پایان نامه : بررسی رابطه بین نوآوری دانشگاهی و گرایش دانشجویان به یادگیری مادام العمر با واسطه … |
1-4- اهداف پژوهش… 19
1-5 – سوالات تحقیق : 19
1-6- تعاریف مفهومی. 20
1-6-1 – نوآوری دانشگاهی. 20
1-6-1-1- بعد آموزشی. 21
1-6-1-2- بعد پژوهشی. 21
1-6-1-3- بعد سازمانی. 21
1-6-2 -مهارت اعضای هیئت علمی در کاربرد چرخه یادگیری هفت گانه. 21
1-6-2-1- مرحله استنباط. 22
1-6-2-2- مرحله مشارکت.. 22
1-6-2-3- مرحله اکتشاف.. 22
1-6-2-4- مرحله توضیح. 22
1-6-2-5- مرحله بسط یادگیری. 23
1-6-2-6- مرحله ارزیابی. 23
1-6-2-7- مرحله توسعه یادگیری. 23
1-6-3-یادگیری مادام العمر 23
:
2- 1- مقدمه 26
2-2-پیشینه پژوهش… 26
2-1-1 – نوآوری دانشگاهی. 26
2-1-1-1- تفاوت خلاقیت و نوآوری و تغییر و اختراع. 26
2-2-1-2-تعاریف نوآوری. 31
2-2-1-3- تاریخچه نوآوری. 33
2-2-1-4- انواع نوآوری. 36
2-2-1-5- فرایند نوآوری. 38
2-2-1-6- الگوهای تكامل فرآیند نوآوری تكنولوژیكی. 39
2-2-1-6- 1-مدل فشار علم : 40
2-2-1-6- 2-مدل كشش بازار : 40
2-2-1-6- 3-مدل اتصالی : 41
2-2-1-6- 4-مدل یكپارچه و شبكه ای : 41
2-2-1-6- 5-مدل زنجیره ارزش : 42
2-2-1-7-ویژگی های نوآوری. 42
2-2-1-8- نظام ملی نوآوری. 45
2-2-1-9- تأثیر نوآوری بر فاكتورهای نظام آموزش.. 47
2-2-1-10- نظریه انتشار نوآوری. 52
2-2-1-11-نوآوری دانشگاهی. 54
2-2-1-12- نوآوری در آموزش عالی ( بر پایه مدل بالدریج ) 57
2-2-1-13- ابعاد نوآوری دانشگاهی. 59
2-2-2- مهارت اعضای هیئت علمی در فرایند یاددهی – یادگیری. 60
2-2-2-1- -فرایند یاددهی – یادگیری. 60
2-2-2-2-تعریف تدریس… 62
2-2-2-3- الگوی تدریس… 63
2-2-2-4-مهارت های تدریس… 66
2-2-2-5- طبقه بندی تدریس… 68
2-2-2-6- رویکردهای تدریس… 72
2-2-2-7-کیفیت تدریس… 76
2-2-2-8- چرخه یادگیری. 80
2-2-2-9- مهارت اعضای هیات علمی در چرخه یادگیری. 81
2-2-2-9-1- چرخه یادگیری سه گانه. 81
2-2-2-9-2-چرخه یادگیری چهارگانه. 81
2-2-2-9-3- چرخه یادگیری پنج گانه. 82
2-2-2-9-4-چرخه یادگیری هفت گانه. 83
2-2-3- یادگیری مادام العمر 85
2-2-3-1-ابعاد یادگیری. 85
2-2-3-2- رویکرد دانشجویان نسبت به یادگیری. 90
2-2-3-3- سبک های یادگیری. 93
2-2-3-4-یادگیری زدایی. 98
2-2-3-5- تعریف یادگیری مادام العمر 100
2-2-3-6-مقایسه مدل یادگیری مادام العمر با یادگیری سنتی. 103
2-2-3-7-ویژگی های یادگیری مادام العمر 104
2-2-3-8-شایستگی های مورد نیاز یادگیری مادام العمر در دانشجویان. 105
2-2-3-9-ابعاد یادگیری مادام العمر 106
2-2-3-9-1-خود مدیریتی. 106
2-2-3-9-2-یادگیری چگونه یادگیری. 107
2-2-3-9-3-ابتکار و نوآوری. 109
2-2-3-9-4-قابلیت جمع آوری اطلاعات.. 109
2-2-9-3-5-قابلیت تصمیم گیری. 112
2-2-3-9-6- یادگیری خود تنظیمی. 113
2-2-3-9-7-خود کنترلی. 114
2-2-3-10- نقش آموزش عالی در یادگیری مادام العمر 116
2-4-پژوهش های کاربردی. 120
2-4-1-پیشینه تحقیقات در زمینه نوآوری دانشگاهی. 121
2-4-1-1- پژوهش های خارجی. 121
2-4-1-2- پژوهش های داخلی. 122
2-4-2:پژوهش ها در زمینه یادگیری مادام العمر 123
2-4-2-1-پژوهش های خارجی. 123
2-4-2-2-:پژوهش های داخلی. 124
2-4-3-پژوهش ها در رابطه با مهارت اعضای هیئت علمی در فرایند یاددهی یادگیری. 125
2-4-3-1-پژوهش های خارجی. 125
2-4-3-2-پژوهش های داخلی. 126
2-5- جمع بندی و نتیجه گیری. 126
:
3 – 1- مقدمه 131
3- 2- روش پژوهش.. 131
3-3 – تعاریف عملیاتی. 132
3-3 – 1-نوآوری دانشگاهی. 132
3-3 – 2- مهارت اعضای هیئت علمی در فرایند یاددهی – یادگیری. 132
3-3 – 3-یادگیری مادام العمر 132
3-4- جامعه آماری. 133
3-5- نمونه و روش نمونه گیری. 133
3-6- ابزار پژوهش.. 134
3-6-1- نوآوری دانشگاهی. 134
3-6-2- مهارت اعضای هیئت علمی در فرایند یاددهی– یادگیری. 135
3-6-3- یادگیری مادام العمر 136
3-7 – روایی و پایایی. 137
3-7-1- روایی و پایایی پرسشنامه نوآوری دانشگاهی : 137
3-7-2- روایی و پایایی مقیاس فرایند چرخه یادگیری هفتگانه 138
3-7-3-روایی و پایایی مقیاس گرایش به یادگیری مادام العمر 139
3-8-روش جمع آوری اطلاعات.. 140
3 – 9- روش تجزیه و تحلیل داده ها 141
:
4-1- مقدمه 143
4-2- یافته های پژوهش… 143
4-2-1- یافته های توصیفی. 143
4-2-2- آمار استنباطی. 145
4 -2-2-1-بعد غالب نوآوری دانشگاهی در دانشگاه شیراز کدام است ؟ 145
4-2-2-2-سؤال دوم : مهارت غالب اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز در فرایند
یاددهی – یادگیری کدام است؟ 146
4 -2-2-3- سؤال سوم: بعد غالب گرایش دانشجویان به یادگیری مادام العمر دانشگاه
شیراز کدام است؟ 148
4-2-2-4-سوال چهارم: آیا رابطه معناداری بین نوآوری دانشگاهی ، مهارت اعضای
هیئت علمی در فرایند یاددهی – یادگیری و گرایش دانشجویان به
یادگیری مادام العمر وجود دارد ؟ 150
4-2-2-5-سوال پنجم: . آیا نوآوری دانشگاهی به طور مستقیم پیش بینی کننده
معنادار نگرش دانشجویان به یادگیری مادام العمر می باشد ؟ 154
4-2-2-6-سؤال ششم: آیا نوآوری دانشگاهی به طور مستقیم پیش بینی کننده معنادار
مهارت اعضای هیئت علمی در فرایند یاددهی – یادگیری می باشد ؟ 156
4-2-2-7- سوال هفتم: آیا نوآوری دانشگاهی به طور غیر مستقیم و با واسطه گری
مهارت اعضای هیئت علمی در فرایند یاددهی – یادگیری پیش بینی کننده 158
:
5-1- مقدمه. 162
5-2- بحث و نتیجه گیری. 162
5-3-محدودیتها 179
5-3-1- محدودیت های اجرایی. 179
5-3-2- محدودیت های پژوهشی. 179
5-4-پیشنهادها 179
5-4-1-پیشنهادهای کاربردی. 179
5-4-2-پیشنهادهای پژوهشی. 181
منابع فارسی. 182
منابع انگلیسی. 188
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول شماره ی (1-1): تعاریف ابعاد یادگیری مادام العمر 15
جدول(2-1) – الگوهای تدریس… 65
جدول (2-3) انواع یادگیری زدایی. 100
جدول (2-5) مقایسه بین مدل یادگیری مادام العمر و یادگیری سنتی. 104
جدول شماره(3-1): تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز در سال 1393. 133
جدول شماره ی (3-2): تعداد و درصد پاسخ دهندگان به گویه ها 134
جدول شماره (3-3): ابعاد، تعداد سؤالات، شماره سؤالات و روش.. 135
جدول شماره (3-4): ابعاد، تعداد سؤالات، شماره سؤالات و روش نمره گذاری. 136
جدول شماره ی (3-5): ابعاد، تعداد سؤالات، شماره ی سؤالات و روش نمره گذاری. 137
جدول شماره ی (3-6): طیف ضرائب همبستگی پرسشنامه نوآوری دانشگاهی. 138
جدول شماره ی (3-7): پایایی پرسشنامه نوآوری دانشگاهی با استفاده از آلفای کرونباخ. 138
جدول شماره ی (3-8): طیف ضرائب همبستگی مقیاس فرایند چرخه یادگیری هفتگانه. 139
جدول شماره ی (3-9): پایایی پرسشنامه فرایند چرخه یادگیری با استفاده از آلفای
کرونباخ. 139
جدول شماره ی (3-10): طیف ضرائب همبستگی پرسشنامه یادگیری مادام العمر 140
جدول شماره ی (3-11): پایایی پرسشنامه نوآوری دانشگاهی با استفاده از آلفای کرونباخ. 140
جدول شماره (4-1): میانگین و انحراف استاندارد نوآوری دانشگاهی. 144
جدول شماره (4-2): میانگین و انحراف استاندارد مهارت اعضای هیئت علمی
در فرایند یاددهی-یادگیری. 144
جدول شماره ی (4-3): میانگین و انحراف استاندارد گرایش دانشجویان به یادگیری
مادام العمر 144
جدول شماره ی (4-4): نتایج آزمون تحلیل واریانس اندازه گیری های مکرر جهت مقایسه
ابعاد نوآوری دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان. 145
جدول شماره ی (4-5): مقایسه مهارت های اعضای هیات علمی در فرایند
یاددهی –یادگیری. 146
جدول شماره ی (4-6): نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی. 147
جدول شماره ی (4-7): مقایسه گرایش دانشجویان به یادگیری مادام العمر 148
جدول شماره ی (4-8): نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی. 150
جدول شماره ی (4-9): همبستگی متغیرهای تحقیق (ابعاد نوآوری دانشگاهی و مهارت
اساتید در فرایند یاددهی – یادگیری و یادگیری مادام العمر) 153
جدول(4-10) : برازش مدل نهایی 160
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شكل شماره ( 2-1) : رابطه خلاقیت، نوآوری و تغییر 30
شكل شماره (2-2): توالی فرآیند نوآوری در سازمان. 39
شکل شماره (2-3). چرخه یادگیری هفت گانه. 85
شکل شماره ی (2-4): یادگیری مادام العمر برای نوآوری. 109
شکل شماره (2-5) مدل مفهومی نوآوری دانشگاهی و گرایش دانشجویان به یادگیری مادام
العمر با واسطه گری مهارت اعضای هیئت علمی در فرایند یاددهی – یادگیری 128
شکل شماره 4-1- مدل رابطه مستقیم نوآوری دانشگاهی و گرایش دانشجویان به یادگیری
مادام العمر……………………………………………………………………………………………………….. 155
شکل شماره 2-4- مدل رابطه نوآوری دانشگاهی و مهارت اعضای هیئت علمی در
فرایند یاددهی – یادگیری …………………………………………………………………………….. 157
شکل شماره 4-4- مدل نهایی رابطه نوآوری دانشگاهی و گرایش دانشجویان به یادگیری
مادام العمر با واسطه ی مهارت اعضای هیئت علمی در فرایند یاددهی – یادگیری 159
مقدمه
1-1-کلیات
امروزه سازمان ها یکی از اصلی ترین ارکان زندگی بشری به حساب می آیند . و نقش آنها در قرن بیست و یکم بیش از پیش نمایان شده است . آدمی از ابتدا تا انتهای عمر خود به انواع سازمان ها برای رفع نیاز ها و همچنین حرکت در جهت رشد و پیشرفت نیازمند است و ناگزیر از ارتباط با سازمان ها است . یکی از سازمان هایی که امروزه مورد توجه جدی قرار گرفته است نظام آموزش عالی است . نظام آموزش عالی که یکی از نهاد های مهم اجتماعی است ، در سطوح مختلف جامعه مسئولیت تعلیم و تربیت همه جانبه افراد را بر عهده دارد و موظف به انتقال فرهنگ ، ارزش ها ، پرورش اجتماعی سیاسی ، تربیت نیروی متخصص ، حفظ وحدت اجتماعی و رشد فردی است که در نظام آموزشی در چارچوب ساختار رسمی صورت می گیرد . (طاهری زاده ، سلیمی و صالحی زاده ، 1390) از وظایف خطیر دانشگاه ها، توسعه علمی است. توسعه پایدار و همه جانبه جز بر مدار دانشگاه و نظام آموزشی پاسخگو و كارآمد، میسر نخواهد شد. توسعه انسان، محور اصلی برنامه ریزی توسعه متوازن فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. نقش دانشگاه به عنوان حافظه عقلانی و انتقادی هر جامعه، مطرح است و نمی توان نقش آن را به انتقال صرف محفوظات و اطلاعات خلاصه كرد. دانشگاه فعال و پویا فقط به انتقال و تعلیم دانش روز اكتفا نخواهد كرد، بلكه با تأكید بر پژوهش در مرزهای دانش، به تولید علم بومی یا علم و فناوری ملی نیز می پردازد.
تحولات شگرف پایان قرن بیستم و پیش بینی انقلاب های علمی، اطلاعاتی و مدیریتی در قرن بیست و یكم، مبین ابهام اساسی فرا روی بشر در مواجهه با آینده است. در دوره ای كه مضاعف شدن تولید علم و دانش به كمتر از پنج سال رسیده ، مسئله ای اساسی به نام انفجار اطلاعات، تحولی عظیم و واقعیتی غیر قابل انكار است. نقش محوری دانشگاه ها و نظام آموزش عالی در شكل گیری و رهبری این تحولات، انكار ناپذیر است(سبحانی نژاد و افشار، 1388) وجود آموزش عالی برای تضمین آینده اجتماعی اقتصادی تمام كشورها امری حیاتی است. امروز رشد فناوری مستلزم نیروی كاری است كه فرهیخته، انعطاف پذیر و از نظر تسلط بر فناوری توانا باشد و برای مقابله با مشكلات پیچیده جامعه و اقتصاد جهانی، آمادگی بهتری داشته باشد. دانشگاه ها بهترین تشكیلاتی هستند كه با ارایه دانش و مهارتهای سطح بالا با محتوایی متناسب با نیازهای اقتصادی صلاحیت های شغلی به اشخاص می دهند و بنا به گفته كناپر و كراپلی، سكوی پرش برای ورود به بازار كار هستند. (محمدی مهر ، ملکی ، خوشدل و عباس پور، 1390)
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 07:37:00 ق.ظ ]
|