• مردم واری………………………………………………………………………………………………13

2-1-2-2پرهیز از بیهودگی………………………………………………………………………………………..14

    • نیارش………………………………………………………………………………………………….14

2-1-2-4 خودبستگی………………………………………………………………………………………………15

2-1-3 تأثیر عوامل اقلیمی بر معماری و آرایه های معماری سنتی…………………………………………..15

2-2 درآمدی بر هنرهای سنتی ایران……………………………………………………………………..17

2-2-1 صنایع دستی………………………………………………………………………………………………19

2-2-1-1 ویژگی های صنایع دستی……………………………………………………………………………….19

    • 2صنایع دستی از لحاظ روش و تکنیک تولید فرآورده های دستی………………………………20

2-2-1-3 هنرهای دستی چوبی ایران…………………………………………………………………………..21

2-2-2 پنجره ……………………………………………………………………………………………………..21

2-2-2-1 درپنجره………………………………………………………………………………………………22

2-2-2-2 پنجره ارسی.. ………………………………………………………………………………………….23

2-2-2-3 روزن……………………………………………………………………………………………………..24

2-2-3 كاركردهای پنجره ……………………………………………………………………………………25

    • تزئین بنا………………………………………………………………………………………………25
    • شباک…………………………………………………………………………………………………..25
    • جام خانه………………………………………………………………………………………………..26
    • منظر…………………………………………………………………………………………………..26
    • تهویه.…………………………………………………………………………………………………..27
    • تأمین نور………………………………………………………………………………………………27

2-2-4 نقش پنجره در نمای ساختمان…………………………………………………………………………..32

2-2-5 نقش هندسه در شکل گیری.پنجره ها………………………………………………………………….32

2-3 مصالح به کار رفته در هنر های سنتی وابسته به معماری سنتی………………………….33

2-3-1 چوب و دلایل کاربرد آن در گره چینی………………………………………………………………….33

2-3-2 شیشه های رنگی در گره چینی………………………………………………………………………….34

2-3-3 رنگ در معماری…………………………………………………………………………………………….35

2-3-4 آهن در چلنگری……………………………………………………………………………………………35

2-3-4-1 آهن و چلنگری در قرآن……………………………………………………………………………….36

2-3-5 گچبری……………………………………………………………………………………………………….37

2-3-5-1 انواع طاقچه های گچی………………………………………………………………………………….38

2-3-5-2 یزدی بندی بااستفاده از گچ…………………………………………………………………………39

فصل سوم

آشنایی با دوره قاجاریه و شهرستان اردکان

3-1 معرفی موقعیت تاریخی موضوع……………………………………………………………………..41

3-1-1 سلسله قاجار…………………………………………………………………………………………………41

3-1-2 جامعه قاجاری………………………………………………………………………………………………41

3-1-3 تربیت و اخلاق عمومی…………………………………………………………………………………….43

3-1-4 هنر و معماری در دوره ی قاجاریه………………………………………………………………………..44

3-1-3-1 ویژگی های نقوش تزئینی هنر و معماری دوره ی قاجار……………………………………………49

3-2 موقعیت جغرافیایی موضوع……………………………………………………………………………53

3-2-1 معرفی استان یزد…………………………………………………………………………………………..53

3-2-1-1-اطلاعاتجغرافیاییاستان یزد………………………………………………………………………53

3-2-1-2-اطلاعاتهواشناسیاستان یزد……………………………………………………………………..53

3-2-1-3-پیدایشوقدمتتاریخی استان یزد……………………………………………………………….53

3-2-1-4-ویژگی های باستانی استان یزد………………………………………….…………………………..54

3-2-2-شهرستان اردکان………………………………………………………………………………………….54

3-2-2-1-وجه تسمیه ی اردکان………………………………………………………………………………….54

3-2-2-2-اردکان در دوره ی قاجار……………………………………………………………………………..55

3-2-2-3-وضعیت اقتصادی اردکان در عهد قاجار…………………………………………………………..55

3-2-2-4-معماری اردکان در عهد قاجار……………………………………………………………………….56

3-2-2-5-وضعیت اجتماعی اردکان در عهد قاجار…………………………………………………………..56

3-2-2-6-وضعیت فرهنگی اردکان در عهد قاجار……………………………………………………………56

فصل چهارم

خانه تقدیری و تزئینات وابسته به معماری آن

4-1معرفی خانه ی تقدیری…………………………………………………………………………………….58

4-2 معرفی هنرهای سنتی وابسته به معماری خانه ی تقدیری …………………………………61

4-2-1- طاقچه های خانه ی تقدیری………………………………………………………………………………61

4-2-2-شمشیری ها………………………………………………………………………………………………..62

4-2-3-تزیینات آجری…………………………………………………………………………………………….63

4-2-4-تزئینات بادگیرها…………………………………………………………………………………………..64

4-2-5-تزیینات سنگی…………………………………………………………………………………………….65

4-2-6-گره چینی و قواره بری…………………………………………………………………………………….65

4-2-7-شباک………………………………………………………………………………………………………. 67

4-2-8-چلنگری……………………………………………………………………………………………………67

4-2-9-ابزار زنی چوب……………………………………………………………………………………………..69

4-2-10- تزئینات هشتی……………………………………………………………………………………………69

4-3-صنایع دستی شاخص خانه تقدیری………………………………………………………………..71

4-3-1-چلنگری، (آهنگری سنتی)……………………………………………………………………………..71

4-3-1-1 چلنگری در یزد…………………………………………………………………………………………71

4-3-1-2-تولیدات چلنگری……………………………………………………………………………………..72

4-3-1-3-ابزارهای مورد استفاده………………………………………………………………………………..73

4-3-1-4- روش کار………………………………………………………………………………………………..79

4-3-1-5-نشان دار کردن..………………………………………………………………………………………..79

4-3-1-6-دلایل منسوخ شدن هنر چلنگری………………………………………………………………….80

4-3-1-7-فورجینگ، چلنگری صنعتی…………………………………………………………………………80

4-3-2-گره سازی……………………………………………………………………………………………………81

4-3-2-1-تاریخچه گره سازی…………………………………………………………………………………..83

4-3-2-2-ابزارهای لازم برای ساخت گره چینی……………………………………………………………..84

4-3-2-3- اتصالات گره چینی……………………………………………………………………………………85

4-3-2-4-مراحل ساخت گره چینی……………………………………………………………………………85

4-3-3-هنر قواره بری……………………………………………………………………………………………..86

4-3-3-1-ابزار و تجهیزات……………………………………………………………………………………….87

4-3-3-2-روش کار………………………………………………………………………………………………..87

فصل پنجم

نتیجه گیری و پینهادها

نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………..89

پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………………..91

منابع و مؤاخذ………………………………………………………………………………………………………92

منبع تصاویر………………………………………………………………………………………………………..96

پیوست ها…………………………………………………………………………………………………………….97

 

فهرست تصاویر

عنوان صفحه

پایان نامه

تصویر 2-1 روزن های بالای پنج دری……………………………………………………………………….24

تصویر2-2 روزن های بالای سه دری……………………………………………………………………….24

تصویر2-3 جام خانه حمام سعیدا شهرستان اردکان بازمانده از عهد قاجار………………..26

تصویر2-4 هندسه در هنر چلنگری……………………………………………………………………….33

تصویر2- 5 اجرای یزدی بندی ………………………………………………………………………………39

تصویر4-1 پلان های همکف، زیر زمین و طبقه ی اول خانه ی تقدیری………………………….58

تصویر 4-2 راه روی جنب تالار جنوبی…………………………………………………………………….62

تصویر 4-3 تالار جنوبی……………………………………………………………………………………….62

تصویر 4-4 طاقچه های اتاق پنج دری……………………………………………………………………..62

تصویر 4-5 و4-6 شمشیری های اطراف حیاط خانه ی تقدیری…………………………………63

تصویر 4-7 قطار بندی لبه بام خانه ی تقدیری………………………………………………………..64

تصویر4-8 بادگیر تالار جنوبی………………………………………………………………………………65

تصویر4-9گره چینی وقواره بری……………………………………………………………………………..65

تصویر4-10 قواره بری سه درها و پنج دری ها…………………………………………………………….67

تصویر4-11 شباک آجری پایاب……………………………………………………………………………..67

تصویر4-12 شباک آجری زیرزمین ………………………………………………………………………67

تصویر4-13کوبه مردانه…………………………………………………………………………………………68

تصویر4-14 کوبه زنانه………………………………………………………………………………………….68

تصویر4-15 چفت در اتاق ها………………………………………………………………………………….69

تصویر4-16 گل میخ در ورودی…………………………………………………………………………….69

تصویر4-17ابزار زنی پائین چهارچوب درها ……………………………………………………………69

تصویر4-18 و4-19 نمایی از یزدی بندی هشتی ……………………………………………………70

تصویر 4-20 در اصلی…………………………………………………………………………………………..70

تصویر4-21چفت، گل میخ و میخِ در……………………………………………………………………….73

تصویر4-22 نمونه هایی از تولیدات چلنگری…………………………………………………………..73

تصویر 4-23 سندان تخت……………………………………………………………………………………73

تصویر4-24 سندان دماغه……………………………………………………………………………………74

تصویر 4-25 انبر دست ……………………………………………………………………………………….74

تصویر4-26 انبردول ……………………………………………………………………………………………74

تصویر4-27 انبر لول …………………………………………………………………………………………..75

تصویر4-28و4-29 کج انبر…………………………………………………………………………………..75

تصویر4-30 انبر تیزبر گیری ………………………………………………………………………………..75

تصویر4-31 انبر سنبه گیری ………………………………………………………………………………..76

تصویر4-32 انبر جول ………………………………………………………………………………………….76

تصویر4-33 سندان تخت با تیغچه ……………………………………………………………………….76

تصویر4-34 تیزبر ……………………………………………………………………………………………….77

تصویر4-35سوهان …………………………………………………………………………………………….77

تصویر4-36 کفگیر ……………………………………………………………………………………………..78

تصویر4-37 نمای کوره از روبروی ………………………………………………………………………..78

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...