………….. 24

2-11- اضافه تشبیهی ……………………………………………………………………………………………….. 24

2-12- انواع تشبیه به لحاظ شکل ………………………………………………………………………………… 26

2-13- نو کردن تشبیه …………………………………………………………………………………………… 29

2-14- غرض از تشبیه ……………………………………………………………………………………………… 29

فصل سوّم: بررسی تشبیه در پانصد غزل آغازین دیوان وصال شیرازی .……. 30

فصل چهارم:نتیجه گیری ……………….……………………………………………………………….. 184

نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………………. 185

نمودارها…………………………………………………………………………………………………………………… 186

مقالات و پایان نامه ارشد

منابع ومآخذ ………………………………………………………………………………………………………….. 191

193 …..……….………..……….………………………………………………… Abstract

چکیده:

تشبیه یکی از عناصر اصلی صور خیال می باشد که شاعران و نویسندگان برای هر چه زیباتر بیان کردن تصویرهای ذهنی خود از آن بهره برده اند. در این پژوهش به بیان زیبای های تصویرسازی وصال در زمینه تشبیه در پانصد غزل آغازین دیوان وی پرداخته شده است. ابتدا ابیاتی که دارای تشبیه می باشند استخراج شده و سپس از نظر نوع تشبیه، آوردن وجه شبه وادات، حسی وعقلی بودن وهمچنین از نظر مفرد، مرکّب ومقیّد بودن مورد بررسی قرار گرفته و در انتها نتیجه حاصله به صورت نمودار ارائه شده است. در بین انواع تشبیه، تشبیه مؤکّد بیشترین بسامد را به خود اختصاص داده است و به خاطر توجّه ویژه شاعر به محسوسات، لذا تشبیه از نظر حسی وعقلی بودن بیشتر از نوع حسی به حسی می باشد وهم چنین تشبیه از نظر افراد بیشتر از نوع مفرد به مفرد می باشدکه این را می توان دلیل برسادگی فکر و اندیشه شاعر دانست که از پیچیدگی و اغماض دور بوده است و تشبیهاتی چون وهمی ،حروفی و مشروط در آن دیده نمی شود.

کلید واژه: وصال شیرازی، بیان، تشبیه و سبک بازگشت.

مقدمه:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...