پایان نامه ارشد: بررسی اثربخشی آموزش های رسمی بر نرخ اشتغال مطالعه موردی آموزش های هنرستانی در … |
1-4- اهداف تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………
1-4-1- اهداف کلی ……………………………………………………………………………………………………………………..
1-4-2- اهداف جزئی……………………………………………………………………………………………………………………..
6
6
6
1-5- سوالات تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………..
7
1-6- تعاریف نظری و عملیاتی …………………………………………………………………………………………………………
8
1-7- روش شناسی تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………….
10
1-8- ساختار پایان نامه……………………………………………………………………………………………………………………..
10
فصل دوم (ادبیات تحقیق) ………………………………………………………………………..
11
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
12
2-1- مبانی نظری ……………………………………………………………………………………………………………………………
13
2-1-1- آموزش های رسمی …………………………………………………………………………………………………………….
13
2-1-1-1- آموزش متوسطه ……………………………………………………………………………………………………………..
13
2-1-1-2- آموزش هنرستانی ……………………………………………………………………………………………………………
14
2-1-1-3- تاریخچه آموزش های فنی و حرفه ای ………………………………………………………………………………
15
الف- تاریخچه آموزش های فنی و حرفه ای در دهه 1350 هجری شمسی …………………………………..
15
ب- تاریخچه فنی و حرفه ای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی …………………………………………………..
17
2-1-1-4- شاخه های فنی و حرفه ای و کار دانش …………………………………………………………………………….
19
2-1-1-5- ضرورت و اهمیت آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش …………………………………………………
20
2-1-1-6- برخی مسائل و مشکلات کلی آموزش های هنرستانی …………………………………………………………
20
2-1-1-7- اهم قابلیت های آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش ………………………………………………….. | 21 |
2-1-1-8- فرآیند یاددهی- یادگیری در برنامه درسی آموزش های هنرستانی ……………………………………….. | 21 |
2-1-1-9- توسعه اقتصادی با چرخ آموزش …………………………………………………………………………………….. | 22 |
2-1-1-10- رویکرد سند چشم انداز 20 ساله در خصوص آموزش های فنی و حرفه ای ……………………….. | 23 |
2-1-1-11- اهداف کلی آموزش های فنی وحرفه ای وکاردانش ………………………………………………………….. | 24 |
2-1-1-12- ضرورت توسعه آموزش های فنی و حرفه ای …………………………………………………………………. | 24 |
2-1-1-13- ارتقای کارآیی آموزش های فنی و حرفه ای ……………………………………………………………………. | 26 |
2-1-1-14- رویکردهای آموزش فنی و حرفه ای ……………………………………………………………………………….. | 27 |
2-1-1-15- آموزش های فنی و حرفه ای و رشد و توسعه کشورها ……………………………………………………… | 28 |
2-1-1-16- نظرات برخی از صاحبنظران در رابطه با آموزش های فنی و حرفه ای ………………………………… | 29 |
2-1-2- اشتغال فارغ التحصیلان ……………………………………………………………………………………………………….. | 30 |
2-1-2-1- سیاست های کلی اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری ……………………………………………….. | 30 |
2-1-2-2- GDP به ازای هر فرد استخدام شده (به دلار ثابت PPP سال 1990) ………………………………….. | 32 |
2-1-2-3- روش های موثر در تغییر و بهبود وضعیت اشتغال ………………………………………………………………. | 33 |
2-1-2-4- نظریه های اشتغال ……………………………………………………………………………………………………….. | 35 |
2-1-3- رابطه آموزش و اشتغال ………………………………………………………………………………………………………. | 36 |
2-2- پیشینه عملی ………………………………………………………………………………………………………………………….. | 36 |
2-2-1- پیشینه عملی خارجی ………………………………………………………………………………………………………….. | 39 |
2-2-2- پیشینه عملی داخلی ……………………………………………………………………………………………………………. | 46 |
جمع بندی مباحث نظری …………………………………………………………………………………………………………………. | 47 |
فصل سوم (روش شناسی تحقیق) ………………………………………………………………………….. | 48 |
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………… …………………………….. | 48 |
3-1- روش و نوع تحقیق…………………………………………………………………………………. …………………………….. | 48 |
3-2- جامعه آماری ………………………………………………………………………………………………….. ……………………. | |
3-3- نمونه آماری، روش نمونه گیری و تعییین حجم نمونه…………………………………………………………………. | 49 |
3-4- روش جمع آوری اطلاعات …………………………………………………………………………………………………….. | 50 |
3-5- ابزار جمع آوری اطلاعات ………………………………………………………………………………………………………. | 50 |
3-6- روایی و پایایی پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………………… | 5 |
3-7- روش تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………………………………………………………….. | 52 |
فصل چهارم (تجزیه و تحلیل داده ها) ……………………………………………………………….. | 53 |
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. | 54 |
4-1- توصیف داده ها …………………………………………………………………………………………………………………….. | 55 |
4-1-1- توزیع فراوانی جنسیت هنرآموزان ……………………………………………………………………………………….. | 55 |
4-1-2- توزیع فراوانی سن هنرآموزان …………………………………………………………………………………………….. | 56 |
4-1-3- توزیع فراوانی سطح تحصیلات هنرآموزان …………………………………………………………………………….. | 57 |
4-1-4- توزیع فراوانی سابقه خدمت هنرآموزان ………………………………………………………………………………… | 58 |
4-1-5- آزمون اسمیرنوف كولموگروف جهت تشخیص نرمال بودن توزیع متغیرها…………………………………… | 59 |
4-2- آزمون سوالات تحقیق …………………………………………………………………………………………………………… | 60 |
4-2-1- سوال اول: از نظر هنرآموزان سرفصل های کتب درسی تا چه حد متناسب با اشتغال فارغ التحصیلان می باشد؟ ……………………………………………………………………………………………………………………….. | 60 |
4-2-2- سوال دوم: بهره مندی واحدهای آموزشی فنی و حرفه ای از تجهیزات و امکانات آموزشی مورد نیاز از نظر هنرآموزان تا چه حد است؟ ……………………………………………………………………………………………… | 62 |
4-2-3- سوال سوم: رشته های فنی و حرفه ای از نظر هنرآموزان تا چه حد با نیاز بازار کار در مراکز صنعتی هماهنگ است؟ ………………………………………………………………………………………………………………………………. | 64 |
4-2-4- سوال چهارم: از نظر هنرآموزان تا چه حد رشته های فنی و حرفه ای برای فارغ التحصیلان ایجاد شغل می کند؟ ………………………………………………………………………………………………………………………………… | 66 |
4-2-5- سوال پنجم: از نظر هنرآموزان تا چه اندازه ویژگی های فردی هنرجویان در زمان انتخاب رشته تحصیلی مورد توجه قرار می گیرند؟ …………………………………………………………………………………………………. | 67 |
4-2-6- سوال اصلی تحقیق: از نظر هنرآموزان تا چه اندازه آموزش های رسمی در هنرستان ها بر نرخ اشتغال هنرجویان اثربخش است؟ ……………………………………………………………………………………………………… | 68 |
فصل پنجم (بحث و نتیجه گیری) ……………………………………………………………….. | 69 |
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. | 70 |
5-1- یافته های توصیفی………………………………………………………………………………………………………………….. | 70 |
5-2- نتایج آزمون سوالات تحقیق……………………………………………………………………………………………………. | 71 |
5-3- محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………………………………………………. | 79 |
5-4- پیشنهاد های تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………….. | 80 |
5-4-1- پیشنهاد های کاربردی………………………………………………………………………………………………………….. | 80 |
5-4-2- پیشنهاد های پژوهشی………………………………………………………………………………………………………….. | 84 |
منابع ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. | 82 |
ضمائم و پیوست ها………………………………………………………………………………………….. | 90 |
فهرست جداول
جدول 2-1: آمار و شخص های مربوطه ……………………………………………………………………………………………. | 31 |
جدول 2-2: نیروی کار و بیکاری با مدارک ابتدائی (درصد از نیروی کار و بیکاری) ………………………………… | 31 |
جدول 2-3: آمار سال 2011 ……………………………………………………………………………………………………………. | 32 |
جدول 3-1: جامعه آماری و نمونه آماری هنرآموزان ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر تبریز در سالتحصیلی 94-1393 …………………………………………………………………………………………………………………………………….. | 49 |
جدول شماره 3-2: پایایی سؤالات مربوط به متغیرهای مورد بررسی …………………………………………………….. | 52 |
جدول شماره 4-1: توزیع فراوانی جنسیت هنرآموزان …………………………………………………………………………. | 55 |
جدول شماره 4-2: توزیع فراوانی سن هنرآموزان ………………………………………………………………………………… | 56 |
جدول شماره 4-3: توزیع فراوانی سطح تحصیلات هنرآموزان ……………………………………………………………… | 57 |
جدول شماره 4-4: توزیع فراوانی سابقه خدمت هنرآموزان …………………………………………………………………. | 58 |
جدول شماره 4-5: آزمون اسمیرنف كولموگروف برای مشخص كردن طبیعی بودن توزیع مقادیر متغیرها …. | 59 |
جدول 4-6: نتایج آزمون برای متغیر تناسب سرفصل های کتب درسی با اشتغال فارغ التحصیلان از نظر هنرآموزان ……………………………………………………………………………………………………………………………………… | 61 |
جدول 4-7: نتایج آزمون برای متغیر میزان بهره مندی واحدهای آموزشی فنی و حرفه ای از تجهیزات و امکانات مورد نیاز از نظر هنرآموزان …………………………………………………………………………………………………… | 63 |
جدول 4-8: نتایج آزمون برای متغیر میزان هماهنگی رشته های فنی و حرفه ای با نیاز بازار کار در مراکز صنعتی از نظر هنرآموزان ………………………………………………………………………………………………………………….. | 65 |
جدول 4-9: نتایج آزمون برای متغیر میزان ایجاد شغل رشته های فنی و حرفه ای برای فارغ التحصیلان از نظر هنرآموزان ……………………………………………………………………………………………………………………………….. | 66 |
جدول 4-10: نتایج آزمون برای متغیر میزان توجه به ویژگی های فردی هنرجویان حین انتخاب رشته تحصیلی از نظر هنرآموزان ……………………………………………………………………………………………………………… | 67 |
جدول 4-11: نتایج آزمون برای متغیر میزان توجه به ویژگی های فردی هنرجویان حین انتخاب رشته تحصیلی از نظر هنرآموزان ………………………………………………………………………………. | 68 |
فهرست پیوستارها و نمودارها
پیوستار 3-1: مربوط به تعیین وضعیت اثربخشی متغیرهای تحقیق در نرخ اشتغال فارغ التحصیلان از دیدگاه هنرآموزان ……………………………………………………………………………………………………………………………………… | 50 |
نمودار شماره 4-1: توزیع فراوانی جنسیت هنرآموزان …………………………………………………………………………. | 55 |
نمودار شماره 4-2: توزیع فراوانی سن هنرآموزان ……………………………………………………………………………….. | 56 |
نمودار شماره 4-3: توزیع فراوانی سطح تحصیلات هنرآموزان ……………………………………………………………… | 57 |
نمودار شماره 4-4: توزیع فراوانی سابقه خدمت هنرآموزان …………………………………………………………………. | 58 |
پیوستار 4-1: پیوستار تناسب سرفصل های کتب درسی با اشتغال فارغ التحصیلان از نظر هنرآموزان ………… | 61 |
پیوستار 4-2: پیوستار میزان بهره مندی واحدهای آموزشی فنی و حرفه ای از تجهیزات و امکانات مورد نیاز از نظر هنرآموزان ……………………………………………………………………………………………………………………………. | 63 |
پیوستار 4-3: پیوستار میزان هماهنگی رشته های فنی و حرفه ای با نیاز بازار کار در مراکز صنعتی از نظر هنرآموزان ………………………………………………………………………………………………………………………………………. | 65 |
پیوستار 4-4: پیوستار میزان هماهنگی رشته های فنی و حرفه ای با نیاز بازار کار در مراکز صنعتی از نظر هنرآموزان ……………………………………………………………………………………………………………………………………… | 66 |
پیوستار 4-5: پیوستار میزان توجه به ویژگی های فردی هنرجویان حین انتخاب رشته تحصیلی از نظر هنرآموزان ……………………………………………………………………………………………………………………………………… | 67 |
پیوستار 4-6: پیوستار میزان توجه به ویژگی های فردی هنرجویان حین انتخاب رشته تحصیلی از نظر هنرآموزان ………………………………………………………………………………………… | 68 |
چکیده:
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 06:40:00 ق.ظ ]
|