پایان نامه : رابطه ادراك كاركنان از سیاست های ارزیابی عملکرد با رضایت شغلی و تمایل به ترک شغل |
2-1-9) تعاریف و مفاهیم تمایل به ترک شغل………… 29
2-1-10) انواع ترک شغلها………………………. 31
2-1-11) مدلهای ترک شغل……………………….. 34
2-1-12) عوامل مرتبط با ترک خدمت……………….. 35
2-1-13) معایب و مزایای ترک خدمت……………….. 39
2-1-14) تعاریف و مفاهیم رضایت شغلی…………….. 40
2-1-15) نظریههای رضایت شغلی…………………… 43
2-1-16) عوامل موثر بر رضایت شغلی………………. 46
2-1-17) روشهای اندازهگیری رضایت شغلی…………… 51
2-1-18) پیامدهای رضایت شغلی…………………… 57
بخش دوم: سیاست های ارزیابی عملکرد
2-2-1) مقدمه………………………………… 60
2-2-2) تعاریف و مفاهیم سیاستهای ارزیابی عملکرد….. 60
2-2-3) سیاستهای ارزیابی عملکرد سنتی و مدرن و اهداف آنها 64
2-2-4) انواع سیاستهای ارزیابی عملکرد…………… 66
2-2-5) شاخصهای ارزیابی عملکرد…………………. 74
بخش سوم: پیشینه تحقیق
2-3-1) پیشینه مطالعاتی در داخل کشور……………. 78
2-3-2) پیشینه مطالعاتی در خارج از کشور…………. 83
فصل سوم: روش تحقیق
3-1) مقدمه………………………………….. 87
3-2) روش تحقیق………………………………. 88
3-2-1) جامعه و نمونه آماری……………………. 88
3-3) روش و ابزار جمعآوری دادهها……………….. 89
3-3-1) پرسشنامه از سیاستهای ارزیابی عملکرد……… 89
3-3-2) پرسشنامه رضایت شغلی……………………. 89
3-3-3) پرسشنامه تمایل به ترک شغل……………… 89
3-4) روایی و پایایی ابزار اندازهگیری…………… 89
3-4-1) روایی………………………………… 89
3-4-2) پایایی……………………………….. 90
3-5) روش تجزیه و تحلیل داده ها………………… 91
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1) مقدمه………………………………….. 93
4-2) توصیف متغیرهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان…… 94
4-3) توصیف متغیرهای تحقیق…………………….. 97
4-4) بررسی مدل تحقیق…………………………. 100
4-4-1) بررسی مدل تحقیق در حالت استاندارد……….. 100
4-4-2) بررسی مدل تحقیق در حالت اعداد معنی داری….. 101
4-4-3) بررسی شاخص های معنی داری و برازش مدل کلی تحقیق 102
4-5) آزمون فرضیه ها………………………….. 105
فصل پنجم: بحث، نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1) مقدمه………………………………….. 109
5-2) نتایج آمار توصیفی……………………….. 109
5-2-1) توصیف پاسخ دهندگان …………………… 109
5-2-2) توصیف متغیر تمایل به ترک شغل……………. 109
5-2-3) توصیف متغیر رضایت شغلی…………………. 109
5-2-4) توصیف متغیر سیاستهای ارزیابی عملکرد……… 110
5-3) نتایج آزمون فرضیهها……………………… 110
5-4) پیشنهادات در راستای نتایج تحقیق…………… 111
5-5) محدودیتهای تحقیق………………………… 113
5-6) پیشنهاداتی برای محققین آینده……………… 113
فهرست منابع…………………………………. 114
پیوست………………………………………. 122
فهرست جداول
جدول 2-1): تفاوتهای عمده سیستمهای سنتی و مدرن ارزیابی عملکرد 65
جدول 2-2): شاخصهای ارزیابی عملکرد دیدگاه صاحبنظران. 75
جدول 3-1): محاسبه آلفای کرانباخ برای سوالات پرسشنامه 91
جدول 4-1): توصیف جنسیت پاسخ دهندگان……………. 94
جدول 4-2): توصیف سن پاسخ دهندگان………………. 95
جدول 4-3): توصیف تحصیلات پاسخ دهندگان…………… 96
جدول 4-4): توصیف متغیر سیاست های ارزیابی عملکرد…. 97
جدول 4-5): توصیف متغیر رضایت شغلی……………… 98
جدول 4-6): توصیف متغیر تمایل به ترک شغل………… 99
جدول 4-7): شاخص های معنی داری و برازش مدل………. 104
فهرست نمودار
نمودار 4-1): نمودار میله ای جنسیت پاسخ دهندگان….. 94
نمودار 4-2): نمودار میله ای سن پاسخ دهندگان…….. 95
نمودار 4-3): نمودار میله ای تحصیلات پاسخ دهندگان…. 96
نمودار 4-4): هیستوگرام متغیر سیاست های ارزیابی عملکرد 97
نمودار 4-5): هیستوگرام متغیر رضایت شغلی……….. 98
نمودار 4-6): هیستوگرام متغیر تمایل به ترک شغل….. 99
نمودار 4-7): آزمون مدل تحقیق (حالت استاندارد)…… 100
نمودار 4-8): آزمون مدل تحقیق (حالت اعداد معنی داری) 101
فهرست اشکال
شکل 1-1): مدل مفهومی تحقیق……………………. 8
شکل 2-1): اجزای رابطه نگرش- رفتار……………… 19
شکل 2-2): عوامل موثر بر نگرش شغلی……………… 28
شکل 2-3): انواع ترک خدمت……………………… 32
شکل 2-4): ترک خدمت…………………………… 34
شکل 2-5): رابطه ی نگرش ها در رفتار…………….. 36
شکل 2-6): تعامل ترک شغل و رضایت شغلی…………… 38
شکل 2-7): نقش توانایی در فرایند ترک خدمت……….. 39
شکل 2-8): سیستم ارزیابی عملکرد یکپارچه…………. 68
شکل 2-9): روش ارزیابی عملکرد و ادغام آن با سیستمهای مدیریت 71
چکیده
مدیر یا سرپرست ممکن است در ارزیابی عملکرد کارکنان دست به اغراق یا تغییر واقعیت بزند تا از مقابلههای احتمالی آنها با نظام کاری تحت امر خود بکاهد. در چنین مواردی است که نظامها و سیاستهای ارزیابی عملکرد به سادگی سطح تعهد، رضایت و تمایل به جستجوی جایگزینهای شغلی و ترک خدمت کارکنان را تحت تأثیر قرار میدهند.
هدف کلی این تحقیق بررسی رابطه سیاستهای ارزیابی عملکرد با رضایت شغلی و تمایل به ترک شغل کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان است. روش تحقیق از نوع توصیفی و هدف آن کاربردی است و روش گردآوری دادهها میدانی و ابزار آن پرسشنامه است. در تحقیق حاضر جامعه آماری مورد بررسی، کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان (معاونتها) با تعداد 693 نفر است. با در نظر گرفتن تعداد کل جامعه آماری و با توجه به جدول مورگان تعداد حجم نمونه 248 نفر است که تعداد 280 پرسشنامه با استفاده از روش نمونهبرداری غیراحتمالی دردسترس توزیع شد. در نهایت تعداد 256 پرسشنامه از کارکنان جمع آوری شد و اطلاعات مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. با تجزیه و تحلیل دادهها مشخص گردید که در سطح 95% اطمینان سیاستهای ارزیابی عملکرد (انگیزشی) با رضایت شغلی ارتباط مثبت و معنی دار و با تمایل به ترک شغل ارتباط منفی دارد. همچنین رضایت شغلی با تمایل به ترک شغل کارکنان ارتباط منفی و معنی داری دارد.
کلمات کلیدی:سیاستهای ارزیابی عملکرد کارکنان، رضایت شغلی، تمایل به ترک شغل
فصل اول کلیات تحقیق |
- مقدمه
کار و تلاش از همان آغاز خلقت و حیات بشری جزئی جدایی ناپذیر از زندگی انسان بوده است. با این حال با شکل گیری اجتماعات انسانی و شکلگیری نهادها و مؤسسات کاری، تعداد فراوانی از افراد به استخدام سازمان ها و نهادها درآمده و طی یک قرارداد متقابل در دوره های زمانی کوتاه تا طولانی مدت مشغول به کار شدند. طی این روند، کا و شرایط کاری و به ویژه شغل افراد نیز به سان دیگر شرایط زندگی بشر، زمینههای رضایت و نارضایتی او را فراهم کرد و بدین ترتیب با ورود جوامع بشری به دوره های شکوفایی علمی و اطلاعاتی، واژه هایی نظیر رضایت شغلی و تمایل به خدمت، پا به عرصه ی متون علمی و پژوهشی گذاشتند. رضایت شغلی از همان بدو معرفی، واکنش شناختی و نگرش (و بر اساس رویکردهای نوین تر یک واکنش عاطفی) به شغل محسوب می شود که رفتار افراد راهدایت میکند (بیکن و بایوکبِز[1]، 2013). اما ترک خدمت در مقابل، آمیختهای از شناخت و رفتار محسوب میشود که از دسترسی بالقوه به جایگزین های شغلی نشأت می گیرد (گلپرور و عریضی، 1390). به هر حال در وضعیت امروزی تمایل به ترک خدمت و رضایت شغلی از جمله نگرش های شغلی و حرفهای محسوب می شوند که تحت تأثیر عوامل مختلفی در درون سازمان می گیرند. از زمره نظام ها یا سیاست هایی که در درون یک سازمان به شدت رضایت شغلی و تمایل به ترک خدمت را تحت تأثیر قرار می دهند، سیاست های ارزیابی عملکرد است (رحیمنیا و نیکخواه فرخانی، 1390). مدیر یا سرپرست ممکن است در ارزیابی عملکرد کارکنان یا برخی از آن ها که به طور معمول در حوزه ی تصمیم گیری های مهمی نظیر افزایش حقوق و ترفیع به کار گرفته می شوند، دست به اغراق یا تغییر واقعیت بزند تا از مقابله های احتمالی آن ها با نظام کاری تحت امر خود بکاهد. در چنین مواردی است که نظام ها و سیاست های ارزیابی عملکرد به سادگی سطح تعهد، رضایت و تمایل به جستجوی جایگزینهای شغلی و ترک خدمت کارکنان را تحت تأثیر قرار میدهند (کانوی و برینر، 2012). با توجه به اینکه هدف این مطالعه بررسی رابطه بین ادراك كاركنان از سیاستهای ارزیابی عملكرد با تمایل کارکنان به ترک شغل و رضایت شغلی است، لذا در این فصل به بیان مساله، اهمیت و ضرورت تحقیق، اهداف، چارچوب نظری، سوالات و فرضیات تحقیق، تعریف مفهومی و عملیاتی و در نهایت قلمرو تحقیق پرداخته شده است.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-16] [ 09:50:00 ب.ظ ]
|