسانی………………………………………………………………………………. 21

2-9-2تولید سرانه………………………………………………………………………………………………. 23

2-9-3-درجه باز بودن اقتصاد………………………………………………………………………………. 24

2-9-4-سرمایه گذاری مستقیم خارجی……………………………………………………………………. 26

2-9-5 -جمعیت……………………………………………………………………………………………….. 27

2-10-مفهوم پتانسیل تجاری و روشهای محاسبة آن……………………………………………………. 28

2-10-1-روش ساده برآورد پتانسیل تجاری…………………………………………………………….. 28

2-10-2-روش برآورد پتانسیل تجاری با استفاده از آزمون مشابهت و اکمال تجاری 29

2-10-3-فرضیه لیندر…………………………………………………………………………………………. 29

2-10-4-معیار فینگر – کرینین (F-K)……………………………………………………………………. 30

2-10-5-معیار کسینوس(Cosine)……………………………………………………………………………… 31

2-10-6-معیار تشابه(EIS)…………………………………………………………………………………. 31

2-10-7-شاخص مزیت نسبی آشکار شده(RCA)…………………………………………………… 32

2-10-8-شاخص گروبل – لوید…………………………………………………………………………… 32

2-11- برآورد پتانسیل تجاری از مدل جاذبه…………………………………………………………….. 33

2-11-1-تاریخچه مدل جاذبه………………………………………………………………………………. 34

2-11-2-مزایا و معایب مدل جاذبه………………………………………………………………………… 34

2-11-3-الگوی تعمیم یافته مدل جاذبه…………………………………………………………………… 35

2-12-پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………. 37

2-12-1-مطالعات خارجی………………………………………………………………………………….. 37

2-12-2-مطالعات داخلی……………………………………………………………………………………. 40

3-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………….. 44

3-2- مدل پانل دیتا…………………………………………………………………………………………….. 44

3-2-1- محاسن استفاده از مدل پانل دیتا………………………………………………………………….. 45

3-2-2- محدودیت های پانل دیتا………………………………………………………………………….. 46

3-3- مراحل روش تخمین مدل بوسیله داده های تلفیقی…………………………………………….. 46

3-3-1- اثرات ثابت…………………………………………………………………………………………… 47

3-3-2- اثرات تصادفی………………………………………………………………………………………. 48

3-3-3- آماره هاسمن…………………………………………………………………………………………. 48

3-4-بررسی و تحلیل آماری متغیرهای تحقیق……………………………………………………………. 50

3-4-1-متغیر وابسته…………………………………………………………………………………………… 50

3-4-2-متغیر های توضیحی……………………………………………………………………………………….. 50

4-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………….. 55

4-2- مراحل برآورد مدل……………………………………………………………………………………… 56

4-2-1-آزمون ریشه واحد……………………………………………………………………………………. 57

4-2-2- آزمون هم انباشتگی…………………………………………………………………………………. 58

4-3-نتایج حاصل از برآورد و تفسیر ضرایب……………………………………………………………. 61

4-4-شکاف تجاری کشورها…………………………………………………………………………………. 62

پایان نامه

5-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………….. 67

5-2- نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………. 67

5-3-بحث در مورد نتایج:…………………………………………………………………………………….. 68

5-4- نتایج آزمون فرضیه……………………………………………………………………………………… 69

5-5- پیشنهادات بر مبنای نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق……………………………….. 70

5-6- پیشنهادات برای تحقیقات آتی………………………………………………………………………. 71

منابع و مأخذ……………………………………………………………………………………………………… 72

پیوست……………………………………………………………………………………………………………………. 75

فهرست جداول

عنوان صفحه

جدول 2-1-شاخص توسعه انسانی…………………………………………………………………………… 22

جدول2-2-تولید ناخالص سرانه داخلی……………………………………………………………………… 23

جدول2-3-درجه بازی اقتصاد…………………………………………………………………………………. 25

جدول2-4- نسبت سرمایه گذاری مستقیم خارجی بهتولید ناخالص داخلی………………………… 26

جدول2-5- جمعیت……………………………………………………………………………………………… 27

جدول4-1-انتظارات تئوریک علائم پارامترها………………………………………………………………. 56

جدول 4-2- نتایج آزمون­ ریشه واحد LLC (با عرض از مبدأ و روند)……………………………….. 58

جدول 4-3- نتایج آزمون­ ریشه واحد LLC (با عرض از مبدأ و روند) در سطح یک……………… 58

جدول 4-4- نتایج آزمون هم­انباشتگی پدرونی……………………………………………………………… 59

جدول4-5- آزمون انتخاب مدل مناسب برای پانل………………………………………………………… 60

جد.ل4-6-نتایج تخمین…………………………………………………………………………………………. 61

جدول4-7- میانگین شکاف تجاری کشورها طی سالهای 2001-2011…………………………… 64

جدول5-1-خروجی تخمین……………………………………………………………………………………. 68

فهرست نمودارها

عنوان صفحه

نمودار 2-1-تولید ناخالص سرانه داخلی………………………………………………………………….. 24

نمودار2-2- درجه باز بودن اقتصاد کشورها………………………………………………………………. 25

جدول 2-3-سرمایه گذاری مستقیم خارجی………………………………………………………………. 27

نمودار 3-1- میانگین حجم مبادلات کشور با کشورهای منتخب طی سالهای 2011-2001…. 50

نمودار 3-2- ارتباط حجم مبادلات و تولید ناخالص داخلی ایران…………………………………… 51

نمودار 3-3- حجم مبادلات و جمعیت ایران……………………………………………………………. 52

نمودار 3-4–حجم مبادلات و میانگین جمعیت کشورهای منتخب…………………………………… 52

نمودار3-5 – حجم مبادلات و فاصله………………………………………………………………………. 53

نمودار 3-6- حجم مبادلات و تشابه اقتصادی……………………………………………………………. 53

نمودار4-1-شکاف تجاری کشور ایران با کشورهای منتخب………………………………………….. 62

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...