دانلود پایان نامه : بهینه سازی ظرفیت ترافیک شبکه جاده ای شهری با افراز خطوط جاده ای … |
1-7- تنظیم چراغ راهنمایی 9
1-8- ظرفیت ذخیره شبکه حمل ونقل 10
1-9- مدل سازی مسایل طراحی شبكههای حملونقل جادهای 11
1-10- محدوده پروژه 13
فصل 2- مرور بر ادبیات و پیشینه تحقیق 14
2-1- مرور مطالعات انجام شده در زمینه RNDP 15
2-2- مسایل طراحی تنظیمات سیگنال(SSDP) 21
2-2-1- رویکرد بهینه سازی موضعی 22
2-2-2- رویکرد بهینه سازی سراسری 22
2-3- مفهوم ظرفیت ذخیره سیستم 22
2-4- یک طرفه یا دوطرفه کردن معابر و مسایل مربوط 26
2-5- توسعه و نوآوریپایان نامه 28
2-5-1- تركیب با تصمیمات RNDP 28
فصل 3-مدل ریاضیپیشنهادی و روش حل 32
3-1- تعریف مساله 33
3-1-1- ویژگیهای كلی مساله 33
3-1-2- فرضیات مساله 33
3-1-3- ورودیهای مساله 34
3-1-4- خروجیهای مساله 34
3-1-5- تابع هدف مساله 34
3-2- مدل سازی مساله 35
3-3- مدل ریاضی 38
3-4- روش حل توسعه داده شده 40
3-4-1- کلیات الگوریتم ژنتیک. 41
3-4-2- کلیات الگوریتم زنبور عسل 44
3-4-3- ویژگی مشترک الگوریتمها 45
3-4-4- الگوریتم ژنتیك تركیبی با شبیهسازی تبرید 47
3-4-5- الگوریتم زنبور عسل 54
3-4-6- بهینه سازی موضعی تنظیمات سیگنال 54
فصل 4- نتایج محاسباتی 57
4-1- مقدمه 58
4-2- مساله در اندازه کوچک. 60
4-2-1- نتایج برای مساله کوچک. 61
4-3- مساله در اندازه متوسط TX 62
4-3-1- نتایج برای مساله متوسط 63
4-4- مساله در سایز متوسط CG 65
4-4-1- نتایج برای اندازه متوسط CG 68
4-5- مساله در اندازه بزرگ 71
4-5-1- نتایج برای شبکه SF 75
4-6- بررسی قابلیت الگوریتم ها 78
فصل 5- نتیجهگیری و تحقیقات آتی 81
5-1- جمعبندی و نتیجهگیری 82
5-2- پیشنهادها برای کارهای آتی 82
فهرست مراجع 84
پیوست ها 88
الف- مساله تخصیص سفر 89
الف-1- توابع جریان ترافیك- زمان سفر 90
الف-2- تخصیص سفر تعادلی 91
ب- روش جستجوی بخشبندی طلایی 97
ج- الگوریتم دایسترا 98
چکیده انگلیسی 100
فهرست شكل ها
شکل 1‑1- اجزای سیستمهای حملونقل 6
شکل 1‑2- تصمیمات مورد مطالعه 9
شکل 3‑1- مدل سازی ریاضی یك معبر ]45[ 38
شکل 3‑2- یک نمودار گردشی برای الگوریتم ژنتیک. 43
شکل 3‑5- یك شبكه نمونه 49
شکل 3‑6- نمایش كروموزوم شبكه نمونه 49
شکل 3‑7- شمارهدهی یالهای شبكه نمونه برای گره محور 1 50
شکل 3‑8- چگونگی اجرای عملگر تقاطع 50
شکل 4‑1- شبکه کوچک ZY 60
شکل 4‑2- جهتدهی بهینه شبکه ZY 61
شکل 4‑3- شبکه متوسط TX 62
شکل 4‑5- جهتدهی بهینه شبکه متوسط TX 63
شکل 4‑7- شبکه متوسط CG 65
شکل 4‑8- جهتدهی بهینه شبکه متوسط CG 68
شکل 4‑10- شبکه بزرگ SF 71
شکل 4‑12- جهتدهی بهینه شبکه متوسط SF 75
شكل 0‑1- نمونهای از یك نمودار تابع زمان سفر (]8[) 90
فهرست جداول
جدول 2‑1- خلاصه مطالعات انجام شده در زمینه MNDP…………………………………….. 26
جدول 2‑1-مقایسه مطالعات تركیبی در RNDP 36
جدول 4‑1- مسایل آزمایشی و مشخصات آنها 58
جدول 4‑2- مقادیر پارامترهای الگوریتمهای HGA و BA 59
جدول 4‑3- ورودی های مساله ZY 60
جدول 4‑4- ورودی های مساله TX 62
جدول 4‑6- مقادیر خروجی شبکه TX 64
جدول 4‑8 – ورودی های مساله CG 66
جدول 4‑9- مقادیر خروجی شبکه CG 69
جدول 4‑11- ورودی های مساله SF 72
جدول 4‑13- مقادیر خروجی شبکه SF. 76
جدول 4‑15- خلاصه نتایج محاسباتی 78
جدول 4‑18- میزان بهبودظرفیت ذخیره مسایل آزمون 79
جدول 0‑1- تعدادی از توابع زمان سفر ]9[ 91
در این فصل به جایگاه مساله مورد مطالعه در ادبیات، محدوده شمول مساله، تعاریف و تقسیمبندیها موجود در رابطه با مساله مورد مطالعه در این پایان نامه می پردازیم و چگونگی مدلسازی مساله را خلاصه تشریح می کنیم.
1-1- مقدمه
گسترش شهرنشینی در دهههای اخیر موجب شده است كه شهرها و حومههای آنها به عنوان مهمترین مراكز سكونت و فعالیت انسان معاصر مطرح شوند. افزایش مستمر جمعیت شهرنشین در بسیاری از كشورها به موضوع چالش برانگیزی برای مسئولان دولتی تبدیل شده است. چرا كه محدودیتهای موجود در سیستمهای حملونقل شهری از جمله محدودیت زمین، ظرفیت معابر و مسایلی از این دست مانع از توسعه آنها همگام با رشد جمعیت و در نتیجه رشد تقاضاهای سفر میشوند. تصمیمات برای سرمایهگذاری و بهبود سیستمهای حملونقل شهری باید با در نظر گرفتن مسایلی چون منابع مالی موجود، تاثیرات تصمیمات در بهبود ازدحام خودروها در معابر و مسایلی از این دست صورت گیرند.
در همین راستا، دستهای از مطالعات بهینهسازی به طراحی و بهبود شبكههای حملونقل شهری میپردازد. شبكههای حملونقل شهری شامل زیرمجموعههایی چون شبكه معابر شهری و شبكههای حملونقل عمومی هستند كه تصمیمات طراحی در آنها را میتوان در قالب سلسله مراتبی از تصمیمهای بلندمدت، میانمدت و كوتاهمدت تقسیمبندی کرد. تصمیمات بلندمدت بیشتر به توسعه زیرساختها و توپولوژی شبكهها اختصاص دارند. ساخت معابر جدید، توسعه ظرفیت معابر موجود، طراحی مسیرهای عبور و مرور شبكه حملونقل عمومی مثالهایی از این تصمیمات هستند. تصمیمات میانمدت به نحوه بهرهگیری از منابع فعلی میپردازد، مانند جهتدهی به معابر و تخصیص خطها در دو جهت معابر دوطرفه. نهایتاً تصمیمات كوتاهمدتی چون تنظیم چراغهای راهنمایی، تنظیم عملیات روزمره را شامل میشوند.مسایل طراحی شبكه حملونقل شهری، با رویكرد نظریه بازیها مدلسازی میشوند. به جهت نوع مساله، دو گروه بازیگر وجود دارند. گروه اول مسئولان دولتی و تصمیمگیران هستند كه نقش رهبر را ایفا میكنند و گروه دوم كاربران شبكه هستند كه به تناسب تصمیمات اخذ شده برای شبكه توسط مسئولان، به انتخاب مسیر در شبكه میپردازند كه نتیجه آن تغییر در الگوهای جریانهای ترافیكی در سطح معابر شهر است. این رویكرد مدل سازی منجر به توسعه مدلهای ریاضی دوسطحی برای این مسایل میشود كه نا محدب هستند و حل آنها به طور ذاتی NP-سخت است.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 04:57:00 ق.ظ ]
|