دانلود پایان نامه ارشد : بررسی ثبات یا تغییر برخی آداب و آیینها، نقش جنسیت در شکل گیری … |
2-18) گرده اول وهار. 35
2-19) چله کلنگه. 35
2-20)چله گوجره. 36
2-21) بَنی کُشو. 36
2- 22) کویخا بی یَه رونه. 37
2-23) سه بیره. 38
2-24) مراسم وفات.. 39
2-25) حونه دِژ. 42
2-26)میراتی.. 42
2-27) لاوه لاوه. 43
2-28) پوشاک… 53
فصل سوم:اعتقادات و باور داشتها 68
3-1)دیدگاه اسلام پیرامون تفأل…………………………69
3-1-1-)فال چهل سرود…………………………………………70
3-1-1-1)افسانهای در رابطه با فال چهل سرود…………………..70
3-1-1-2)وجهه تسمیه چهل سرود…………………………….71
3-1-1-3)سراینده اصلی چهل سرود………………………….72
3-1-1-4)شیوه اجرای فال چهل سرود………………………..73
3-1-2) شو شمه کی……………………..95
3-1-3) نیک، بد، مراد………………………..95
3-1-4) فال وِژَه………………………………..95
3-2)باور داشت های عامه……………….97
3-2-1) گاروه. 97
3-2-2) آو فروشی.. 98
3-2-3) مراد و مطلو دِ اویار. 98
3-2-4) پرس و کلاش…99
3-2-5) آساره قوس… 100
3-2-6) دیگر باورها 101
فصل چهارم:
فصل پنجم:تک بیتیهای مصطلح در ادبیات عامیانه لرستان.. 135
5-1) مویه. 136
5-2) لاوه لاوه. 144
5-3)چهل سرود………………………147
5-4) سور و شادیانه.161
نتیجه. 167
فهرست منابع.. 168
چکیده انگلیسی……………………………..172
پیشینه پژوهش:
در گذشته هیچ پژوهشی در مورد آداب و رسوم لرستان توسط بومیان این استان صورت نگرفته است. در سالهای اخیر پژوهشهایی صورت گرفته است که مهمترین آنها میتوان به آثار ارزشمند آقای علی مردان عسکری عالم با نام«فرهنگ عامه لرستان» در پنج جلد اشاره کرد. شایسته است که اشاره کنیم که نویسندگانی همچون جهان شاه آزادبخت در کتاب «سروده های ماندگار»، رستم رحیمی عثمانوندی در کتاب «بومیان دره مهرگان» و آقای کرم دوستی در کتاب «مردم شناسیادبیات لکی» نیز به گوشههایی از این فرهنگ اشاره کرده اند. بعضی از کتابها در فهرست منابع این پژوهش آمده است. هدف ما در این پژوهش آشنا ساختن خوانندگان با بخش هایی از فرهنگ، و آداب و رسوم قوم لر میباشد.
فرضیه پژوهش:
1- تک بیتیهای لری بیانگر فرهنگ، و آداب و رسوم قوم لر میباشند.
2-بعضی از آداب و رسوم در لرستان به هزاران سال پیش برمیگردد.
3-مور و هوره بر گرفته از دعاهای آیین زرتشتی میباشند.
مقدمه
ادبیات عامیانه هر قوم بخش عظیمی از فرهنگ آن قوم است که غالباً به صورت شفاهی، سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود. و با ادبیات مکتوب از لحاظ سبک و وزن فرق دارد. ادبیات عامیانه هر قوم در واقع حافظ هویت فرهنگ آن قوم است. بخشی از ادبیات عامیانه قوم لر ضرب المثلهایی است که در بین عوام وجود دارد. این ضرب المثلها گاه بیانگر شیوه زندگی عشایری در لرستان است مثل«مِ خونی، تو خونی کی ایله بِرونی» و گاه بیانگر رسم و رسومی در لرستان میباشد مثل«گیِس مِی اَر سر لَش بورینی» و یکی دیگر از بخشهای ادبیات عامیانه قصههایی است که مادران برای کودکانشان نقل میکنند. هر چند گویندهی اصلی این قصهها معلوم نیست، و از نسلهای گذشته به این نسل منتقل شده اند. تعدادی از این قصهها یا تخیلی هستند که به داستانهای غول و دیو میپردازند. مثل داستان«سه قل» یا کم و بیش واقعی هستند مثل«ریچرمی خارچِن». و قسمت دیگری از ادبیات عامیانه اشعاری هستند که نمودی از زندگی روستایی و عشایری را دارد. مثل ترانههایی برای رام کردن گاو هنگام دوشیدن آن، و یا ابیاتی که زمان مشک زدن زنانعشایرمیخوانند. یا ترانههای خاص مراسم عروسی که با صدایی خوش میخوانند. به این گونه ترانهها در لرستان «بِت» میگویند. بخش دیگری از این اشعار، اشعاری هستند که مادران برای خوابانیدن کودکان میخوانند به آن «لاوه لاوه» میگویند. در این «لاوهلاوه» گاهی مادر قصههای کوتاهی که ممکن است زندگینامه یک قهرمان باشد، را بیان میکند. مثل زندگینامه «قدم خیر» قسمت دیگری از اشعار در مراسم سوگواری خوانده میشود در لرستان آن را«مور» و «هوره» میگویند.
فولکلور (فرهنگ عامه)
رفتار و اعمال جمعی و گروهی که در بین عامه مردم رواج دارد و خاص یک دوره محدود نمیباشد، فولکلور نامیده میشود. بنابراین اعمال و رفتار شخصی را که ممکن است یک یا چند مرتبه اتفاق افتاده باشد، نمیتوان فولکلور نامید.
«فولکلور از دو کلمه لاتینی«فولک» به معنای «توده مردم و عامه» و «لور» به معنای «دانش» تشکیل شده است. بنابراین فولکلور به معنای دانش عامیانه (دانش توده مردم) است». (نجف زاده، 1391: 14).
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-16] [ 07:44:00 ب.ظ ]
|