خرید متن کامل پایان نامه ارشد – سوالات فرعی – 7 |
۱ـ۴ـ اهداف تحقیق
۱ـ۴ـ۱ـ هدف کلی :
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی تابآوری روانی بر کیفیت زندگی و امید به زندگی مادران کودکان ناشنوا میباشد.
۱ـ۴ـ۲ـ اهداف جزئی :
۱- تعیین اثربخشی آموزش تابآوری روانی بر کیفیت زندگی در بین مادران کودکان ناشنوا.
۲- تعیین اثربخشی آموزش تابآوری روانی بر امید به زندگی در بین مادران کودکان ناشنوا.
۱ـ۵ـ سوالات تحقیق
سوال اصلی
– آیا آموزش تابآوری روانی بر کیفیت زندگی و امید به زندگی مادران کودکان ناشنوا مؤثر است؟
سوالات فرعی
۱-آیا آموزش تابآوری روانی بر کیفیت زندگی مادران کودکان ناشنوا مؤثر است؟
۲-آیا آموزش تابآوری روانی بر امیدبه زندگی مادران کودکان ناشنوا مؤثر است؟
۱ـ۶ـ فرضیه های تحقیق
فرضیه اصلی
آموزش تابآوری روانی بر کیفیت زندگی و امید به زندگی مادران کودکان ناشنوا مؤثر است.
فرضیات فرعی
فرضیه یک :آموزش تابآوری روانی بر کیفیت زندگی مادران کودکان ناشنوا مؤثر است.
فرضیه دو :آموزش تابآوری روانی بر امیدبه زندگی مادران کودکان ناشنوا مؤثر است .
۱ـ۷ـ متغیرهای پژوهش
۱ـ۷ـ۱ـ متغیرهای مستقل
متغیرهای مستقل متغیری است که روی متغیر وابسته به صورت مثبت یا منفی تاثیر می گذارد. (خاکی، ۱۳۸۹: ۷۶).
متغیر مستقل این تحقیق عبارت است اثربخشی آموزشی تابآوری روانی
۱ـ۷ـ۲ـ متغیر وابسته
متغیر وابسته متغیری است که هدف محقق تشریح یا پیش بینی تغییریپذیری در آن است به عبارت دیگر آن یک مغیر اصلی است که به صورت یک مسئله حیاتی برای تحقیق مورد بررسی قرار میگیرد. با تجزیه و تحلیل متغیر وابسته و شناسایی عوامل مؤثر بر آن میتوان پاسخها یا راه حلهایی را برای مسئله شناخت (خاکی، ۱۳۸۹: ۷۵).
در این تحقیق کیفیت زندگی و امید به زندگی به عنوان متغیرهای وابسته در نظر گرفته می شود.
۱ـ۸ـ تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها
تعریف مفهومی به تعریف یک واژه توسط واژه دیگر اشاره دارد. تعریف مفهومی را باید به تعریف عملیاتی تبدیل کرده تا بتوان آن را مشاهده کرد. تعریف عملیاتی تعریفی است که بر ویژگیهای قابل مشاهده استوار است (سرمد و همکاران، ۱۳۸۹: ۴۰).
۱ـ۸ـ۱ـ تعریف نظری
تعاریف مفهومی:
- تاب آوری
تابآوری به عنوان حفظ سلامتی و عملکرد موفقیتآمیز یا سازگاری با یک بافت و موقعیت تهدیدآمیز یا آزارنده تعریف می شود (عزیزی ابرقوئی، ۱۳۸۹).
گارمزی و ماستن (۱۹۹۱( تابآوری را ”یک فرایند، توانایی، یا پیامد سازگاری موفقیتآمیز با شرایط تهدیدکننده“، تعریف نمودهاند. به بیان دیگر تابآوری، سازگاری مثبت در واکنش به شرایط ناگوار است.
البته تابآوری، تنها پایداری در برابر آسیبها یا شرایط تهدیدکننده نیست و حالتی انفعالی در رویارویی با شرایط خطرناک نمیباشد، بلکه شرکت فعال و سازنده در محیط پیرامونی خود است. میتوان گفت تابآوری، توانمندی فرد در برقراری تعادل زیستی- روانی، در شرایط خطرناک است افزون بر این، پژوهشگران بر این باورند که تابآوری نوعی ترمیم خود با پیامدهای مثبت هیجانی، عاطفی و شناختی است (سیدمحمودی،۱۳۹۰: ۶).
کامپفر (۱۹۹۹) باور داشت که تابآوری، بازگشت به تعادل اولیه یا رسیدن به تعادل سطح بالاتر (در شرایط تهدیدکننده) است و از این رو موجب سازگاری موفق در زندگی می شود. در عین حال کامپفر به این نکته اشاره می کند که سازگاری مثبت با زندگی، هم می تواند پیامد تابآوری به شمار آید و هم به عنوان پیش آیند، سطح بالاتری از تابآوری را موجب شود. وی این مسأله را ناشی از پیچیدگی تعریف و نگاه فرایندی به تابآوری میداند (سیدمحمودی، ۱۳۹۰: ۶).
تابآوری به توانایی یک انسان گفته می شود که به طور موفقیتآمیز شرایط نامطلوب را پشت سرگذارده و با آن ها تطابق مییابد و علیرغم مواجهه با مشکلات زندگی به قابلیت تحصیلی و هیجانی و اجتماعی دست مییابد (اینزلیچ و همکاران[۵]، ۲۰۰۶: ۳۳۶ـ۳۲۳).
سازمان بهداشت جهانی در تعریف کیفیت زندگی به درک هر فرد از موقعیت خود در بافتی از نظامهای فرهنگی و ارزشی پیرامون، در ارتباط با اهداف، انتظارات و استانداردها و علاقمندی آن ها، تأکید دارد. در این نگاه، کیفیت زندگی مفهومی فراگیر است که از سلامت جسمانی، رشد شخصی، حالات روانشناختی، سطح استقلال، روابط اجتماعی و روابط با نهادهای برجسته محیط، تأثیر میپذیرد و نیز بر ادراک فرد مبتنی است (بیاتیانی،۱۳۹۰: ۱۶۴).
با اینکه تعاریف تابآوری ممکن است متنوع باشد، بیشتر محققان متفقند که افراد تابآور در عوامل مشابهی مشترکند. برخی از این عوامل عبارتند از: هوش بالاتر، تعلق کمتر به همسالان بزهکار و عدم سوء مصرف مواد و بزهکاری.
محققان ویژگیهای مشترک دیگری را نیز در افراد تابآور بررسی کرده اند که عبارتند از: خودمختاری بالاتر، استقلال، همدلی، تعهد به کار، جدیت، مهارتهای حل مسئله خوب و روابط خوب با همسالان. یکی از ویژگیهای فردی مؤثر در تابآوری، توانایی ایجاد خودنظمدهی یا خودکنترلی است. در مجموع ویژگیهای شخصیتی همچون خودپندارهی مثبت، اجتماعی بودن، هوش، کفایت در کار آموزشی خودمختاری، عزت نفس، ارتباطات خوب، مهارتهای حل مسئله و سلامت روانی و جسمانی از جمله عوامل مؤثر بر افزایش تابآوری به شمار میرود (همایون نیا ودیگران،۱۳۹۱: ۲۵-۲۴).
- کیفیت زندگی
واژه کیفیت زندگی سرچشمه روشنی ندارد. کیفیت زندگی اگرچه جذابیت و معنی عام دارد، یک تعریف پذیرفته عام ندارد. به هر حال در بیان کلی،کیفیت زندگی به مؤلفه (های)کامیابی یا رضایتمندی بیشتر یا کمتر در زندگی مردم مربوط می شود.
“
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-09-20] [ 09:02:00 ب.ظ ]
|