دانلود پایان نامه:رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان امور مالی دانشگاه علوم پزشکی فارس |
2-3-2- نیاز به پیشرفت… 32
2-3-3- نظریه تبادل اجتماعی.. 33
2-4- ابعاد رفتار شهروندی.. 35
2-5- انواع رفتار شهروندی.. 37
2-6- عوامل موثر بر رفتار شهروندی سازمانی.. 40
2-6-1- ویژگیهای شغل و رفتار شهروندی.. 40
2-6-2- شخصیت و رفتار شهروندی سازمانی.. 41
2-6-3- سن و رفتار شهروندی.. 41
2-6-4- عوامل تاثیر گذار بر رفتار شهروندی سازمانی.. 42
2-7- ابعاد رفتار شهروندی.. 44
2-7-1- رفتارهای ضد شهروندی.. 50
2-7-2- رفتار شهروندی سازمانی.. 51
2-7-3- حمایت سازمانی.. 53
2-7-4- اهمیت رفتار شهروندی.. 55
2-8- هوش چیست؟. 55
2-8-1- هوش، هیجان، هوش هیجانی ابعاد و تعاریف آن. 58
2-8-2- هیجان چیست؟. 60
2-8-3- هوش هیجانی از دیدگاه مایر، سالوی و کاروسو. 65
2-8-4- ارزیابی و ابراز هیجان در دیگران. 67
2-8-5- نظم جویی هیجان در خود و دیگران. 67
2-8-6- به کار بستن هیجان ها 67
2-8-7- برخی از مدلهای هوش هیجانی.. 70
2-8-8- هوش هیجانی و تاثیر آن بر استرس… 73
2-8-9- هوش هیجانی و کاربردهای سازمانی.. 73
2-8-10- هوش هیجانی و کاربرد آن. 74
2-8-11- هوش هیجانی و جریان مقابله با بحران. 76
2-8-12- آیا هوش هیجان را میتوان افزایش داد. 77
2-8-13- چارچوب مفهومی هوش هیجانی از دیدگاه برادبری و گریوز. 78
2-8-14- ابعاد هوش هیجانی.. 79
2-9- مفاهیم نظری رضایت شغلی.. 81
2-9-1- مفهوم رضایت شغلی.. 81
2-9-2- عوامل موثر بر رضایت شغلی.. 82
2-9-3- نظریههای رضایت شغلی.. 84
2-10- رابطه بین تلاش و عملکرد. 87
2-10-1- نظریه گینزبرگ 88
2-10-2- نظریهX و Y 89
2-11- تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور. 90
2-11-1- تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 90
2-11-2- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 91
2-12- جمع بندی.. 93
2-12-1- چهارچوب نظری.. 94
فصل سوم: روش پژوهش
3-1- مقدمه. 96
3-2- روش تحقیق.. 96
3-3- جامعه آماری.. 96
3-4- ابزار اندازه گیری.. 97
3-5- اعتبار (روایی) پرسشنامه. 98
3-6- پایایی پرسشنامه. 99
3-7- اعتبار (روایی) پرسشنامه. 100
3-8- پایایی.. 101
3-9- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات… 105
3-10- روش اجرا 105
3-11- ملاحظات اخلاقی : 105
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش
4-1- یافتههای پژوهش… 107
4-2- فرضیههای فرعی.. 113
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- بحث و نتیجه گیری.. 119
5-2- محدودیتهای پژوهش… 126
5-2-1- محدودیتهای در اختیار محقق.. 126
5-2-2- محدودیتهای خارج از اختیار محقق 126
5-3- پیشنهادهای تحقیق.. 127
5-3-1- پیشنهادهای پژوهشی.. 127
5-3-2- پیشنهادهای کاربردی.. 127
منابع
منابع فارسی.. 128
منابع لاتین 132
پیوست
پیوست 1: پرسشنامه شهروند سازمانی اورگان و كانوسكی 1996 OCB 135
چکیده انگلیسی ………………………………………………………………………………………………………………… 136
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2ـ1 مقایسه رویکرد توانایی مایر، کاروسو و سالوی و رویکرد ترکیبی بار ـ آن و گلمن (چاروکی و همکاران، 2001) 72
جدول 2ـ2 انواع مهارتهای هوش هیجانی گنجی (1384) به نقل از برادبری و گریوز (2004) 79
جدول 3-1 تعیین سوالات ابعاد پرسشنامه رفتار شهروندی.. 97
جدول 3-2 ضرایب همبستگی مربوط به روایی همگرایی و تمایز در خرده مقیاس های چند سوالی پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی………………………………………………………………………………………………. 99
جدول 3-3 بررسی پایایی پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی توسط محقق.. 99
جدول 3-4 ضرایب همبستگی مربوط به روایی همگرایی و تمایز در خرده مقیاس های چند سوالی پرسشنامه هوش هیجانی…………………………………………………………………………………………………………… 101
جدول 3-5 بررسی پایایی پرسشنامه هوش هیجانی و ابعاد آن توسط محقق.. 102
جدول 3-6 ضرایب همبستگی مربوط به روایی همگرایی و تمایز در خرده مقیاس های چند سوالی پرسشنامه رضایت شغلی…………………………………………………………………………………………………………… 104
جدول 3-7 بررسی پایایی پرسشنامه رضایت شغلی و ابعاد آن توسط محقق.. 104
جدول 4-1 بررسی میانگین و انحراف استاندارد رفتار شهروندی سازمانی.. 107
جدول 4-2 بررسی میانگین و انحراف استاندارد رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن. 108
جدول 4-3 بررسی میانگین و انحراف استاندارد رضایت شغلی و ابعاد آن. 109
جدول 4-4: بررسی میانگین و انحراف استاندارد هوش هیجانی و ابعاد آن. 110
جدول 4-5: ماتریس همبستگی بین متغیرها 111
جدول 4-6: ضریب همبستگی بین هوش هیجانی و رضایت شغلی با رفتار شهروندی سازمانی 112
جدول 4-7: ضریب همبستگی بین مولفههای هوش هیجانی با رفتار شهروندی سازمانی.. 113
جدول 4-8: ضریب همبستگی بین مولفههای رضایت شغلی با رفتار شهروندی سازمانی.. 114
جدول 4-9: جدول تحلیل واریانس و مشخصههای آماری رگرسیون بین هوش هیجانی و رضایت شغلی با رفتار شهروندی سازمانی به روش همزمان. 115
جدول 4-10: جدول تحلیل واریانس و مشخصههای آماری رگرسیون بین ابعاد هوش هیجانی با رفتار شهروندی سازمانی به روش همزمان. 116
جدول 4-11: جدول تحلیل واریانس و مشخصههای آماری رگرسیون بین ابعاد رضایت شغلی با رفتار شهروندی سازمانی به روش همزمان. 117
فهرست نمودار ها
عنوان صفحه
نمودار 4-1: بررسی نمرات رفتار شهروندی سازمانی.. 107
نمودار 4-2: بررسی نمرات رفتار شهروندی سازمانی.. 107
نمودار 4-3: بررسی نمرات رضایت شغلی.. 109
نمودار 4-4: بررسی نمرات هوش هیجانی.. 110
چکیده
در این تحقیق به بررسی تاثیر رفتار شهروندی سازمانی، هوش هیجانی بر رضایت شغلی کارکنان امور مالی دانشگاه علوم پزشکی فارس پرداخته و به نتایجی دست یافت. به منظور بررسی این متغیرها تحقیقی به روش توصیفی از نوع همبستگی در دانشگاه علوم پزشکی فارس انجام شد. نمونه پژوهش شامل 110نفر از کارکنان یاد شده بود که با روش سرشماری انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی، هوش هیجانی و رضایت شغلی استفاده شد. ضریب آلفای پرسشنامه های مذکور به ترتیب 889/0، 879/0و 865/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل اجرایی پژوهش با استفاده از روش ضریب همبستگی و آزمون خطی رگرسون چند گانه انجام پذیرفت. در نهایت نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که بین متغیرهای رفتار شهروندی سازمانی، هوش هیجانی، و رضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج حاکی از آن است که مولفههای هوش هیجانی میتواند رفتار شهروندی را پیش بینی نماید ضمن اینکه تمامی مولفههای هوش هیجانی با رفتار شهروندی سازمانی رابطه معناداری دارد.
کلید واژهها:رفتار شهروندی سازمانی، هوش هیجانی، رضایت شغلی
فصـل اول
کلـیات پژوهـش
مقدمه:
در دوران كنونی، سازمان ها جایگاه والا و برجسته ای در ساختار فرهنگی و اجتماعی جوامع پیدا كرده اند. بسیاری از فعالیت های اساسی و حیاتی مربوط به زندگی مردم در سازمان ها انجام می گیرند و زندگی بدون وجود سازمان های گوناگون آموزشی، صنعتی، بازرگانی، خدماتی، سیاسی، نظامی و غیره غیرمقدور است. با وجود این نیل به موفقیت و پیشرفت همه جانبه و تأمین رفاه آسایش به صرف وجود سازمان ها تحقق نمییابد، بلكه برای این منظور به سازمان های كارآمد و اثربخش نیاز است(شکر کن ,1379).
توسعه هر سازمانی تا حد زیادی به كاربرد صحیح نیروی انسانی بستگی دارد. بنابراین از موضوعات مورد توجه در مدیریت نیروی انسانی در سازمان، تأمین نیروها و ایجاد انگیزه برای بالابردن كیفیت كار آنان است. شغل هر فرد باید تأمین كننده قسمتی از نیازهای مادی، روانی و اجتماعی او باشد. از آنجا كه تلاش هر سازمان به حداكثر رساندن تولیدات و كیفیت خدمات است، بنابراین باید این هدف به جدیت تمام دنبال شود. تولیدات هر سازمان منوط به آموزش نیروی ماهر و متخصص در زمینه های گوناگون می باشد و بالا بردن كیفیت مهارت های این نیروها نیز از اهداف هر سازمان می باشد و نیز برای رسیدن به چنین هدفی داشتن نیروی ماهر و باانگیزه سرشار از انرژی لازم و حتمی می باشد.(پاشا،1384).
پس نیروی انسانی به عنوان مهمترین و با ارزش ترین سرمایه سازمان، عوامل متفكر و توانمندی هستند كه می توانند با بهینه استفاده كردن سایر منابع، سازمانی قدرتمند و پویا ایجاد نمایند. بدیهی است كارمند با انگیزه می تواند به كمك اراده و تجربه هایش خود همه چیز را به نفع جامعه، محیط كاری و خود تغییر دهند. (ادریس و رئیسی اردلی، 1383).
مفهوم رفتار شهروندی سازمانی اولین بار توسط بیتمن و ارگان در اوایل دهه 1980 میلادی به دنیای علم ارائه شد. تحقیقات اولیه كه در زمینه رفتار شهروندی سازمانی انجام گرفت بیشتر برای شناسایی مسئولیت ها و یا رفتارهایی بود كه كاركنان در سازمان داشتند. اما اغلب نادیده گرفته می شد. این رفتارها با وجود اینكه در ارزیابی سنتی عملكرد شغلی به طور ناقص اندازه گیری می شدند و یا حتی گاهی اوقات مورد غفلت قرار می گرفتند، اما در بهبود اثربخشی سازمانی مؤثر بودند. (بینستوك، 2003)
(اعمال رفتار شهروندی سازمانی)كه در محل كار اتفاق می افتند را اینگونه تعریف می كنند:
مجموعه ای از رفتارهای داوطلبانه و اختیاری كه بخشی از وظایف رسمی فرد نیستند اما با این وجود توسط وی انجام و باعث بهبود مؤثر وظایف و نقش سازمان می شوند. (اپل بام و همكاران، 2004)
با توجه به تعریف بالا از انسان به عنوان شهروند سازمانی انتظار می رود پیش از الزامات نقش خود و فراتر از وظایف رسمی، در خدمت اهداف سازمان فعالیت كند. به عبارت دیگر ساختار رفتار شهروندی سازماین به دنبال شناسایی، اداره و ارزیابی رفتارهای فرانقش كاكنانی است كه در سازمان فعالیت می كنند در اثر این رفتارهای آنان اثربخشی سازمانی بهبود می یابد.
در بررسی ها و تحقیقات پیشین رفتار شهروندی سازمانی، پژوهش های انجام شده)استوار،1387و هادی زاده،1387و گرلیوز 2008) نشان می دهد كه متغیرهای مختلفی با رفتار شهروندی رابطه داشته كه در میان آنها توجه ویژه ای به رضایت شغلی و احساس و نگرش های مثبتی است كه كاركنان نسبت به شغل خود دارند.
دنیای كنونی با شتاب فزاینده ای در حال صنعتی شدن است. این امر ضرورت نوآوری، انعطاف پذیری، بهره وری و پاسخگویی را برای بقا و موفقیت سازمانها بیشتر می كند. از این رو، استانداردهای جدیدی باید برای سازمانها تدوین گردد تا پاسخگوی چالشهای جهانی بوده و زمینة مناسبی را برای كاركنان فراهم كند تا بتوانند از مناسب ترین مهارتها برخوردار باشند. از این رو، روانشناسان تأكید دارند كاركنان سازمانها باید فراتر از وظایف رسمی خود عمل كنند. با توجه به تعامل فراوان و رو در رو با مشتری و همچنین ماهیت خدمات، این مفهوم در بخشهای خدماتی اهمیت بیشتری دارد (گارگ و راستوگی، 2006).
یكی از مهارتهایی كه می تواند به كاركنان در این راه كمك كند، «رفتار شهروندی سازمانی» است. این مقوله به رفتارهای فردی اشاره دارد كه برخاسته از بصیرت افراد بوده و علاوه بر این كه كارایی و اثر بخشی عملكرد سازمان را افزایش میدهند، مستقیم و به صورت صریح، از طریق سیستم رسمی پاداش تشویق نمی شوند (اورگان، 1988؛ بورنز و کارپنتر، 2008).
رفتار شهروندی سازمانی، حركت كردن به ورای حداقل عملكرد مورد انتظار است (بورنز و کارپنتر، 2008) (موران، 2003).
از سوی دیگر، تحقیقات دانشمندان گوناگون مانند «گلمن»، «بویاتزیس و همكارانش» و … نشان می دهد، یكی از عواملی كه نقش بسیار مهمی در انجام موفق وظایف شغلی دارد، «هوش هیجانی»است (گولمن، 1995و1998؛ بویاتزیس و همکاران، 2000). افراد دارای هوش هیجانی بالا، هنر تعامل و مهارت كنترل و اداره احساسات دیگران را دارا هستند.
این مهارت ها محبوبیت، قوه رهبری و نفوذ شخصی را تقویت می كند و فرد را در هرگونه فعالیت اجتماعی و ارتباط صمیمانه با دیگران، موفق می نماید. چنین افرادی با شناخت و بصیرت درونی كه نسبت به تمایلات عاطفی خود و دیگران دارند، بهترین عملكرد را در موقعیت های مختلف زندگی بروز می دهند (عیوضی، 1385).
همة آنچه در بالا بدان اشاره شد، به خوبی گواه این مهم است كه هوش هیجانی می تواند به عنوان یكی از پیش نیازهای توفیق كاركنان در بروز رفتار شهروندی سازمانی، قلمداد شود.
“هوش قدرت درك روابط بین پدیده هاست.” چون هم در قدرت یادگیری، هم در قدرت سازگاری با محیط، هم در قدرت تفكر انتزاعی و هم در تعریف های عملیاتی هوش یك محور مشترك وجود دارد كه همان قدرت درك روابط بین پدیده هاست.
هوش هیجانی كه حداقل در زندگی اجتماعی (بخصوص فعالیت های تجاری و بازاریابی) اهمیتی فراتر از هوش تحصیلی دارد. هوشی كه در طول تاریخ مصلحان و نخبگان اجتماعی را از نخبگان علمی جدا می سازد.
هوش هیجانی بیانگر آن است كه در روابط اجتماعی و در بده بستان های روانی و عاطفی در شرایط خاص چه عملی مناسب و چه عملی نامناسب است. یعنی اینكه فرد در شرایط مختلف بتواند امید را در خود همیشه زنده نگه دارد، با دیگران همدلی نماید، احساسات دیگران را بشنود، برای به دست آوردن پاداش بزرگتر، پاداش های كوچك را نادیده انگارد، نگذارد نگرانی قدرت تفكر و استدلال او را مختل نماید، در برابر مشكلات پایداری نماید و در همه حال انگیزه خود را حفظ نماید. هوش هیجانی نوع استعداد عاطفی ا ست كه تعیین می كند از مهارت های خود چگونه به بهترین نحو ممكن استفاده كنیم و حتی كمك می كند خرد را در مسیری درست به كار گیریم. (استوار1387)
هوش هیجانی می تواند به عنوان یكی از پیش نیازهای توفیق كاركنان در بروز رفتار شهروندی سازمانی، قلمداد شود و در خشنودی شغلی نیز تاثیر گذار است. (توکلی ،1387)
عوامل متعددی کارایی افراد را در سازمان تحت تاثیر قرار میدهد یکی از این عوامل رضایت شغلی (خشنودی از شغل) میباشد که میتواند چشم انداز مفیدی برای آینده و دست یابی به توسعه به سازمان کمک کند.
علاوه بر این در مدیریت منابع انسانی پدیده رضایت شغلی یکی از شاخصهای کیفیت زندگی میباشد شکی نیست مردمی که از کار خود رضایت دارند در پایان احساس میکنند که به توفیق نائل آمده اند.
بنا براین هرچه سا زگاری بین کارکنان و اهداف سازمانی بیشتر باشد عملکرد و رضایت شغلی کارکنان نیز بیشتر میباشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 01:52:00 ق.ظ ]
|