دانلود پایان نامه ارشد: بررسی بی پاسخی در نمونه گیری ها |
3
1-3 اهمیت بیپاسخی و علل بروز آن………………………………………………….
5
1-4 اریبی ناشی از بیپاسخی………………………………………………………….
8
1-5 سابقهی پژوهش…………………………………………………………………..
9
1-6 یک مثال كاربردی……………………………………………………………….
13
1-7 روشهای جبران بیپاسخی……………………………………………………….
17
1-8 خلاصه و نتیجهگیری……………………………………………………………..
24
فصل دوم – کاهش خطای بیپاسخی با استفاده از روش آمارگیریهای پستی و مصاحبه حضوری (روش هانسن و هورویتز)
2-1 مقدمه……………………………………………………………………………
26
2-2 بیپاسخی در نمونهگیری پستی…………………………………………………….
26
2-3 خلاصه و نتیجهگیری……………………………………………………………..
43
فصل سوم – کاهش خطای بیپاسخی با استفاده از روش پولیتز – سیمونز
3-1 مقدمه……………………………………………………………………………
45
3-2 غایبین و حاضرین در مصاحبهها………………………………………………….
45
3-3 پیشبینی نمونهای مبتنی بر برآوردهای نااریب از زمانی که پاسخگویان در خانه بودهاند……………………………………………………………………………………….
48
3-4 مباحث نظری حذف مراجعات مکرر……………………………………………..
55
3-5 واریانس برآورد نمونهای…………………………………………………………
64
عنوان
صفحه
3-6 مثال عددی………………………………………………………………………
67
3-7 خلاصه و نتیجهگیری……………………………………………………………..
70
فصل چهارم – کاهش خطای بیپاسخی با استفاده از روش دمینگ
4-1 مقدمه……………………………………………………………………………
73
4-2 ملاک طرح بهینه………………………………………………………………..
73
4-3 جمعآوری اطلاعات………………………………………………………………
76
4-4 مراحل و نتایج مربوط به آن………………………………………………………
84
4-5 خلاصه و نتیجهگیری……………………………………………………………..
87
فصل پنجم – راههای پیشگیری و درمان بیپاسخی
5-1 مقدمه……………………………………………………………………………
90
5-2 گونهشناسی دادههای گمشده……………………………………………………….
92
5-2-1 گمشدگی تصادفی و غیرتصادفی…………………………………………
92
5-2-2 تعریفهای بیپاسخی و الگوهای دادههای گمشده…………………………
93
5-3 عوامل تعیین کننده بیپاسخی سؤال……………………………………………….
99
5-4 پیشگیری………………………………………………………………………..
102
5-4-1 شیوه گردآوری دادهها…………………………………………………..
102
5-4-2 پرسشنامه……………………………………………………………….
103
5-4-3 پاسخگو…………………………………………………………………
105
5-4-4 مصاحبهگر……………………………………………………………..
109
5-4-5 فرآوری دادهها………………………………………………………….
111
عنوان
|
صفحه |
5-5 درمان………………………………………………………………………….. | 111 |
5-5-1 دانش لازم از ساختار و الگوهای دادههای گمشده و بیپاسخی……………. | 111 |
5-5-2 روشهای ساده و مؤثر درمان دادههای بیپاسخ………………………….. | 113 |
5-6 خلاصه و نتیجهگیری…………………………………………………………….. | 116 |
مثال………………………………………………………………………………….. | 118 |
منابع………………………………………………………………………………….. | 126 |
پیشگفتار :
با توجه به اهمیت صحت داده ها و اطلاعات آماری در برنامه ریزی ها و پیشرفت یك كشور، ضرورت كنترل و اصلاح خطا در بررسی های نمونه ای حائز اهمیت است. در این پایان نامه، کاهش خطای غیرنمونهگیری (خطای پاسخ) در بررسیهای آماری از طریق سه روش تقلیل خطاهای ناشی از بیپاسخی در برآورد پارامترها را مورد بحث و بررسی قرار میدهیم و راههای پیشگیری و درمان
بیپاسخی نیز شرح داده میشود. شایان ذكر است كه این روشها مبتنی بر فرآیندهای مختلف
نمونهگیریاند و از اینرو مقایسه نتایج آنها با یكدیگر میسر نیست.
زیربنای هر تحقیق آماری، داده های درست است. عدم استفاده از داده ها و اطلاعات نادرست زیانی كمتر از استفاده از آنها را دارد و یكی از مشكلات مهم در آمارگیری ها، ناتوانی در به دست آوردن اطلاعات مفید در مورد اقلام اطلاعاتی پرسشنامه از كلیه واحدهای نمونه است. در یك آمارگیری نمونه ای اطلاعات برخی از افراد جامعه كه در نمونه حضور دارند، ثبت می شود و برخی از واحدها نیز به تعدادی از سؤال ها پاسخ نمی دهند. در این آمارگیری ها معمولاً اطلاعات جمع آوری شده، كامل نمی باشند، به این صورت كه ممكن است برای تعدادی از واحدهای نمونه، هیچ اطلاعی به دست نیاید و برای واحدهای دیگر ممكن است فقط برای بعضی از سؤال ها، اطلاعاتی كسب شود. این كمبودها را معمولاً بی پاسخی در جمع آوری اطلاعات میگویند.
در آمارگیری ها عوامل مختلفی باعث بروز خطا می شوند از جمله: درك نادرست مصاحبه كننده از دستورالعمل های طرح آمارگیری، عدم تمایل به شركت در تكمیل سؤالات طرح آمارگیری به دلیل پاسخ های نادرست، فهرست نادرست آدرس ها، نامفهوم بودن سؤالات و… از عوامل خطا محسوب می شوند. خطاها به دو نوع عمده تقسیم می شوند. خطاهایی كه طی فرآیند اندازه گیری و یا جمع آوری اطلاعات بوجود می آیند (خطاهای غیرنمونه گیری) و نوع دیگر خطاهایی هستند كه به دلیل برقراری ارتباط مستقیم تنها با بخشی از جمعیت بوجود می آیند (خطاهای نمونه گیری). خطاهای نمونه گیری فقط در آمارگیریهای نمونه ای دیده می شود و خطاهای غیرنمونه گیری در سرشماری ها و همچنین آمارگیری های نمونه ای مشاهده می شوند.
در زمینه شناخت و رفع خطاهای نمونه گیری كتب و مقالات فراوانی تدوین شده است و می توان گفت كه یكی از منابع عمده خطا در بررسی ها كه خطاهای غیرنمونه گیری می باشد تا حدودی به دست فراموشی سپرده شده است و اكثر محققان آمارگیری های نمونه ای، بر این باورند كه خطای بی پاسخی كه به عنوان یكی از منابع خطاهای غیرنمونه گیری است، مسئله ای اساسی و روبه رشد است. لذا در این رساله به بررسی، شناخت و رفع خطاهای غیرنمونه گیری در زمینه بی پاسخی كه به عنوان یكی از منابع خطاهای غیرنمونه گیری است، میپردازیم. همچنین برای حذف اریبی ناشی از داده های ناقص، روش هایی ارایه میدهیم و راهكارهایی برای اصلاح برآوردگرهای ناشی از بی پاسخی به دست میآوریم.
1-1مقدمه
همانطور که گفتیم، یکی از خطاهای مهم در بررسیهای آماری، خطای ناشی از بیپاسخی است. تمام محققین تلاش میکنند تا حد ممکن این خطا به حداقل مقدار تقلیل یابد. تاکنون راهکارهای گوناگونی، توسط افراد مختلف ارائه شدهاند. در این پایاننامه به بررسی آنها میپردازیم.
در این فصل اصطلاحات، تعاریف، مفاهیم و سابقه مربوط به بی پاسخی و علل بروز آن، فعالیت های آماری مرتبط با بی پاسخی، راههای جبران بی پاسخی و مقایسه نرخ های بی پاسخی را بررسی میکنیم.
برای جبران بیپاسخی و کاهش اریبی ناشی از بیپاسخی میتوان از دو رویکرد استفاده کرد، رویکرد اول مبتنی بر آمار کلاسیک است که سعی میکند بهنحوی اریبی بیپاسخی را کاهش دهد و محتاج مراجعات مکرر یا نمونهگیریهای مکرر است. رویکرد دوم روش بیزی است که در واقع تصحیح اریبی را بهوسیله شرطی کردن روی بیپاسخیها انجام میدهد.
اریكسون (1976) [1] پیشگام مطالعه به روش بیزی در این زمینه بوده است و بررسی وی در زمینه تشریح روش بیزی در ارتباط با گرفتن زیر نمونه از واحدهای بی پاسخ، بوده است. علاوه بر روش های بالا، اخیراٌ افراد دیگری از جمله لیتل[2] (2003) رویكرد دیگری، اختیار كرده اند. به این شرح كه افراد نمونه ای به دو زیرنمونة دارای پاسخ و بی پاسخ تقسیم می شوند و سعی می شود كه توزیع صفت مورد بررسی برای افراد با پاسخ به شرط مقادیر متغیر مورد بررسی برای افراد بی پاسخ طبق یك مدل آماری معینی به دست آورده شود.بدین ترتیب تصحیح لازم در مقادیر مشاهده شده به عمل آید به طوری كه اریبی ناشی از بی پاسخی از بین برود.
از آنجایی كه رویكرد ما در این رساله مبتنی بر اجرای طرح نمونهگیری و استفاده از نتایج آن و روش های فراوانیگرا است، از پرداختن به ارائهی مدل آماری برای تعدیل برآوردگرهای ناشی از
دادههای بیپاسخ در تعیین برآورد احتمال حضور شخص در خانه و نیز روش های بیزی خودداری می كنیم. خواننده علاقهمند میتواند به پاتهاف[3] (1993) و لیتل (2003) مراجعه کند.
در بخش دوم این فصل تعریف بیپاسخی و چند تعریف دیگر مرتبط با آن آورده میشود. در بخش سوم اهمیت و دلایل بروز بیپاسخی بررسی میشود سپس در بخش چهارم اثرات بیپاسخی روی برآوردها و اریبی بیپاسخی روی میانگین و محاسبه میزان آن شرح داده میشود. در بخش پنجم به تاریخچه تحقیق در زمینه بیپاسخی اشاره میشود و در بخش ششم مثال كاربردی در طرح آمارگیری آمریكا، نحوه محاسبه نرخهای بیپاسخی و دلایل اختلاف در معیارهای بیپاسخی توضیح داده میشود. همچنین در بخش هفتم روشهای جبران بیپاسخی و كنترل نرخ بیپاسخی شرح داده میشود و در انتها به نتیجهگیری این فصل در بخش هشتم میپردازیم.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 09:22:00 ق.ظ ]
|