2-5-6- پارکینگ های زیر زمینی.. 17

2-5-7- پارکینگ های اتوماتیک…. 17

2-5-8- پارکینگهای اختصاصی.. 18

2-6- اهداف ایجاد پارکینگ های شهری.. 18

2-7- مفهوم مکان یابی.. 20

2-7-1- مبانی مکان یابی.. 20

2-8- معیارهای مکان یابی.. 22

2-8-1- عوامل موثر در انتخاب معیار در مکان یابی.. 24

2-9- بررسی منابع.. 24

فصل سوم:منطقه مورد مطالعه

3-1- مقدمه. 31

3-2- ساختار محیط طبیعی.. 31

3-3- حدود و موقعیت جغرافیایی.. 31

3-4-توپوگرافی.. 33

3-5- واحد کوهستانی.. 33

3-6- واحد جلگه. 34

3-7- ژئومورفولوژی.. 35

3-8- خصوصیات جمعیتی و اجتماعی شهر تبریز. 35

3-9- ساختار جمعیت… 36

3-10- بافت کالبدی شهر. 37

3-11- شناخت محدوده ی مورد مطالعه(محور تاریخی-فرهنگی تبریز) 38

3-12- بررسی پیوندهای عمدهی منطقه با مناطق همجوار کارکردی ـ ارتباطی.. 39

3-13- شناسایی محیط طبیعی.. 40

3-13-1-… ارزشهای دید و مناظر طبیعی(گسترهها و محورهای واجد ارزش زیست محیطی) 40

3-14- خصوصیات اصلی شبکهی ارتباطی و نظام حرکت… 40

3-15- مسائل عمدهی نظام حرکت… 41

3-16- کاربری زمین و ویژگیهای آن در محدودهی مطالعاتی.. 42

3-17- الگوهای کلی کاربری طبقات در بناها 42

3-18- گروهبندی کمیتی و کیفیتی کاربری و میزان تخصیص زمین به آنها 43

3-19- ویژگیهای اصلی معماری و مسکن در محلات… 44

3-20- پراکندگی معماری مسکونی.. 44

3-21- نحوهی توزیع فعالیت و چگونگی استفاده از زمین.. 46

3-22- شناسایی ساختار كالبدی منطقه. 48

3-23- ویژگیهای شكلی، سیمای شهری و تركیب توده و فضا 49

3-24- الگوی توزیع فضاهای شهری(محورها، …) 50

فصل چهارم : مواد و روش

4-1- مقدمه. 54

4-2- مواد: 55

4-2-1- جمعیت… 55

4-2-2- تراکم ساختمانی.. 55

4-2-3- تعداد خودرو 56

4-2-4- تقاضای پارکینگ…. 56

4-2-5- عرضه پارکینگ…. 56

4-2-6- مساحت… 57

4-2-7- قیمت زمین.. 57

4-3- نرم افزار 58

4-4- روش…. 58

4-4-1- روش تحلیل شبكه. 58

4-4-2- تفاوتهای روش تحلیل شبكه و روش تحلیل سلسله مراتبی.. 60

4-5- مراحل روش تحلیل شبكه. 61

4-5-1- ساخت مدل و پیكربندی مسأله. 61

4-5-2- تشكیل ماتریسهای مقایسه زوجی و محاسبه بردارهای وزن.. 62

4-5-3- تشكیل سوپر ماتریس…. 63

4-5-4- محاسبه توزیع ماندار سوپرماتریس وزن دار شده 64

4-5-5- نرمال كردن وزنهای به دست آمده با در نظر گرفتن هر خوشه. 64

4-5-6- انتخاب گزینه برتر. 64

4-5-7- -مرحله کشف، شناسایی و دسته بندی معیار ها، زیر معیار ها و جایگزین ها 68

4-5-8- مرحله ترکیب ضریب اهمیت گزینه ها 68

4-6- تئوریمنطق فازی.. 69

4-7- منطق فازی.. 70

4-8- مجموعه فازی.. 72

4-8-1- مجموعه فازی مکمل.. 72

4-8-2- اشتراک دو مجموعه. 72

4-8-3- اجتماع دو مجموعه فازی.. 72

4-8-4- تساوی مجموعه فازی.. 72

فصل پنجم : یافته های پژوهش

5-1- مقدمه. 75

5-2- یافته ها 75

5-2-1- تحلیل شاخص های مورد استفاده در مکان یابی بهینه پارکینگ های طبقاتی.. 75

5-2-1-1————- جمعیت- 76

5-2-1-2————— تراکم ساختمانی- 78

5-2-1-3————— تعداد خودرو 79

5-2-1-4————— تقاضای پارکینگ– 81

5-2-1-5————— عرضه پارکینگ– 83

5-2-1-6————— دسترسی بر اساس عرض معبر 84

5-2-1-7————— مساحت- 86

5-2-1-8————— قیمت زمین- 87

5-3- مکانیابی بهینه پارکینگ طبقاتی.. 89

فصل ششم : نتیجه گیری

6-1- نتایج و آزمون فرضیات… 94

6-2- اثبات فرضیه ها 96

6-3- پیشنهادات… 97

 

فهرست اشکال

شکل شماره 1-1- فرآیند انجام پژوهش………………………………………………………………………………………………….6

شکل شماره 3-1- نقشه محدوده منطقه 8 شهرتبریز……………………………………………………………………………..32

شکل شماره 3-2- نقشه موقعیت محلات منطقه هشت……………………………………………………………………… 46

شکل شماره 4-1- روش تحلیل سلسله مراتبی و تحلیل شبکه…………………………………………………………….60

شکل شماره 4-2- روند نمای تصمیم گیری در روش تحلیل شبکه……………………………………………………..61

شکل شماره 4-3-شکل فلوچارت پژوهش………………………………………………………………………………………………..65

شکل شماره 4-4-تابع عضویت فازی برای متغبرهای زبانی…………………………………………………………………….73

شکل شماره 5-1- الگوی شماتیک ANP برای انتخاب گرینه های مناسب……………………………………………..75

شکل شماره 5-2- نقشه تراکم جمعیت ……………………………………………………………………………………………………77

شکل شماره 5-3- نقشه تراکم ساختمانی………………………………………………………………………………………………..79

مقالات و پایان نامه ارشد

شکل شماره 5-3- نقشه تعداد خودرو…………………………………………………………………………………………………….81

شکل شماره 5-4- نقشه تقاضا………………………………………………………………………………………………………………….82

شکل شماره 5-5- نقشه عرضه…………………………………………………………………………………………………………………84

شکل شماره 5-6- نقشه دسترسی……………………………………………………………………………………………………………..85

شکل شماره 5-7- نقشه مساحت………………………………………………………………………………………………………………..87

شکل شماره 5-8- نقشه قیمت…………………………………………………………………………………………………………………..89

شکل شماره 5-9- نقشه مکانیابی پارکینگ……………………………………………………………………………………………….91

 

فهرست جداول

جدول 1-3- تحولات جمعیتی شهر تبریز…………………………………………………………………………………………………….37

جدول 3-2- انواع بافت و مشخصات آن……………………………………………………………………………………………………….38

جدول 4-1- مهمترین کاربردهای روش تحلیل شبکه…………………………………………………………………………………59

جدول4-2- ساختار کلی سوپر ماتریس………………………………………………………………………………………………………..66

جدول 4-3- نمایش وزنهای سوپر ماتریس…………………………………………………………………………………………………..66

جدول 4-4- مقیاس های زبانی برای درجه اهمیت ……………………………………………………………………………………73

جدول 5-1- ارزش گذاری تراکم جمعیت……………………………………………………………………………………………………76

جدول 5-2- ارزش گذاری تراکم ساختمانی……………………………………………………………………………………………….78

جدول 5-3- ارزش گذاری تعداد خودرو……………………………………………………………………………………………………..80

جدول 5-4- ارزش گذاری تقاضای پارکینگ……………………………………………………………………………………………….82

جدول 5-5- ارزش گذاری عرضه پارکینگ………………………………………………………………………………………………….83

جدول 5-6- ارزش گذاری دسترسی…………………………………………………………………………………………………………….85

جدول 5-7- ارزش گذاری مساحت……………………………………………………………………………………………………………….86

جدول 5-8- ارزش گذاری قیمت زمین…………………………………………………………………………………………………………88

جدول 5-9- جدول وزن لایه­ها………………………………………………………………………………………………………………………90

جدول 5-10- مکانیابی پارکینگ……………………………………………………………………………………………………………………92

چکیده:

انتخاب یک مکان مناسب برای فعالیت در سطح محله و مناطق، یکی از تصمیمات پایه ای برای انجام یک طرح پژوهشی است که نیازمند تحقیق در یک مکان مورد مطالعه از دیدگاه های مختلف می باشد.

در مقیاس محلات و مناطق، مکان یابی فعالیتی است که قابلیت­ها و توانایی­های یک منطقه را از لحاظ وجود زمین مناسب و کافی و همچنین سازگاری آن با سایر کاربری­ها، به منظور انتخاب مکانی مناسب و کاربردی مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.

هدف این پایان نامه مکانیابی مناطق بهینه برای ایجاد پارکینگ طبقاتی در منطقه هشت شهرداری تبریز با استفاده از نرم افزار Arc GIS بوده است. برای این منظور داده­های اولیه از این منطقه تهیه و آماده و مدل مورد استفاده این پایان­نامه، مدل فازی –ANP انتخاب شد.لایه­های مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از: تراکم جمعیت، تراکم ساختمانی، مساحت پارکینگ ، دسترسی بر اساس عرض معبر، قیمت زمین، عرضه پارکینگ، تقاضای پارکینگ و تعداد خودرو.

ابتدا در نرم افزار Super decision وزن مناسب برای لایه­ها اعمال شد، سپس نتایج وزن دهی بر روی لایه ها در محیط نرم افزار Idrisi اعمال گردید و اقدام به فازی کردن لایه­ها شد و مناطق مناسب پارکینگ طبقاتی انتخاب شد. نتیجه این عملیات فازی به نرم افزار Arc map انتقال داده شد و خروجی و تحلیل نتایج در این محیط انجام گرفت.

این پایان نامه در شش فصل تدوین شد. فصل اول : کلیات ، فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق ، فصل سوم : شناخت منطقه مورد مطالعه، فصل چهارم: مواد و روش تحقیق، فصل پنجم: یافته­ها ، فصل ششم : جمع‍‍بندی و نتیجه گیری.

کلمات کلیدی:مكانیابی پاركینگ طبقاتی، GIS،ANP فازی، Super decision، منطقه هشت تبریز

1-1- مقدمه

عوامل ناشی از مهاجرت و رشد جمعیت و همچنین رشد فیزیکی شهرها، خدمات رسانی و توزیع عادلانه خدمات در محیط شهرها را با اشکالات زیادی همراه کرده است و اتخاذ سیاست درست و کارآمد در زمینه ارائه خدمات ضروری به جمعیت ساکن در بخش های مختلف شهر بسیار مهم است . یکی از این کاربری های ضروری در شهرها پارکینگ می باشد.

در اختیار داشتن یک وسیله نقلیه هنگامی می تواند کاربرد واقعی خود را نشان دهد که دارندگان آن قادر باشند در هر نقطه ای از شهر که مقصدشان باشد محلی برای پارک وسیله نقلیه خود پیدا کنند. به عبارت دیگر باید در نقاط مختلف و پر تراکم شهری مانند محدوده های تجاری، خدماتی، تفریحی و کار توقفگاه هایی با ظرفیت کافی احداث شود. ولی به علت بی توجهی و یا به علل اقتصادی و غیره این برنامه در بسیاری از شهرهای کشورمان اجرا نگردیده است.

در واقع امروزه معضل کمبود محل توقف وسایل نقلیه به خصوص در مناطق پر تراکم شهر بیش از بیش نمود پیدا کرده است. حرکت با وسایل نقلیه، به مرکز شهر و رسیدن به مقصد بسیار آسانتر انجام می گیرد تا پیدا نمودن محلی برای پارک اتومبیل، متخصصان فن یکی از علل شلوغی و راه بندهای ترافیکی در نواحی پر تراکم شهر را رانندگانی می دانند که در پی جستجو برای پیدا کردن محلی برای پارک وسیله نقلیه خود، ترافیک روان خیابان را مختل نموده و باعث راه بندانهای طولانی می گردنند. تامین نیاز پارکینگ شهروندان، گردش صحیح اتومبیل به دنبال پارک را موجب شده، حرکت اتومبیل در شهر را منظم خواهد نمود. همچنین در مصرف سوخت سرفه جویی شده آلودگی هوا کاهش خواهد یافت.

در این پژوهش سعی بر آن است تا مناطق بهینه پارکینگهای طبقاتی در سطح منطقه هشت شهر تبریز با استفاده از روش تحلیل شبکه یا همان ANP شناسایی و معرفی شوند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...