دانلود پایان نامه ارشد: تدوین شاخصها و داشبورد ارزیابی و پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان با شبکهعصبی و درختتصمیمC5 |
2-5-1-منشاُ علمی.. 21
2-5-2- معماری سیستم داده کاوی.. 21
2-5-3- مراحل عملیات داده کاوی.. 23
2-5-3-1-آماده سازی داده 23
2-5-3-2-یادگیری مدل. 24
2-5-3-3-ارزیابی و تفسیر مدل. 25
2-6- محدودیت های داده کاوی.. 25
2-7- قابلیت های داده کاوی.. 26
2-8- روش های یادگیری مدل در داده کاوی.. 26
2-8-1- روش های پیش بینی.. 26
2-8-1-1- دسته بندی.. 27
2-8-1-2- رگرسیون. 27
2-8-1-3-تشخیص انحراف.. 28
2-8-2- روش های توصیفی.. 29
2-8-2-1- خوشه بندی.. 30
2-8-2-2- کشف قوانین انجمنی.. 32
2-8-2-3- کشف الگوهای ترتیبی.. 32
2-9- فنون داده کاوی.. 32
2-9-1- یافتن خودکارخوشه ها 34
2-9-1-1-نقاط قدرت این روش… 34
2-9-1-2-نقاط ضعف… 34
2-9-1-3- کاربرد. 34
2-9-2- درخت های تصمیم گیری و استقرا قاعده ای.. 35
2-9-2-1-نقاط قوت.. 35
2-9-2-2-نقاط ضعف روش درخت تصمیم گیری.. 35
2-9-2-3-کاربرد. 36
2-9-3- شبکه های عصبی.. 36
2-9-3-1- نقاط قوت شبکه های عصبی مصنوعی.. 36
2-9-3-2- نقاط ضعف شبکه عصبی.. 37
2-9-3-3-کاربرد. 37
2-10- درجه بندی فنون مختلف داده کاوی از جهت سختی و آسانی.. 37
2-11-تعریف داشبورد. 38
2-12- سابقه تحقیق. 43
2-12-1- سابقه داده کاوی.. 43
2-12-2- سابقه داشبورد. 47
2-13 بررسی مراحل داشبورد در چند نمونه. 49
2-14-نتیجه گیری.. 50
فصل سوم: 51
3-1- مقدمه. 52
3-2- چارچوب تحقیق. 53
3-3- روش تحقیق. 54
3-3-1- طبقه بندی تحقیق برمبنای هدف.. 54
3-3-2- طبقه بندی تحقیق بر مبنای روش… 54
3-3-3- طبقه بندی تحقیق بر مبنای نوع داده ها 55
3-4- جامعه آماری.. 55
3-5- نمونه گیری.. 56
3-5-1- روش نمونه گیری.. 56
گردآوری و تحلیل داده ها 56
3-7- ساختار اجرایی تحقیق. 57
3-7-1- ساختار اجرایی بخش اول تحقیق. 58
3-7-1-1- درک مساله. 59
3-7-1-2- شناخت داده ها 60
3-7-1-3- آماده سازی داده ها 61
3-7-1-4- مدل سازی.. 61
3-7-1-5- ارزیابی نتایج. 62
3-7-1-6- بکارگیری مدل. 62
3-8- تحلیل خوشه ای.. 63
3-9- الگوریتم k-means. 64
3-10-شبکه عصبی.. 65
3-10-1- معماری شبکه. 66
3-11-درخت تصمیم. 67
3-12- شاخص مقایسه نتایج خوشه بندی با رویکردهای مختلف… 69
3-12-1- شاخص مجموع خطای مربعی.. 69
3-13- ابزار های داده کاوی.. 69
3-14- بخش دوم ساختار اجرایی تحقیق. 70
3-14-1- شناسایی شاخص… 70
3-14-2- پیاده سازی داشبورد. 70
3-15- ابزار پیاده سازی داشبورد. 71
3-16- نتیجه گیری.. 71
فصل چهارم: 73
4-1-مقدمه. 74
4-2-فرآیند داده کاوی.. 74
4-2-1-درک مساله. 74
4-2-2-شناخت داده ها 75
4-2-2-1- داده ها 75
4-2-2-2- انتخاب داده ها 75
4-2-3- آماده سازی و پیش پردازش داده ها 76
4-2-3-1- آماده سازی داده ها 76
-2-3-2-پیش پردازش داده ها 77
4-2-4-مدل سازی.. 82
4-2-4-1-خوشه بندی.. 83
4-2-4-2- خوشه بندی k-means. 83
4-2-4-3- پیش بینی خوشه ها 84
4-2-4-4- پیش بینی با شبکه عصبی.. 85
4-2-4-5- پیش بینی با درخت تصمیم C5. 85
4-2-5- ارزیابی.. 88
4-2-6- به کارگیری مدل. 89
4-3- فرآیند طراحی و پیاده سازی داشبورد. 89
4-3-1- شناسایی شاخص… 89
4-4- نتیجه گیری.. 93
فصل پنجم: 94
5-1- مقدمه. 95
برفصل های گذشته. 95
5-3- دستاوردها و نوآوری های تحقیق. 96
5-4- پیشنهادات برای تحقیق های آتی.. 97
5-5- محدودیت های تحقیق. 98
فهرست منابع. 99
فهرست جداول
جدول2-1 درجه بندی فنون مختلف داده کاوی.. 38
جدول 2-2 تعاریف داشبورد در مرور ادبیات.. 38
جدول 2-3 مراحل طراحی داشبورد. 49
جدول3-1 الگوریتم خوشه بندی.. 65
جدول 4-1 اقلام اطلاعات فردی دانشجویان. 78
جدول 4-2 اقلام اطلاعاتی معدل دانشجویان. 79
جدول 4-3 اقلام اطلاعاتی دانشگاهی دانشجویان. 79
جدول 4-4 نرخ پارامتر SSE به ازای تعداد خوشه ها در k-means. 84
جدول 4-5 پیش بینی با استفاده از روش شبکه عصبی.. 85
جدول 4-6 دسته بندی معدل ها 86
جدول 4-7 پیش بینی با استفاده از روش درخت تصمیمC5. 87
جدول 5-1 دقت پیش بینی های انجام شده 97
فهرست شکل ها و نمودارها
.. 9
شکل2-1: قیاس رشد حجم داده با رشد تعداد تحلیل گران داده 15
شکل 2-2 سلسله مراتب داده تا خرد. 20
شکل 2-3 معماری یک سیستم داده کاوی.. 22
شکل 2-4 ساختار داده کاوی آموزشی.. 44
شکل 3-1 مراحل اصلی پیشنهادی برای اجرای تحقیق. 53
شکل 3-2 استاندارد جهانی CRISP. 59
شکل 4-1 بخشی از ارتباط داده ای جداول. 77
نمودار 4-1 میزان استفاده تکنیک های پیش پردازش داده 81
شکل 4-2بخشی از داده ها در نرم افزار Excel 82
شکل 4-3 تعداد رکوردها در هر خوشه. 84
شکل 4-5 اهمیت فیلدها در پیش بینی معدل ترم شش دانشجویان. 88
شکل4-6 پیشرفت تحصیلی دانشجویان ورودی سال 1371. 91
شکل4-7 پیشرفت تحصیلی دانشجویان ورودی سال 1381. 91
شکل 4-8 پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان فاقد شغل ورودی سال 1381. 92
شکل 4-9 پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان شاغل در سازمان های دولتی ورودی سال 1381 93
ی نوشتهها
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 10:44:00 ق.ظ ]
|