دانلود پایان نامه : شناخت صنایعدستی بهکار رفته در معماریسنتی دورهی قاجار شهرستان اردکان … |
- مردم واری………………………………………………………………………………………………13
2-1-2-2پرهیز از بیهودگی………………………………………………………………………………………..14
- نیارش………………………………………………………………………………………………….14
2-1-2-4 خودبستگی………………………………………………………………………………………………15
2-1-3 تأثیر عوامل اقلیمی بر معماری و آرایه های معماری سنتی…………………………………………..15
2-2 درآمدی بر هنرهای سنتی ایران……………………………………………………………………..17
2-2-1 صنایع دستی………………………………………………………………………………………………19
2-2-1-1 ویژگی های صنایع دستی……………………………………………………………………………….19
- –2صنایع دستی از لحاظ روش و تکنیک تولید فرآورده های دستی………………………………20
2-2-1-3 هنرهای دستی چوبی ایران…………………………………………………………………………..21
2-2-2 پنجره ……………………………………………………………………………………………………..21
2-2-2-1 در–پنجره………………………………………………………………………………………………22
2-2-2-2 پنجره ارسی.. ………………………………………………………………………………………….23
2-2-2-3 روزن……………………………………………………………………………………………………..24
2-2-3 كاركردهای پنجره ……………………………………………………………………………………25
- تزئین بنا………………………………………………………………………………………………25
- شباک…………………………………………………………………………………………………..25
- جام خانه………………………………………………………………………………………………..26
- منظر…………………………………………………………………………………………………..26
- تهویه.…………………………………………………………………………………………………..27
- تأمین نور………………………………………………………………………………………………27
2-2-4 نقش پنجره در نمای ساختمان…………………………………………………………………………..32
2-2-5 نقش هندسه در شکل گیری.پنجره ها………………………………………………………………….32
2-3 مصالح به کار رفته در هنر های سنتی وابسته به معماری سنتی………………………….33
2-3-1 چوب و دلایل کاربرد آن در گره چینی………………………………………………………………….33
2-3-2 شیشه های رنگی در گره چینی………………………………………………………………………….34
2-3-3 رنگ در معماری…………………………………………………………………………………………….35
2-3-4 آهن در چلنگری……………………………………………………………………………………………35
2-3-4-1 آهن و چلنگری در قرآن……………………………………………………………………………….36
2-3-5 گچبری……………………………………………………………………………………………………….37
2-3-5-1 انواع طاقچه های گچی………………………………………………………………………………….38
2-3-5-2 یزدی بندی بااستفاده از گچ…………………………………………………………………………39
فصل سوم
آشنایی با دوره قاجاریه و شهرستان اردکان
3-1 معرفی موقعیت تاریخی موضوع……………………………………………………………………..41
3-1-1 سلسله قاجار…………………………………………………………………………………………………41
3-1-2 جامعه قاجاری………………………………………………………………………………………………41
3-1-3 تربیت و اخلاق عمومی…………………………………………………………………………………….43
3-1-4 هنر و معماری در دوره ی قاجاریه………………………………………………………………………..44
3-1-3-1 ویژگی های نقوش تزئینی هنر و معماری دوره ی قاجار……………………………………………49
3-2 موقعیت جغرافیایی موضوع……………………………………………………………………………53
3-2-1 معرفی استان یزد…………………………………………………………………………………………..53
3-2-1-1-اطلاعاتجغرافیاییاستان یزد………………………………………………………………………53
3-2-1-2-اطلاعاتهواشناسیاستان یزد……………………………………………………………………..53
3-2-1-3-پیدایشوقدمتتاریخی استان یزد……………………………………………………………….53
3-2-1-4-ویژگی های باستانی استان یزد………………………………………….…………………………..54
3-2-2-شهرستان اردکان………………………………………………………………………………………….54
3-2-2-1-وجه تسمیه ی اردکان………………………………………………………………………………….54
3-2-2-2-اردکان در دوره ی قاجار……………………………………………………………………………..55
3-2-2-3-وضعیت اقتصادی اردکان در عهد قاجار…………………………………………………………..55
3-2-2-4-معماری اردکان در عهد قاجار……………………………………………………………………….56
3-2-2-5-وضعیت اجتماعی اردکان در عهد قاجار…………………………………………………………..56
3-2-2-6-وضعیت فرهنگی اردکان در عهد قاجار……………………………………………………………56
فصل چهارم
خانه تقدیری و تزئینات وابسته به معماری آن
4-1معرفی خانه ی تقدیری…………………………………………………………………………………….58
4-2 معرفی هنرهای سنتی وابسته به معماری خانه ی تقدیری …………………………………61
4-2-1- طاقچه های خانه ی تقدیری………………………………………………………………………………61
4-2-2-شمشیری ها………………………………………………………………………………………………..62
4-2-3-تزیینات آجری…………………………………………………………………………………………….63
4-2-4-تزئینات بادگیرها…………………………………………………………………………………………..64
4-2-5-تزیینات سنگی…………………………………………………………………………………………….65
4-2-6-گره چینی و قواره بری…………………………………………………………………………………….65
4-2-7-شباک………………………………………………………………………………………………………. 67
4-2-8-چلنگری……………………………………………………………………………………………………67
4-2-9-ابزار زنی چوب……………………………………………………………………………………………..69
4-2-10- تزئینات هشتی……………………………………………………………………………………………69
4-3-صنایع دستی شاخص خانه تقدیری………………………………………………………………..71
4-3-1-چلنگری، (آهنگری سنتی)……………………………………………………………………………..71
4-3-1-1 چلنگری در یزد…………………………………………………………………………………………71
4-3-1-2-تولیدات چلنگری……………………………………………………………………………………..72
4-3-1-3-ابزارهای مورد استفاده………………………………………………………………………………..73
4-3-1-4- روش کار………………………………………………………………………………………………..79
4-3-1-5-نشان دار کردن..………………………………………………………………………………………..79
4-3-1-6-دلایل منسوخ شدن هنر چلنگری………………………………………………………………….80
4-3-1-7-فورجینگ، چلنگری صنعتی…………………………………………………………………………80
4-3-2-گره سازی……………………………………………………………………………………………………81
4-3-2-1-تاریخچه گره سازی…………………………………………………………………………………..83
4-3-2-2-ابزارهای لازم برای ساخت گره چینی……………………………………………………………..84
4-3-2-3- اتصالات گره چینی……………………………………………………………………………………85
4-3-2-4-مراحل ساخت گره چینی……………………………………………………………………………85
4-3-3-هنر قواره بری……………………………………………………………………………………………..86
4-3-3-1-ابزار و تجهیزات……………………………………………………………………………………….87
4-3-3-2-روش کار………………………………………………………………………………………………..87
فصل پنجم
نتیجه گیری و پینهادها
نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………..89
پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………………..91
منابع و مؤاخذ………………………………………………………………………………………………………92
منبع تصاویر………………………………………………………………………………………………………..96
پیوست ها…………………………………………………………………………………………………………….97
فهرست تصاویر
عنوان صفحه
تصویر 2-1 روزن های بالای پنج دری……………………………………………………………………….24
تصویر2-2 روزن های بالای سه دری……………………………………………………………………….24
تصویر2-3 جام خانه حمام سعیدا شهرستان اردکان بازمانده از عهد قاجار………………..26
تصویر2-4 هندسه در هنر چلنگری……………………………………………………………………….33
تصویر2- 5 اجرای یزدی بندی ………………………………………………………………………………39
تصویر4-1 پلان های همکف، زیر زمین و طبقه ی اول خانه ی تقدیری………………………….58
تصویر 4-2 راه روی جنب تالار جنوبی…………………………………………………………………….62
تصویر 4-3 تالار جنوبی……………………………………………………………………………………….62
تصویر 4-4 طاقچه های اتاق پنج دری……………………………………………………………………..62
تصویر 4-5 و4-6 شمشیری های اطراف حیاط خانه ی تقدیری…………………………………63
تصویر 4-7 قطار بندی لبه بام خانه ی تقدیری………………………………………………………..64
تصویر4-8 بادگیر تالار جنوبی………………………………………………………………………………65
تصویر4-9گره چینی وقواره بری……………………………………………………………………………..65
تصویر4-10 قواره بری سه درها و پنج دری ها…………………………………………………………….67
تصویر4-11 شباک آجری پایاب……………………………………………………………………………..67
تصویر4-12 شباک آجری زیرزمین ………………………………………………………………………67
تصویر4-13کوبه مردانه…………………………………………………………………………………………68
تصویر4-14 کوبه زنانه………………………………………………………………………………………….68
تصویر4-15 چفت در اتاق ها………………………………………………………………………………….69
تصویر4-16 گل میخ در ورودی…………………………………………………………………………….69
تصویر4-17ابزار زنی پائین چهارچوب درها ……………………………………………………………69
تصویر4-18 و4-19 نمایی از یزدی بندی هشتی ……………………………………………………70
تصویر 4-20 در اصلی…………………………………………………………………………………………..70
تصویر4-21چفت، گل میخ و میخِ در……………………………………………………………………….73
تصویر4-22 نمونه هایی از تولیدات چلنگری…………………………………………………………..73
تصویر 4-23 سندان تخت……………………………………………………………………………………73
تصویر4-24 سندان دماغه……………………………………………………………………………………74
تصویر 4-25 انبر دست ……………………………………………………………………………………….74
تصویر4-26 انبردول ……………………………………………………………………………………………74
تصویر4-27 انبر لول …………………………………………………………………………………………..75
تصویر4-28و4-29 کج انبر…………………………………………………………………………………..75
تصویر4-30 انبر تیزبر گیری ………………………………………………………………………………..75
تصویر4-31 انبر سنبه گیری ………………………………………………………………………………..76
تصویر4-32 انبر جول ………………………………………………………………………………………….76
تصویر4-33 سندان تخت با تیغچه ……………………………………………………………………….76
تصویر4-34 تیزبر ……………………………………………………………………………………………….77
تصویر4-35سوهان …………………………………………………………………………………………….77
تصویر4-36 کفگیر ……………………………………………………………………………………………..78
تصویر4-37 نمای کوره از روبروی ………………………………………………………………………..78
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 07:28:00 ق.ظ ]
|