دانلود پایان نامه ارشد : شگردهای تمرکززدایی در قصههای ایرانی |
1-3- اهمیت ضرورت پژوهش
3
۴-۱- هدف پژوهش
6
۵-۱- تعریف های مفهومی واژه ها و اصطلاح ها
7
۱-۵-۱- قصه
7
۲-۵-۱- افسانه
7
۳-۵-۱- افسانه واقع گرا
7
۴-۵-۱- افسانه پریان
8
۵-۵-۱- جذب و انطباق
8
۶-۵-۱- تمرکززدایی و تمرکزگرایی
8
فصل دوم: پیشینه و مبانی نظری پژوهش
2-1- پیشینه افسانه ها
10
2-1-1- در خارج از ایران
10
۱-۱-۱-۲- گردآوری و طبقه بندی افسانه ها
10
۲-۱-۱-۲- ساختارگرایی
12
2-1-1-3- روی کرد بنیان فکنانه
15
2-1-1-4-روی کرد روان کاوانه
15
2-1-1-5-روی کرد یونگی
16
2-1-1-6- روی کرد مارکسیستی
17
2-1-1-7-روی کرد زن گرایانه ( فمینیستی) و جنسیتی
17
2-1-1-8- روی کرد نواستعماری
18
2-1-1-9-روی کرد تطبیقی
18
۲-۱-۲- در ایران
۱-۲-۱-۲- گردآوری و طبقه بندی
19
۲-۲-۱-۲- روی کرد ساختارگرایانه
19
۳-۲-۱-۲- روی کرد روان کاوانه
21
2-1-2-4- روی کرد یونگی
23
۵-۲-۱-۲- روی کرد زن گرایانه (فمینیستی)
23
۶-۲-۱-۲- روی کرد اطلاع رسان
24
۷-۲-۱-۲- روی کرد آسیب شناسانه
25
۸-۲-۱-۲- روی کرد تاریخی
25
۹-۲-۱-۲- روی کرد زبان شناسانه
25
۱۰-۲-۱-۲- پژوهش در زمینه بازنویسی و بازگردانی افسانه ها
26
۱۱-۲-۱-۲- روی کرد تحلیل محتوا
26
۱۲-۲-۱-۲- روی کرد شناخت شناسی تکوینی
26
۱۳-۲-۱-۲- جمع بندی پیشینه افسانه ها
27
۲-۲- پیشینه تمرکززدایی
27
۱-۲-۲- پیاژه و تمرکززدایی
29
۲-۲-۲- ویگوتسکی
29
۳-۲-۲- دونالدسون
32
۴-۲-۲- بنیان فکنی و تمرکززدایی
33
۵-۲-۲- پیشینه تمرکززدایی در ادبیات کهن ایران
35
2-2-۶- تمرکززدایی پس از معصومیت و تجربه
35
۳-۲- معصومیت و تجربه و مبانی نظری پژوهش
37
۱-۳-۲- شگردهای تمرکززدایی در افسانه ها
37
۱-۱-۳-۲- پایان خوش
40
۲-۱-۳-۲- اغراق
40
۳-۱-۳-۲- مداخله راوی
40
۴-۱-۳-۲- خودنمایی افسانه ها
40
۵-۱-۳-۲- وارونه سازی
40
۶-۱-۳-۲- سپیدگویی
41
۷-۱-۳-۲- رفت و برگشت
42
۸-۱-۳-۲- نمای دور، نمای نزدیک
42
فصل سوم: روش پژوهش
3-1- طرح پژوهشی
45
۲-۳- نمونه های پژوهش
45
۳-۳- روش داده یابی
47
۴-۳- روش داده کاوی
48
۵-۳- حساسیت پژوهش گر
49
۶-۳- پرسش های پژوهش
49
فصل چهارم: واکاوی افسانه ها
4-1- خر ما از کره گی دم نداشت
51
4-2- یوسف شاه پریان و ملک احمد
58
4-3- شتر دیدی ندیدی
62
4-4- ملک محمد و دیو یک لنگو
65
4-5- پادشاه و دختر چوپان
73
4-6- شاهزاده ابراهیم و فتنه خون ریز
77
۷-۴- آدم بدبخت
81
۸-۴- مرد جوجه فروش
85
۹-۴- قوز بالای قوز
87
۱۰-۴- آبی بی دلم می خواد را بیری
88
۱۱-۴- آگبوری
91
۱۲-۴- گل به صنوبر چه کرد
93
۱۳-۴- ملاچغندر و زن بدکاره
99
۱۴-۴- عباس دوس
102
۱۵-۴- دهاتی و تاجرها
104
۱۶-۴- مطیع و مطاع
108
۱۷-۴- یه بار جستی ملخک
111
۱۸-۴- حسن یک غازی و حسن دوغازی
114
۱۹-۴-تعبیر خواب
116
۲۰-۴- جانتیغ و چهل گیس
120
۲۱-۴- بابل هند
125
۲۲-۴- گل خندان
127
۲۳-۴- سه زن مکار
130
۲۴-۴- دختر نارنج و ترنج
133
۲۵-۴- ملا بد نباشد
137
۲۶-۴- روباه و الاغ
138
۲۷-۴- روی یخ گرد و خاک بلند نکن
139
۲۸-۴- عروسک سنگ صبور
141
۲۹-۴- ملای مکتب
143
۳۰-۴- حسن کچل
144
4-31- پاسخ به پرسش نخست
148
4-32- پاسخ به پرسش دوم
151
فصل پنجم: نتیجه گیری
5-1- مقدمه
153
5-2– ارزش های نهفته در افسانه ها
153
5-3- بازخوانی شگردهایمعصومیت و تجربهو تقسیم بندی آن ها
154
5-4- برخی از تفاوت های شگردهای تمرکززدایانه ی افسانه های صبحی با افسانه های انجوی شیرازی
158
5-۵- جلوه های تازه ی تمرکززدایی در افسانه های انجوی شیرازی
161
5-6- شگرد های تمرکززدایانه در یک نگاه
166
5-7- سخن آخر
167
5-8- پیشنهادهای پژوهش
167
5-8-1- پیشنهاد های پژوهشی
167
5-8-2- پیشنهادهای کاربردی
168
5-9- محدودیت پژوهش
168
فهرست منابع و مآخذ
منابع فارسی
169
منابع انگلیسی
173
پیش گفتار
یافتن ماهیت و ویژگی های ادبیات کودک از مهمترین مبحث های مطرحشده در زمینه ی ادبیات کودک است. بسیاری از پژوهشگران دربارهی ویژگیها، مشکل ها، ایدئولوژیهای نهفته و حتا در مورد امکان یا عدم امکان ادبیات کودک سخن گفتهاند. این پژوهشگران، نظرهای گوناگون و حتا گاه متناقضی دارند؛ برای نمونه درحالی که استیونز[1] (۲۰۰۲) و زایپس[2] (۱۹۹۴) به ایدئولوژیک بودن ادبیات کودک با روی کردهای ویژهی خود اعتقاد دارند، نودلمن[3] (۱۹۹۷) به لذتهای نهفته در آنها یا به بیننده ی پنهان و نقش تصویر در لذت بخشی کتاب های داستانی تصویری توجه میکند یا درحالی که رز[4] (۱۹۸۴) ادبیات کودک را محملی برای امیال سرکوبشدهی بزرگسالان و کاملا جعلی و تصنعی میپندارد، متیوز[5] (۱۹۸۰) داستانهایی را برای نمونه میآورد که اصیل هستند و برای کودک پدید آمدهاند. با اینهمه، بحث دربارهی ماهیت و ویژگی های ادبیات کودک همچنان ادامه دارد و هر پژوهشگری با رویکرد ویژهی خود به بررسی اثرهای ادبی برای کودک میپردازد.
در نظریهی بهکاررفته در پژوهش حاضر به همسانی « مفهوم کودکی و ادبیات کودک » توجه شده است و علت توفیق اثرهای کلاسیک و افسانهها را در این مطلب میداند. در این رویکرد مفهوم کودکی با توجه به نظریه های روان شناسی و فلسفه تبیین شدهاست و سپس با توجه به این مفهوم و ویژگیهای آن به بررسی اثرهای اصیل و موفق ادبیات کودک هم چون افسانه ها پرداختهاست تا این همسانی بیش تر آشکار شود.
۲-۱- بیان مسئله
بنیادی ترین ویژگی ذهنی کودک از نظر پیاژه تمرکززدایی است که میتواند تاثیرهای بسیاری در رشد ذهنی کودک داشتهباشد و البته این همان ویژگی بنیادینی است که در اثرهای کلاسیک کودک و افسانه ها که نزد کودکان محبوبیت عام دارند، دیده میشود. برای روشن شدن این نظر، پژوهشی انجام شد و در آن خسرونژاد ( 1382 ) به بررسی افسانههای عامیانه با چنین روی کردی پرداخت. پژوهش حاضر در واقع در ادامهی همان پژوهش است.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 10:52:00 ق.ظ ]
|