دانلود پایان نامه ارشد: نقش مجالس مذهبی مطلوب در حفظ و تداوم حیات دینی جامعه … |
1-3-2-3- استقرار شیعیان مهاجر و شکل گیری شهر مقدس قم……………………………………29
1-3-2-4- ورود حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به قم……………………………………………….29
1-3-2-5- برگزاری مجالس مذهبی بعد از شهادت حضرت امام رضاعلیه السلام……………………………..30
1-3-2-6- دوران آل بویه؛ رسمیت یافتن مجالس مذهبی در ایران…………………………………30
1-3-2-7- دوران سلجوقیان؛ حیات مخفی…………………………………………………………………32
1-3-2-9- دوران تیموریان؛ پیدایش مجالس مذهبی “روضه”……………………………………….33
1-3-2-10- دوران صفویه؛ اوج تعظیم شعائر……………………………………………………………..34
1-3-2-11- دوران افشاریان و زندیان؛ عصر افول و رکود……………………………………………34
1-3-2-12- دوران قاجار؛ غلبه ی زواید و حواشی بر اصل………………………………………….35
1-3-2-13- دوران پهلوی؛ سیاست دوگانه………………………………………………………………..37
1-3-2-14- نقش مجالس مذهبی در پیروزی انقلاب اسلامی……………………………………….38
جمعبندی……………………………………………………………………………………………………………………………..39
فصل دوم……………………………………………………………………………………………………………………………..40
کارکردهای مجالس مذهبی در احیای دین با استفاده ازآیات و روایات…………………………………………40
2-1- اهمیت جماعت و مجالس در اسلام………………………………………………………………………………..41
2-2- برپایی مجالس مذهبی از دیدگاه قرآن و روایات………………………………………………………………44
2-2-1- برپایی مجالس مذهبی از دیدگاه قرآن………………………………………………………………….45
2-2-1-1- انواع شعائر با توجه به آیات قرآن کریم………………………………………………………50
2-2-2- برپایی مجالس مذهبی از دیدگاه روایات………………………………………………………………56
2-3- جایگاه مجالس مذهبی مطلوب در حفظ و تداوم حیات دینی جامعه……………………………………62
2-3-1- کارکرد عبادی:………………………………………………………………………………………………….62
2-3-1-1- تبیین معارف دینی:…………………………………………………………………………………..64
2-3-1-2- فراهم سازی زمینه تهذیب نفس:………………………………………………………………..65
2-3-1-3- بیان روایات و معارف اهل بیت:……………………………………………………………….67
2-3-2- کارکرد سیاسی………………………………………………………………………………………………….68
2-3-2-1- مجالس مذهبی ابزار مبارزه سیاسی اهل بیت (علیهم السلام)…………………………………………………69
2-3-2-2- رزمایش سیاسی………………………………………………………………………………………71
2-3-2-3- افزایش روحیه جهاد و شهادت طلبی و ظلم ستیزی در برابر دشمنان………………73
2-3-2-4- افزایش معرفت و بصیرت در مخاطبان………………………………………………………75
2-3-2-5- افزایش روحیه تولی و تبری……………………………………………………………………..77
2-3-3- کارکرد تربیتی…………………………………………………………………………………………………..81
2-3-3-1- ذکر خدا…………………………………………………………………………………………………82
2-3-3-2- معرفی الگو های برتر و نمونه های ناپسند………………………………………………….84
2-3-3-3- یادآوری نعمت های الهی…………………………………………………………………………86
2-3-3-4- یادآوری مرگ و قیامت…………………………………………………………………………….88
2-3-4- کارکرد فرهنگی………………………………………………………………………………………………..90
2-3-4-1- حفظ و استمرار هویت و فرهنگ دینی……………………………………………………….90
2-3-4-2- تقویت و گسترش ادبیات و هنرهای مذهبی……………………………………………….91
2-3-4-3- شکل گیری مراکز دینی-فرهنگی………………………………………………………………92
2-3-5- کارکرد اجتماعی……………………………………………………………………………………………….94
2-3-5-1- افزایش وحدت و همبستگی اجتماعی………………………………………………………..94
2-3-5-2- از میان رفتن طبقات اجتماعی ظاهری………………………………………………………..96
2-3-5-3- تقویت ارتباطات دینی………………………………………………………………………………98
2-3-6- کارکرد روانشناختی…………………………………………………………………………………………..99
2-3-6-1- برانگیختن عواطف دینی…………………………………………………………………………..99
2-3-6-2- تکرار و تلقین……………………………………………………………………………………….101
2-3-6-3- برقراری ارتباط مستقیم و چهره به چهره…………………………………………………..104
2-3-6-4- ایجاد آرامش روحی…………………………………………………………………………….108
جمع بندی………………………………………………………………………………………………………………………….112
فصل سوم: آسیب شناسی مجالس مذهبی……………………………………………………………………………….113
3-1- واعظان و ذاکران………………………………………………………………………………………………………..114
3- 1-1- عدم تجهیز به اندیشه های ناب و مستدل…………………………………………………………..117
3- 1-2- غفلت از تهذیب نفس…………………………………………………………………………………..118
3- 1-3- غلو…………………………………………………………………………………………………………….121
3- 1-5- خرافات در مجالس مذهبی……………………………………………………………………………124
3-1-6- تشدید اختلافات فرقه ای در بین مسلمین………………………………………………………….126
3- 1-7- افراط و تفریط در طرح مسایل سیاسی…………………………………………………………….127
3- 1-8- برخورد کاسبکارانه………………………………………………………………………………………..128
3- 1-9- استفاده از آهنگ های نامناسب و سبک های مبتذل(غنا)………………………………………129
3-2- آسیب های مربوط به متولیان مجالس مذهبی…………………………………………………………………..132
3-2-1- اکتفا به مداحی و کاستن از برنامه های محتوایی شعورمحوری……………………………….132
3-2-2- طولانی شدن برنامه مجالس مذهبی…………………………………………………………………..135
3-2-3- بی توجهی به نماز اول وقت…………………………………………………………………………….135
3-2-4- اسراف و چشم و همچشمی…………………………………………………………………………….136
3-3-1- فراهم آوردن زمینه آزار و اذیت برای
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 10:55:00 ق.ظ ]
|