پایان نامه ارشد: بررسی رابطه بین رابطه ویژگیهای شخصیت و خودپنداره با کیفیت زندگی دانشجویان … |
1- 6- 2- 3- گشودگی……………………………………………………………… 15
1- 6- 2- 4- موافق بودن…………………………………………………………….. 15
1- 6- 2- 5- باوجدان بودن…………………………………………………………….. 16
1- 6- 2- 6- ویژگی های شخصیتی…………………………………………………. 16
1- 6- 2- 7- کیفیت زندگی…………………………………………………………… 16
1- 6- 2- 8- خود پنداره …………………………………………………………….16
فصل دوم………………………………………………………………………….. 17
2- 1- پیش درآمد فصل دوم………………………………………………………….. 18
2- 2- مبانی نظری پژوهش………………………………………………………….. 18
2- 2-1-پنج عامل بزرگ شخصیت……………………………………………………. 18
2- 2- 1- 1- ریشههای تاریخی الگوی پنج عاملی در صفات شخصیت…………….. 18
2- 2- 1- 2- مفهوم شخصیت، تعاریف و گستره آن…………………………………. 19
2- 2- 1- 3- ابعاد پنج گانه شخصیت……………………………………………….. 24
2- 2- 1- 3- 1- روانرنجورخویی(N)…………………………………………………… 24
2- 2- 1- 3- 2- برونگرایی (E)…………………………………………………………… 25
2- 2- 1- 3- 3- انعطافپذیری یا گشودگی نسبت به تجربه (O)………………………. 26
2- 2- 1- 3- 4- سازگاری (A)……………………………………………………………. 27
2- 2- 1- 3- 5- وظیفه شناسی ©…………………………………………………. 27
2- 2-2-خودپنداره……………………………………………………………………..28
2- 2-2-1- خود چیست؟…………………………………………………………….. 28
2- 2- 2- 2- دیدگاه ویلیام جیمز……………………………………………………… 29
2- 2- 2- 3- دیدگاه كنش متقابل نمادی جورج مید……………………………… 30
2- 2- 2- 4- دیدگاه پدیدار شناختی سوزآن هارتر………………………………… 31
2- 2- 2- 5- دیدگاه رفتار به عنوان منبع خود ـ فهمی، دارلی بم…………………. 33
2- 2- 2- 6- دیدگاه شناختی ـ اجتماعی در زمینه خود…………………………… 34
2- 2- 2- 7- تاریخچه خودپنداره……………………………………………………… 35
2- 2- 2- 8- تعریف خودپنداره…………………………………………………………36
2- 2- 2- 9- خود پنداره به عنوان یك وضعیت مركزی……………………………….. 36
2- 2- 2- 10- ریشه های خود پنداره………………………………………………… 37
2- 2- 2- 11- ویژگی های خود پنداره……………………………………………….. 39
2- 2- 3- کیفیت زندگی……………………………………………………………… 40
2- 2- 3- 1- چند نظریه دربارۀ کیفیت زندگی………………………………………. 42
2- 2- 3- 2- ابعاد کیفیت زندگی…………………………………………………….. 43
2- 3- پیشینه پژوهش………………………………………………………………. 44
2- 3- 1- پیشینه داخلی……………………………………………………………… 44
2- 3- 2- پیشینه خارجی……………………………………………………………… 47
2- 4- جمع بندی و نتیجه گیری………………………………………………………….. 48
فصل سوم…………………………………………………………………………….. 50
3- 1- پیش درآمد فصل سوم………………………………………………………….. 51
3- 2- طرح پژوهش………………………………………………………………. 51
3- 3- روش پژوهش………………………………………………………………. 51
3- 4- جامعه آماری……………………………………………………………… 52
3- 5- نمونه مورد مطالعه…………………………………………………………….. 52
3- 6- روش نمونه گیری……………………………………………………………… 53
3- 7- معرفی متغیرها……………………………………………………………. 53
3- 8- ابزار پژوهش………………………………………………………………. 53
3- 9– شیوه اجرای پژوهش………………………………………………………… 55
3-10- روش تحلیل داده ها……………………………………………………………. 56
فصل چهارم………………………………………………………………………….. 57
4-1- پیش درآمد فصل چهارم……………………………………………………… 58
4-2- یافته های توصیفی…………………………………………………………. 59
4- 3- یافته های مرتبط با فرضیه ها ……………………………………………….67
4- 4- یافته های جانبی…………………………………………………………… 74
فصل پنجم…………………………………………………………………………. 76
5- 1- خلاصه یافته ها……………………………………………………………. 77
5- 2- بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………. 77
5- 3- یافته های جانبی…………………………………………………………. 83
5- 4- تبیین و تفسیر نتایج……………………………………………………… 83
5-5- پیشنهادهای مبتنی بر فرضیات…………………………………………. 83
5-6- محدودیت های پژوهش………………………………………………….. 85
5- 6- 1- محدودیتهای در کنترل محقق………………………………………… 85
5- 6- 2- محدودیتهای خارج از کنترل محقق………………………………….. 85
منابع فارسی…………………………………………………………………….. 87
منابع لاتین……………………………………………………………………….. 91
ضمائم………………………………………………………………………….. 95
پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-12)…………………………………………… 96
مقیاس خودپنداره راجرز………………………………………………………… 98
پرسش نامه فرم کوتاه NEO………………………………………………………
چکیده:
هدف از انجام پژوهش بررسی رابطه ویژگی های شخصیت (مدل پنج عاملی) و خودپنداره با کیفیت زندگی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بود. این پژوهش با توجه به هدف از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه موردنظر دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه اسلامی واحد کرمانـشاه که در سال تحصیلی 94 – 1393 مشغول به تحصیل هستند را در بر می گیرد. که تعداد 391 نفر آزمودنی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانـشاه که در سال تحصیلی 94 – 1393 مشغول به تحصیل می باشد به عنوان نمونه به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند.برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص آمار توصیفی که شامل فراوانی، میانگین، انحراف معیار می باشد و هم از شاخص آماری استنباطی که شامل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون است استفاده شده است. برای به دست آوردن داده ها از نرم افزار SPSS-19 استفاده گردید. در این پژوهش از سه ابزار که شامل: پنج عامل بزرگ شخصیت فرم كوتاه ، پرسش نامۀ خود پندارۀ راجرز و پرسش نامه ی کیفیت زندگی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ویژگی شخصیتی و تعدادی از ابعاد کیفیت زندگی رابطه معنی داری وجود دارد، همچنین بین خود پنداره و ابعاد کیفیت زندگی رابطه معنی داری وجود دارد. برای پیش بینی کیفیت زندگی بر اساس ویژگی های شخصیتی و خودپنداره از روش تحلیل رگرسیون به شیوه گام به گام استفاده شد، نتایج نشان داد كه تحلیل رگرسیون معنادار می باشد، و ویژگی های شخصیتی و خود پنداره توان پیش بینی کیفیت زندگی را دارند.
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- مقدمه
آنچه بیش از همه در نظریات روان شناسان در مباحث شخصیت مورد توجه قرارگرفته است تفاوت های فردی است. یعنی ویژگیهایی که یک فرد را از فرد دیگر متمایز میکند هر انسان آمیزهای از سه ویژگی نوعی- فرهنگی- فردی را تشکیل میدهد. آلپورت[1] (1961) معتقد است شخصیت سازمان پویایی از سیستم های روان تنی فرد است که رفتار و افکار خاص را تعیین می کند. ابعاد پنج گانه شخصیت شامل: روان رنجورخویی، برونگرایی، پذیرابودن، سازگاری، مسئولیت پذیری (جان[2]، 1990به نقل از پروین) می باشد. متغیر دیگر پژوهش حاضر خودپنداره است که تصویر روانی هر فرد و شامل تمام ادراکات فرد (ظواهر و ارزش و عقاید) است. که بر رفتار فرد تأثیر داشته و به زمانی که فرد از کلمه «من» استفاده می کند اشاره دارد (تنر[3]، 2000). به عبارت دیگر، خود پنداره دیدگاه کلی فرد نسبت به خود است و در برگیرنده همه نقاط مثبت و ضعف فرد است (مشرف[4] و همکاران، 2007). همچنین متغیر دیگر که رابطه ویژگی های شخصیت و خودپنداره با آن سنجیده می شوند کیفیت زندگی است که ساواتزکی (2002) نیز درباره آن بیان می کند اصطلاح کیفیت زندگی اشاره به یک سازه چند بعدی می کند که در برگیرنده ی چشم انداز فرد از کیفیت کلی زندگی خود و سنجش آن ها از مؤلفه های خاص کیفیت زندگی مثل : فیزیکی، روان شناختی و بهزیستی اجتماعی است. کیفیت زندگی برداشت و پنداری است که افراد از موقعیت شان در زندگی، در زمینه فرهنگی و ارزش هایی که به آن معتقدند، دارند و به اهداف، انتظارات، استانداردها و علایقشان وابسته است (فشارکی، میر، صفوی و فرهادی، 1390). سه بعد اساسی کیفیت زندگی مرتبط با سلامت شامل ابعاد فیزیکی، روانی و اجتماعی هستند که هر یک از آن ها به زیر مجموعه های دیگر تقسیم می شوند. بعد فیزیکی به دریافت بیمار از توانایی هایش در انجام فعالیت ها و وظایف روزانه که نیاز به صرف انرژی دارد اشاره می کند. بُعد روحی، جنبه های روحی و احساس سلامت روحی مانند افسردگی، ترس، عصبانیت، خوشحالی و آرامش را در بر می گیرد. بعد اجتماعی به توانایی های فرد در برقراری با اعضای خانواده، همسایگان و همکاران و سایر گروه های اجتماعی مربوط می شود (فیضی، قاضی، دولتشاهی و نادیا حتمی، 1385).
خویشتن پنداری عبارت است از تصور و پنداری که فرد درباره کل وجود خود دارد. این تصور و پندار تمام ابعاد جسمانی، ذهنی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی را در بر می گیرد. تصور انسان در هر یک از زمینه های فوق، رفتار معین و مشخص را موجب می گردد. خویشتن پنداری حاصل تعامل عوامل متعددی از جمله نظر والدین، نظر دوستان و نظر معلمان می باشد و دید فرد را نسبت به جوانب خویش از جمله نگرش ها، ارزش ها، اهداف، تصورات جسمانی، ارزش شخصی و توانایی ها را شامل می شود (شفیع آبادی، 1384).
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 02:41:00 ق.ظ ]
|