دانلود پایان نامه ارشد: تحلیل گفتمان جنگ و رابطه آن با سینما در سه دهه بعد از … |
1-2 – اهداف پژوهش: 7
1-3- انگیزههای شخصی پژوهش: 8
فصل دوم. 10
2-1- مروری بر پژوهشهای انجام شده: 11
2-2- چیستی وتحلیل گفتمان. 13
2-3- مفاهیم بنیادی نظریه گفتمان لاکلائو و موفه : 18
فصل سوم. 22
3-1- روش تحقیق: 23
3-2- تبارشناسی.. 30
3-3- شناسایی فضای تخاصم. 33
3-4- تعیین زمان و مكان. 33
3-5- منازعات معنایی و تحولات اجتماعی.. 34
3-6-دال مركزی.. 35
3-7- دال شناور. 36
3-8- دال اعظم/ دال متعالی. 36
3-9- وقته، عنصر و بعد. 37
3-10- روایی و پایایی درتحلیل گفتمان. 37
3-11- روش نمونه گیری و جامعه آماری.. 38
فصل چهارم. 40
4-1- ابراهیم حاتمیکیا 41
4-2- دهه آغازین سینمای جنگ… 41
4-2-1- فیلم سینمایی مهاجر. 43
4-2-2- فیلم سینمایی دیدهبان. 54
4-2-3- فیلم سینمایی هویت.. 58
4-2-4- نتیجه گیری دهه اول: 66
4-3- گفتمان دهه دوم بعد از جنگ… 67
4-3-1- فیلم سینمایی از کرخه تا راین. 71
4-3-2- فیلم سینمایی آژانس شیشه ای.. 80
4-3-3-نتیجهگیری دهه دوم: 86
4-4- دهه سوم جنگ و استحاله گفتمانی.. 89
4-4-1- فیلم سینمایی به نام پدر. 90
4-4-2- نتیجه گیری دهه سوم: 99
فصل پنجم. 102
نتیجهگیری: 103
فهرست منابع: 110
مقدمه:
هدف اصلی این پژوهش بررسی زمینههای تاریخی، اجتماعی و فرهنگی جنگ و رابطه آن با سینما در سه دهه بعد از انقلاب است. نگارنده در این رساله، سه دورهی اصلی در بازنمایی فیلم جنگ را درطول سه دهه از یکدیگر متمایز کردهاست. هر یک از این سه دوره ویژگیها و شرایط اجتماعی خاص خود را داراست که میتوان این ویژگیها را در ابژههای بازنمایی شده در فیلمها شناسایی کرد. محور اصلی در این پایان نامه توجه به دالهای مرکزی جنگ و بازنمایی آن در سینمای جنگ در طول سه دهه گذشته است. این رساله از نظر روش تحقیق و مبانی نظری مبتنی بر مطالعات فرهنگی و تحلیلگفتمان-دیدگاه لاکلائو وموفه-میباشد. بواقع رویکرد مطالعات فرهنگی نقشی شناختی برای هنر قائل است و از توجه صرف به مقوله زیبا شناختی فراتر میرود و آن را در ارتباط با فهم ما از جهان هستی قرار میدهد. در این پایاننامه تنها یک گفتمان جنگ شناسایی میشود که این گفتمان در طول سه دوره تغییر و تحول مییابد. به زبانی دیگر سه گفتمان جنگ که هر یک خود را در تقابل با دیگری تعریف کند و جود ندارد، بلکه یک گفتمان مورد توجه قرار میگیرد که چگونه در طول سه دهه تغییر مییابد. نگارنده سه دورهی اصلی در گفتمان جنگ را در این سه دهه از یکدیگر متمایز کرده است. هریک از سه دوره ویژگیها و شرایط اجتماعی خاص خود را داراست که میتوان این ویژگیها را در ابژههای بازنمایی شده در فیلمها شناسایی کرد. بر همین اساس در این تحقیق فیلمهای حاتمیکیا انتخاب شدهاند. حاتمیکیا را میتوان سینماگر جنگ شناخت که در هر سه دورهی ذکر شده حضور داشته است. در ادامه فصل بندی رساله را به شکل خلاصه شرح میدهم.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-16] [ 07:37:00 ب.ظ ]
|