2-5-3) نقش آموزش و پرورش در رشد و توسعه اقتصاعی……………………………………………………….35

2-6) آموزش و پرورش و برابری فرصت های آموزشی……………………………………………………………..35

2-7) نظام آموزشی……………………………………………………………………………………………………………….38

2-7-1) انواع نظام آوزشی و سطوح آن ………………………………………………………………………………….39

2-8) ساختار آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران……………………………………………………….39

2-9) آموزش ابتدایی و جوانب مختلف رشد…………………………………………………………………………..40

2-9-1) رشد ارزش ها…………………………………………………………………………………………………………..42

2-9-2) رشد اجتماعی…………………………………………………………………………………………………………..43

2-9-3) رشد عقلانی……………………………………………………………………………………………………………..43

2-10) آموزش ابتدایی در سند تحول بنیادی…………………………………………………………………………….44

2-11) اهداف آموزش ابتدایی…………………………………………………………………………………………………44

2-12) نظام های آموزشی در جهان…………………………………………………………………………………………46

2-13) چالش های اصلی نظام آموزشی در جهان و ایران……………………………………………………………..50

2-14) نارسایی های مقطع آموزش و پرورش ابتدایی ایران…………………………………………………………..52

2-14-1) مفهوم برنامه ریزی آموزشی……………………………………………………………………………………….53

2-14-2) تعاریف برنامه ریزی آموزشی……………………………………………………………………………………..53

2-15) كارایی………………………………………………………………………………………………………………………..55

2-15-1) معنی و مفهوم كارایی……………………………………………………………………………………………….56

2-15-2) تعاریف كارایی……………………………………………………………………………………………………….57

2-16) بهره وری……………………………………………………………………………………………………………………58

2-17) رابطه كارایی با بهره وری و اثربخشی…………………………………………………………………………….59

2-18) كارایی در نظام های آموزشی…………………………………………………………………………………………60

2-19) كارایی درونی و كارایی بیرونی……………………………………………………………………………………..61

2-19-1) كارایی درونی………………………………………………………………………………………………………..62

2-20) برنامه ریزی های توسعه بین المللی………………………………………………………………………………..65

2-20-1) برنامه ی توسعه ی هزاره یا اعلامیه هزاره ……………………………………………………………………65

2-20-1-1) آرمان و اهداف برنامه ریزی آموزشی در برنامه ی توسعه ی هزاره ……………………………..67

2-20-2) برنامه ریزی آموزش برای همه………………………………………………………………………………….67

2-20-2-1) تاریخچه……………………………………………………………………………………………………………67

2-20-2-2) اهداف و چارچوب برنامه ریزی در برنامه ملی آموزش برای همه…………………………….69

2-20-2-3) تدوین برنامه آموزش برای همه………………………………………………………………………….71

2-20-2-4) برنامه ملی آموزش برای همه در ایران…………………………………………………………………..72

2-20-2-5) استراتژی ها……………………………………………………………………………………………………….76

2-20-2-6) معرفی گروه های هدف برنامه در ایران…………………………………………………………………80

2-20-2-7) برنامه آموزش برای همه از منظر برنامه توسعه ملی…………………………………………………81

2-20-2-8) ارتباط برنامه های عمرانی و توسعه با برنامه ملی آموزش برای همه………………………….83

2-20-2-8-1) جایگاه برنامه ملی آموزش برای همه در برنامه چهارم…………………………………………80

2-20-2-8-2) جایگاه برنامه ملی آموزش برای همه در برنامه پنجم……………………………………………84

2-20-2-8-3) جایگاه برنامه ملی آموزش برای همه در سند برنامه راهبرد…………………………………..84

2-20-2-8-4) جایگاه برنامه ملی آموزش برای همه در سند تحول بنیادین…………………………………..85

2-21) ارتباط بین برنامه آموزش و پرورش و برنامه توسعه ملی………………………………………………….85

2-22) برنامه ها و اهداف دوره ابتدایی در طول برنامه در استان ………………………………………………….86

2-23) قوت ها و ضعف های توسعه آموزش ابتدایی استان………………………………………………………….87

2-24) تعریف شاخص آموزشی…………………………………………………………………………………………….88

2-25) نشانگرهای آموزشی برنامه ملی آموزش برای همه………………………………………………………….88

2-26) مروری بر تحقیقات انجام گرفته………………………………………………………………………………….90

2-26-1) پژوهش های داخلی………………………………………………………………………………………………90

2-26-2) تحقیقات خارجی………………………………………………………………………………………………….96

 

فصل سوم: روش تحقیق

3-1) روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….104

3-2) جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………….104

3-3) ابزار گرد آوری اطلاعات………………………………………………………………………………………………..104

3-4) شیوه تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات…………………………………………………………………………..104

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق

4-1)مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………..106

4-2)یافته های پژوهش ……………………………………………………………………………………………………… 106

4-2-1)تجزیه و تحلیل داده های مربوط به پرسش های پژوهش……………………………………………….106

3-4) فرضیات تحقیق………………………………………………………………………………………………………….167

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

5-1) مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………..177

5-2) بحث ونتیجه گیری از پرسش های پژوهش……………………………………………………………………….177

5-3) نتایج کلی تحقیق ……………………………………………………………………………………………………… 195

5-4) خلاصه نتایج………………………………………………………………………………………………………………205

5-5) محدودیت های پژوهش ……………………………………………………………………………………………..206

5-6) پیشنهادهای كاربردی …………………………………………………………………………………………………208

5-7) موضوعات پژوهشی برای تحقیقات بعدی……………………………………………………………………..209

فهرست منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………..212

فهرست منابع لاتین……………………………………………………………………………………………………………..221

چكیده لاتین……………………………………………………………………………………………………………………….223

فهرست جداول

عنوان صفحه

جدول 4-1)بررسی نرخ ارتقاء بر حسب جنسیت و پایه تحصیلی 107

جدول 4-2) بررسی نرخ مردودی بر حسب جنسیت و پایه تحصیلی 113

جدول4-3) بررسی نرخ ترک تحصیل بر حسب جنسیت و پایه تحصیلی 119

جدول4-4) نرخ ماندگاری، …..نسبت اتلاف وضریب کارایی 125

جدول4-5) بررسی نرخ ماندگاری بر اساس پایه تحصیلی 127

جدول4-6) درصد فارغ التحصیلی پایه پنجم بر اساس جنسیت 130

جدول4-7) بررسی میانگین طول سال های تحصیل برای هر فارغ التحصیل 133

جدول4-7) بررسی نسبت اتلاف بر اساس جنسیت 135

جدول4-8) بررسی ضریب کارایی بر اساس جنسیت 138

جدول4-9) تعداد و میزان رشد دانش آموزان 141

جدول4-10) تعداد و سهم دانش آموزان دختر و پسر 144

جدول4-11) تعداد و سهم دانش آموزان شهری و روستایی 147

جدول4-12) تعداد و سهم دانش آموزان دولتی و غیر انتفاعی 150

جدول4-13) پوشش تحصیلی ظاهری دانش آموزان 153

جدول4-14) نسبت دانش آموز به معلم، میزان تحصیلات معلمان 156

جدول4-15) تراکم دانش آموز در کلاس دایر و… 161

پایان نامه و مقاله

جدول4-16) آزمون t مقایسه میانگین نرخ ارتقا ، نرخ مردودی و نرخ ترک تحصیل 167

جدول شماره 4-17: آزمون t مقایسه میانگین نسبت اتلاف و ضریب کارایی 168

جدول شماره 4-18: آزمون t مقایسه میانگین نرخ فارغ التحصیلی 168

جدول شماره 4-19: آزمون t مقایسه میانگین درصد رشد و هدف برنامه 169

جدول شماره4-20: آزمون t میانگین سهم دانش آموز دختر، غیر انتفاعی با هدف برنامه 170

جدول شماره4-21: آزمون t مقایسه میانگین سهم دانش آموز روستایی با هدف برنامه 171

جدول شماره4-22: آزمون t مقایسه میانگین پوشش تحصیلی ظاهری و هدف برنامه 171

جدول شماره4-23: آزمون t مقایسه نسبت دانش آموز به معلم با هدف برنامه 172

جدول شماره4-24: آزمون t مقایسه میانگین تحصیلات معلمان با هدف برنامه 173

جدول شماره4-25: آزمون t مقایسه ضریب بهره برداری از کلاس فیزیکی و هدف برنامه 174

جدول شماره4-26: آزمون t مقایسه ضریب بهره برداری از سرانه فضای آموزشی با هدف برنامه 175

فهرست نمودارها

عنوان صفحه

نمودار 4-1)بررسی نرخ ارتقاء بر حسب جنسیت و پایه تحصیلی 108

نمودار 4-2) بررسی نرخ مردودی بر حسب جنسیت و پایه تحصیلی 114

نمودار 4-3) بررسی نرخ تکرار بر حسب جنسیت و پایه تحصیلی 120

نمودار 4-4) بررسی نرخ ماندگاری بر اساس پایه تحصیلی 128

نمودار 4-5) بررسی درصد فارغ التحصیلی پایه پنجم بر اساس جنسیت 131

نمودار 4-6) بررسی میانگین طول سال های تحصیل برای هر فارغ التحصیل بر اساس جنسیت 133

نمودار 4-7) بررسی نسبت اتلاف بر اساس جنسیت 136

نمودار 4-8) بررسی ضریب کارایی بر اساس جنسیت 139

نمودار 4-9) تعداد و میزان رشد دانش آموزان 142

نمودار 4-10) تعداد و سهم دانش آموزان دختر و پسر 145

نمودار 4-11) تعداد و سهم دانش آموزان شهری و روستایی 148

نمودار 4-12) تعداد و سهم دانش آموزان دولتی و غیر انتفاعی 151

نمودار 4-13) پوشش تحصیلی ظاهری دانش آموزان 154

نمودار 4-14) نسبت دانش آموز به معلم، 157

نمودار 4-15) نسبت معلم به کلاس دایر 159

نمودار 4-16)میزان تحصیلات معلمان 160

نمودار 4-17) تراکم دانش آموز در کلاس دایر 162

نمودار4-18) تراکم کالبدی، 163

نمودار4-19) سرانه فضای آموزشی 164

نمودار 4-20)ضریب بهره برداری از کلاس فیزیکی 165

چکیده:

برای حل معضلات آموزشی و ارتقاء کارکردهای آن، در کشورهای جهان، تفکر هسته های آموزش برای همه را به وجود آورد. در کنفرانس جهانی جامتین تایلند در سال 1990 میلادی چارچوب و شاخص های کیفیت نظام های آموزشی مشخص گردید. با توجه به عدم وجود تحقیقاتی مبنی بر سنجش کیفیت مقطع ابتدایی دراستان ایلامدر مقایسه با یک چارچوب بین المللی، محقق برآن شده تا پژوهشی تحت عنوان بررسیکارایی درونیآموزش ابتدایی استان ایلام طی سالهای 84 تا89 در مقایسه با شاخص های برنامه ملی آموزش برای همه(E.F.A) انجام دهد. و با دسته بندی و بررسی شاخص های مربوطه، میزان تحقق اهداف پیش بینی شده در برنامه استانی آموزش برای همه را مشخص نماید. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ کنترل متغیر از نوع غیر آزمایشی است. جامعه و نمونه آماری به شیوه سرشماری انتخاب شده و شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی استان در سال 84 تا 89 است. برای تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی استفاده شده است.یافته های آن نشان می دهد که: نرخ های قبولی، مردودی، ترک تحصیل، ماندگاری، فارغ التحصیلی، میانگین طول تحصیل، نسبت اتلاف، ضریب کارایی، سهم دانش آموزان دخترو سهم دانش آموزان غیرانتفاعی، بهبود یافته است. نرخ رشد دانش آموزان ، سهم دانش آموزان روستایی کاهش و پوشش ظاهری در مقایسه با میزان پیش بینی در سند برنامه ملی آموزش برای همه طی دوره مذکور بیشتر است که نامطلوب است. مقدار نسبت دانش آموز به معلم، تقریباً برابر با هدف برنامه است. شاخص معلم به کلاس دایر همسو با هدف برنامه است. میزان سطح تحصیلات معلمان از هدف برنامه کمتر است. تراکم دانش آموز در کلاس دایر، کمتر از هدف برنامه بوده،تراکم کالبدی، در طول برنامه بالا بوده و سرانه فضای آموزشی پایین تر از هدف است، ضریب بهره برداری از کلاس فیزیکی برابر با هدف برنامه است.

کلید واژه ( کارایی درونی، برنامه ملی آموزش برای همه)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...