پایان نامه ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی: بررسی كهن الگوهای داراب نامه طرسوسی |
2- 2- 1-1.كهنالگو و نماد………………………………………………………………………………………..33
2-2-1-2. موتیف و كهنالگو…………………………………………………………………………………….34
2-2-1-3. پروتوتایپ و كهنالگو………………………………………………………………………………..35
2-2-3. تاریخچة كهنالگو…………………………………………………………………………………………36
2-2-4. نقد كهنالگویی و اسطورهشناختی……………………………………………………………………..38
2-2-5. انواع كهنالگوها…………………………………………………………………………………………….39
یادداشتهای فصل دوم ……………………………………………………………………………………………..40
فصل سوم:كهن الگوها در داراب نامه…………………………………………………………………………42
3-1.كهن الگوی آفرینش………………………………………………………………………………………….43
3- 1-2. آفرینش جهان و انسان……………………………………………………………………………………44
3- 1- 3. بیمرگی…………………………………………………………………………………………………….47
3- 1- 3- 1. عمر طولانی…………………………………………………………………………………………..47
3- 1- 3- 2. آسیبناپذیری………………………………………………………………………………………..47
3- 1- 3- 3. جاودانگی……………………………………………………………………………………………..48
3- 1- 4. تقدّسنمایی………………………………………………………………………………………………..49
3- 1- 5. دوستی با حیوانات………………………………………………………………………………………..50
3- 1- 6. ساخت خانه………………………………………………………………………………………………..51
3- 1- 7. پرواز…………………………………………………………………………………………………………53
3-2. كهن الگوی باروری …………………………………………………………………………………………..56
3- 2- 1. رابطه كهن الگوی باروری و قدرت جادویی شاه………………………………………………..57
3-2-2. حرمت خون شاه……………………………………………………………………………………………60
3- 2- 3. حرمت دیدن شاه…………………………………………………………………………………………61
3- 2- 4- وظیفة باروری شاه و مرگ او………………………………………………………………………..62
3- 2- 5. رابطة باروری و رویینتنی……………………………………………………………………………..64
3- 2- 6- برونهمسری………………………………………………………………………………………………64
3- 2- 7. مسابقه برای انتخاب همسر……………………………………………………………………………..66
3- 2- 8. قربانی………………………………………………………………………………………………………..67
3- 2- 9. اجرای مراسم باروری……………………………………………………………………………………69
3- 2- 10. پرستش نمادهای باروری …………………………………………………………………………….70
3- 3. كهنالگوی قهرمان در داستان داراب……………………………………………………………………73
3- 3- 1. مادر مثالی………………………………………………………………………………………………….75
3- 3- 2. آنیما………………………………………………………………………………………………………….79
3- 3- 3. پیر دانا……………………………………………………………………………………………………….83
3- 3- 4. سایه………………………………………………………………………………………………………….86
3- 3- 5. نقاب…………………………………………………………………………………………………………90
3- 3- 6. سفر قهرمان…………………………………………………………………………………………………91
3- 3- 6- 1. عزیمت…………………………………………………………………………………………………93
الف) دعوت به آغاز سفر …………………………………………………………………………………………..93
ب) ردّ دعوت………………………………………………………………………………………………………….93
ج) امداد غیبی………………………………………………………………………………………………………….94
د) عبور از نخستین آستان……………………………………………………………………………………………94
ه) شكم نهنگ………………………………………………………………………………………………………….94
3- 3- 6- 2. آیین تشرّف …………………………………………………………………………………………..95
الف) جادة آزمون…………………………………………………………………………………………………….95
ب) ملاقات با خدابانو………………………………………………………………………………………………..97
ج) زن در نقش وسوسهگر………………………………………………………………………………………….97
د) آشتی با پدر و خدایگان………………………………………………………………………………………….97
ه) بركت نهایی…………………………………………………………………………………………………………98
3- 3- 6- 3. بازگشت……………………………………………………………………………………………….98
الف) امتناع از بازگشت………………………………………………………………………………………………98
ب) عبور از آستان بازگشت………………………………………………………………………………………..99
ج) ارباب دو جهان و رها در زندگی…………………………………………………………………………..100
3- 4. كهنالگوی قهرمان در داستان اسكندر………………………………………………………………..102
3- 4- 1. مادر مثالی………………………………………………………………………………………………..104
3- 4- 2. آنیما………………………………………………………………………………………………………..107
3- 4- 3. پیر خردمند……………………………………………………………………………………………….112
3- 4- 4. سایهها……………………………………………………………………………………………………..118
3- 4- 5. نقاب……………………………………………………………………………………………………….126
3- 4- 6. سفر قهرمان…………………………………………………………………………………………….126
3- 4- 6- 1. عزیمت………………………………………………………………………………………………127
الف) دعوت به آغاز سفر………………………………………………………………………………………….127
ب) ردّ دعوت………………………………………………………………………………………………………..128
ج) امداد غیبی………………………………………………………………………………………………………..128
د) عبور از نخستین آستان………………………………………………………………………………………….128
ه) شكم نهنگ………………………………………………………………………………………………………..128
3- 4- 6- 2- آیین تشرّف……………………………………………………………………………………….129
الف) جادة آزمون…………………………………………………………………………………………………..129
ب) ملاقات با خدابانو………………………………………………………………………………………………131
ج) زن در نقش وسوسهگر………………………………………………………………………………………..131
د) آشتی با پدر……………………………………………………………………………………………………….131
ه) خدایگان……………………………………………………………………………………………………………132
و) بركت نهایی……………………………………………………………………………………………………….132
3- 4- 6- 3. بازگشت……………………………………………………………………………………………..133
الف) امتناع از بازگشت…………………………………………………………………………………………….133
ب) فرار جادویی…………………………………………………………………………………………………….134
ج) دست نجات از خارج………………………………………………………………………………………….134
د) ارباب دو جهان و رها در زندگی……………………………………………………………………………135
یادداشتهای فصل سوم ………………………………………………………………………………………….136
نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………..139
فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………….141
چکیده:
نقد كهنالگویی، از رویكردهای نسبتاً جدید در زمینة نقد متون ادبی است كه از یافتههای علومی چون روانشناسی، مردمشناسی و اسطورهشناسی برای تحلیل متن كمك میگیرد. شالودة اصلی این نقد را كهنالگو تشكیل میدهد. كهنالگو اصطلاحی است كه یونگ برای آن بخش از ناخودآگاه روان كه مشتمل بر تجارب موروثی انسان كه در هر زمان و هر مكانی، به اشكال مشابه متجلی میشود، به كار برد. زمینة نمود كهنالگو خوابها، اساطیر، متون ادبی و نظایر آن است. دارابنامه از متون ارزشمند حماسی در قرن ششم، روایت ابوطاهر طرسوسی از زندگی داراب فرزند بهمن و شرح حال اسكندر و بوراندخت است. یكی از جنبههای مهم این اثر حضور پررنگ كهنالگوهاست به گونهای كه بدون بررسی و نقد و تحلیل این امر، بخش مهمی از خلاقیت مؤلف مغفول خواهد ماند. پژوهش حاضر، بررسی كهنالگوهای این اثر است. با توجه به روایی بودن دارابنامه، برجستهترین كهن الگوی این اثر، كهنالگوی سفر قهرمان است. در هر دو بخش كتاب تولّد، زندگی، سفر و ماجراهای آن در شرح حال داراب و اسكندر، كمابیش بر كهن الگوی جهانی سفر قهرمان منطبق است. داراب توسط پیك به سفر «دعوت» میشود و ابتدا در اجابت دعوت «تعلّل» میورزد و سپس سفر را آغاز میكند. با فائق آمدن بر نگهبانان «آستان نخستین»، وارد «جادة آزمون» میشود و بر موانع آن غلبه میكند. سپس با «زن وسوسهگر» مواجه میشود و سرانجام با «خدابانو» ازدواج میكند. وی در «آشتی با پدر» موفق عمل میكند و به «بركت نهایی» میرسد. اگرچه وی در ابتدا از بازگشت «امتناع» میكند، اما در نهایت به وطن باز میگردد و از نگهبانان «آستان بازگشت» عبور میكند و با غلبه بر مشكلات پیش رو، «ارباب دو جهان» میشود. اسكندر نیز این مراحل را در زندگی خود تجربه میكند. مؤلف در ضمن كهنالگوی سفر قهرمان، از مجموعه كهنالگوهای روانشناسیِ تحلیلی از جمله آنیما، پیرِ دانا، مادرِ مثالی و سایهها بهره گرفته است. همچنین به موارد بسیاری از كهنالگوی آفرینش از جمله بازخوانی آفرینش نخستین، یاد كردن از نخستینها، مقدسنمایی، دوستی با حیوانات و ساخت شهرها در دارابنامه اشاره شده است. از میان این موارد، بازخوانی آفرینش نخستین و مقدّس نمایی از بسامد بیشتری برخوردارند. همچنین در بخش كهنالگوی باروری، بسیاری از موارد این كهن الگو از جمله آیین های باروری، پرستش نمادهای باروری، قدرت جادویی شاه، وظیفة باروری شاه و قربانی استفاده شده است.
مقدمه:
در كنار نقدهای سنتی از جمله نقد تاریخی، نقد اخلاقی و… رویكردهای نسبتاً جدیدی در زمینة نقد متون رواج یافته است. یكی از این شیوهها، نقد اسطورهشناختی یا كهنالگویی است كه در این شیوه منتقد، كهنالگوها و صور مثالی را در آثار ادبی تجزیه و تحلیل میكند. نقد اسطورهشناختی پیشینهای نزدیك به یك قرن دارد، اما در ایران از عمر آن چندان نمیگذرد.
اگرچه كهنالگو با نام «كارل گوستاو یونگ» و روانشناسیِ تحلیلی او شناخته شده است، اما علاوه بر او محققان و اندیشمندانِ اسطورهشناسی چون «فریزر»، «الیاده» و «كمپبل» آرا و نظرات مختلفی را دربارة كهنالگو ارائه كردهاند. با این حال، اغلب پژوهشهای انجام گرفته بر اساس نقد اسطورهشناختی، بر كهنالگوهای روانشناختی چون آنیما، سایه، پیر دانا و… متمركز شده است و یافتن مواردی كه به سایر كهن الگوها از جمله كهنالگوی باروری و كهنالگوی آفرینش پرداخته باشد، اندكی دشوار است؛ زیرا گستردگی اشكال كهنالگویی مانع استفاده از مجموعة كامل آنها در متون ادبی است. درواقع تحلیل متنی واحد بر مبنای تمام كهنالگوهای یادشده، همانند آنچه كه «كوپ» در كتاباسطوره، یا «گرین» و همكارانش در كتابمبانی نقد ادبیانجام دادهاند در ادبیات فارسی اندك است.
از طرف دیگر،بررسی كهنالگویی متون حجیمی چونشاهنامةفردوسی ودارابنامةطرسوسیبر اساس مجموعة گستردة كهنالگوها امری دشوار است، زیرا این گونه آثار به دلیل ساختار روایی و حماسی و قدمت زمان تألیف، از غنیترین متونی هستند كه انواع كهنالگو را در آنها میتوان مشاهده كرد. همچنین این آثار به دلیل طولانی بودن داستانها و نیز آوردن روایات و قصههای متعدد و داشتن شخصیتهای گوناگون، اشكال زیادی از كهن الگوها را در خود جای دادهاند كه اشاره به تمامی آنها از عهدة پژوهشی واحد خارج است و در بررسی آنها، از میان شمار زیاد صور نوعی، غالباً به مهمترین و رایجترین كهنالگوها پرداخته میشود. همین شیوه نیز در پژوهش حاضر به كار گرفته شده و كهنالگوهای پركاربرد و مرسوم مورد تحلیل قرار گرفته است.
با توجه به اینكه تقسیمبندیها و آراء مختلفی در باب كهنالگوها ارائه شده است، كهنالگوهایدارابنامةطرسوسیذیل سه عنوان اصلیِ كهنالگوی آفرینش(بر اساس آراء الیاده)، كهنالگوی باروری(بر اساس نظریة فریزر) و كهنالگوی قهرمان تدوین شده است. بخش سوم(كهن الگوی قهرمان) از دو قسمت تشكیل شده است. ابتدا بر اساس الگوی قهرمان(نظریة اتو رنك) تولد و زندگی قهرمان تحلیل شده است. سپس با كمك كهنالگوهای یونگ، دو شخصیت اصلی و سایر شخصیتها ذیل عناوین مادر مثالی، آنیما، پیر دانا، سایه و نقاب مورد بررسی قرار گرفتهاند. در قسمت دوم بر اساس الگوی سفر قهرمانِ «جوزف كمپبل»، سفرهای داراب و اسكندر تحلیل و میزان انطباق این سفرها بر الگوی كمپبل نشان داده شده و موارد تغییر این الگو در هر دو سفر بیان گردیده است. البته به دلیل جدایی دو بخشدارابنامهو طولانی بودن هر دو قسمت، داستان داراب و داستان اسكندر در بخش كهنالگوی قهرمان به طور مجزا بررسی شدهاند.
همچنین در مواردی كه كلیّت متن اجازة برداشت كهنالگویی میداد،به نمادهای مرتبط با كهنالگو(تصاویر رایج كهنالگویی) از جمله درخت، كوه، حیوان، آب و…پرداخته شده است.نظر به اینكه هر كدام از این موارد، به كهنالگوهای مختلفی اختصاص داشتند،اختصاص فصلی مجزا به تصاویر كهنالگویی مقدور نبود و متناسب با عنوان هر بخش، این موارد تحلیل شدهاند.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 11:52:00 ق.ظ ]
|