دانلود پایان نامه :ررسی رابطه بین اضطراب رایانه ای و شکاف دیجیتالی دانشجویان دانشگاه آزاد |
2-10: عوامل موثر بر شکاف دیجیتالی.. 22
2-10-1: درآمد و اقتصاد: 22
2-10-2: نسل و شکاف دیجیتالی.. 24
2-10-3: جنسیت و شکاف دیجیتالی.. 25
2-10-4: سواد رایانه ای.. 27
2-10-5: مهارت و شکاف دیجیتالی.. 27
2-10-6: نگرش نسبت به فناوری اطلاعات و ارتباطات.. 29
2-10-7:میزان تسلط بر زبان انگلیسی.. 30
2-10-8: دسترسی به فناوری اطلاعات وارتباطات.. 30
2-10-8-1 انواع دسترسی. 31
2-11: جهان و شکاف دیجیتالی.. 33
2-12: ایران و شکاف دیجبتالی.. 34
2-13 : وضعیت ایران درجهان: 35
2-14: تئوری های کاهش شکاف دیجیتالی.. 36
2-15: اضطراب.. 36
2-16: اضطراب رایانه. 38
2-17: سطوح اضطراب رایانه: 40
2-18: عوامل موثر بر اضطراب رایانه. 41
2-18-1: خودکار آمدی و اضطراب رایانه. 41
2-18-2: نگرش و اضطراب رایانه. 42
2-18-3: آموزش واضطراب رایانه. 43
2-19: پیشینه ی پژوهش شکاف دیجیتالی و اضطراب رایانه. 44
2-19-1: تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 44
2-19-2: تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 48
2-20 نتیجه گیری.. 53
فصل سوم روش شناسی پژوهش.. 87
3-1 مقدمه: 88
3-2 روش شناسی پژوهش… 88
3-3 قلمرو مکانی و زمانی پژوهش: 88
3-4 جامعه آماری: 89
3-5 نمونه آماری ، حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 89
3-6 روش گرد آوری داده ها: 91
3-7 ابزار گرد آوری داده ها: 91
3-8 روایی و پایایی پرسشنامه: 94
3-8-1 روایی پرسشنامه. 94
3-8-2 پایایی پرسشنامه. 94
3-9 روش اجرای پژوهش… 95
3-10 روش تجزیه و تحلیل داده ها 95
3-10-1 روش توصیفی: 95
3-10-2 روش استنباطی: 95
فصل چهارم تجزیه وتحلیل داده ها.. 96
4-1 مقدمه. 97
4-2 آمار توصیفی.. 97
4-2-1 توصیف متغیرهای جمعیت شناختی: 97
4-2-1-1 جنسیت.. 98
4-2-1-2 مقطع تحصیلی. 99
4-2-1-3 رشته تحصیلی. 100
4-3 تحلیل استنباطی یافته ها 106
4-3-1 فرضیه اول:. 106
4-3-2 فرضیه دوم. 107
4-3-3 فرضیه سوم. 107
4-3 -4 فرضیه چهارم. 108
4-3-5 فرضیه اصلی.. 109
4-3-6 فرضیه پنجم. 109
4-3-6-1 فرضیه پنج الف.. 110
4-3-6-2 فرضیه پنج ب.. 111
4-3-6-3 فرضیه پنج پ.. 112
4-3-6-4 فرضیه پنج ت.. 113
4-3-6-5 فرضیه پنج ج. 113
4-3-6-6 فرضیه پنج چ. 114
4-3-6-7 فرضیه پنج ح. 116
4-3-6-8 فرضیه پنج خ. 117
فصل پنجم نتایج و پیشنهادها.. 118
5-1 مقدمه. 119
5-2 خلاصه پژوهش… 119
5-3 یافته های پژوهش… 121
. 124
. 125
126
5-4 محدودیت های پژوهش… 127
5-4-1 : محدودیت تحت کنترل پژوهشگر. 127
5-4-2 : محدودیت خارج از کنترل پژوهشگر. 127
5-5 پیشنهادهای پژوهش : 127
5-5-2 : مبتنی بر یافته های پژوهش… 127
5-5-1: مبتنی بر تجارب پژوهشگر. 132
5-5-3 : پیشنهاد به پژوهشگران آینده 134
منابع فارسی: 106
پیوست ها.. 117
Abstract 134
عنوان
2-9: شاخص های شکاف دیجیتالی.. 20
جدول 3-1: تعداد کل دانشجویان به تفکیک رشته و مقطع تحصیلی.. 89
جدول 3-2: نسبت هر نمونه به جامعه. 90
جدول 3-3 نسبت مقطع تحصیلی به رشته ی تحصیلی و تعداد نمونه ها در هر مقطع. 90
جدول 3-4: ساختار پرسشنامه. 94
جدول (4-1): توزیع فراوانی نمونۀ مورد مطالعه از لحاظ جنسیت.. 98
جدول (4-2):توزیع نمونه مورد مطالعه از لحاظ مقطع تحصیلی.. 99
جدول (4-3):توزیع نمونه مورد مطالعه از لحاظ رشته تحصیلی.. 100
جدول (4-5):توزیع نمونه مورد مطالعه از لحاظ نگرش نسبت به کاربرد اینترنت.. 102
نمودار(4-5): نمودار توزیع فراوانی نمونۀ مورد مطالعه از لحاظ نگرش نسبت به اینترنت.. 102
جدول (4-6):توزیع نمونه مورد مطالعه از لحاظ مهارت استفاده از اینترنت.. 103
جدول (4-7):توزیع نمونه مورد مطالعه از میزان استفاده از اینترنت.. 104
جدول (4-8):توزیع نمونه مورد مطالعه از لحاظ میزان اضطراب رایانه ای.. 105
جدول شماره(4- 9): نتایج حاصله از آزمون ضریب همبستگی پیرسون در مورد رابطۀ بین آشنایی با فناوری اطلاعات و ارتباطات و اضطراب رایانه ای 106
جدول شماره(4- 10): نتایج حاصله از آزمون ضریب همبستگی پیرسون در مورد رابطۀ بین مهارت استفاده از اینترنت و اضطراب رایانه ای دانشجویان 107
جدول شماره(4- 11): نتایج حاصله از آزمون ضریب همبستگی پیرسون در مورد رابطۀ بین استفاده از اینترنت و اضطراب رایانه ای دانشجویان 107
جدول شماره(4- 12): نتایج حاصله از آزمون ضریب همبستگی پیرسون در مورد رابطۀ بین نگرش ذهنی نسبت به اینترنت و اضطراب رایانه ای دانشجویان. 108
جدول شماره(4- 13): نتایج حاصله از آزمون ضریب همبستگی پیرسون در مورد رابطۀ بین شکاف دیجیتالی و اضطراب رایانه ای دنشجویان 109
جدول(4-14):نتایج توصیفی حاصل از آزمون تحلیل واریانس یکسویه در مورد مقایسه سن و اضطراب رایانه ای دانشجویان 110
جدول(4-15) : نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس یکسویه در مورد مقایسه سن و اضطراب رایانه ای دانشجویان. 110
جدول(4-16): نتایج حاصل از آزمون تعقیبی دانکن در مورد مقایسه سن و سطح اضطراب رایانه ای.. 111
جدول(4-17) : نتایج توصیفی حاصل از آزمون تحلیل واریانس یکسویه در مورد مقایسه شکاف دیجیتالی بر اساس سن دانشجویان 111
جدول(4-18) : نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس یکسویه در مورد مقایسه شکاف دیجیتالی بر اساس سن دانشجویان 112
جدول(4-19): نتایج حاصل از آزمون تی دو گروه مستقل در مورد مقایسه اضطراب رایانه بر اساس جنسیت.. 112
جدول(4-20): نتایج حاصل از آزمون تی دو گروه مستقل در مورد مقایسه شکاف رایانه ای براساس جنسیت.. 113
جدول(4-21): نتایج توصیفی حاصل از آزمون تحلیل واریانس یکسویه در مورد مقایسه رشته تحصیلی و اضطراب رایانه ای دانشجویان 113
جدول(4-22): نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس یکسویه در مورد مقایسه اضطراب رایانه ای بر اساس رشتۀ دانشجویان 114
جدول(4-23): نتایج توصیفی حاصل از آزمون تحلیل واریانس یکسویه در مورد مقایسه شکاف دیجیتالی بر اساس رشتۀ دانشجویان 114
جدول(4-24): نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس یکسویه در مورد مقایسه رشته و شکاف دیجیتالی دانشجویان. 115
جدول(4-25): نتایج حاصل از آزمون تعقیبی دانکن در مورد مقایسه رشته و شکاف دیجیتالی دانشجویان. 115
جدول(4-26): نتایج حاصل از آزمون تی دو گروه مستقل در مورد مقایسه اضطراب رایانه بر اساس مقطع تحصیلی.. 116
جدول(4-27): نتایج حاصل از آزمون تی دو گروه مستقل در مورد مقایسه شکاف رایانه ای براساس مقطع تحصیلی.. 117
جدول 1 : جنیست و شکاف دیجیتالی.. 118
جدول 2: طبقه بندی کشورهااز نظر دسترسی به IDI. 119
جدول 3-وضعیت کشورها از نظر دسترسی به شاخص های ICTوسطح درآمد. 120
جدول 4 : وضعیت ایران در جهان. 121
جدول 5: میزان دسترسی به اینترنت.. 123
جدول 6: میزان ارجحیت و میزان استفاده از اینترنت.. 124
فهرست نمودارها
نمودار(4-1):نمودار توزیع فراوانی نمونۀ مورد مطالعه از لحاظ جنسیت.. 98
نمودار (4-2):نمودار توزیع نمونه مورد مطالعه از لحاظ دوره تحصیلی.. 100
نمودار(4-3): نمودار توزیع فراوانی نمونۀ مورد مطالعه از لحاظ رشته تحصیلی.. 100
نمودار(4-5): نمودار توزیع فراوانی نمونۀ مورد مطالعه از لحاظ نگرش نسبت به اینترنت.. 102
نمودار(4-6): نمودار توزیع فراوانی نمونۀ مورد مطالعه از لحاظ مهارت استفاده از اینترنت.. 103
نمودار(4-7): نمودار توزیع فراوانی نمونۀ مورد مطالعه از لحاظ میزان استفاده از اینترنت.. 104
نمودار(4-8): نمودار توزیع فراوانی نمونۀ مورد مطالعه از لحاظ میزان اضطراب رایانه ای.. 105
چکیده :
فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و اینترنت مهمترین راه برای کسب اطلاعات درجامعه ی ما هستند. متاسفانه همه مردم به فناوری اطلاعات و ارتباطات و اینترنت دسترسی ندارند.(سطح اول شکاف دیجیتالی) .و تعداد بسیاری از آنها نیز توانایی استفاده از ICT به روش صحیح آنرا ندارند.( سطح دوم شکاف دیجیتالی) . این پژوهش نشان می دهد که اضطراب رایانه می تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.اضطراب رایانه را د ر ساده ترین شکل می توان به عنوان ” ترس ازاستفاده از رایانه ” تعریف کرد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اضطراب رایانه ای و شکاف دیجیتالی دانشجویان می باشد.این پژوهش با هدف کاربردی و ، توصیفی از نوع همبستگی انجام شده است . جامعه مورد مطالعه، متشکل از 373 نفر از دانشجویان مقاطع کارشناسی وکارشناس ارشد دانشگاه آزاد شهرستان ساری که در رشته های علوم انسانی،فنی و مهندسی وعلوم پزشکی در سال تحصیلی (91-90 )که به صورت تصادفی از نوع طبقه ای انتخاب شدند.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-16] [ 10:43:00 ب.ظ ]
|