1-4 اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………..

7

1-4-1 هدف کلی ………………………………………………………………………………………………………………….

7

1-4-2 اهداف اختصاصی ………………………………………………………………………………………………………..

7

1-5 فرضیه­های تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………….

7

1-6 تعریف مفهومی و عملیاتی متغییرها ………………………………………………………………………………….

8

1-6-1 شیوه­هایفرزندپروری………………………………………………………………………………………………..

8

فصل دوم : مروری بر تحقیقات انجام شده

2-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………

10

2-2 تاریخچه مصرف مواد مخدر …………………………………………………………………………………………….

10

2-2-1 نگاهی گذار به تاریخچه اعتیاد در جهان ………………………………………………………………………..

10

2-2-2 تاریخچه مواد مخدر در ایران ……………………………………………………………………………………….

12

2-3 تعریف مواد مخدرو تقسیم آن ………………………………………………………………………………………….

13

2-3-1 تقسیمات مواد مخدر …………………………………………………………………………………………………..

13

2-4 اعتیاد ……………………………………………………………………………………………………………………………

14

2-4-1 علل گرایش به اعتیاد ………………………………………………………………………………………………….

15

2-5 ویژگی های اعتیاد …………………………………………………………………………………………………………..

21

2-6 سبب شناسی اعتیاد …………………………………………………………………………………………………………

22

2-7 واكنشهای اجتماعی در برابر اعتیاد ……………………………………………………………………………………

26

2-8 نظریه های مورد استفاده در امر پیشگیری ……………………………………………………………………………

29

2-8-1 نظریه بی هنجاری ………………………………………………………………………………………………………..

29

2-8-2 نظریه انزواطلبی مرتون ………………………………………………………………………………………………..

29

2-8-3 نظریه برچسب زنی …………………………………………………………………………………………………….

30

2-8-4 نظریه انتقال فرهنگی …………………………………………………………………………………………………..

30

2-8-5 نظریه تعهد به رسوم، قواعد و تعلق اجتماعی …………………………………………………………………

31

2-8-6 نظریه كنترل اجتماعی ………………………………………………………………………………………………….

31

2-8-7 نظریه الگوی رشد اجتماعی …………………………………………………………………………………………

32

2-9 آسیب های سوء مصرف مواد مخدر ………………………………………………………………………………….

32

2-10 عوامل تأثیرگزار در پیشگیری از مواد مخدر ……………………………………………………………………..

33

2-11 تاریخچه شیوه هایفرزند پروری……………………………………………………………………………………

34

2-11-1 اهمیت شیوه های فرزند پروری …………………………………………………………………………………

36

2-11-2 تعامل والدین- فرزند ………………………………………………………………………………………………

37

2-12 شخصیت و روابط والدین با فرزندان ………………………………………………………………………………

40

2-13 انواع شیوه های فرزندپروری …………………………………………………………………………………………

41

2-13-1. شیوه فرزند پروری مقتدرانه ……………………………………………………………………………………..

42

2-13-2. شیوه فرزند پروری مستبدانه …………………………………………………………………………………….

43

2-13-3. شیوه فرزند پروری سهل گیرانه …………………………………………………………………………………

44

2-14 نگرش های فرزندپروری……………………………………………………………………………………..

44

2-14-1 اقتدار و نفوذ والدین در خانواده و فواید آن ………………………………………………………………..

45

2-14-2طبقه اجتماعی و سبک فرزندپروری ………………………………………………………………………..

49

2-15 فرهنگ و فرزندپروری……………………………………………………………………………………………….

50

2-16 نظریه های فرزندپروری………………………………………………………………………………………

51

2-16-1نظریه بامریند…………………………………………………………………………………………………………

52

2-16-2 نظریه» اریکسون ……………………………………………………………………………………………………..

59

2-16-3الگوی زیگلمن ……………………………………………………………………………………………………….

59

2-17 مروری بر مطالعات انجام شده ……………………………………………………………………………………..

62

2-17-1 مطالعات انجام شده در داخل کشور ………………………………………………………………………..

62

2-17-2 مطالعات انجام شده در خارج از کشور ……………………………………………………………………….

63

فصل سوم : روش تحقیق

3-1 روش و نوع پژوهش ………………………………………………………………………………………………………

66

3-2 روش انجام تحقیق ………………………………………………………………………………………………………..

66

3-2-1 جامعه آماری ………………………………………………………………………………………………….

66

3-2-2 روش و طرح نمونه گیری و نمونه پژوهش …………………………………………………………….

66

3-3- ابزارهای پژوهش ……………………………………………………………………………………………….

67

3-3-1 پرسشنامه شیوه های فرزند پروری بامیرند ………………………………………………………………

67

3-3-2 پرسشنامه گرایش به مواد مخدر …………………………………………………………………………..

67

3-4 متغیرها ………………………………………………………………………………………………………………

68

3-5 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ………………………………………………………………………………..

68

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

4-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………..

70

4-2 مشخصات جمعیتی ………………………………………………………………………………………………………..

70

4-3 اطلاعات توصیفی متغیرهای تحقیق ………………………………………………………………………………….

72

4-4- یافته های استنباطی ………………………………………………………………………………………………………

73

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

5-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………..

پایان نامه

78

5-2- یافته های تحقیق ……………………………………………………………………………………………………….

78

5-3- بحث و نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………………

85

5-4- محدودیت های تحقیق ………………………………………………………………………………………………….

86

5-5- پیشنهادات تحقیق ………………………………………………………………………………………………………..

87

منابع ……………………………………………………………………………………………………………………………………

88

پیوست ………………………………………………………………………………………………………………………………..

93

چکیده انگلیسی …………………………………………………………………………………………………………………..

96

چکیده:

این پژوهش با هدف بررسیرابطه بین شیوه­های فرزند پروری با گرایش به مواد مخدر دانشجویان دانشگاه آزاد شهر بندرعباس انجام گردید.روشتحقیق توصیفی (همبستگی) طراحی و اجرا شد. نمونه شامل 350 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس به صورت در دسترس انتخاب گردید. پرسشنامه­ های شیوه های فرزندپروری بامریند و گرایش به مصرف مواد مخدر توسط دانشجویان اعضای نمونه تکمیل شد. داده های پژوهش حاضر با استفاده از نرم افزار آماری Spss در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و برای آزمودن فرضیه های تحقیق از آمار استنباطی (آزمون تحلیل رگرسیون)،استفاده شد که نتایج آن به شرح ذیل می باشند:

نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین سبک فرزندپروری آزاد گذاری و گرایش به مواد مخدر دانشجویان رابطه مثبت معناداری به لحاظ آماری وجود دارد (01/0>P ، 350n= ، 702/0r=)، همچنین نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین سبک فرزندپروری استبدادی و گرایش به مواد مخدر دانشجویان رابطه مثبت معناداری به لحاظ آماری وجود دارد(01/0>P ، 350n= ، 674/0r=). همچنین نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین سبک فرزندپروری اقتدارمنطقی و گرایش به مواد مخدر دانشجویان رابطه منفی معناداری به لحاظ آماری وجود دارد(01/0>P ، 350n= ، 76/0-r= ). نتایج رگرسیون نشان داد که شیوه­های فرزندپروری اقتدار منطقی خانواده­ها با گرایش به اعتیاد دانشجویان رابطه­ی منفی برابر با 769/0- وجود دارد. نتایج مدل رگرسیونی نیز نشان داد که شیوه های فرزندپروری خانواده ها توانسته 4% از واریانس گرایش به مواد مخدر را پیش­بینی نماید(001>P، 04/0=Adjusted R، 225/0=R).

نتیجه گیری: نتایج نشان داد که شیوه­های فرزندپروری والدین، به طور معناداری گرایش به مواد مخدر دانشجویان را تبیین می­نمایند و شیوه­های فرزندپروری استبدادی و آزاد گذاری رابطه­ی منفی و معناداری با گرایش به مواد مخدر دانشجویان دارند، در حالی که شیوه فرزندپروری اقتدارمنطقی رابطه­ی منفی و معناداری با گرایش دانشجویان به مواد مخدر دارد.

واژه هایكلیدی:گرایش به مواد مخدر ، شیوه های فرزندپروری .

 

فصل اوّل:

کلّیات پژوهش

1-1 مقدمه

تاثیر خانواده آنچنان بر رشد بارز است که پژوهشگران با وجود اختلاف نظر در زمینه­های مختلف ، در زمینه اهمیت سبک­های فرزند پروری و تاثیر آن بر رشد نظر مشترک دارند. هسته مهمی از فرایندها و تعاملات ناشی از محیط خانواده، به باورها و ادراکات کودک از باورها و رفتارهای والدین با آنهاست، برمی­گردد . با بررسی نحوه ادراک فرزندان از سبک­های فرزند پروری می­توان به شیوه­های موثر در بروز رفتارهای اعتیادگونه پی برد.

والدینی که در محبت به فرزندان خود افراط می کنند، تلاش می­کنند تا همه نیازهای نوجوانانشان را بدون توجه به سن و انتظارات­شان پاسخ دهند وبرای آنها محدودیتی قایل نمی­شوند و هیچ تلاشی برای شکل دهی اعمال و رفتار آنها انجام نمی­دهند. برخی از آنها نرم خو و برخی بی تفاوت­اند . و روش آنها پرهیز از مسئولیت با صدور اجازه برای انجام هر کاری به کودک و نوجوان می­باشد . این کودکان در آینده­ای نزدیک به نوجوانانی بی بندوبار ، لا ابالی، سهل انگار، خودخواه و بی هدف تبدیل می­شوند که احساس مسئولیت نمی­کنند و قادر به زندگی اجتماعی نیستند و اغلب در زندگی با شکست مواجه می شوند و در صورت مواجهه با سختی­های بهنجار دوره نوجوانی به صورت فردی ضعیف که فاقد مهارت­های لازم برای مقابله با مسائل خود می­باشد، عمل می­کنند .

یکی از این دغدغه­ها این پژوهش نیز بدنبال رابطه فرزند پروری با گرایش به مواد مخدر[2] می­باشد که با توجه به اهمیت دوران نوجوانی و همچنین تاثیرات نحوه تربیت والدین و چگونگی گرایش نوجوانان به مواد مخدر ، تحقیق حاضر به بررسی رابطه فرزندپروری با گرایش به مصرف مواد مخدر در بین داشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس پرداخته است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...