شاهرودی و همکاران (۱۳۸۷) پژوهشی با هدف “سنجش مهارت­ های مدیریتی در سطوح فنی، انسانی و ادراکی مدیران عملیاتی و میانی جهاد کشاورزی استان تهران و شناخت ارتباط عوامل تأثیرگذار بر این مهارت ­ها” را به انجام رسانیدند. روش تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی و علی-مقایسه­ ای بود. جامعه آماری مورد نظر را مدیران جهاد کشاورزی به تعداد ۹۶ نفر از استان تهران تشکیل داده ­اند که با توجه به محدودبودن تعداد اعضاء با به­ کارگیری روش تمام شماری برای کلیه افراد جامعه آماری، اطلاعات حاصل از ۵/۸۸% پرسشنامه ­ها گردآوری و تجزیه و تحلیل شدند. روایی محتوای پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفته و اصلاحات لازم صورت پذیرفته است. وضعیت مهارتی مدیران جهاد کشاورزی در پنج سطح (بسیار ضعیف، ضعیف، متوسط، خوب، بسیار خوب) سنجش ‌شده‌اند. یافته ­های توصیفی نشان دادند که مهارت­ های فنی، انسانی و ادراکی اکثر مدیران در سطح متوسط قرار دارند. نتایج همبستگی نشان می­دهد که بین متغیرهای سن، سابقه خدمت و تعداد شرکت در دوره ­های آموزشی با مهارت­ های مدیریتی ارتباط مثبت و معنی­داری وجود دارد. نتایج حاصل از آزمون مقایسه میانگین­ها نشان می­دهد که بین میانگین­های مهارت­ های انسانی و ادراکی (به استثنای فنی) مدیران عملیاتی و میانی تفاوت معنی­داری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از آزمون مقایسه میانگین گروه ­های همبسته نشان می­دهد که بین وضعیت مطلوب و موجود مهارت­ های فنی، انسانی و ادراکی مدیران تفاوت معنی­داری وجود دارد (شاهرودی و همکاران، ۱۳۸۷).

 

‌ذاکر فرد و همکاران (۱۳۸۷) در پژوش خود “رابطه مهارت­ های ادراکی با رضایت و عملکرد شغلی در میان ۵۰ نفر از سرپرستاران یکی از کارخانه ­های صنعتی اصفهان” مورد مطالعه قرار گرفته است. برای سنجش مهارت های ادراکی از افراد خواسته شد تا پرسشنامه مهارت­ های ادراکی سلطانی(۱۳۷۵) را تکمیل کنند. همچنین برای ارزیابی رضایت شغلی و عملکرد شغلی به ترتیب از زیر مقیاس رضایت لی (۲۰۰۰) و پرسشنامه رضایت شغلی توسط فرد و پرسشنامه عملکرد شغلی توسط بالادست برای فرد تکمیل شد. نتایج پژوهش نشان داد تنها عملکرد شغلی با مهارت­ های ادراکی همبستگی معنی­دار دارد ولی نتایج معنی­داری بین رضایت شغلی با مهارت­ های ادراکی و همچنین با عملکرد شغلی وجود نداشت. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که تنها رابطه مهارت­ های ادراکی با عملکرد شغلی معنی­دار است و مهارت‌های ادراکی تنها می ­تواند عملکرد شغلی را پیش ­بینی کند ولی با رضایت شغلی رابطه معنی­دار نیست. با توجه به نتایج و یافته ­های پژوهش، نتیجه ­گیری شده است که مهارت­ های ادراکی در برنامه­ ریزی، سازماندهی، گروه­سازی و تصمیم ­گیری­های مدیران تأثیر دارد. همچنین نتیجه ­گیری شده است که میزان بالاتر از این مهارت ­ها می ­تواند در عملکرد بهتر مدیران تأثیر داشته باشد (‌ذاکر فرد و همکاران، ۱۳۸۷).

 

یزدی (۱۳۷۶) در پژوهشی به منظور “ارزیابی مهارت­ های مورد نیاز مدیران در صنعت برق مازندران” نشان داد که مدیران ارشد برای اثربخشی در کارها به مهارت­ های ادراکی و مدیران عملیاتی به مهارت فنی نیاز دارند و مهارت­ های انسانی برای مدیران در سه سطح نیاز است (یزدی، ۱۳۷۶). عظیمی (۱۳۷۶) با “بررسی نظریات دبیران و مشاوران ‌در مورد مهارت‌های مدیریتی در مدیران آموزش و پرورش” نشان داد که هر سه سطح مهارت­ های مدیران برای اثربخشی آن ها لازم است (عظیمی، ۱۳۷۶). امینیان (۱۳۸۲) در پژوهشی با عنوان “بررسی میزان آگاهی مدیران زن از مهارت­ های مدیریتی و رابطه آن با عملکرد مدیریتی آنان”، رابطه معنی­داری بین مهارت­ های مدیریتی فنی، انسانی و ادراکی و عملکرد آنان مشاهده کرد (امینیان، ۱۳۸۳، ص۳۴).

 

رنجبر (۱۳۷۸) با “بررسی ویژگی­های شخصیتی و مهارت­ های سه­گانه مدیران” نشان داد که بین درونگرایی-برونگرایی مدیران با مهارت‌های فنی، انسانی و ادراکی آن ها رابطه معنی­داری وجود دارد (رنجبر، ۱۳۷۸). نادریان (۱۳۸۲) نشان داد که هر سطح از مهارت ­ها برای مدیریت در یک سطح سازمان مورد نیاز است. مدیران ارشد به مهارت­ های ادراکی، مدیریت میانی به مهارت­ههای انسانی و مدیران عملیاتی به مهارت­ های نی نیاز دارند (نادریان، ۱۳۸۲). فرتاش (۱۳۸۳) در پژوهشی نشان داد که نیاز به آموزش مدیران سازمان بازرگانی استان آذربایجان شرقی به ترتیب اولویت از نظر مدیران و کارکنان شامل مهارت­ های ادراکی، انسانی و فنی است(فرتاش، ۱۳۸۳).

 

موحدزاده (۱۳۷۶)، در تحقیق خود به “بررسی عوامل مهم در ایجاد ارتباطات سازمانی از دیدگاه مدیران و کارکنان ادارات آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد” پرداخت. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که بین نظرات پاسخگویان با داشتن مدرک تحصیلی مختلف در خصوص عوامل مؤثر در ارتباطات سازمانی تفاوت معنی داری در سطح ۵% = ‏‎α‎‏ وجود نداشت و تاثیر عوامل را در ارتباطات سازمانی یکسان دانسته ­اند همچنین به منظور تعیین سهم هریک از سئوالهای پژوهش در افزایش ارتباطات سازمانی و نیز اولویت بندی این عوامل از رگرسیون چند گانه استفاده شد و نتایج حاصل حاکی از آن بود که کانال‌های ارتباطی و اعتبار منبع پیام بیش از دیگر عوامل تاثیر داشته اند و به عبارت دیگر رابطه متقابلی بین کانال‌های ارتباطی اعتبار منبع پیام مهارت‌های فردی روابط متقابل دریافت بازخورد و افزایش ارتباطات سازمانی وجود دارد (موحدزاده، ۱۳۷۶).

 

کشاورزی (۱۳۸۷)، در پژوهش خود “میزان کاربرد مؤلفه‌ های مدیریت روابط انسانی توسط مدیران مدارس دوره راهنمایی شهر اصفهان از دیدگاه معلمان” را مورد بررسی قرار داد. روش پژوهش توصیفی – پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس شهر اصفهان بود . حجم نمونه برآورد شده ۸۲ نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه مهارت‌های روابط انسانی ریس و برندت بود که روایی و پایایی آن به ترتیب ۸۲/۰ و ۸۴/۰ بوده است و برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از آزمون t یک‌طرفه و تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد میانگین های به دست آمده در خصوص هفت مهارت روابط انسانی مدیران (مهارت ارتباطات، خودآگاهی، خودپذیری، انگیزش، اعتماد، خودآشکارسازی و مدیریت تعارض) بیشتر از سطح متوسط بود و تحلیل آماری تفاوت معناداری را در خصوص میانگین نظرات پاسخگویان در

 

    1. – Robert Katz ↑

 

    1. – Job Performance ↑

 

    1. – Contextual ↑

 

    1. – Counterproductive ↑

 

    1. – Openness ↑

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...