پایان نامه ارشد: بررسی سبکهای فرزندپروری و ارتباط آن با مشکلات رفتاری کودکان در مدارس ابتدایی شهر رشت در … |
……………………………………………………………………………………………………………………………………58
3-4 مشخصات واحدهای مورد پژوهش ……………………………………………………………………………………………………..58
3-5 روش نمونه گیری ……………………………………………………………………………………………………………………………..59
3-6 محیط پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………61
3-7 ابزار و روش گردآوری اطلاعات …………………………………………………………………………………………………………61
3-8 تعیین اعتبار و اعتماد علمی ابزار ………………………………………………………………………………………………………….63
3-9 روش تجزیه و تحلیل …………………………………………………………………………………………………………………………65
3-10 ملاحظات اخلاقی ……………………………………………………………………………………………………………………………67
فصل چهارم: نتایج تحقیق
4-1 یافته های پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………..69
4-2 جداول و نمودارها …………………………………………………………………………………………………………………………….70
فصل پنجم: بحث و بررسی یافته ها
5-1 بحث و تفسیر نتایج پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………….85
5-2 نتیجه گیری نهایی ………………………………………………………………………………………………………………………………98
5-3 کاربرد یافته ها …………………………………………………………………………………………………………………………………100
5-3 پیشنهادات برای پژوهشهای بعدی ……………………………………………………………………………………………………..101
منابع و مآخذ:
فهرست منابع …………………………………………………………………………………………………………………………………………102
پیوستها
چکیده انگلیسی
فهرست جداول
جدول شماره (1) : توزیع واحدهای مورد پژوهش
بر حسب مشخصات فردی ………………………………………………………………………………………………………………………..70
جدول شماره (2) : توزیع واحدهای مورد پژوهش
بر حسب مشخصات خانوادگی………………………………………………………………………………………………………………….72
جدول شماره (3) : فراوانی سبکهایفرزندپروریواحدهای مورد پژوهش………………………………………………………74
جدول شماره (4) : فراوانی مشکلات رفتاری واحدهای مور د پژوهش…………………………………………………………. 75
جدول شماره (5) : فراوانی مشکلات رفتاری درونی و برونی سازی
در واحدهای مور د پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………..76
جدول شماره (6) : ضریب همبستگی پیرسون بین سبکهای فرزندپروری
و مشکلات درونی سازی…………………………………………………………………………………………………………………………77
جدول شماره (7) تا (10) : نتایج تحلیل رگرسیون مربوط به مشکلات
رفتاری درونی سازی و خرده مقیاسهای آن………………………………………………………………………………………………..78
جدول شماره (11) : ضریب همبستگی پیرسون بین سبکهای فرزندپروری
و مشکلات برونی سازی………………………………………………………………………………………………………………………..80
جدول شماره (12) تا (14) : نتایج تحلیل رگرسیون مربوط به
مشکلات رفتاری برونی سازی و خرده مقیاسهای آن………………………………………………………………………………….81
جدول شماره (15) : نتایج تحلیل رگرسیون مربوط به ارتباط سبکهای فرزندپروری
با مشکلات درونی سازی با کنترل متغیرهای زمینه ای و مداخله گر………………………………………………………………..83
جدول شماره (16) : نتایج تحلیل رگرسیون مربوط به ارتباط سبکهای فرزندپروری
با مشکلات برونی سازی با متغیرهای زمینه ای و مداخله گر…………………………………………………………………………84
چکیده
مقدمه: نحوه ارتباط والدین با فرزندان با سبک فرزندپروری آنان ارتباط دارد.سبکهای فرزندپروری نقش مهمی در شکل گیری شخصیت بهنجار و نابهنجار در کودکان داشته و در صورت بکار گیری سبکهای ناکارآمد در تربیت کودکان می تواند منجر به پیامدهای منفی متعددی از جمله مشکلات رفتاری در آنان گردد.
هدف:هدف این پژوهش تعیین سبکهای فرزندپروری و ارتباط آن با مشکلات رفتاری کودکان(براساس طبقه بندی درونی و برونی سازی) 6 تا 12 ساله در مدارس ابتدایی شهر رشت بود.
مواد و روش ها:این مطالعه مقطعی تحلیلی بر روی 741 دانش آموز 6 تا 12 ساله اول تا پنجم ابتدایی مدارس دولتی و غیر دولتی ناحیه یک و دو شهر رشت در سال 1390 انجام شد که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند.برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند و فرم گزارش معلم استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS16 و با كمك آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون ورگرسیون خطی چندگانه به روش stepwise تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها:نتایج نشان داد که والدین اکثر واحدهای مورد پژوهش دارای سبک فرزندپروری مقتدرانه (5/96٪) با میانگین و انحراف معیار 29/8±26/41 بودند. همچنین 1/12درصد از کودکان دارای مشکلات برونی سازی شده و 9/8 درصد از آنان دارای مشکلات درونی سازی شده بودند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سبک فرزندپروری مقتدرانه هم با مشکلات رفتاری درونی سازی شده (003/P< ،109/- ) و هم با مشکلات برونی سازی شده (020/P< ، 086/-β= ) رابطه منفی معنادار و سبک فرزندپروری سهل گیرانه نیز با مشکلات رفتاری درونی سازی (006/P<،101/β=) رابطه مثبت معنادار و جود داشت.براساس نتایج تحلیل رگرسیون سبک مقتدرانه پیش بینی کننده منفی برای هردو طبقه مشکلات رفتاری درونی و برونی سازی بود و سبک سهل گیرانه پیش بینی کننده مشکلات رفتاری درونی سازی بود.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 05:29:00 ق.ظ ]
|