پایان نامه ارشد: تاثیر مهارتهای ارتباطی مدیران(همدلی، مثبت گرایی، تساوی) بر رضایت شغلی کارکنان |
………………………………………………………………………………………. 11
1-7-2-3 تساوی ………………………………………………………………………………………. 12
1-8 قلمرو تحقیق ………………………………………………………………………………………….. 12
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل دوم – مبانی نظری تحقیق |
بخش اول- رضایت شغلی
2-1 رضایت شغلی ………………………………………………………………………………………….. 15
2-1-1 تعریف رضایت شغلی ………………………………………………………………………….. 16
2-1-2 نظریه های مختلف در خصوص رضایت شغلی …………………………………………. 17
2-1-2-1 نظریه ارزش …………………………………………………………………………………….. 18
2-1-2-2 نظریه بریل………………………………………………………………………………………. 18
2-1-2-3 نظریه امید و انتظار …………………………………………………………………………… 18
2-1-2-4 نظریه نقشی …………………………………………………………………………………… 19
2-1-2-5 نظریه بلیک و موتون ……………………………………………………………………….. 19
2-1-2-6 نظریه کامروایی نیاز ………………………………………………………………………… 19
2-1-2-7 نظریه هالند ……………………………………………………………………………………. 19
2-1-2-8 نظریه الگوی انگیزشی پورتر و لاولر ………………………………………………….. 20
2-1-3 عوامل موثر بر رضایت شغلی ……………………………………………………………….. 21
2-1-3-1 عوامل درونی محتوایی، صفات و ویژگی های کار ……………………………….. 24
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-1-3-2 عوامل زمینه ساز بیرونی ………………………………………………………………… 25
2-1-3-2-1 یکسانی حقوق و مزایا ……………………………………………………………….. 25
2-1-3-2-2 شرایط مناسب کاری و همکاران مساعد ……………………………………….. 26
2-1-3-3 ویژگیهای فردی …………………………………………………………………………….. 27
2-1-3-3-1 تناسب شغل با ویژگیهای فردی ……………………………………………………. 27
2 -1-4 پیامد رضایت و عدم ضایت شغلی ……………………………………………………… 29
2-1-5 رضایت شغلی و جنسیت …………………………………………………………………… 32
بخش دوم – ارتباطات
2-2 ارتباطات ……………………………………………………………………………………………… 34
2-2-1 تعریف ارتباطات ……………………………………………………………………………… 36
2-2-2 طبقه بندی فرایند ارتباطات ………………………………………………………………… 37
2-2-2-1 مدل میچل و رایس ………………………………………………………………………… 37
2-2-2-2 مدل برکو- ولوین …………………………………………………………………………. 38
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-2-2-2-1 الگوی خطی ارتباطات ………………………………………………………………. 38
2-2-2-2-2 الگوی تعاملی ارتباطات …………………………………………………………….. 39
2-2-3 اهمیت ارتباطات و مهارتهای ارتباطی ………………………………………………….. 40
2-2-4 نقش ارتباطات …………………………………………………………………………………. 42
2-2-5 انواع ارتباطات ………………………………………………………………………………… 44
2-2-5-1 ارتباط با خود ……………………………………………………………………………… 44
2-2-5-2 ارتباط با دیگران …………………………………………………………………………… 44
2-2-5-3 ارتباط جمعی یا عمومی ………………………………………………………………… 44
2-2-6 موانع ارتباطی ………………………………………………………………………………….. 46
2-2-7 ارتقای اثربخشی ارتباطات …………………………………………………………………. 47
2-2-8 سه اصل مورد نیاز برای ارتباط کارآمد ………………………………………………… 48
2-2-9 همدلی ……………………………………………………………………………………………. 48
2-2-9-1 بخشهای سه گانه همدلی…………………………………………………………………… 50
2-2-9-2 راههای رسیدن به همدلی ………………………………………………………………… 52
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-2-9-3 هوش هیجانی و همدلی …………………………………………………………………….. 54
2-2-10 مثبت گرایی ………………………………………………………………………………………. 55
2-2-10-1 رفتار سازمانی مثبت گرا …………………………………………………………………… 58
2-2-10-2 چند راهکار جهت تقویت مثبت اندیشی …………………………………………….. 64
2-2-10-3 موانع مثبت اندیشی …………………………………………………………………………. 65
2-2-10-4روانشناسی مثبت گرا ………………………………………………………………………. 67
2-2-11 عدالت و تساوی در بین کارکنان ………………………………………………………….. 68
2-2-11-1 انواع عدالت ………………………………………………………………………………….. 69
2-2-11-2 انواع کارکنان از لحاظ دیدگاهشان نسبت به برابری ………………………………. 70
بخش سوم – پیشینه تحقیق
2-3 پیشینه تحقیق ………………………………………………………………………….. 75
2-3-1 تحقیقات داخلی ………………………………………………………………………………… 75
2-3-2 تحقیقات خارجی ………………………………………………………………………………. 80
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل سوم–روش اجرای تحقیق
3-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………….. 87
3-2 روش تحقیق …………………………………………………………………………………………. 87
3-3 جامعه آماری و نمونه ……………………………………………………………………………… 88
3-3-1 جامعه آماری ……………………………………………………………………………………. 88
3-3-2 حجم نمونه ………………………………………………………………………………………. 88
3-4 ابزار جمع آوری داده ها ………………………………………………………………………… 90
3-5 روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات ………………………………………………….. 92
3-5-1 روایی/ اعتبار …………………………………………………………………………………… 92
3-5-2 پایایی/ اعتمادپذیری …………………………………………………………………………. 92
3-6 روشهای تجزیه تحلیل داده ها …………………………………………………………………. 94
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل چهارم – تجزیه تحلیل داده ها
4-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………….. 96
4-2 توصیف متغیرهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان ………………………………….. 97
4-2-1 توصیف متغیر جنسیت پاسخ دهندگان ………………………………………………… 97
4-2-2 توصیف متغیرسن پاسخ دهندگان ………………………………………………………. 98
4-2-3 توصیف متغیرسمت پاسخ دهندگان ……………………………………………………. 99
4-2-4 توصیف متغیرسابقه خدمت پاسخ دهندگان ………………………………………… 100
4-3 توصیف متغیرهای تحقیق ……………………………………………………………………. 101
4-3-1 توصیف متغیرمثبت گرایی ……………………………………………………………….. 101
4-3-2 توصیف متغیرهمدلی ……………………………………………………………………… 102
4-3-3 توصیف متغیرتساوی ……………………………………………………………………… 103
4-3-4 توصیف متغیرمهارتهای ارتباطی ………………………………………………………. 104
4-3-5 توصیف متغیرکار ………………………………………………………………………….. 105
4-3-6 توصیف متغیر سرپرست……………………………………………………………………. 106
فهرست مطالب
عنوان صفحه
4-3-7 توصیف متغیر همکار ……………………………………………………………………….. 107
4-3-8 توصیف متغیر ارتقاء ………………………………………………………………………… 108
4-3-9 توصیف متغیر پرداخت …………………………………………………………………….. 109
4-3-10 توصیف متغیر رضایت شغلی …………………………………………………………… 110
4-4 آزمون فرضیات ………………………………………………………………………………….. 111
4-4-1 آزمون فرضیه اول …………………………………………………………………………… 111
4-4-2 آزمون فرضیه دوم …………………………………………………………………………… 112
4-4-3 آزمون فرضیه سوم ………………………………………………………………………….. 113
4-4-4 آزمون فرضیه چهارم ……………………………………………………………………….. 114
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل پنجم –نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………….. 116
5-2 نتایج آمار توصیفی ……………………………………………………………………………… 117
5-3 نتایج آزمون فرضیات ………………………………………………………………………….. 118
5-3-1 آزمون فرضیه اول …………………………………………………………………………… 118
5-3-2 آزمون فرضیه دوم …………………………………………………………………………. 119
5-3-3 آزمون فرضیه سوم ………………………………………………………………………….. 119
5-4 سنجش تاثیر متغیر تعدیل گر ………………………………………………………………… 120
5-4-1 آزمون فرضیه چهارم ……………………………………………………………………….. 120
5-5 پیشنهادات ………………………………………………………………………………………….. 120
5-5-1 پیشنهادات راهبردی …………………………………………………………………………. 120
5-5-2 پیشنهاد به محققین آتی ……………………………………………………………………. 121
5-6 محدودیتهای تحقیق ……………………………………………………………………………. 121
منابع و ماخذ ………………………………………………………………………………………………. 122
پیوستها
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 3-1 سوالات مربوط به متغیرها در پرسشنامه به تفکیک سطوح شغلی در ادارات امور مالیاتی استان گیلان ………………………………………………………………………………………. 91
جدول 3-2 ضرایب آلفای کرونباخ محاسبه شده برای هریک از متغیرها بر اساس پرسشنامه های آزمایشی ……………………………………………………………………………………………………… 93
جدول 4-1 توصیف متغیر جنسیت پاسخ دهندگان …………………………………………….. 97
جدول 4-2 توصیف متغیرسن پاسخ دهندگان ……………………………………………………. 98
جدول 4-3 توصیف متغیر سمت پاسخ دهندگان ……………………………………………….. 99
جدول 4-4 توصیف متغیر سابقه خدمت پاسخ دهندگان ……………………………………… 100
جدول 4-5 توصیف متغیر مثبت گرایی …………………………………………………………….. 101
جدول 4-6 توصیف متغیر همدلی …………………………………………………………………….. 102
جدول 4-7 توصیف متغیر تساوی …………………………………………………………………… 103
جدول 4-8 توصیف متغیر مهارتهای ارتباطی ……………………………………………………. 104
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 4-9 توصیف متغیر کار ……………………………………………………………………….. 105
جدول 4-10 توصیف متغیر سرپرست ………………………………………………………………. 106
جدول 4-11 توصیف متغیر همکار ………………………………………………………………….. 107
جدول 4-12 توصیف متغیر ارتقاء …………………………………………………………………… 108
جدول 4-13 توصیف متغیر پرداخت ……………………………………………………………….. 109
جدول 4-14 توصیف متغیر رضایت شغلی ………………………………………………………. 110
جدول 4-15 ضریب آزمون همبستگی بین همدلی مدیران و رضایت شغلی کارکنان …. 111
جدول 4-16 ضریب همبستگی بین تساوی در بین کارکنان و رضایت شغلی آنان …… 112
جدول 4-17 ضریب همبستگی بین مثبت گرایی مدیران و رضایت شغلی کارکنان …… 113
جدول 4-18 خلاصه مدل رگرسیون بین مهارتهای ارتباطی مدیران و رضایت شغلی کارکنان با
توجه به جنسیت ………………………………………………………………………………………….. 114
جدول 5-1 توزیع فراوانی مهارتهای ارتباطی مدیران ………………………………………… 117
جدول 5-2 توزیع فراوانی رضایت شغلی ……………………………………………………….. 118
فهرست اشکال و نمودارها
عنوان صفحه
شکل 1-1 مدل تحلیلی تحقیق ………………………………………………………………………… 8
شکل 2-1 الگوی انگیزشی پورتر و لاولر ………………………………………………………… 21
شکل 2-2 عوامل موثر بر رضایت شغلی …………………………………………………………. 22
شکل 2-3 مدل رضایت شغلی ( پیامدهای رضایت و عدم رضایت شغلی و عوامل موثر بر رضایت شغلی ) ………………………………………………………………………………….. 31
شکل 2-4 فرایند ارتباطات از نظر میچل و رایس ……………………………………………… 38
شکل 2-5 الگوی خطی ارتباطات ………………………………………………………………….. 39
شکل 2-6 الگوی تعاملی ارتباطات ………………………………………………………………… 40
شکل 2-7 ارتباطات بین شخصی …………………………………………………………………… 45
شکل 2-8 عوامل موثر بر کاهش نابرابری ……………………………………………………….. 73
شکل2-9 مدل چند سطحی روابط بین همدلی مدیران با شکایت جسمانی کارکنان، پیشرفت در هدف و حالات عاطفی (مثبت/منفی) ………………………………………………. 81
نمودار 4-1 نمودار میله ای جنسیت پاسخ دهندگان ………………………………………….. 97
نمودار 4-2 نمودار میله ای سن پاسخ دهندگان ……………………………………………….. 98
فهرست اشکال و نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 4-3 نمودار میله ای سمت پاسخ دهندگان ……………………………………………… 99
نمودار 4-4 نمودار میله ای سابقه خدمت پاسخ دهندگان …………………………………… 100
نمودار 4-5 هیستوگرام متغیر مثبت گرایی ……………………………………………………….. 101
نمودار 4-6 هیستوگرام متغیر همدلی ………………………………………………………………. 102
نمودار 4-7 هیستوگرام متغیر تساوی ……………………………………………………………… 103
نمودار 4-8 هیستوگرام متغیر مهارتهای ارتباطی ………………………………………………… 104
نمودار 4-9 هیستوگرام متغیر کار ………………………………………………………………….. 105
نمودار4-10 هیستوگرام متغیرسرپرست ………………………………………………………….. 106
نمودار4-11 هیستوگرام متغیر همکار ……………………………………………………………… 107
نمودار4-12 هیستوگرام متغیر ارتقاء ………………………………………………………………. 108
نمودار4-13 هیستوگرام متغیرپرداخت ……………………………………………………………. 109
نمودار 4-14 هیستوگرام متغیر رضایت شغلی ………………………………………………….. 110
چکیده
با مراجعه به سازمانهای مختلف و نگاهی عمیق و کارشناسانه به فرایند ارتباطات در این سازمانها این مسئله برای هر مشاهده گری آشکار می گردد، که یکی از مشکلات مهم که همواره در سازمانها حس شده و کارکنان سازمانها از آن گله مند هستند، عدم وجود مهارتهای ارتباطی نزد مدیران آنهاست. سطح پایین مهارتهای ارتباطی موجب مشکلات عدیده ای در سازمانها شده و مانعی بر سر راه نیل سازمانها به اهداف و رسالت خود خواهد شد. یکی از مشکلاتی که معلول سطح پایین این مهارتهاست، سطح پایین رضایت شغلی کارکنان است. که در این پایان نامه سطح معنی دار بودن ارتباط بین این دو مقوله ( مهارتهای ارتباطی مدیران به عنوان متغیر مستقل و رضایت شغلی به عنوان متغیر وابسته ) مورد بررسی قرار می گیرد.
جامعه آماری مورد بررسی کارکنان ادارات امورمالیاتی استان گیلان ، روش نمونه گیری تصادفی ساده و حجم نمونه مورد بررسی 198 نفر می باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی– همبستگی بوده و برای تجزیه تحلیل داده های آماری و بررسی فرضیات با بکارگیری از نرم افزار آماریspss، از آمارهای توصیفی و آزمونهای استنباطی و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون متناسب با نوع داده ها و متغیرها استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد: بین شاخصهای مهارتهای ارتباطی مدیران و رضایت شغلی کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین درخصوص متغیرتعدیل گر جنسیت، نتایج حاکی از آن بود که جنسیت کارکنان این رابطه را تعدیل نمی کند. با توجه به نتایج بدست آمده در این تحقیق جهت دستیابی به سطح مطلوب رضایت شغلی، بهبود وضعیت مهارتهای ارتباطی مدیران باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
واژگان کلیدی: مهارتهای ارتباطی مدیران، همدلی، مثبت گرایی، تساوی، رضایت شغلی کارکنان
مصمم شوید که کارى باید صورت گیرد
سپس راه انجام آن را خواهید یافت .
آبراهام لینکلن »»
فصل اول کلیات پژوهش |
- مقدمه
سازمان یک سیستم اجتماعی است که بدون شک مهمترین عامل اثربخشی و کارایی آن نیروی انسانی
می باشد. موفقیت هر فرد در سازمان بستگی به روحیات، تلاش، انگیزه و رضایتمندی او دارد.
(مصدق راد،1383)
بنابراین تصورات و نگرش های آنان به شغلشان در حیات، کارآیی و اثر بخشی سازمان اثرگذار می باشد. نگرش کلی انسانها نسبت به شغلشان عینیت بخش پدیده ای رفتاری است که از آن به عنوان
» رضایت شغلی « تعبیر می شود و نتیجه ای است از باورهای مثبت و منفی فرد نسبت به ابعاد کارش. (قلی زاده و همکاران،1389). عوامل متعددی بر رضایت شغلی کارکنان موثر می باشد که از آن جمله می توان به روابط کارکنان با مدیران اشاره نمود.
ارتباطات مقوله ای است اجتماعی، بنابراین نمی توان آنرا در زمره نو و جدید قرار داد و با این دید در خصوص آن گفتگو نمود.ارتباطات سازمانیمسئله ای مهم است که اثری مستقیم در کامیابی و ناکامیهای ما خواهد داشت. ( یوسف زاده و همکاران،1389)
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-16] [ 09:13:00 ب.ظ ]
|