پایان نامه ارشد: تصویر های شاعرانه سیمین بهبهانی و شفیعی کدکنی از منظـر نقد زن مدار |
ث- زن عامل فریب………………………………………………….. 30
ج- زن مظهر شهوت یا نماد محبت………………………………….. 30
چ- برآیند اندیشه های پیشین در نظریات روانشناختی……………….. 32
ح- مهر اقدامی دوسویه و وحدت آفرین………………………………. 34
خ- زن تجلی جمال الهی…………………………………………….. 35
حق رأی و حضور زنان در اجتماع از منظر اسلام………………….. 36
زن از منظر اسلام جنسی یا انسانی……………………………………….. 37
حقوق زن در اجتماع از منظر قرآن………………………………………. 38
تساوی یا تمایز، تشابه یا تفاوت……………………………………………. 39
اظهار وجود زنان دغدغه ای برای مردان………………………………… 41
تعدد زوجات تأییدی بر تمام عیار نبودن زن………………………………. 41
نقصان عقل طرحی اسلامی یا تهمتی غربی؟…………………………….. 43
زن، الهه ی درون و رجعت به فترت…………………………………….. 45
نگاهی گذرا به سیمای زن در ادوار مختلف شعر پارسی………………… 50
زن سوژه ی شعرا……………………………………………………. 50
زن خالق اثر و آفریننده شعر…………………………………………. 55
تغییر نگرش به زن از دوره بازگشت تا مشروطه…………………… 59
زن بود شعر خدا مرد بود نثر خدا………………………………………… 73
نوع نگاه در ایجاد تصویر………………………………………………… 85
تصاویر شاعرانه از نظرگاه سیمین………………………………….. 86
وزن و تصویر………………………………………………………… 87
تصاویر شاعرانه از نظرگاه سرشك………………………………….. 95
بررسی و تحلیل تصویر های زنانه……………………………………… 111
صبورانه ها…………………………………………………………. 112
مادرانه………………………………………………………………. 120
شكوایه ها…………………………………………………………… 141
كولی واره ها……………………………………………………….. 174
عاشقانه ها…………………………………………………………… 181
روابط عاطفی غیرعرفی و غیر اخلاقی……………………………. 217
احساس ضعف، نیاز به تكیه گاه، وصال، تسلیم و شرم و حیا……… 229
فریب خرافه انگاری و خوش باوری……………………………….. 251
اشاره به اندام های بدن…………………………………………….. 268
آرایش، پوشش،زیور و زینت آلات زنانه………………………….. 275
تصاویر در مضامین مشترک سیمین و سرشک………………………… 284
ماحصل این همه گفتار…………………………………………………… 293
فهرست منابع و مأخذ
چكیده
آن چه در این رساله گرد آمده، بحث و بررسی و تحلیل تصاویر موجود در اشعار دو شاعر معاصر سیمین بهبهانی و محمد رضا شفیعی كدكنی است كه از منظر نقد زن مدار به شرح ذیل آمده است:
در فصل نخست به طور كلی بحث در باب مذهب اصالت زن یا همان فیمینیسم می باشد.
فصل دوم با عنوان نگاهی گذرا به سیمای زن در ادوار مختلف شعر فارسی به بحث در باب زن به عنوان سوژهی اثر و زن به عنوان خالق اثر پرداخته است.
فصل سوم ذیل عنوان ” زن بود شعر خدا مرد بود نثر خدا ” نگاشته شده كه نوع نگاه در ایجاد تصاویر را مورد بررسی قرار می دهد.
فصل پایانی به بررسی و تحلیل تصویر های زنانه پرداخته كه خود دارای عناوین فرعی است؛ این عناوین مبین احساسات، عواطف، و ابزار مورد استفادهی بانوان در شعر هر دو شاعر است.
هدف از گردآوری این رساله بررسی و تطبیق تصاویر شعری از منظر نقد زن مدار است. روش تحقیق كتابخانه ای و بر پایه فیش برداری است و نتایج حاصل از آن این است که بیانگر دو دید گاه متفاوت نسبت به تصاویر زنانه در شعر شاعران مورد بحث است.
كلمات كلیدی: فمینیسم، زن، تصویر، سیمین بهبهانی، شفیعی كدكنی
مقدمه:
به نام یكتا دادار آفریدگار كه دیدگان بشر همواره نگران اوست و چشمان امید به افق عنایت بی علت او دوخته شده و آدمیان را از حكومتش بهره هاست كه ندانند و زندگانی بگذارند و چون به اندوه گرفتار آیند هم باز به دامنش آویزند. كه رفتنی نیست از دامان پرمهر حضرت الوهیت؛ و به یاد رحمت عالمیان، سرور كون و مكان، حضرت نبوت، ختمی مرتبت محمد مصطفی صلواﺓ الله و سلامه علیه كه عالم به وجود او و ذریهی پاكش زیبنده گشت و مهر به گرمای عشق ایشان فروزنده و ماه از تلألؤ جمال روی ایشان تابنده.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 05:10:00 ق.ظ ]
|