دانلود پایان نامه ارشد : مقایسه سبک های مقابله با استرس در ورزشکاران مرد و زن در دو … |
2-2-3-کارکردهای فیزیولوژیک استرس… 21
2-2-4-چرخه استرس… 26
2-2-5- عوامل موثر در بروز استرس… 26
2-2-6- منابع استرس… 28
2-2-6-1- استرسهای ناشی از شغل 29
2-2-6-2- استرسهای ناشی از مسائل اجتماعی 30
2-2-6-3- استرسهای ناشی از شرایط خانوادگی 31
2-2-6-4- مهاجرت 31
2-2-6-5- استرس ناشی از شرکت در فعالیتهای ورزشی 32
2-2-7-علائم استرس… 33
2-2-7-1-علائم جسمانی 33
2-2-7-2-علائم روانی و رفتاری 34
2-2-8- سیر تاریخی استرس… 35
2-2-9-نظریهها و الگوهای استرس… 37
2-2-9-1- نظریهی روانتحلیلگری 37
2-2-9-2- نظریهی ضعف جسمانی 38
2-2-9-3- نظریهی تكوین و تعادل خودكار 39
2-2-9-4- نظریهی پردازش اطلاعات 39
2-2-10- الگوهای استرس… 40
2-2-10-1- الگوی فرهنگی اجتماعی 40
2-2-10-2- الگوی روانتنی 41
2-2-10-3- الگوی واكنش حفاظتی 42
2-2-10-4- الگوی پاسخ فیزیولوژیكی 43
2-2-10-5- الگوی بیوشیمی 43
2-2-10-6- الگوی دوهرنوند 45
2-2-10-7- الگوی متغیرهای روانشناختی و اختلالهای جسمانی 46
2-2-11- سبكهایمقابله با استرس… 48
2-2-12- مفهوم مقابله. 49
2-2-13- عوامل مؤثر بر انتخاب سبكهای مقابله. 50
2-2-13-1- تحول من 50
2-2-13-2-كارآمدی 51
2-2-13-3-خوشبینی 51
2-2-13-4- احساس یكپارچگی 51
2-2-13-5- شناخت 52
2-2-13-6- مكانیسمهای دفاعی 53
2-2-13-7- توانایی حل مسئله 54
2-2-14- راهبردهای مقابله. 55
2-2-15- راهبردهای سازشیافته و سازشنایافته. 61
2-2-15-1- مقابلهی سازشیافته 62
2-2-15-2- مقابلهی سازش نایافته 62
2-2-16- مقابلهی غیرمؤثر. 63
2-2-17- سبكهای مقابله و نقش آن در بروز بیماریها 64
2-2-18- ویژگیهای شخصیت و راهبردهای مقابله. 66
2-2-19- تیپهای شخصیت و راهبردهای مقابله. 67
2-2-20- نظریهی فروپاشی هویت.. 69
2-2-21- نظریه تکامل و سازگاری رفتاری.. 70
2-2-22- ووشو. 71
2-2-22-1- ساندا 71
2-2-22-2- تالو 72
2-3- پژوهشهای پیشین.. 73
2-4- نتیجهگیری کلی.. 76
فصل سوم: روش تحقیق.. 78
3-1- مقدمه. 78
3-2- روش تحقیق.. 78
3-3- جامعه و نمونهی آماری تحقیق.. 79
3-4- متغیرهای تحقیق.. 79
3-5- ابزار جمعآوری داده ها 79
3-5-1-پرسشنامه. 79
3-6-روشهای جمعآوری اطلاعات.. 80
3-7-روش تجزیه و تحلیل آماری.. 82
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق.. 84
4-1- مقدمه. 84
4-2- یافتههای توصیفی.. 84
4-3- بررسی سوالهای پژوهشی.. 85
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری.. 95
5-1- مقدمه. 95
5-2- خلاصه تحقیق.. 95
5-3- بحث و نتیجهگیری.. 96
5-4- محدودیتهای پژوهش… 104
5-5- پیشنهادهای حاصل از یافتههای پژوهش: 104
5-5-1- پیشنهادهای کاربردی.. 104
5-5-2- پیشنهادهای پژوهش… 105
فهرست منابع و ماخذ. 106
منابع فارسی.. 106
منابع انگلیسی.. 108
پیوست- 1. 121
1-1- مقدمه
جدیت و قرار گرفتن در موقعیتهای رقابتی در اکثر ورزشها و بهویژه در دسته ورزشهای انفرادی اضطرابآور است، این اضطراب میتواند موجب افزایش برانگیختگی و ایجاد استرس شود. ورزشکار ممکن است در موقعیتهایی که کمتر اضطراببرانگیز است؛ عملکرد بهتری را تجربه کرده یا در موقعیتهای تحت فشار بدلیل اشتباهات فاحش، دارای تجربیات ناخوشایندی باشد. روانشناسان ورزش علاقه مندند تا بفهمند چه عواملی بر اضطراب، برانگیختگی و استرس مؤثرند و این عوامل بر عملکرد ورزشی چه اثراتی دارند. همچنین نحوه تنظیم برانگیختگی و اضطراب به منظور بهبود عملکرد در حیطه مطالعاتی روانشناسان ورزش قرار دارد. در سطوح بالای ورزش، تفاوت اندکی بین سطوح مهارت شرکتکنندگان وجود دارد. بدین ترتیب اغلب دستکاری برانگیختگی، اضطراب و استرس میتواند برنده را از بازنده جدا سازد. فرآیندی که بهوسیله آن شخص تهدیدی را دریافت کرده و با یکسری از تغییرات فیزیولوژیکی و روانشناختی، همراه با افزایش در برانگیختگی و تجربه اضطراب به آن پاسخ میدهد، بهعنوان استرس تعریف میشود. استپ توی[1](1997) استرس را اینگونه تعریف کرده است: هنگامی که الزامات مربوط به فعالیتی فراتر از تواناییهای فردی و اجتماعی افراد است، پاسخهایی ارائه میشوند که به آن استرس می گویند. لازاروس[2](1996) معتقد است استرس از تعامل بین نیازهای موقعیتی، ارزیابی، و پاسخ های فرد به این نیازها ناشی میشود (احمدی و همکاران، 1388). در دهههای اخیر اصطلاح استرس به محرکی اطلاق میشود که میتواند تغییراتی را در شناخت، هیجان، رفتار و فیزیولوژی فرد ایجاد کند (دیویدسون و نیل[3]، 1990). با توجه به تعاریف ارائه شده، میتوان گفت استرس رویداد یا وضعیتی است که بر جنبههای روانی- جسمانی ارگانیسم آثاری زیانبار برجای میگذارد. وقتی با خواستههایی سروکار داریم که دستیابی به آنها دشوار است، تمایل بیشتری به تجربه استرس ایجاد میشود (خدایاری فرد و همکاران، 1390)
بدیهی است که استرس بخش جدایی ناپذیر ورزش و از جمله مسابقات و رویدادهای ورزشی، خصوصاً در رشتههای انفرادی و برخوردی میباشد، بنابراین لازم است؛ تمامی افرادی که بهنوعی در ورزش و مسابقات ورزشی درگیر هستند، با عوامل و منابع ایجادکننده استرس آشنا باشند. همچنین بایستی توجه داشت که استرس خودبهخود باعث ناتوانی جسمانی یا روانی ورزشکار نمی شود، بلکه با کاهش مقاومت بدن و افزایش حساسیت ورزشکار نسبت به عوامل تنشزا، اجرای مهارتی وی افت کرده و در نتیجه به کاهش بازدهی ورزشکار منجر میشود.
زمانی که فرد احساس اضطراب میکند، این اضطراب محصولی از ساختار روانشناختی شخصی (خصلت اضطراب، عزت نفس و خود باوری) و مشخصههای موقعیتی (اهمیت رویداد، توقعات، عدم اطمینان) که فرد در آن قرار دارد، است. علاوه بر این درك استرس تحت تأثیر جنسیت قرار دارد. در بررسی اختلاف زنان و مردان در زمینة سبكهای مقابله (CS) با استرس، میتوان به این نكته اشاره كرد كه درك زنان از استرس بیش از مردان است (مت جارویس، 1966).
در تبیین استرس، عدهای بر ویژگیهای محركهای محیطی كه موجب بههم ریختگی و تنش میشود، تاكید میكنند (کاکس[5]، 1993). در تعریف فولکمن و موسکووتیز[6](2004) از فرآیند مقابله، تفکرات و رفتارهایی که برای مدیریت تقاضای درونی و بیرونی در موقعیتهای پرتنش بکار میروند، منابع تنشزا وقایع و موقعیتهای بیرونی تلقی شدهاند. در حالیکه روانشناسانی نظیر یالوم[7] (1981) منابع ایجاد کننده استرس و اضطراب را به درون فرد نسبت میدهند. در واقع به قول اپیكتتوس[8] اشیاء و رویدادها نیستند كه در فرد ایجاد آشفتگی میكنند، این نگرش ما نسبت به رویدادها است كه سبب آشفتگی میشود ( دخت رضاخانی و همکاران،1387).
با این توصیف میتوان یکی از پدیدههای محیطی را که به استرس میانجامد، شرکت در رویدادهای ورزشی بهمنظور کسب موفقیت قلمداد نمود. این نوع از شرایط استرس بالایی را در افرادی که در حال رقابت هستند ایجاد میکند. استرس در رقابت معمولاً موجب ایجاد اضطراب رقابتی در ورزشکاران شده، و آنان را وادار میکند تا برای مواجهه با اضطراب برنامهریزی مضاعفی داشته باشد. هنگامیکه اضطراب بدرستی مدیریت و یا تفسیر نشده باشد، ورزشکار کنترل فعالیت را از دست داده و سطح عملکردش کاهش مییابد (سجادی و همکاران[9]، 2011). یافتههای تحقیقات انجام شده توسط جیاکوبی و وینبرگ[10] (2000) بیانگر آن بود که، استراتژیهای مقابله با استرس دارای یک رابطهی قوی با عملکرد هستند. علاوه بر این، هانین[11] (2000) بیان میکند که “احساسات بر روند عملکرد و روند عملکرد مداوم به شدت بر محتوا و شدت احساسات تأثیر گذار است”.
براساس نظر لازاروس و فولکمن[12] (1984)، مقابله اشاره به فرآیند مدیریت تقاضاهای درونی و بیرونی دارد. علاوه بر این، مقابله مشتمل بر تلاشهایی است که بهمنظور اداره و كنترل تقاضاهای محیطی و درونی و تعارضات میان آنها انجام میگیرد (لازاروس و لونیر[13]، 1987). سبك های مقابله با استرس عامل مهمی در تعیین عملكرد فرد در موقعیتهای پُر استرس می باشند. فهم این موضوع، بینشی دربارة الگوهای مقابلهای افراد در اختیار ما قرار میدهد (انشل و سی [14]، 2008 ).
اساس انتخاب هر سبك مقابله با استرس توسط فرد به عوامل اساسی و پایه بستگی دارد. از جمله این عوامل میتوان به جنسیت، نژاد و عوامل مؤثر بر ویژگیهای روانی هر یك از افراد (محیط، آموزش و… ) اشاره كرد. زنان و مردان با توجه به تفاوتهای جنسیتی، تمایلی ویژه به استفاده از سبك مخصوص به خود را دارند (انشل ،کانگ و مسنر[15]،2010). میتوان دریافت سبك انتخاب شده تحت تأثیر عواملی قرار میگیرد كه نسبت به شرایط محیطی نزدیكتر بوده و از عوامل فردی دورتر میشود. به بیان دیگر سبك انتخابی پس از انتخاب تحت تأثیر عوامل بیرونی قرار میگیرد. علاوه برعوامل ذكر شده، میتوان به عواملی همچون وضعیت اقتصادی- اجتماعی، روان شناختی، و ویژگیهای بدنی و سلامتی در رابطه با انتخاب سبكهای مقابله اشاره كرد (انشل، سوتارسو[16]، 2007). لذا با توجه به این مطالب میتوان پی برد که شناسایی سبک مقابلهای با استرس در ورزشهای مختلف برای کیفیت اجرا و همچنین برای بدست آوردن نتایج بهتر و مداوم تر ضروری است. ورزش ووشو از جمله ورزشهای است که ورزشکاران در آن در دو سبک مختلف تمرین کرده و مسابقه میدهند. این ورزش از دو سبک برخوردی و نمایشی تشکیل می شود بدیهی است نیازهای محیطی هر کدام از این سبکها میتواند متفاوت باشد. بنابراین شناسایی سبکهای مقابله با استرس و مقایسه آنها با یکدیگر میتواند در یک نوع ورزش باعث شناسایی اثرات استرس بر اجرا شده و از نتایج میتوان در روانشناسی ورزش و نیز در محیطهای عملی استفاده نمود.
1-2- بیان مسأله
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 11:03:00 ق.ظ ]
|