8

1ـ8ـ2متغیر مستقل: مدیریت مشارکتی………………………………………………………………8

1ـ8ـ2ـ1مشارکت در زمینه اجتماعی…………………………………………………………………………………. 9

1ـ8ـ2ـ2مشارکت انفرادی…………………………………………………………………………………………………..9

1ـ8ـ2ـ3مشارکت اقتصادی ـ استراتژیک……………………………………………………………………..9

1ـ9 قلمرو تحقیق……………………………………………………………………………………………………….9

عنوان صفحه

فصل دوم : مبانی نظری و ادبیات تحقیق

بخش اول. …………………………………………………………………………………………… 11

2ـ1اعتماد. ……………………………………………………………………………………………….11

2ـ1ـ1تعریف اعتماد………………………………………………………………………………………………. 11

2ـ1ـ2فرایند اعتماد………………………………………………………………………………………….13

2ـ1ـ3پویایی ایجاد اعتماد………………………………………………………………………………….15

2ـ1ـ4مفاهیم مشابه با اعتماد…………………………………………………………………………….17

2ـ1ـ5 اعتماد سازی…………………………………………………………………………………. 18

2ـ1ـ6شیوه های تقویت اعتماد سازی ……………………………………………………………………… 18

2ـ1ـ7ابعاد اعتماد …………………………………………………………………………………………..20

2ـ1ـ7ـ1اعتماد مبتنی بر شناخت……………………………………………………………………….20

2ـ1ـ7ـ2اعتماد مبتنی بر تاثیر…………………………………………………………………………… 21

2ـ1ـ7ـ3گرایش به اعتماد………………………………………………………………………………….21

2ـ1ـ8پیامد های کمبود اعتماد…………………………………………………………………22

بخش دوم ……………………………………………………………………………………………………………………24

2ـ2مدیریت مشارکتی……………………………………………………………………………………………………… 24

2ـ2ـ1نظریه دموکراسی…………………………………………………………………………..25

2ـ2ـ2نظریه نگرش انسانی……………………………………………………………………25

2ـ2ـ3دیدگاه ایدئولوژیکی………………………………………………………………………………………. .25

2ـ2ـ4ابزار مدیریتی ……………………………………………………………………………………..26

عنوان صفحه

2ـ2ـ5 مفهوم مشارکت ……………………………………………………………..……………………….. 27

2ـ2ـ6 تعریف مشارکت . ………………………………………………………………………………………………… 27

2ـ2ـ7 پیش نیاز مشارکت……………………………………………………………………………………….. 28

2ـ2ـ8مفهوم مدیریت مشارکتی …………………………………………………………………………29

2ـ2ـ9تعریف مدیریت مشارکتی ……………………………………………………………………………29

2ـ2ـ10فلسفه مدیریت مشارکتی………………………………………………………………………….. 30

بخش سوم …………………………………………………………………………………………………….31

2ـ3رهبری خدمتگزار………… …………………………………………………………………………. 31

2ـ3ـ1تعریف رهبری……….. . …………………………………………………………………….. 31

2ـ3ـ2تعریف رهبری خدمتگزار……………………………………………………………………….. 32

2ـ3ـ3تعریف مفهومی……………………………………………………………………………….34

2ـ3ـ4مولفه های رهبری خدمتگزار………………………………………………………………….34

2-3-4-1خدمت رسانی…………………………………………………………………………… 35

2-3-4-2تواضع و فروتنی………………………………………………………………………. 35

2-3-4-3قابلیت اعتماد……………………………………………………………………………35

2-3-4-4مهرورزی……………………………………………………………………………………….36

2ـ3ـ5ویژگی رهبران خدمتگزار………………………………………………………………………….. 36

2ـ3ـ6ویژگی عملیاتی………………………………………………………………………………………………………….362ـ3ـ7اهمیت رهبری خدمتگزار……………………………………………………………………………………..37

عنوان صفحه

2ـ3ـ8 مزایای رهبر خدمتگزار ………………………………………………………………………………. 38

2ـ3ـ9 تئوری رهبری خدمتگزار ……………………………………………………………………….. 39

2ـ3ـ10 تئوری رهبری خدمتگزار پترسون ………………………………………………………………. 43

بخش چهارم……………………………………………………………………………………………………………………………. 47

2ـ4پیشینه تحقیق………… …………………………………………………………………………….. ……………47

فصل سوم: روش اجرای تحقیق

3ـ1مقدمه……………………………………………………………………………………………………………. 55

3ـ2روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………. 55

3ـ3جامعه آماریو نمونه……………………………………………………………………………………………………. 55

3ـ4روش جمع آوری داده ها…………………………………………………………………………………………. 57

5ابزار جمع آوری داده ها………………………………………………………………………………………. 57

6روایی و پایایی ابزار گردآوری داده ها…………………………………………………… 60

6ـ1اعتبار (روایی)……………………………………………………………………………………………… 60

6ـ2اعتماد (پایایی)…………………………………………………………………………………………… 60

7روشهای آماری تجزیه و تحلیل……………………………………………………………………………….. 61

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

4ـ1مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………….. 63

4ـ2توصیف پاسخ دهندگان………………………………………………………………………………………………. 64

4ـ2ـ1توصیف پاسخ دهندگان از نظر جنسیت…………………………………………………………….. 65

عنوان صفحه

4ـ2ـ2توصیف پاسخ دهندگان از نظر سابقه خدمت………………………………………………………………..66

4ـ2ـ3توصیف پاسخ دهندگان از نظر سمت شغلی…………………………………………………………. 67

4ـ3توصیف متغیرهای تحقیق…………………………………………………………………………………. 68

4ـ3ـ1توصیف متغییر مشارکت انفرادی…………………………………………………………………….. 68

4ـ3ـ2توصیفمتغییر مشارکت اجتماعی………………………………………………………………………. 69

4ـ3ـ3توصیف متغییر مشارکت اقتصادی /استراتژیک……………………………………………….. 70

4ـ3ـ4توصیف متغییر مدیریت مشارکتی………………………………………………………………………… 71

4ـ3ـ5توصیف متغییر اعتماد……………………………………………………………………………………….. 72

4ـ3ـ6توصیف متغییر رهبری خدمتگزار……………………………………………………………………….. 73

4ـ4آزمون فرضیات………………………………………………………………………………………………….. 74

فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

5ـ1مقدمه………………………………………………………………………………………………………………… 83

5ـ2نتایج آمار توصیفی………………………………………………………………………………………………….. 84

5ـ3نتایج آزمون فرضیات………………………………………………………………………………………………. 85

5-3-1آزمون فرضیه 1……………………………………………………………………………………….. 85

5-3-2آزمون فرضیه 2………………………………………………………………………………………….. 86

5-3-3آزمون فرضیه 3……………………………………………………………………………………………. 86

5-3-4آزمون فرضیه 4……………………………………………………………………………………….. 87

5ـ5پیشنهادات………………………………………………………………………………………………………….. 88

عنوان صفحه

5ـ5ـ1پیشنهادات کاربردی…………………………………………………………………………………………. 88

5ـ5ـ2پیشنهادات به محققین آتی…………………………………………………………………………. 89

5ـ6محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………………………………… 90

 

منابع و مأخذ……………………………………………………………………………………………………………….. 91

پیوست ها……………………………………………………………………………………………………………….. 95

فهرست جداول

عنوان صفحه

 

جدول2-2.نکات کلیدی در دیدگاههای فلسفی مشارکت……………………………………… 26

جدول 3-1.طبقه بندی کارکنان ادارات امور مالیاتی استان گیلان بر اساس سطوح شغلی ……. 56

جدول 3-2.سوالات مربوط به متغیرها در پرسشنامه به تفکیک انواع و ابعاد آنها……………….59

جدول 3-5.ضرایب آلفای کرنباخ محاسبه شده برای هریک از متغیرها براساس پرسشنامه های آزمایشی61

جدول 4-1. آزمون کولمو گروفاسمیرنوف……………………………………………………………………………64

جدول 4-2.توصیف پاسخ دهندگان از نظر جنسیت……………………………………………………………..65

جدول 4-3.توصیفپاسخ دهندگان از نظر سابقه خدمت……………………………………………………… 66

جدول 4-4.توصیفپاسخ دهندگان از نظر سمت…………………………………………………………………….67

جدول 4-5.توصیف متغییر مشارکت انفرادی …………………………………………………………………… 68

جدول 4-6 .توصیف متغییر مشارکت اجتماعی …………………………………………………………….. 69

جدول 4-7.توصیف متغییر مشارکت اقتصادی/استراتژیک ……………………………………………….. 70

جدول 4-8.توصیف متغییر مدیریت مشارکتی……………………………………………….. 71

جدول 4-9.توصیف متغییر اعتماد …………………………………………………………………. 72

جدول 4-10.توصیف متغییر رهبری خدمتگزار ……………………………………………………………….73

جدول 4-11.ضریب همبستگی بین مدیریت مشارکتی و اعتماد …………………………………….74

جدول 4-12آزمون رگرسیون بین مدیریت مشارکتی و رهبری خدمتگزاربا اعتماد………………..75

جدول 4-13.ضریب همبستگی بین مدیریت مشارکت انفرادی و اعتماد………………………. 76

جدول 4-14.آزمون رگرسیون بین مدیریت مشارکت انفرادی و رهبری خدمتگزاربا اعتماد.. …….77

جدول 4-15ضریب همبستگی بین مدیریت مشارکت اجتماعی و اعتماد.. ……………………………….78

جدول 4-16.آزمون رگرسیون بین مدیریت مشارکت اجتماعی و رهبری خدمتگزاربا اعتماد.. …….79

 

پایان نامه

عنوان صفحه

 

جدول 4-17.ضریب همبستگی بین مدیریت مشارکت اقتصادی/ استراتژیک و اعتماد ……………….80

جدول 4-18آزمون رگرسیون بین مدیریت مشارکت اقتصادی/استراتژیک و رهبری خدمتگزاربا اعتماد 81

فهرست اشکال و نمودارها

عنوان صفحه

شکل1-1. مدل مفهومی تحقیق……………………………………………………………………………..7

شکل 2-1.فرایند اعتماد درون سازمانی…………………………………………………………………………14

شکل 2-2 .مدل تحلیلی تحقیق رابطه مدیریت مشارکتی وسرمایه اجتماعی…………………………48

شکل 2- 3. ابعاد اعتماد…………………………………………………………………………………….50

شکل2-4. الگوی نظری :نقش مدیریت مشاکتی در افزایش اثر بخشی کارکنان………………..52

نمودار 4-1.نموداردایره ای جنسیت پاسخ دهندگان…………………………………………………… 65

نمودار 4-2.نمودار میله ای سابقه خدمت پاسخ دهندگان……………………………………………….. 66

نمودار 4-3. نموداردایره ای سمت پاسخ دهندگان…………………………………………………………67

نمودار 4-4. هیستو گرام متغییر مشارکت انفرادی…………………………………………………………………68

نمودار 4-5. هیستو گرام متغییر مشارکت اجتماعی……………………………………………………. 69

نمودار 4-6.هیستو گرام متغییر مشارکت اقتصادی/اجتماعی…………………………………………70

نمودار 4-7.هیستو گرام متغییر مدیریت مشارکتی…………………………………………………… 71

نمودار 4-8.هیستو گرام متغییر اعتماد…………………………………………………………………………72

نمودار 4-9.هیستو گرام متغییر رهبری خدمتگزار……………………………………………………………….73

چکیده

با گسترش پدیده­ی جهانی­سازی، اهمیت اعتماد در روابط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و سازمانی بطور چشمگیری مورد توجه قرار گرفته است بطوری كه اكثر صاحب نظران در علوم مختلف به اهمیت نقش اعتماد در سازمان­ها اشاره كرده­اند. هدف این پژوهش سنجش رابطه بین مدیریت مشارکتی و اعتماد با توجه به رهبری خدمتگزار در ادارات امور مالیاتی استان گیلان می باشد.

در این پژوهش اعتماد به رهبر به عنوان متغییر وابسته و رابطه آن با مدیریت مشارکتی به عنوان متغییر مستقل ورهبری خدمتگزار به عنوان متغییر تعدیلگر مورد بررسی قرار گرفت .جامعه مورد بررسی 844 نفر از کارکنانادارات امور مالیاتی استان گیلان بوده است.روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و همچنین روش گردآوری اطلاعات میدانی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است.از روایی محتوا برای سنجش روایی و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است 192 نفرنمونه از روش تصادفی انتخاب گردیده اندو فرضیات پژوهش توسط آزمون پیرسون و رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفتند که پس از تجزیه و تحلیل داده شده مشخص گردید بین مدیریت مشارکتی(سطح مشارکت انفرادی ، سطح مشارکت اجتماعی ، مشارکت اقتصادی/استراتژیک) و اعتماد در ادارات امور مالیاتی استان گیلان با توجه به رهبری خدمتگزار ارتباط معناداری وجود دارد.

واژگان کلیدی: مدیریت مشارکتی ، ابعاد مدیریت مشارکتی ، اعتماد ، رهبری خدمتگزار ، کارکنان ادارات امور مالیاتی استان گیلان.

فصل اول

کلیات پژوهش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...