پایان نامه ارشد رشته ادبیات فارسی: نمادشناسی حیوانات کلیله و دمنه بر مبنای اساطیر … |
………………………….27
1-1:گاو در اساطیر ایران………………………………………………………………………………………….28
1-1-1: قربانی گاو در آیین میترایی……………………………………………………………………………28
1-1-2:قربانی گاو در آیین زرتشتی……………………………………………………………………………29
1-1-3:جمشید و قربانی گاو……………………………………………………………………………………..30
1-1-4: فریدون و گاو «برمایه»………………………………………………………………………………….31
1-2: گاو در اساطیر هند……………………………………………………………………………………………32
1-2-1: ایندرا و گاو………………………………………………………………………………………………..32
1-2-2: شیوا و ورزاو………………………………………………………………………………………………33
1- 3: فلسفهی قربانی گاو………………………………………………………………………………………….34
1-4 : ارتباط گاو و زن با باران و حیات……………………………………………………………………….35
1-5 :بنمایهی مرگ و زندگی…………………………………………………………………………………..37
1-6 : نمادشناسی گاو……………………………………………………………………………………………..38
2- شیر…………………………………………………………………………………………………………………..39
2-1: شیر در اساطیر ایران………………………………………………………………………………………….39
2-2: شیر در اساطیر هند…………………………………………………………………………………………..41
2-2-1: ویشنو………………………………………………………………………………………………………..42
2-2-2: دوی………………………………………………………………………………………………………….42
2-2-3: گانشه………………………………………………………………………………………………………..42
2-2-4 : شیوا ………………………………………………………………………………………………………..43
2- 3: نمادشناسی شیر………………………………………………………………………………………………43
3- شغال………………………………………………………………………………………………………………..44
3-1: شغال در ایران…………………………………………………………………………………………………44
3-2: شغال در هند…………………………………………………………………………………………………..45
3-3 : نمادشناسی شغال…………………………………………………………………………………………….45
بخش سوم: تحلیل حکایت…………………………………………………………………………………………45
3- حکایت «مرغ باران»
بخش اول: خلاصه حکایت………………………………………………………………………………………..47
بخش دوم: نمادشناسی ……………………………………………………………………………………………..48
1- طیطوی……………………………………………………………………………………………………………..48
2- گرودا……………………………………………………………………………………………………………….49
3- سیمرغ………………………………………………………………………………………………………………50
3-1: سیمرغ در اوستا……………………………………………………………………………………………….50
3-2:سیمرغ در شاهنامه ……………………………………………………………………………………………51
بخش سوم:تحلیل حکایت………………………………………………………………………………………….52
4- حکایت «ملک پیلان و خرگوش»
بخش اول: خلاصه حکایت………………………………………………………………………………………..56
بخش دوم: نمادشناسی………………………………………………………………………………………………56
1- خرگوش………………………………………………………………………………………………………… 56
1-1: خرگوش در ایران……………………………………………………………………………………………57
1-2: خرگوش در هند…………………………………………………………………………………………….57
1-3: نمادشناسی خرگوش………………………………………………………………………………………..58
2- فیل…………………………………………………………………………………………………………………..59
2-1: فیل در ایران…………………………………………………………………………………………………..59
2-2: فیل در هند…………………………………………………………………………………………………….60
2- 3: نمادشناسی فیل……………………………………………………………………………………………….61
بخش سوم: تحلیل حکایت ………………………………………………………………………………………..61
1- ماه در ایران ……………………………………………………………………………………………………….62
2- ماه در هند………………………………………………………………………………………………………….63
3- ماه و زن……………………………………………………………………………………………………………64
4- ارتباط آب و ماه در ایران……………………………………………………………………………………..65
5- ارتباط آب و ماه در هند……………………………………………………………………………………….65
6- ارتباط ماه و مرگ……………………………………………………………………………………………….67
5- حکایت «بوف و زاغ»
بخش اول: خلاصه حکایت………………………………………………………………………………………..68
بخش دوم: نمادشناسی………………………………………………………………………………………………70
1- زاغ(کلاغ)…………………………………………………………………………………………………………70
1-1: زاغ(کلاغ) در ایران………………………………………………………………………………………….70
1-2: زاغ(کلاغ) در هند…………………………………………………………………………………………..71
1-3 : نمادشناسی زاغ(کلاغ)……………………………………………………………………………………..71
2- جغد…………………………………………………………………………………………………………………72
2-1: جغد در ایران………………………………………………………………………………………………….72
2-2: جغد در هند……………………………………………………………………………………………………72
2-3 : نمادشناسی جغد…………………………………………………………………………………………….73
بخش سوم: تحلیل حکایت…………………………………………………………………………………………73
1- خویشکاری زاغ در باب «بوف و زاغ»……………………………………………………………………..73
1-1:چارهجویی زاغ با آتش………………………………………………………………………………………74
2- خویشکاری جغد در باب «بوف و زاغ»……………………………………………………………………75
2-1: غار……………………………………………………………………………………………………………….76
4- تقابل نمادین زاغ و جغد……………………………………………………………………………………….78
6- حکایت «سیاح و زرگر»
بخش اول: خلاصه حکایت………………………………………………………………………………………..79
بخش دوم: نمادشناسی………………………………………………………………………………………………80
1- مار……………………………………………………………………………………………………………………80
1-1: مار در ایران……………………………………………………………………………………………………80
1-2: مار در هند……………………………………………………………………………………………………..81
1- 3: نمادشناسی مار………………………………………………………………………………………………..82
2- ببر……………………………………………………………………………………………………………………84
2-1: ببر در ایران……………………………………………………………………………………………………84
2-2: ببر در هند……………………………………………………………………………………………………..85
2-3: نمادشناسی ببر…………………………………………………………………………………………………86
3- بوزینه(میمون)…………………………………………………………………………………………………….86
3-1: بوزینه در ایران………………………………………………………………………………………………..87
3-2: بوزینه در هند …………………………………………………………………………………………………87
3-3: نمادشناسی بوزینه…………………………………………………………………………………………….88
بخش سوم: تحلیل حکایت…………………………………………………………………………………………88
7- دیگر حیوانات «کلیله و دمنه»
1-آهو…………………………………………………………………………………………………………………..89
2- باخه………………………………………………………………………………………………………………….90
3- بط……………………………………………………………………………………………………………………91
4- پلنگ………………………………………………………………………………………………………………..92
5- خر…………………………………………………………………………………………………………………..92
6- خرچنگ…………………………………………………………………………………………………………..93
7- راسو…………………………………………………………………………………………………………………93
8- روباه…………………………………………………………………………………………………………………94
9- غوک……………………………………………………………………………………………………………….94
10- کبوتر……………………………………………………………………………………………………………..95
11- گربه………………………………………………………………………………………………………………96
12- گرگ…………………………………………………………………………………………………………….96
13- ماهی………………………………………………………………………………………………………………97
فصل سوم: بررسی کنشهای حیوانات و تحلیل ساختاری چند حکایت
بخش اول: بررسی کنشها………………………………………………………………………………………100
1- آهو………………………………………………………………………………………………………………..100
2- باخه……………………………………………………………………………………………………………….100
3- ببر………………………………………………………………………………………………………………….101
4- بط…………………………………………………………………………………………………………………101
5- بوزینه……………………………………………………………………………………………………………..101
6- پلنگ……………………………………………………………………………………………………………..101
7- جغد……………………………………………………………………………………………………………….101
8- خر…………………………………………………………………………………………………………………101
9- خرچنگ…………………………………………………………………………………………………………102
10- خرگوش………………………………………………………………………………………………………102
11- راسو…………………………………………………………………………………………………………… 102
12- روباه……………………………………………………………………………………………………………102
13- زاغ………………………………………………………………………………………………………………103
14- شتر……………………………………………………………………………………………………………..103
15- شغال……………………………………………………………………………………………………………103
16- شیر……………………………………………………………………………………………………………..104
17- غوک………………………………………………………………………………………………………… 106
18- فیل……………………………………………………………………………………………………………. 107
19- کبک………………………………………………………………………………………………………….107
20- کبوتر………………………………………………………………………………………………………….107
21- گاو…………………………………………………………………………………………………………….107
22- گربه……………………………………………………………………………………………………………107
23- گرگ………………………………………………………………………………………………………….108
24- مار……………………………………………………………………………………………………………..108
25- ماهی…………………………………………………………………………………………………………..108
26- مرغ ماهیخوار……………………………………………………………………………………………….108
27- موش…………………………………………………………………………………………………………..108
بخش دوم: تحلیل ساختاری چند حکایت………………………………………………………………….109
1- حکایت «شیر و خرگوش» ……………………………………………………………………………….109
1-1: بررسی ساختار کلی دو حکایت…………………………………………………………………………..111
1-2:تحلیل تشابهات………………………………………………………………………………………………..113
1-2-1: خصوصیات قهرمان در حکایت شیر و خرگوش………………………………………………..113
1-2-2:خصوصیات قهرمان در حکایت بهیم سین و باکه………………………………………………..114
1-3: خصوصیات ضد قهرمان……………………………………………………………………………………115
1-3-1: در حکایت شیر و خرگوش…………………………………………………………………………115
1-3-2: در حکایت بهیم سین و باکه………………………………………………………………………..115
1-4: چاره جوییها………………………………………………………………………………………………116
1-5:همانندیهای داستان ضحاک در شاهنامه با حکایت شیر و خرگوش و بهیما و باکه……….118
1-5-1: خصوصیات قهرمان در داستان ضحاک………………………………………………………….118
1-5-2:خصوصیات ضدقهرمان در داستان ضحاک……………………………………………………..118
1-5-3: چاره جویی در داستان ضحاک……………………………………………………………………119
2- حکایت »شیر و گاو»…………………………………………………………………………………………121
3- بررسی تطبیقی ساختار داستان بوف و زاغ با داستان پادشاه جهود و نصرانیان:……………….122
4- داستان پادشاه و برهمنان در کلیله و دمنه……………………………………………………………….127
4-1 بررسی ساختاری داستان پادشاه و برهمنان در کلیله و دمنه با داستان بهرام گور و کنیزک در هفت پیکر نظامی …………………………………………………………………………………………………..129
فصل چهارم: بیان دو عامل دیگر ماندگاری «کلیله و دمنه»
بخش اول: بررسی چند اندیشهی بارز دینی………………………………………………………………..134
1-1: زن در کلیله و دمنه………………………………………………………………………………………..134
1-2: زهد و ریاضت……………………………………………………………………………………………. 138
1-3 : دوستی و ایثار و حفظ پیمان…………………………………………………………………………..139
1-4 : حفظ جانوران و محیط زیست………………………………………………………………………..140
بخش دوم: کلیله و دمنه و تأویلهای رمزی………………………………………………………………..143
فصل پنجم: نتیجه گیری…………………………………………………………………………………….153
پینوشت…………………………………………………………………………………………………………..167
تصاویر………………………………………………………………………………………………………………182
چکیده انگلیسی(abstract)……………………………………………………………………………..193
فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………… 194
چکیده:
حضور مؤثر حیوانات در حیات آدمی باعث شده که این موجودات ابتدا در حیات اساطیری و سپس به شکل نمادین در خدمت اندیشه های انسان قرار گیرد. قابل توجه است که حیوانات علاوه بر حضور در اساطیر و حماسهها، بعدها در داستانهای عرفانی، تعلیمی و حکایات پندآموز نیز نقشآفرینی میکنند.
یکی از آثاری که حیوانات در آن ایفای نقش میکنند «کلیله و دمنه» است که اصل آن به نام «پنجاتنترا» از سرزمین هند و جایگاه رواج و شهرت آن در سرزمین ایران بوده است و در میان هر دو ملت ایران و هند جایگاه و اهمیت ویژهای دارد. با تأمل در نقش و کنش حیوانات این اثر مشاهده میشود حیوانات نقشآفرین آن، روزگاری کهن دارای نقش و جایگاه مهمی در اساطیر بودهاند. برخی حیوانات آن همچنان پشتوانهی اساطیری و نمادین خود را حفظ کردهاند و کنشهای آنها نیز مطابق جنبهی نمادینشان در اساطیر است.
نگارنده در پژوهش حاضر به نمادشناسی حیوانات کلیله و دمنه بر مبنای اساطیر هند و ایران و مقایسهی پشتوانهی اساطیری آنها در دو سرزمین و همچنین به بررسی کنشهای این حیوانات در حکایتهای کلیله و دمنه، پرداخته است. ساختار پژوهش در نگاهی گذرا چنین است: فصل اول شامل «كلیات» است و فصل دوم به نمادشناسی حیوانات «كلیله و دمنه» بر مبنای اساطیر هند و ایران اختصاص دارد. در فصل سوم، كنشهای حیوانات در «كلیله و دمنه» و ساختار چند حكایت، مورد مقایسه و بررسی قرار میگیرد. فصل چهارم، شامل نگاهی هر چند گذرا، به جایگاه «كلیله و دمنه» در چند اثر عرفانی است. در فصل پنجم نتیجهی مباحث این پژوهش بیان خواهد شد.
فصل اول: کلیات
1- مقدمه
اسطوره از مفاهیمی است که ارائهی یك تعریف جامع از آن، كه دربرگیرندهی همهی مفاهیم و مطابق با فرهنگهای مختلف باشد، کار دشواری است. پژوهشگران، بر اساس دیدگاههای خاص خود، تعاریفی از اسطوره ارائه دادهاند. در این پژوهش نیز باید ابتدا تعریف خاصی از اسطوره پذیرفت و ارائه داد. ژاله آموزگار در بخش اساطیری «تاریخ ایران باستان» مطالبی دربارهی اسطوره آورده است که با مباحث پژوهش حاضر همخوانی بیشتری دارد:
«اسطوره واکنشی از ناتوانی انسان است در مقابله با درماندگیها و ضعف او در برآوردن آرزوها و ترس او از حوادث غیر مترقبه. قدرت تخیل، نهایت فعالیت خود را در این زمینه انجام میدهد. خدایان به این ترتیب خلق میشوند و سپس به شهریاران و پهلوانان زمینی تبدیل میگردند و گاهی به عکس از شخصیتی تاریخی یا قهرمانی معمولی، موجودی اسطورهای شکل میگیرد؛ به این صورت که همهی ویژگیهای یک موجود خارقالعاده را به او نسبت میدهند…از سوی دیگر اسطوره تجسم احساسات آدمیان است به گونهای ناخودآگاه، برای تقلیل گرفتاریها یا اعتراض به اموری که برایشان نامطلوب و غیرعادلانه است و چون آن را تکرار میکنند آرامشی به آنها دست میدهد…»(آموزگار،1383: 54)
به عبارت دیگر، «اسطوره» بیان بینش و تفکر انسان ابتدایی در برخورد او با پدیدههای پیرامونش است.
حضور مؤثر جانوران در حیات آدمی باعث شده این موجودات ابتدا در حیات اساطیری و سپس به شکل نمادین در خدمت بیان اندیشه های انسانها قرار گیرند. حیوانات علاوه بر حضور در اساطیر و حماسهها، بعدها در داستانهای عرفانی، تعلیمی و قصهها و حکایات پندآموز نیز نقشآفرینی میکنند و در برخی موارد پشتوانهی نمادین و کهن خود را(هر چند کمرنگ) حفظ کردهاند و ریشهی بعضی از خویش کاریهایشان را میتوان در پشتوانهی اسطورهای آنها مشاهده کرد.
1-1- تعریف نماد
نماد معانی متفاوت و مختلفی دارد. در ایران نماد درمعنای لغوی خود چنانکه در لغتنامهی دهخدا و به نقل از آنندراج آمده است، به معنای «فاعل»، یعنی ظاهر کننده و نشاندهنده و مظهر واقع شدن است. اما در دوران جدید، این واژه عمدتاً در «غیر ما وُضع له» به کار رفته است و غالباً با نقشهای کنایی، استعاری و حتی گاه در معنای نشانه و علامت استعمال شده است.(ر.ک:قبادی،1374: 339) کلمهی نماد، برابر(symbole)، در زبان فرانسوی است؛ «لغت symbole از واژهی یونانی«sumballein» میآید که به معنی به هم پیوستن و اتصال است. هر sumbalon در اصل نشانهای برای شناخت و بازشناسی بوده است، یعنی یک نیمه از آنچه را كه هرگز ندیده باشند، چون برادر بدانند و بپذیرند.»(ستاری،1366: 9)
نماد همیشه سرشار از راز و رمز است. «از ابتدا که معرفت بشری از افسانهها و اساطیر فراتر آمده یعنی قالب فرضیه و فلسفه به خود گرفت تاکنون، تعریف نماد همچنان چند پهلو و ناگشوده باقی مانده است.»(قبادی،1374: 342)
تعریف نماد از نظر اصطلاحی نیز بسیار گسترده و وسیع است و اغلب صاحبنظران، نماد را از دیدگاهی ویژه و سازگار با قلمرو کاری خویش تعریف کردهاند؛ چنانکه روانشناسان، فلاسفه، اسطورهشناسان، ادیبان و… هر کدام تعریفی متفاوت از نماد ارائه داده اند؛ البته در همه این تعاریف یک نقطهی مشترک وجود دارد و آن این است که: نماد بر معنی و مفهومی، ورای آنچه ظاهر آن مینماید دلالت دارد؛ معنی ای پوشیده و پنهان که باید کشف شود.
به تعریف نماد از چند دیدگاه مختلف اشاره میشود که این تعاریف برگرفته از مقالهی «نظری بر نمادشناسی و اختلاف و اشتراک آن با استعاره و کنایه» است:
نماد در علم روانشناسی به معنی وجه آشکار و نمایان صورت مثالی ناشناخته و فینفسه بیاننشدنی است. هر صورت مثالی میتواند در جامهی نمادهای مختلف ظاهر گردد. این نمادها به نوبهی خود میتوانند مجموعهی صورتهای گوناگونی را تشکیل دهند و به شکل دسته های تصاویر به هم پیوستهای درآیند. از نظر یونگ، نمادهای گوناگون مجسمکنندهی صورت مثالی هستند.(ر.ک:باستید،1370: 70)
«در فرهنگ فلسفی، نوشتههای سمبلیک و نمادین، آثاری مبتنی بر صور الهامی در مقابل تفکر منطقی مبتنی بر معانی مجرد، تعریف شده است. میرچا الیاده رمز و نماد را دنباله و ادامهی تجلی قداست در اساطیر توصیف کرده است. از نظر ادبی نیز هرگاه در اثر ادبی، ابزار و عناصری به خدمت گرفته شود که القاءکننده و مبیّن موضوع یا شیی دیگر باشد یا عملی مطرح گردد که امر دیگر را القاء کند که هم خود باشد و هم مظهر مفاهیم فراتر از وجود عینی خود، «نماد» خوانده میشود.»(قبادی،1374: 341-339)
همچنین نماد به حسب جایگاه آن در اثر و وسعت و شمول یا سیر تاریخی و طبیعی آن، به این گروهها قابل تقسیم است:
تقسیمبندی بر حسب جایگاه نماد در اثر:
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 11:15:00 ق.ظ ]
|