دانلود پایان نامه ارشد : ارائه یك مدل برای استقرار رقابتی تسهیلات در بازار با استفاده از خوشه بندی |
2-6-2- طبقه بندی مسائل مکان یابی رقابتی بر اساس نحوه ورود به محیط رقابت… 20
2-6-2-1- ورود نوبتی به بازار. 21
2-6-2-1-1- ورود نوبتی به بازار و بدون عکس العمل رقبا 21
2-6-2-1-2- ورود نوبتی به بازار باوجود عکس العمل رقبا 21
2-6-2-1-2-1- برنامه ریزی دوسطحی. 22
2-6-2-1-2-2-مدل ریاضیبرنامه ریزی دوسطحی. 25
2-6-2-1-2-3- استفاده از شرایط کراش-کاهن-تاکر (KKT) 26
2-6-2-2- ورود هم زمان به بازار. 30
2-6-2-2-1- نظریه بازیها 30
2-6-2-2-1-1-……………………………………………. فرضیات اساسی در نظریه بازیها 32
2-6-2-2-1-2-……………………………………………………………….. طبقهبندی بازیها 33
2-6-2-2-1-3-………………………………………………………….. بازیهای استراتژیک… 35
2-6-2-2-1-4-……………………………………….. بازیهای استراتژیک با اطلاعات کامل. 36
2-6-2-2-1-5-………………………………………………………………………. تعادل نش.. 36
فصل سوم روش تحقیق.. 40
3-1- مقدمه. 41
3-2- مدلسازی مسئله. 41
3-2-1- مدل سهم بازار. 45
3-2-2- مسئله مکان یابی.. 45
3-3- روش سه مرحلهای.. 47
3-3-1- مرحله تعیین میزان جذابیت… 47
2-3-3- مرحله تعیین مکان بهینه. 47
3-3-3- مرحله تعیین میزان کیفیت و قیمت… 48
3-4- تعادل جذابیت… 48
3-5- جایابی تسهیلات جدید. 50
3-6- اندازه کیفیت و قیمت… 51
3-7- جمع بندی فصل.. 51
فصل چهارم بررسی عملکرد روش سه مرحله ای در حل مسائل مکان یابی رقابتی.. 53
4-1- مقدمه. 54
4-1-1- مثال عددی.. 54
4-2- تحلیل حساسیت… 58
-3-4 جمعبندی فصل……………60
فصل پنجم نتیجهگیری و پیشنهادات آتی.. 61
5-1- مقدمه. 62
5-2- بر فصلهای گذشته. 62
5-3- خلاصه تحقیق.. 62
5-4- پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 63
5-5- جمع بندی فصل.. 64
فهرست منابع و مراجع 65
پیوستها 68
7-1- کدهای لازم برای محاسبه جذابیت و تابع هدف… 69
7-2- کدهای مثال 4-1-1. 70
1-2-7- برای نقطه کاندیدا [20,20] 70
2-2-7- برای نقطه کاندیدا [40,35] 70
3-2-7- برای نقطه کاندیدا [30,80] 71
4-2-7- برای نقطه کاندیدا [100,75] 71
5-2-7- برای نقطه کاندیدا [105,40] 72
1-1- مقدمه
در دنیای امروز، روند سرعت تغییرات در عرصه اقتصاد و صنعت، به ویژه در قرن بیستم افزایش بیشتری داشته است. درنتیجه، میان سازمانهای تولیدی و خدماتی رقابتی بیشتری به وجود آمده و آن ها را مجبور به ارائه خدمات بهتر و ایجاد مزیتهای رقابتی بیشتر با هدف دوام بیشتر و سود بیشینه در بازارهای داخلی و جهانی کرده است. در مقابل، مشتریان و مصرفکنندگان به دنبال کالا و خدماتی هستند که نیازهای فعلی و آتی را به بهترین نحو پاسخ دهد. مشتریان کالایی را انتخاب میکنند که کمترین فاصله را از محل استقرار تسهیلات داشته و مطلوبیت مورد انتظار خود را از آن تسهیلات به دست آورند. میزان مطلوبیت تسهیلات به معیارهای مختلفی میتواند بستگی داشته باشد و این معیارها برای مشتریان مختلف دارای میزان اهمیت متفاوتی است.
همین عوامل باعث شده است که سازمانها برای رسیدن به اهدافشان، به مسئله جایابی تسهیلات و تعیین میزان مطلوبیت، توجه ویژه ای داشته باشند.
برنامه ریزی تسهیلات[1] که از مباحث مهم در مهندسی صنایع است دو بخش عمده جایابی[2] و طراحی[3] را شامل میشود که مهم ترین بخش طراحی، استقرار یا جانمایی[4] و بخشهای دیگر آن حمل ونقل[5] و طراحی ساختمان و تأسیسات[6] است. منظور از تسهیلات، هر مجموعه، شامل کارخانه، دانشگاه، بیمارستان، مجتمعهای تجاری و… است. در جایابی، ما به بررسی محل قرار گرفتن یک تسهیل[7] برای رسیدن به اهداف موردنظر میپردازیم که برای تعیین محل آن، معیارهای مهمی مؤثرند، ازجمله نزدیکی به جادههای اصلی، بازار مصرف، منابع تأمین مواد اولیه، در دسترس بودن نیروی انسانی موردنیاز، شرایط محیطی، امکان توسعه، مقررات و قوانین دولتی و …
یکی از مسائلی که باید در مراحل اولیه طراحی سیستمهای صنعتی موردتوجه قرار گیرد مسئله مکان یابی و استقرار تسهیلات است. مطالعه پیرامون تعیین مکان بهینه صنعتی و حتی تجاری، از دیدگاه جغرافیدانان و علمای علم اقتصاد همواره دارای اهمیت و اولویت بوده است. مراکز صنعتی و تجاری و کارخانجات برای تعیین مکان احداث کارخانه، استقرار تجهیزات و دپارتمانهای خود در کارخانه، استقرار دفاترشان در سطح شهر، تعیین مراکز توزیع محصولات و… با چنین مسائلی سروکار دارند. درواقع، تصمیمات مربوط به مکان یابی و استقرار، نه تنها در مسائل صنعتی، بلکه در مسائل گوناگونی در بخشهای دولتی و خصوصی، اعم از صنعتی و غیر صنعتی ظاهر میشود. در بخش دولتی، تعیین مکان مراکز خدماتی، نظیر ایستگاههای پلیس راه، اورژانس، بیمارستانها، ایستگاههای آتش نشانی و… نیاز به اتخاذ چنین تصمیماتی دارد.
در ادامه این فصل، به بیان مسئله اصلی تحقیق و ضرورت انجام آن پرداخته میشود و سپس اهداف اساسی، جنبه نوآوری و جدید بودن تحقیق و ساختار کلی پایان نامه بیان شده است.
1-2- تعریف مسئله
مسائل مکان یابی یکی از گستردهترین حوزههای مسائل بهینهسازی ریاضی هستند. توجه به این حوزه به خاطر کاربرد بسیار وسیع آن، نه تنها برای انتخاب مکان بهینه تسهیلات بلکه به خاطر انتخاب مکان مناسب سختافزارها در جهت عملکرد مناسب و انجام وظایف بهگونهای رضایتبخش است.
مکان یابی رقابتی شاخهای از مسائل مکان یابی است که به یافتن مکان مناسب برای تسهیلات عرضهکننده محصولات و یا تسهیلاتی که به ارائه خدمات تجاری در یک محیط رقابتی مشغول هستند، اختصاص دارد. در مسائل مکان یابی رقابتی فرض بر این است که تسهیلات برای بیشینه کردن سهم قابل کسب خود از بازار به رقابت با دیگر رقبا میپردازند.
یک مدل مکان یابی را میتوان رقابتی نامید اگر شامل شرایطی شود که در آن تسهیلاتی قبلاً مستقر باشند یا در آینده قرار باشد مستقر شوند و تسهیل یا تسهیلات جدید باید برای به دست آوردن سهم بازار با آن ها رقابت کنند.
مسائل مکان یابی رقابتی را میتوان از دیدگاههای مختلف طبقهبندی کرد. برخی از این طبقهبندیها همانند طبقهبندیهای سابق است. مثلاً طبقهبندی بر اساس فضای جواب منجر به مسائل مکان یابی رقابتی روی صفحه، شبکه یا در حالت گسسته میشود؛ اما مفاهیم خاصی هستند که با مطرح شدن بحث رقابت پدیدار میشوند. مهمترین آن ها نوع رقابت، نحوه رفتار مشتری و نوع تابع هدف است [1].
مسئله موردنظر در این پایان نامه بررسی مسئله استقرار تسهیلات در بازاری که تسهیلات با مطلوبیت های مختلف وجود دارد، می باشد و مشتریان با رفتارهای مختلف در سطح بازار پراکنده می باشند.
1-3- ضرورت بررسی مکان یابی رقابتی
بسیاری از مباحث تحقیق در عملیات در حوزه مکان یابی تسهیلات بر این فرض بناشده اند که نوعی انحصار در محیط وجود دارد. به عبارتی، تسهیل یا تسهیلاتی که قرار است در محیط مستقر شوند متعلق به تنها تأمینکننده موجود در محیط هستند؛ اما این فرض در دنیای واقعی اغلب برقرار نبوده و رقبایی نیز در محیط وجود دارند. این موضوع از دیرباز توسط اقتصاددانانی که موضوع رقابت، ازجمله رقابت مکانی را مطالعه میکردند شناخته شده بود. درواقع مسئله مکان یابی رقابتی نه تنها در حوزه تحقیق در عملیات، بلکه در حوزه اقتصاد مکانی نیز مطالعه شده است [1]. از دیگر جنبههای کاربردی مسئله مکان یابی رقابتی میتوان به پیش بینی رفتار رقبا در محیط رقابتی و تصمیمگیری بر اساس اطلاعات به دست آمده است. در این مسائل استدلالهای هندسی با استدلالهای تئوری بازیها ترکیب میشوند تا مشخص شود چگونه رفتار تصمیمگیرندگان بر یکدیگر تأثیر میگذارد [2].
با توجه به کاربرد بالای بحث تعیین محل استقرار تسهیلات در صنایع تولیدی و خدماتی و این حقیقت که همواره موارد زیادی رقابت بین تسهیلات جدید و موجود برای در اختیار گرفتن سهم قابل کسب بازار وجود دارد، ضرورت انجام این تحقیق در زمینۀ استقرار رقابتی بیش ازپیش آشکار می کند.
1-4- اهداف مسئله
اهداف اساسی این پایاننامه عبارت اند از:
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 11:57:00 ق.ظ ]
|