2-3. انگیزه های جهانگردی 15

2-4. انواع جهانگردی 15

2-4-1. جهانگردی از نظر سن: 15

2-4-2. جهانگردی از نظر قصد مسافرت 16

2-4-3. جهانگردی از نظر نحوه مسافرت 16

2-5. جاذبه های جهانگردی 17

2-6. عوامل مؤثر بر رونقصنعت گردشگری20

2-7. موانع توسعه صنعت گردشگری 22

2-7-1. موانع زیربنایی 22

2-7-2. موانع روبنایی 23

2-8. مدلهای گردشگری 24

2-9. اثرات جهانگردی و حضور توریست در کشور 34

2-10. اشتغال و جهانگردی 36

2-11. نقش صنعت توریسم در توسعه اقتصادی و اجتماعی 38

2-12. امنیت و تأثیر جهانگردی بر آن 40

2-13. جایگاه گردشگری در سند چشم انداز 20 ساله گردشگری 40

2-14. گردشگری در ایران 41

2-15. تحلیفی بر ورود گردشگر بین المللی به ایران طی سال 48 تا 83 42

2-16. علل توسعه نیافتگی صنعت گردشگری در ایران 44

2-17. چگونگی وضعیت ورود جهانگردان غیر مسلمان به ایران 47

2-18. درباره سازمان جهانی جهانگردی 52

2-18-1. مهمترین زمینه های فعالیت سازمان جهانی جهانگردی 52

2-18-2. برنامههای عمومی کار سازمان جهانی جهانگردی 53

2-18-3. ارکان سازمان جهانی جهانگردی 53

2-19. آشنایی اجمالی با جاذبههای گردشگریاستان ایلام53

2-20. چارچوب نظری پژوهش: 56

2-21. مرور ادبیات و سوابق مربوطه 57

2-21-1. پیشینه داخلی 57

2-21-2. پیشینه خارجی 58

2-22. جمع بندی 59

3-1. مقدمه 61

3-2. جهت گیری پژوهش 61

3-3. روش دلفی 62

3-3-1. هدف فن دلفی 62

3-4. تشكیل و تركیب پانل 63

3-4-1. فرآیند پژوهش 64

3-5. مقیاس اتفاق نظر 65

3-6. جامعه آماری 66

3-7. روشهای گردآوری اطلاعات 67

3-8. ابزار گردآوری اطلاعات 67

3-8-1. پرسشنامه 67

3-8-1-1. اجزای پرسشنامه 68

3-8-1-2. روایی پرسشنامه 69

3-8-1-3. پایایی 70

3-9. آزمونهای مورد استفاده 71

3-10. نرم افزارهای مورد استفاده 72

3-11. خلاصه فصل 72

4-1. مقدمه 74

4-2. بخش اول: آمار توصیفی 75

4-2-1. مطالعات جمعیت شناختی نمونه مورد مطالعه 75

4-2-2. مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر جنسیت 75

4-2-3. مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر سن 76

4-2-4. مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر میزان تحصیلات 77

4-2-5. مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر رشته تحصیلی 78

4-2-6. مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر تجربه كاری 79

4-3. بخش دوم 80

4-4. نتایج روش دلفی 80

4-4-1. نتایج دور اول روش دلفی 80

4-4-2. نتایج دور دوم روش دلفی 83

4-4-3. نتایج دور سوم روش دلفی 86

4-5. بخش سوم: آمار استنباطی 89

4-6. افزایش مشارکت بخش خصوصی 89

4-6-1. آزمون نرمال بودن (كولموگروف اسمیرنوف) برای مؤلفه افزایش مشارکت بخش خصوصی 89

4-6-2. تجزیه و تحلیل معنی داری افزایش مشارکت بخش خصوصی 90

4-7. افزایش بازاریابی و تبلیغات 90

4-7-1. آزمون نرمال بودن (كولموگروف اسمیرنوف) برای مؤلفه افزایش بازاریابی و تبلیغات 91

4-7-2. تجزیه و تحلیل معنی داری افزایش بازاریابی و تبلیغات 91

4-8. توسعه امکانات زیر ساخت 92

4-8-1. آزمون نرمال بودن (كولموگروف اسمیرنوف) برای مؤلفه توسعه امکانات زیر ساخت 92

4-8-2. تجزیه و تحلیل معنی داری توسعه امکانات زیر ساخت 93

4-9. افزایش سطح تصمیمگیری مدیریت 93

4-9-1. آزمون نرمال بودن (كولموگروف اسمیرنوف) برای مؤلفه افزایش سطح تصمیمگیری مدیریت 94

4-9-2. تجزیه و تحلیل معنی داری افزایش سطح تصمیمگیری مدیریت 94

4-10. تقویت مسائل فرهنگی و آموزشی 95

4-10-1. آزمون نرمال بودن (كولموگروف اسمیرنوف) برای مؤلفه تقویت مسائل فرهنگی و آموزشی 95

4-10-2. تجزیه و تحلیل معنی داری تقویت مسائل فرهنگی و آموزشی 96

4-11. رتبه بندی مؤلفه های تحقیق 96

4-12. تحلیل عاملی اکتشافی 97

4-12-1. تحلیل عاملی اکتشافی برای شاخصهای افزایش مشارکت بخش خصوصی 100

4-12-2. تحلیل عاملی اکتشافی برای شاخصهای مربوط به مؤلفه افزایش بازاریابی و تبلیغات 103

4-12-3. تحلیل عاملی اکتشافی برای شاخصهای مؤلفه ی توسعه امکانات زیر ساخت 106

4-12-4. تحلیل عاملی اکتشافی برای شاخص های مؤلفهی افزایش سطح تصمیم گیری مدیریت 109

4-12-5. تحلیل عاملی اکتشافی برای شاخصهای مؤلفه تقویت مسائل فرهنگی و آموزشی 112

4- 13. مدل مفهومی تحقیق 115

4-13- خلاصه فصل چهارم 117

5-1. مقدمه 119

5-2. خلاصه پژوهش 119

5-3. نتایج حاصل از سؤالات پژوهش 120

5-4. یافته های تحقیق 121

5-4-1. یافته های حاصل از تکنیک دلفی 121

5-4-2. یافته های حاصل از بخش آمار استنباطی تحقیق 123

5-4-2-1. نتایج حاصل از آزمونهای تی تک نمونه ای 124

5-4-2-2. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی 125

5-5. پیشنهادهای کاربردی به مراکز تصمیم گیرنده در امور صنعت گردشگری استان با توجه به نتایج حاصل از پژوهش 128

5- 6. پیشنهادها به سایر پژوهشگران 129

5-7. محدودیتهای تحقیق 129

5-8- خلاصه فصل 130

منابع و مآخذ 131

پیوست 133

145

 

فهرست جدول ها

عنوان صفحه

جدول 1-1: بهره وران پژوهش 6

جدول 3-1: تاریخ توزیع و گردآوری پرسشنامه ها 64

جدول 3-2: تفسیر مقادیر گوناگون ضریب هماهنگی كندال 64

جدول 3-3: طیف لیکرت 68

جدول 3-4: سؤالات پرسشنامه 68

جدول 3-5: آماره پایایی 71

جدول 4-1: نتایج دور اول روش دلفی: دربارة عوامل کلیدی و مؤثر بر صنعت گردشگری استان ایلام – دور اول دلفی 81

جدول4-2: نتایج دور دوم روش دلفی: دربارة عوامل کلیدی و موثر بر توسعه صنعت گردشگری ایلام پس از حذف شاخصهای با میانگین پایین ـ دور دوم دلفی 84

جدول4-3: نتایج دور سوم روش دلفی: دربارة عوامل کلیدی و موثر بر توسعه صنعت گردشگری ایلام ـ دور سوم دلفی 87

جدول 4-4: نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای مؤلفه افزایشمشارکت بخش خصوصی 89

جدول 4-5: نتایج آزمون تی تک نمونه ای برای مؤلفه افزایش مشارکت بخش خصوصی 90

جدول 4-6: نتایج آزمو کولموگروف اسمیرنوف برای مؤلفه افزایش بازاریابی و تبلیغات 91

جدول4-7: نتایج آزمون تی تک نمونه ای برای مؤلفه افزایش بازاریابی و تبلیغات 91

جدول 4-8: نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای مؤلفه توسعه امکانات زیر ساخت 92

جدول 4-9: نتایج آزمون تی تک نمونه ای برای مؤلفه توسعه امکانات زیر ساخت 93

جدول 4-10: نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای مؤلفه افزایش سطح تصمیمگیری مدیریت 94

جدول 4-11: نتایج آزمون تی تک نمونه ای برای مؤلفه افزایش سطح تصمیمگیری مدیریت 94

جدول 4-12: نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنوف برای مؤلفه تقویت مسائل فرهنگی و آموزشی 95

جدول 4-13: نتایج آزمون تی تک نمونه ای برای مؤلفه تقویت مسائل فرهنگی و آموزشی 96

جدول 4-14: رتبه بندی مؤلفه های پنج گانه تحقیق 97

جدول 4-15: مقدار KMO و مقدار ضریب بارتلت و سطح معنی داری مؤلفه های پنج گانه تحقیق 99

جدول 4-16: عوامل استخراج شده مربوط به مولفه افزایش مشارکت بخش خصوصی 100

جدول 4-17: متغیرهای مربوط به هر یک از عامل ها و میزان ضرایب بدست آمده از ماتریس دوران یافته 101

جدول4-18: عوامل استخراج شده مربوط به مؤلفه افزایش بازاریابی و تبلیغات 103

جدول 4-19: متغیرهای مربوط به هر یک از عامل ها و میزان ضرایب بدست آمده از ماتریس دوران یافته 104

جدول4-20: عوامل استخراج شده مربوط به مولفه توسعه امکانات زیر ساخت 106

جدول 4-21: متغیرهای مربوط به هر یک از عامل ها و میزان ضرایب بدست آمده از ماتریس دوران یافته 107

جدول 4-22: عوامل استخراج شده مربوط به مولفه افزایش سطح تصمیم گیری مدیریت 109

جدول 4-23: متغیرهای مربوط به هر یک از عامل ها و میزان ضرایب بدست آمده از ماتریس دوران یافته 110

جدول 4-24: عوامل استخراج شده مربوط به مولفه تقویت مسائل فرهنگی و آموزشی 112

جدول 4-25: متغیرهای مربوط به هر یک از عامل ها و میزان ضرایب بدست آمده از ماتریس دوران یافته 113

جدول 4-16: مؤلفه ها و شاخصهای اساسی تحقیق 116

جدول 5-1: رتبه بندی مؤلفه های پنج گانه تحقیق 121

جدول 5-2: آمار استنباطی آزمون تی هر یک از متغیرهای تحقیق 124

جدول 5-3: عوامل استخراج شده مربوط به مولفه افزایش مشارکت بخش خصوصی 125

جدول 5-4: عوامل استخراج شده مربوط به مولفه افزایش بازاریابی و تبلیغات 126

جدول 5-5: عوامل استخراج شده مربوط به مولفه توسعه امکانات زیرساخت 126

جدول 5-6: عوامل استخراج شده مربوط به مولفه افزایش سطح تصمیم گیری مدیریت 127

جدول 5-7: عوامل استخراج شده مربوط به مولفه تقویت مسائل فرهنگی و آموزشی 127

 

 

 

فهرست نمودارها

عنوان صفحه

نمودار 4-1: توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر جنسیت 75

نمودار 4-2: توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر سن 76

نمودار4-3: توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر میزان تحصیلات 77

نمودار4-4: توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر رشته تحصیلی 78

پایان نامه و مقاله

نمودار 4-5: توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر تجربه كاری 79

نمودار4-6: نمودار تغییرات مقادیر ویژه را در ارتباط با عامل ها 102

نمودار4-7: پراكنش متغیرهای مورد بررسی نسبت به عامل های اول، دوم و سوم 102

نمودار4-8: تغییرات مقادیر ویژه را در ارتباط با عامل ها 105

نمودار4-9: پراكنش متغیرهای مورد بررسی نسبت به عامل های اول، دوم و سوم 105

نمودار4-10: تغییرات مقادیر ویژه را در ارتباط با عامل ها 108

نمودار 4-11: نمودار پراكنش متغیرهای مورد بررسی نسبت به عامل های اول، دوم و سوم 108

نمودار4-12: تغییرات مقادیر ویژه را در ارتباط با عامل ها 111

نمودار 4-13: پراكنش متغیرهای مورد بررسی نسبت به عامل های اول، دوم و سوم 111

نمودار4-14: تغییرات مقادیر ویژه را در ارتباط با عامل ها 114

نمودار 4-15: پراكنش متغیرهای مورد بررسی نسبت به عامل های اول، دوم و سوم 114

 

فهرست شكل ها

عنوان صفحه

شکل2-1. دسته بندی انواع جاذبه های گردشگری 17

شکل 2- 2. طبقه بندی مدلهای گردشگری 25

شکل2-3. مدل سیستم های ترکیبی برای برنامه ریزی و نظریه های گردشگری 26

شکل2-4. عناصر سیستم گردشگری (سازمان جهانی گردشگری) 27

شکل 2-5. چرخه مستقیم دو سویه گردشگری به عنوان سیستم گردشگری کل 28

شکل2- 6. سیستم گردشگری (ناحیه محور مسافر، مبدا و مقصد گردشگر)– مدل لیپر 29

شکل 2-7. سیستم گردشگری 30

شکل 2- 8. دیدگاه بریونز، تجیدا و مورالس 31

شکل 2-9. سیستم گردشگری (مدل كاسپار) 32

شکل2-10. سیستم گردشگری، چشم انداز محیطی(دیدگاه هولدن) 33

شکل 2-11. چارچوب نظری پژوهش 56

شکل 4-1: مدل مفهومی پژوهش 115

شکل 5-1: مدل مفهومی 123

چکیده:

امروزه ﺻﻨﻌﺖ گردشگری ﺑﻌﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﭘﯿﺸﺮوﺗﺮﯾﻦ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺟﻬﺎن و ﺑﻌﻨﻮان ﻧﯿﺮوی ﻗﻮی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و اﻗﺘﺼﺎدی، ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﺷﮑﻞدﻫﯽ و دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﺟﻮاﻣﻊ ﺑﺸﺮی را دارا اﺳﺖ و از اﯾﻨﺮو ﻣﺴﺌﻠﻪ توسعه صنعت گردشگری ﻧﯿﺰ از اﻫﻤﯿﺖ ویژه­ای ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری استان ایلام انجام شده. روش پژوهش پیمایشی که جامعه آماری آن را در بخش اول (تحلیل دلفی)، خبرگان و در بخش دوم (آمار استنباطی)، کلیه کارکنان و مدیران در مراکز خصوصی و دلتی تصمیم­گیرنده درباره صنعت گردشگری استان (سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهرداری­های استان، هتل­ها و مهمانسراها و اساتید دانشگاهی) تشکیل داده است. تعداد نمونه آماری در بخش اول 20 نفر و در بخش دوم جامعه آماری برابر با تعداد 174نفر می­باشد که به علت محدودیت از روش سرشماری استفاده شده است، پرسشنامه کمی تحقیق به صورت تصادفی طبقه­ای ساده، در میان این افراد توزیع و جمع آوری شد. جهت تجزیه وتحلیل یافته ها از ضریب هماهنگی کندال، تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون تی تک نمونه­ای و آزمون رتبه­ای فریدمن استفاده شده. یافته­ها نشان دادند که پنج مؤلفه­ی (افزایش سطح تصمیم­گیری مدیریت، تقویت مسائل فرهنگی و آموزشی، توسعه امکانات زیر ساخت­، افزایش بازاریابی و تبلیغات و افزایش مشارکت بخش خصوصی) در توسعه صنعت گردشگری استان ایلام نقش دارند.

کلید واژه­ها:توسعه صنعت گردشگری، توریسم، روش تحقیق پیمایشی، استان ایلام.

ی نوشته‌ها


موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...