داده های مالی از صورت‌های مالی حسابرسی شده مندرج در سایت «مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس اوراق بهادار» و نرم افزار تدبیرپرداز و ره‌آورد نوین و اسناد موجود در کتابخانه سازمان بورس و اوراق بهادار تهران استخراج می‌گردد. داده های جمع‌ آوری شده با بهره گرفتن از نرم افزار اکسل محاسبه و با نرم افزار اس پی اس اس مورد تجزیه وتحلیل قرار می‌گیرد. این پژوهش در حوزه تحقیقات تجربی حسابداری قرار دارد و از نظر هدف از نوع کاربردی می‌باشد زیرا نتایج ان را می توان در عمل بکارگرفت. این پژوهش به دلیل ماهیت موضوع از نوع توصیفی – همبستگی بوده وبدین دلیل توصیفی است که به بیان دخل و تصرف تا بررسی و تشریح وضع موجود می پردازد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از رگرسیون چند متغیره استفاده شده است با بهره گرفتن از رگرسیون چند متغیره ارتباط بین متغیرهای مستقل و وابسته پژوهش برای شرکت‌های پذیرفته بورسی اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۱-۸- روش تجزیه و تحلیل داده ها

 

تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از تحقیق حاضر شامل دو بخش به شرح زیر می‌باشد:

 

الف. آمار توصیفی:

 

به منظور توصیف یافته ها، از جداول فراوانی و همچنین نمودارهای میله‏ای و دایره‏ای استفاده گردید. ضمن این که به منظور توصیف بهتر داده ها از شاخص‏های مرکزی و شاخص‏های پراکندگی بهره گرفته شد.

 

ب. آمار استنباطی:

 

در این تحقیق از رگرسیون چند متغیره برای محاسبه ضرایب و آزمون فرضیه‌ها استفاده می شود. این نوع رگرسیون در گستره‌ای وسیع برای بررسی ارتباط بین متغیرهای مستقل ومتغیرهای وابسته، در مطالعات پیشین به کار رفته است. علاوه بر این، از ماتریس همبستگی نیز در راستای تحلیل داده ها استفاده می شود.

 

۱-۹- مدل مفهومی تحقیق

 

برای انجام تحقیقات علمی و نظام مند، چارچوبی علمی و نظری مورد نیاز است که اصطلاحاً مدل مفهومی نامیده می شود. با توجه به مفاهیم ارائه شده مدل مفهومی پژوهش این پژوهش در زیر آمده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استقلال هیات مدیره اندازه هیات مدیره استقلال هیات مدیره استقلال کمیته حسابرسی جلسات کمیته حسابرسی در صد مالکیت سرمایه گزاران نهادی در صد مالکیت مدیریتی سهام شناور

قابلیت پیش‌بینی سود

 

نمودار ۱-۱٫ مدل مفهومی

 

جدول ۱-۱- تعریف متغیرها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

علامت متغیر تعریف قابلیت پیش‌بینی سود

 

 

جریان نقدی عملیاتی تقسیم بر جمع دارایی اول دوره سود خالص قبل از اقلام غیر مترقبه تقسیم بر جمع دارایی اول دوره استقلال هیات مدیره نسبت مدیران مستقل به کل مدیران هیات مدیره اندازه هیات مدیره کل مدیران هیات مدیره استقلال کمیته حسابرسی نسبت مدیران مستقل به کل مدیران در کمیته حسابرسی جلسات کمیته حسابرسی تعداد جلسات کمیته حسابرسی در سال در صد مالکیت سرمایه گزاران نهادی مجموع درصد سهام شرکت که متعلق به بانک‌ها، بیمه ها‌، نهادهای مالی، صندوق‌های مشترک، شرکت‌های هلدینگ، سازمان و نهادها و شرکت‌های دولتی می‌باشد. در صد مالکیت مدیریتی درصدسهام مستقیم مدیران اجرایی بر عداد کل سهام صادر شده سهام شناور شرکت مجموع سهام آزاد شناور شرکت

۱-۱۰- ساختار تحقیق

 

پژوهش حاضر در پنج فصل اصلی ارائه شده است. فصل اول به کلیات تحقیق و فصل دوم به بررسی مبانی نظری و پژوهش‌های داخلی و خارجی اختصاص دارد. در فصل سوم به روش‌شناسی تحقیق پرداخته و فصل چهارم به تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده اختصاص دارد و در فصل پنجم یافته های تحقیق ارائه شده و ‌بر اساس آن‌ ها پیشنهادهای کاربردی و پژوهشی تحقیق بیان می‌شود.

 

فصل سوم

 

روش‌شناسی تحقیق

 

فصل اول

 

کلیات تحقیق

 

فصل دوم

 

مبانی نظری و پیشینه تحقیق

 

فصل چهارم

 

تجزیه و تحلیل داده ها

 

فصل پنجم

 

نتیجه‌گیری و پیشنهاد‌ها

 

نمودار ۱-۲٫ ساختار تحقیق

 

۲-۱- مقدمه

 

مهمترین ویژگی شرکت های سهامی تفکیک مالکیت از مدیریت آن ها‌ است. در سی سال گذشته موارد بسیاری از تضاد منافع بین گروه ها و چگونگی مواجهه شرکت ها با این گونه تضادها از سوی اقتصاد دانان مطرح شده است. این موارد به طور کلی زیر عنوان “تئوری نمایندگی[۱] ” در حسابداری مدیریت بیان می شود. طبق تعریف جنس ومک لینگ[۲] رابطه نمایندگی قراردادی است که بر اساس آن صاحبکار یا مالک، نماینده یا فرد دیگری را از جانب خود منصوب و اختیار تصمیم گیری را به او تفویض می‌کند. در تئوری نمایندگی هدف مالکان حداکثر سازی ثروت است، ‌بنابرین‏، به منظور دستیابی ‌به این هدف بر کار نماینده نظارت و عملکرد او را ارزیابی می‌کنند. سود خالص نیز یکی از اقلام مندرج در صورت های مالی است که در تصمیم‌گیری استفاده‌ کنندگان صورت‌های مالی تأثیر بسزایی دارد و توجه زیادی را معطوف خود ساخته است. یکی از ‌گروه‌های اصلی استفاده کنندگان از صورت های مالی سهام‌داران هستند. از این رو عموما این گونه تصور می شود که ساختار مالکیت شرکت ها ممکن است به تغییر رفتار شرکت ها منجر شود. این امر از فعالیت‌های نظارتی که سرمایه گذاران مختلف در این ساختار انجام می‌دهند، نشأت می‌گیرد(ولوری و جنکینس،۲۰۰۶). از حیث تئوری، نهادها ممکن است انگیزه هایی برای نظارت فعال بر مدیریت داشته باشند(اشلیفر و ویشنی،۱۹۸۶).

۲-۲-راهبری(حاکمیت) شرکتی

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...