• کاهش میزان سرمایه در گردش.

1-7- ساختار تحقیق
روش انجام این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر جمع آوری اطلاعات، از نوع تحقیقات کمی و استفاده از اطلاعات جاری و داده های تاریخی می باشد. برای مدلسازی، ابتدا نقشه جریان مواد و فرایند در سازمان تولید محصولات لبنی ارائه شد، سپس الزامات اساسی سیستم شناسایی و پس از آن دینامیک و رفتار بهرها بررسی گردید. نقاط ثبت اطلاعات شناسایی شدند و پس از آن مدلسازی انجام پذیرفت.
1-8- قلمرو تحقیق
1-8-1- دوره زمانی انجام تحقیق
این پژوهش در طی مدت 8 ماه از آغاز بهمن 1391 تا شهریور 1392 بطول انجامید. ابتدا مطالعه ای مفصل در باب سیستم قابلیت ردیابی انجام پذیرفت و پس از آن ساختار سیستم اطلاعاتی سازمان مورد بررسی قرار گرفت و رویه ها و فرایندهای تولید محصول نقشه برداری شد. پس از آن مدل های سیستم قابلیت ردیابی شناسایی گردید. در ادامه، ابزارهای لازم برای ردیابی مورد مطالعه قرار گرفت. با کمک این اطلاعات مدلسازی صورت گرفت و آنالیز مدل تا شهریور 1392 به طول انجامید.
1-8-2- مکان تحقیق
شرکت تولید محصولات لبنی A، بعنوان شرکت هدف انتخاب شد، که متأسفانه به­دلیل محرمانه بودن اطلاعات سازمان از ارائه نام آن معذوریم.
1-9- تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی
1-9-1- برنامه ریزی منابع سازمان
برنامه ریزی منابع سازمان یا به اختصار ERP، شامل طیف وسیعی از فعالیت های مختلفی است که با استفاده از سیستم های مبتنی بر فناوری اطلاعات به بهبود عملکرد یک سازمان منتهی می شود و تمام داده ها و فرایندهای یک سازمان را در یک سیستم واحد جمع می کنند. راه حل ERP توسط برنامه های کاربردی که شامل چندین زیربرنامه کاربردی دیگر است، پشتیبانی می شود بطوریکه فعالیت ها را در گسترة واحدهای عملیاتی سازمان یکپارچه می سازد. این فعالیت ها می تواند بازة وسیعی از مدیریت

پایان نامه

تولید، خرید قطعات، کنترلموجودی انبار، ارسال مواد به واحدهای تولیدی تا ردگیری سفارشات را شامل شود ERP .همچنین می تواند زیر برنامه های کاربردی در زمینه مدیریت مالی و مدیریت منابع انسانی سازمان را هم در بر داشته باشد. در واقع ERP، سامانه ای است که دارای اهداف، اجزا و محدودة مشخص و معینی است.[3]
1-9-2- مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین عبارتست از فرآیند برنامه ریزی، اجرا و کنترل عملیات مرتبط با زنجیرة تأمین در بهینه ترین حالت ممکن. مدیریت زنجیره تأمین دربرگیرنده تمامی جابجایی ها و ذخیره مواد اولیه، موجودی در حین کار و محصول نهایی از نقطه شروع تا نقطه پایان مصرف می باشد. مدیریت زنجیره تأمین یک رویکرد یکپارچه­سازی برای برنامه ریزی و کنترل مواد و اطلاعات می باشد که از تأمین کنندگان تا مشتریان جریان دارد. همانگونه که در وظایف مختلف در یک سازمان جریان دارد. مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت موجودی با تمرکز بر مدیریت عملیات را با آنالیز ارتباطات در سازمان های صنعتی ارتباط می دهد. این رشته در طی سال های اخیر اهمیت فراوانی پیدا کرده است. وظیفه مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت و هماهنگ سازی جریان های مختلف درون آن می باشد. یکی از چالش های مهم مدیریتی در این زمینه، در رابطه با هماهنگ سازی جریان مواد، بین چندین سازمان و در درون هر سازمان است. به منظور نیل به این مهم، نیازمند استفاده از تکنولوژی ها و ابزارهایی جهت ردگیری مواد در مسیر طی شده از مبداء به مقصد و ثبت اطلاعات در هر مرحله می باشد. زنجیره تأمین بر تمام فعالیت های مرتبط با جریان و تبدیل کالاها از مرحلة ماده خام (استخراج) تا تحویل به مصرف کننده نهایی و نیز جریان های اطلاعاتی مرتبط با آنها مشتمل می شود. به طور کلی زنجیره تأمین زنجیره ای است که همه فعالیت های مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرف کننده را شامل می شود. درباره جریان کالا دو جریان دیگر که یکی جریان اطلاعات و دیگری جریان منابع مالی و اعتبارات نیز حضور دارد. امروزه حوزه های مختلفی برای زنجیره تأمین مورد استفاده قرار می گیرند از جمله این حوزه ها می توان به:

    • شبیه سازی زنجیرة تأمین
    • مدیریت ریسک زنجیرة تأمین
    • رهگیری در زنجیرة تأمین
    • مهندسی مجدد زنجیرة تأمین
  • برنامه­ریزی پیشرفته زنجیرة تأمین
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...