عملیاتی………………………………………………………………………………. 11

1ـ 6ـ1ـمسئولیت اجتماعی………………………………………………………………………………………. 11

1ـ 6ـ2ـ تعریف عملیاتی مسئولیت اجتماعی…………………………………………………………………. 12

1ـ 6ـ3ـ تعهد سازمانی……………………………………………………………………………………………. 12

1ـ6ـ4ـ تعریف عملیاتی تعهد سازمانی………………………………………………………………………… 13

 

فصل دوم: پیشینه و ادبیات تحقیق

2ـ1ـ مقدمه…………………………………………………………………………………………………………… 14

2ـ2ـ انواع تعهد سازمانی………………………………………………………………………………………….. 17

ادامه فهرست مطالب

عنوان صفحه

2ـ2ـ1ـ تعهد نسبت به سازمان…………………………………………………………………………………… 18

2ـ2ـ2ـ تعهد نسبت به مشتری…………………………………………………………………………………… 18

2ـ2ـ3ـ تعهد نسبت به خود……………………………………………………………………………………… 18

2ـ2ـ4ـ تعهد نسبت به مردم……………………………………………………………………………………… 19

2ـ2ـ5ـ تعهد نسبت به وظیفه یا تکلیف……………………………………………………………………….. 19

2ـ3ـ عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی………………………………………………………………………………. 20

2ـ3ـ1ـ ویژگی های شخصی مؤثر بر تعهد سازمانی…………………………………………………………. 20

2ـ3ـ2ـ خصوصیات شغلی و تعهد سازمانی………………………………………………………………….. 21

2ـ3ـ3ـ تأثیر روابط گروهی و رابطه با رهبر بر تعهد سازمانی……………………………………………. 21

2ـ3ـ4ـ ویژگی های سازمان و تعهد سازمانی…………………………………………………………………. 22

2ـ4ـ وضعیت نقش و تعهد سازمانی…………………………………………………………………………… 23

2ـ5ـ تعریف مسئولیت اجتماعی…………………………………………………………………………………. 28

2ـ 6ـ اهمیت موضوع مسئولیت اجتماعی……………………………………………………………………… 30

2ـ 6ـ1ـ مبانی فلسفی دیدگاه های مسئولیت اجتماعی………………………………………………………. 32

2ـ 6ـ2ـ دیدگاه کلاسیک…………………………………………………………………………………………. 33

2ـ 6ـ3ـ انتقادهای وارده به دیدگاه کلاسیک………………………………………………………………….. 33

2ـ 6ـ4ـ دیدگاه مسئولیت پذیری………………………………………………………………………………… 34

2ـ 6ـ5ـ دیدگاه عمومی …………………………………………………………………………………………… 34

2ـ7ـ دیدگاه های موافقان و مخالفان مسئولیت اجتماعی سازمان ها……………………………………….. 35

2ـ7ـ1ـ تغییر نیازها و توقعات عمومی…………………………………………………………………………. 35

2ـ7ـ2ـ التزام اخلاقی……………………………………………………………………………………………… 35

2ـ7ـ3ـ حفظ منابع محدود……………………………………………………………………………………….. 36

2ـ7ـ4ـ محیط اجتماعی بهتر……………………………………………………………………………………… 36

ادامه فهرست مطالب

عنوان صفحه

2ـ7ـ5ـ حفظ منافع بلندمدت…………………………………………………………………………………….. 36

2ـ7ـ 6ـ ممانعت از گسترش قوانین و مقررات دولتی……………………………………………………… 37

2ـ7ـ7ـ تعادل بین مسئولیت و قدرت………………………………………………………………………….. 37

2ـ7ـ 8 ـ وابستگی متقابل نظام اند………………………………………………………………………………. 37

2ـ7ـ9ـ کمک در حل مشکلات اجتماعی…………………………………………………………………….. 38

2ـ7ـ10ـ بهبود چهره عمومی ……………………………………………………………………………………. 38

2ـ7ـ11ـ جلب منابع ارزشمند سازمان ها………………………………………………………………………. 38

2ـ7ـ12ـ پیش گیری بهتر از درمان……………………………………………………………………………… 39

2ـ 8 ـ دلایل مخالفان مسئولیت اجتماعی……………………………………………………………………… 39

2ـ 8 ـ1ـ لزوم کسب حداکثر سود……………………………………………………………………………… 39

2ـ 8 ـ2ـ تعدد هدف های سازمان……………………………………………………………………………….. 39

2ـ 8 ـ3ـ هزینه مشارکت اجتماعی……………………………………………………………………………… 40

2ـ 8 ـ4ـ تضعیف تراز پرداخت های بین المللی……………………………………………………………… 40

2ـ 8 ـ5ـ برخورداری سازمان ها از قدرت کافی……………………………………………………………… 40

2ـ 8 ـ 6ـ فقدان مهارت های اجتماعی…………………………………………………………………………. 41

2ـ 8 ـ7ـ عدم «حساب پس دهی»……………………………………………………………………………….. 41

2ـ 8 ـ 8 ـ ناتوانی شرکت ها در انتخاب گزینه های اخلاقی……………………………………………….. 41

2ـ9ـ استراتژی های انجام مسئولیت اجتماعی…………………………………………………………………. 42

2ـ9ـ1ـ اجابت قانون………………………………………………………………………………………………. 42

2ـ9ـ2ـ پاسخگویی بیش از خواسته قانون…………………………………………………………………….. 42

2ـ9ـ3ـ مخالفت اجتماعی………………………………………………………………………………………… 43

2ـ9ـ4ـ التزام اجتماعی…………………………………………………………………………………………….. 43

2ـ9ـ5ـ پاسخگویی اجتماعی…………………………………………………………………………………….. 44

ادامه فهرست مطالب

عنوان صفحه

2ـ9ـ 6ـ مساعدت اجتماعی……………………………………………………………………………………… 44

2ـ10ـ ابعاد مسئولیت اجتماعی سازمان………………………………………………………………………… 44

2ـ11ـ سطوح مسئولیت اجتماعی……………………………………………………………………………….. 45

2ـ12ـ مدل های مسئولیت اجتماعی سازمان…………………………………………………………………… 46

2ـ12ـ1ـ مدل مسئولیت اجتماعی دیویس…………………………………………………………………….. 46

2ـ12ـ2ـ مدل سه بعدی مسئولیت اجتماعی کارول………………………………………………………….. 48

2ـ13ـ سیر تکاملی پاسخگویی اجتماعی سازمان…………………………………………………………….. 49

2ـ14ـ مرحله خط مشی……………………………………………………………………………………………. 50

2ـ15ـ مرحله یادگیری…………………………………………………………………………………………….. 50

2ـ 16ـ مرحله تعهد سازمانی…………………………………………………………………………………….. 51

2ـ17ـ مشکلات پذیرش و ایفای مسئولیت اجتماعی سازمان ها………………………………………….. 51

2ـ18ـ روش های توجیهی مدیران در عدم انجام مسئولیت اجتماعی…………………………………….. 52

2ـ18ـ1ـ «این کار واقعاً غیرقانونی و غیراخلاقی نیست»………………………………………………….. 52

2ـ18ـ2ـ «این به نفع من (به نفع سازمان) است»……………………………………………………………. 52

2ـ18ـ3ـ «هیچ کس نخواهد فهمید»……………………………………………………………………………… 52

2ـ18ـ4ـ «ازآنجایی که این کار به سازمان کمک می کند، سازمان از غیراخلاقی بودن آن چشم پوشی کرده، در عوض از من حمایت می کند»………………………………………………………………………………………………….. 53

2ـ18ـ5ـ «همه این کار را انجام می دهند»…………………………………………………………………….. 53

2ـ 19ـ چه کسی از انجام مسئولیت اجتماعی سود می برد؟……………………………………………….. 53

2ـ20ـ مدیریت مسائل اجتماعی…………………………………………………………………………………. 54

2ـ21ـ به سوی مسئولیت اجتماعی بیشتر……………………………………………………………………….. 55

2ـ22ـ تأثیرات توجه به مسئولیت اجتماعی در سازمان…………………………………………………….. 58

2ـ22ـ1ـ جلوگیری از غفلت مدیریت سازمان نسبت به محیط…………………………………………… 58

ادامه فهرست مطالب

عنوان صفحه

2ـ22ـ2ـ ایجاد مدیریت اثربخش……………………………………………………………………………….. 58

2ـ22ـ3ـ افزایش عظمت، اعتبار و شهرت سازمان و بهبود چهره عمومی سازمان……………………. 59

2ـ22ـ4ـارائه خدمت مؤثر به مردم…………………………………………………………………………….. 59

2ـ22ـ5ـ مانع گریبان گیرشدن مشکلات جامعه به سازمان…………………………………………………. 60

2ـ22ـ 6ـ ایجاد توازن بین تعهدات و وظایف مختلف سازمان و مدیریت……………………………. 60

2ـ22ـ7ـ مانع وارد شدن خسارات جبران ناپذیر به جامعه و بهبود وضع جامعه………………………. 60

2ـ22ـ 8 ـ فراهم شدن زمینه ایجاد پاسخگویی اجتماعی در سازمان…………………………………….. 61

2ـ22ـ9ـ موفقیت، ادامه بقا سازمان و توسعه پایدار سازمان………………………………………………. 61

2ـ22ـ10ـ مانع از بین رفتن ارزش های انسانی و اخلاقی………………………………………………… 62

2ـ22ـ11ـبرقراری تعادل بین مسئولیت و قدرت سازمان………………………………………………… 63

2ـ22ـ12ـ بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه…………………………………………………………………. 63

2ـ22ـ13ـنائل شدن سازمان به اهداف و منافع بلندمدت………………………………………………….. 63

2ـ22ـ14ـ کاهش دخالت های دولت………………………………………………………………………….. 64

2ـ22ـ15ـباعث هماهنگ شدن سازمان ها با تغییر نیاز ها و توقعات عمومی…………………………… 65

2ـ22ـ 16ـحفظ منابع محدود………………………………………………………………………………… 66

2ـ22ـ17ـ ایجاد شاخص ارزیابی مدیران…………………………………………………………………….. 66

2ـ23ـ اخلاق واخلاق کار………………………………………………………………………………………. 66

2ـ24ـ مسئولیت اجتماعی و اخلاق کار……………………………………………………………………….. 68

2ـ25ـ خودکنترلی در اجرای مسئولیت های اجتماعی……………………………………………………….. 69

2ـ 26ـ پیشینه پژوهشی…………………………………………………………………………………………… 72

2ـ 26ـ1ـ تأثیر مسؤولیت اجتماعی سازمان بر تعهد سازمانی…………………………………………….. 72

فصل سوم: روش تحقیق

3ـ1ـ نوع روش تحقیق…………………………………………………………………………………………….. 77

ادامه فهرست مطالب

عنوان صفحه

3ـ2ـ جامعه آماری………………………………………………………………………………………………….. 78

3ـ3ـ نمونه و روش نمونه گیری………………………………………………………………………………….. 78

3ـ4ـ ابزار گردآوری اطلاعات……………………………………………………………………………………. 78

3ـ5ـ روش تجزیه وتحلیل داده ها………………………………………………………………………………… 80

3ـ 6ـ روش گردآوری اطلاعات……………………………………………………………………………….. 81

 

فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها

4ـ1ـ یافته های توصیفی……………………………………………………………………………………………. 82

4ـ2ـ یافته های استنباطی…………………………………………………………………………………………… 91

4ـ2ـ1ـ فرضیه اصلی………………………………………………………………………………………………. 91

4ـ2ـ2ـ فرضیات فرعی……………………………………………………………………………………………. 92

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

5ـ1ـ مقدمه…………………………………………………………………………………………………………. 100

5ـ2ـ نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………… 102

5ـ3ـ محدودیت ها………………………………………………………………………………………………… 107

5ـ4ـ پیشنهاد ها……………………………………………………………………………………………………. 107

فهرست منابع و مآخذ………………………………………………………………………………………………… 108

 

پایان نامه و مقاله

پیوست

پرسشنامه آلن و مایر……………………………………………………………………………………………… 112

فهرست جداول

عنوان صفحه

جدول (٢ـ1): مقایسه مسئولیت اجتماعی با پاسخگویی اجتماعی…………………………………………….. 30

جدول (4ـ1): توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس جنسیت…………………………………………………… 83

جدول (4ـ2): توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس وضعیت تأهل……………………………………………. 84

جدول (4ـ3): توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس مدرک تحصیلی…………………………………………. 85

جدول (4ـ4): توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس سمت اداری……………………………………………… 86

جدول (4ـ5): توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس سابقه………………………………………………………. 87

جدول (4ـ6): توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس رده های سنی…………………………………………….. 88

جدول (4ـ7): توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس وضعیت استخدامی……………………………………… 89

جدول (4ـ8): توزیع نسبی شاخص های دو متغیر مسئولیت اجتماعی و تعهد سازمانی و میزان آلفای کرونباخ گویه های هر طیف………………………………………………………………………………………………………………………… 90

جدول (4ـ9): رابطه ی بین مسئولیت اجتماعی و تعهد سازمانی کارکنانبانک کشاورزی……………….. 91

جدول (4ـ10): رابطه ی بین ابعاد مسئولیت اجتماعی (اقتصادی، قانونی، اخلاقی، بشردوستانه) با تعهد سازمانی 92

جدول (4ـ11): رابطه ی بین ابعاد تعهد سازمانی (عاطفی، مستمر و هنجاری) با مسئولیت اجتماعی….. 93

جدول (4ـ12): رابطه ی بین ابعاد مسئولیت اجتماعی (اقتصادی، قانونی، اخلاقی، بشردوستانه) با تعهد سازمانی 94

جدول (4ـ13): مقایسه میانگین نمرات مسئولیت اجتماعی کارکنان بانک کشاورزی بر اساس جنسیت 95

جدول (4ـ14) مقایسه میزان مسئولیت اجتماعی کارکنان بانک کشاورزی بر اساس تحصیلات و وضعیت شغلی 96

جدول (4ـ15): رابطه ی بین متغیر های جمعیت شناختی (سن و سابقه) با مسئولیت اجتماعی…………… 96

جدول (4ـ16): مقایسه میانگین نمرات تعهد سازمانی کارکنان بانک کشاورزی بر اساس جنسیت و وضعیت تأهل 97

جدول (4ـ17): مقایسه میزان تعهد سازمانی کارکنان بانک کشاورزی بر اساس تحصیلات و وضعیت شغلی.. 98

جدول (4ـ18): رابطه ی بین متغیر های جمعیت شناختی (سن و سابقه) با تعهد سازمانی………………………… 98

فهرست نمودارها

عنوان صفحه

نمودار (4ـ1): توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس متغیر جنسیت……………………………………………. 83

نمودار (4ـ2): توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس وضعیت تأهل……………………………………………. 84

نمودار (4ـ3): توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس تحصیلات………………………………………………… 85

نمودار (4ـ4): توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس سمت اداری……………………………………………… 86

نمودار (4ـ5): توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس سابقه كار…………………………………………………. 87

نمودار (4ـ6): توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس سن………………………………………………………… 88

نمودار (4ـ7): توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس وضعیت استخدامی……………………………………… 89

فهرست اشكال

عنوان صفحه

شکل (2ـ1): سیر تکامل مشارکت اجتماعی……………………………………………………………………….. 29

شکل (٢ـ2): استراتژی های مختلف مسئولیت اجتماعی سازمان……………………………………………….. 43

شکل (2ـ3): مدل سه بعدی مسئولیت اجتماعی کارول…………………………………………………………… 49

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...