دانلود پایان نامه ارشد: معناشناسی تاریخی و توصیفی واژه قرب در قرآن كریم |
…….21
2-2-1-3- قِربه……………………………………………………………………………………………..22
2-2-1-4 القُرُب و القُرَب…………………………………………………………………………………23
2-2-1-5- قارِب…………………………………………………………………………………………….24
2-2-1-6- القِراب……………………………………………………………………………………………25
2-2-1-7- قُربان……………………………………………………………………………………………27
2-2-1-8- قَربان…………………………………………………………………………………………….28
2-2-1-9- قِربان……………………………………………………………………………………………29
2-2-1-10- المَقرَب………………………………………………………………………………………..29
2-2-1-11- القورَب………………………………………………………………………………………..30
2-2-1-12- المَقرَبه………………………………………………………………………………………..31
2-2-1-13- القریب…………………………………………………………………………………………31
2-2-1-14- قُربی…………………………………………………………………………………………..32
2-2-1-15- قَرِبَ یَقرَبُ قَرَبا……………………………………………………………………………..34
2-2-2- مشتقات مزید قرب………………………………………………………………………………34
2-2-2-1- قارَبَ…………………………………………………………………………………………….34
2-2-2-2- تَقارَبَ……………………………………………………………………………………………34
2-2-2-3- تَقَرّب…………………………………………………………………………………………….35
2-2-2-4- قَرَّب……………………………………………………………………………………………..35
2-2-2-5- المُقارِب…………………………………………………………………………………………35
2-2-2-6- المقاربه…………………………………………………………………………………………36
2-2-2-7- تقریب……………………………………………………………………………………………36
2-2-2-8- متقارب و تقارب……………………………………………………………………………..37
2-2-2-9- قرَّب یقرّب تقریبا…………………………………………………………………………….37
2-2-2-10- قارب…………………………………………………………………………………………..37
2-3- تطور معنایی قرب و مشتقات آن……………………………………………………………….38
2-3-1- معنای قرب و مشتقاتش در دوره قرآنی……………………………………………….41
2-3-2- معنای قرب و مشتقاتش در دوره پس از قرآنی……………………………………..43
2-4- تحلیل تطور معنایی قرب و مشتقات آن……………………………………………………….44
فصل سوم: معناشناسی تاریخی قربان و قربانی
3-1- قربانی و قربانگاه در عهدین…………………………………………………………………….47
3-1-1- قربانگاه در عهدین……………………………………………………………………………..48
3-1-2- قربانی سوختنی…………………………………………………………………………………..48
3-1-3- قربانی و هدیه آردی……………………………………………………………………………49
3-1-4- قربانی سلامتی……………………………………………………………………………………49
3-1-5- قربانی گناه…………………………………………………………………………………………50
3-1-6- قربانی جبران……………………………………………………………………………………..51
3-2- قربانی در جاهلیت…………………………………………………………………………………..52
3-3- قربانی در قرآن………………………………………………………………………………………61
حاصل بحث…………………………………………………………………………………………………….67
فصل چهارم: معناشناسی تارخی مفهوم قرب الهی
4-1- قرب الهی در عهدین………………………………………………………………………………..68
4-2- قرب الهی در جاهلیت……………………………………………………………………………….70
4-3- قرب الهی در قرآن………………………………………………………………………………….73
4-4- قرب الهی در علم عرفان……………………………………………………………………………81
حاصل بحث…………………………………………………………………………………………………….84
فصل پنجم: معناشناسی توصیفی واژه قرب
5-1- معناشناسی مشتقات اسمی………………………………………………………………………86
5-1-1- معناشناسی قُربی………………………………………………………………………………..86
حوزه معنایی قربی………………………………………………………………………………………….87
5-1-2- معناشناسی قُربان……………………………………………………………………………….91
حوزه معنایی قُربان…………………………………………………………………………………………92
5-1-3- معناشناسی قُرُبات و قُربه……………………………………………………………………..95
5-1-4- معناشناسی ذا مقربه، ذی القربی، ذوی القربی، اولی القربی و اقربین………….96
حوزه معنایی………………………………………………………………………………………………….97
5-1-5- معناشناسی قریب………………………………………………………………………………..98
الف- معنای حقیقی…………………………………………………………………………………………..99
ب- معنای مجازی……………………………………………………………………………………………99
حوزه معنایی قریب……………………………………………………………………………………….101
5-1-6- معناشناسی أقرَبُ……………………………………………………………………………..104
الف- معنای مجازی………………………………………………………………………………………104
ب- معنای حقیقی……………………………………………………………………………………………105
حوزه معنایی أقرب……………………………………………………………………………………….106
5-1-7- معناشناسی أقربون و أقربین……………………………………………………………..107
5-2- معناشناسی مشتقات فعلی………………………………………………………………………108
5-2-1- معناشناسی تَقرَبُ……………………………………………………………………………..108
الف- معنای مجازی……………………………………………………………………………………….108
ب- معنای حقیقی…………………………………………………………………………………………..109
حوزه معنایی تقرب…………………………………………………………………………………………112
1- حوزه معناشناختی لا تقربا…………………………………………………………………………112
2- حوزه معناشناختی لا تقربوا (دخول نكنید)……………………………………………………113
3- حوزه معناشناختی لا تقربوا ( مرتكب نشوید)………………………………………………..114
4- حوزه معناشناختی لا یقربوا (داخل نشوید)…………………………………………………..115
5- حوزه معناشناختی یقرب، تقرب(نزدیك كردن)………………………………………………116
5-3- معناشناسی مشتقات مزیدی…………………………………………………………………..118
5-3-1- معناشناسی اقترب…………………………………………………………………………….118
الف- معنای مجازی……………………………………………………………………………………….118
ب- معنای حقیقی……………………………………………………………………………………………119
5-3-2- معناشناسی قرّب……………………………………………………………………………….122
الف- معنای مجازی……………………………………………………………………………………….122
ب- معنای حقیقی…………………………………………………………………………………………..123
5-3-3- معناشناسی مقربین، مقربون……………………………………………………………….123
الف- معنای مجازی……………………………………………………………………………………….123
ب- معنای حقیقی…………………………………………………………………………………………..127
حوزه معنایی مقربین، مقربون………………………………………………………………………….127
1- سابقون و سابقین……………………………………………………………………………………..127
2- مبعدون……………………………………………………………………………………………………128
3- ابرار……………………………………………………………………………………………………….128
4- روح و ریحان……………………………………………………………………………………………129
5- جنت نعیم…………………………………………………………………………………………………129
حاصل بحث……………………………………………………………………………………………………131
فصل ششم: بررسی دیدگاه شیعه در خصوص آیه مودت
6-1- شواهد قرآنی دلالت آیه مودت بر اهل بیت………………………………………………134
1- المودة……………………………………………………………………………………………………..134
2- القربی……………………………………………………………………………………………………..135
3- حرف فی………………………………………………………………………………………………….136
4- الف و لام در القربی…………………………………………………………………………………..137
5- استثناء در آیه…………………………………………………………………………………………..138
6-2- مصداق القربی از دیدگاه علمای شیعه……………………………………………………..140
6-3- شواهد روایی دلالت آیه مودت بر اهل بیت………………………………………………..150
6-3-1- روایت اسمائیل بن عبد الخالق……………………………………………………………..150
6-3-2- روایت ابی مسروق…………………………………………………………………………….152
6-3-3- روایت عبد الله بن عجلان…………………………………………………………………….154
6-4- پاسخهای علمای شیعه……………………………………………………………..165
6-4-1- قربی به معنای اقربای رسول(ص) از قریش………………………………………….165
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 10:59:00 ق.ظ ]
|