2 فصل دوم: مطالعه وضع موجود و گذشته بندر شهید رجایی.. 12

2-1 مقدمه. 13

2-2 جغرافیای ایران.. 13

2-2-1 موقعیت استراتژیکی ایران.. 13

2-3 اقتصاد کلان.. 15

2-4 اقتصاد حمل ونقل.. 16

2-4-1 تجارت بین المللی.. 18

2-4-1-1 صادرات و واردات (تجارت برون مرزی) 18

2-4-1-2 بررسی شیوه های حمل ونقل در واردات و صادرات.. 19

2-4-1-3 ترانزیت کالا در ایران.. 20

2-5 بررسی حمل ونقل چندوجهی ایران.. 21

2-5-1 حمل و نقل یکسره در ایران.. 23

2-5-2 حمل ونقل جاده ای.. 24

2-5-2-1 شبکه جاده ای کشور 25

2-5-2-2 ناوگان حمل ونقل جاده ای.. 27

2-5-2-3 ترافیک جاده ای.. 27

2-5-3 حمل ونقل راه آهن.. 28

2-5-3-1 سازمان راه آهن جمهوری اسلامی ایران.. 29

2-5-3-2 کریدور های راه آهن.. 29

2-5-3-3 تجهیزات و ناوگان راه آهن.. 32

2-5-3-4 عملکرد راه آهن جمهوری اسلامی ایران.. 33

2-5-3-5 عملکرد راه آهن در بندر شهید رجایی.. 38

2-5-4 حمل و نقل دریایی.. 39

2-5-4-1 سازمان بنادر و دریانوردی.. 40

2-5-4-2 کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران.. 42

2-5-4-3 گمرک جمهوری اسلامی ایران.. 42

2-5-4-4 بنادر تجاری کشور 44

2-5-4-5 عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی.. 52

2-6 مجتمع بندری شهید رجایی.. 55

2-6-1 موقعیت جغرافیایی بندر شهید رجایی.. 56

2-6-2 عوامل زیر بنایی و روبنایی بندر شهید رجایی.. 56

2-6-2-1 زیر بناهای بندر 57

2-6-2-2 سخت افزارهای بندر 58

2-6-3 ترمینال کانتینر بندر شهید رجایی.. 59

2-6-4 عملکرد ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی.. 63

2-7 خلاصه و نتیجه گیری.. 64

3 فصل سوم: مبانی نظری حمل و نقل چندوجهی.. 65

3-1 مقدمه. 66

3-2 حمل ونقل سنتی دریایی.. 66

3-3 بررسی مفهومی و عملی سیستم حمل ونقل چندوجهی.. 66

3-3-1 بررسی تفاوت های اسمی و انواع حمل ونقل چندوجهی.. 68

3-3-1-1 حمل ونقل یکسره 68

3-3-1-2 پل های زمینی.. 69

3-3-1-3 حمل ونقل ترکیبی.. 71

3-3-1-4 حمل ونقل چندوجهی یا بین شیوه ای.. 72

3-4 اجزا حمل ونقل چندوجهی.. 75

3-4-1 زیر ساخت های حمل و نقل چند وجهی.. 75

3-4-1-1 کانتینرزاسیون.. 76

3-4-1-2 ترمینال های کانتینری در بنادر 77

3-4-1-3 راه آهن.. 78

3-4-2 روساخت و الزامات مدیریتی حمل و نقل چندوجهی.. 80

3-4-2-1 بازاریابی.. 80

3-4-2-2 تسهیلات تجاری.. 80

3-4-2-3 گمرک… 81

3-4-2-4 مدیریت ارتباطات و اطلاعات.. 82

3-4-2-5 مقررات زدایی.. 82

3-4-3 مسئولیت در حمل و نقل چندوجهی.. 83

3-4-3-1 اسناد حمل ونقل چندوجهی.. 83

3-4-3-2 بارنامه حمل و نقل چند وجهی.. 85

3-5 حمل ونقل چندوجهی به عنوان عملیات حمل ونقل بین المللی.. 85

3-6 حمل ونقل چندوجهی تنها با مسئولیت یک اپراتور 87

3-7 بررسی عملکرد در حمل و نقل چندوجهی.. 90

3-8 خلاصه و نتیجه گیری.. 91

4 فصل چهارم: چهارچوب مفهومی پژوهش…. 92

4-1 مقدمه. 93

4-2 سیستم حمل ونقل چندوجهی.. 93

4-3کیفیت روابط.. 98

4-4 عملکرد بندر 101

4-5 سخت افزارهای بندر 102

4-5-1 تجهیزات داخلی ترمینال.. 103

4-5-2 تجهیزات خارجی ترمینال.. 104

4-6 نرم افزارهای بندری.. 105

4-7 مدل پژوهش…. 107

4-8 فرضیات مدل.. 107

4-8-1 سیستم حمل ونقل چندوجهی (فرضیات اول تا چهارم) 107

4-8-2 کیفیت ارتباط (فرضیه پنجم) 108

4-8-3 سخت افزار بندر (فرضیه ششم) 109

4-8-4 نرم افزار بندر (فرضیه هفتم) 109

4-9 خلاصه و نتیجه گیری.. 110

5 فصل پنجم: روش شناسی پژوهش…. 111

5-1 مقدمه. 112

5-2 طرح تحقیق.. 112

5-3 جامعه آماری.. 113

5-4 نمونه آماری.. 113

5-5 انواع متغیرها 114

5-5-1 دسته بندی متغیرها بر حسب ماهیت مقداری.. 115

5-5-2 دسته بندی متغیرها از لحاظ نقش آن ها در مدل.. 115

5-6 تعاریف متغیرهای پژوهش…. 115

5-7 ابزار گردآوری داده ها 116

5-8 روش تجزیه و تحلیل داده 117

5-9 مدل سازی و اهمیت آن.. 117

5-10 مدل های معادلات ساختاری (مدل اندازه گیری و مدل ساختاری) 119

5-11 مراحل مدل سازی در مدل معادلات ساختاری: 120

5-11-1 مدل های انعکاسی در برابر مدل های سازنده 122

5-12 تحلیل عاملی.. 123

5-12-1 تحلیل عاملی اکتشافی.. 124

5-12-2 تحلیل عاملی تأییدی.. 124

5-13 مبانی نظری روش کمترین توان های دوم. 124

5-13-1 نسل اول روش های مدل سازی معادلات ساختاری.. 124

5-13-2 نسل دوم روش های مدل سازی معادلات ساختاری.. 125

5-14 دلایل استفاده از روش کمترین توان های دوم در پژوهش ها 125

5-15 ویژگی های فنی ابزار اندازه گیری در پی ال اس… 127

5-15-1 روایی 127

5-15-2 پایایی.. 127

5-15-3 برازش مدل ساختاری.. 127

6 فصل پنجم:تجزیه و تحلیل داده ها 129

6-1 مقدمه. 130

6-2 تحلیل توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی.. 130

6-2-1 بررسی اطلاعات جمعیت شناختی پاسخگویان.. 130

6-2-2 بررسی اطلاعات جمعیت شناختی شرکت های حمل ونقل.. 131

6-3 پالایش نمودن داده ها 132

6-4 تحلیل توصیفی متغیرهای مورد مطالعه: 133

6-5 تحلیل عاملی.. 133

6-5-1 تحلیل عاملی: سرویس حمل ونقل چندوجهی.. 135

6-5-2 تحلیل عاملی کیفیت ارتباط.. 137

6-5-3 تحلیل عاملی سخت افزار بندر 139

6-5-4 تحلیل عاملی عملکرد بندر 140

6-5-5 تحلیل عاملی نرم افزار بندری.. 141

6-6 آزمون مدل مفهومی پژوهش…. 142

6-7 برازش مدل اندازه گیری.. 143

6-7-1 پایایی شاخص…. 143

6-7-2 روایی همگرا 144

6-8 برازش مدل ساختاری.. 145

6-8-1 ضرایب معناداری.. 145

6-8-2 معیار R2146

6-8-3 معیار f2147

6-8-4 معیار Q2147

6-8-5 برازش مدل کلی.. 148

6-9 آزمودن فرضیه ها 148

6-9-1 بررسی ضرایب معناداری فرضیه ها 149

6-9-2 بررسی ضرایب استاندارد شده بار عاملی فرضیه ها 150

6-10 آزمون فرضیه های پژوهش…. 150

6-10-1 تحلیل فرضیات اول، دوم، سوم، چهارم. 151

6-10-2 تحلیل فرضیه پنجم. 153

6-10-3 تحلیل فرضیه ششم و هفتم. 154

6-11 خلاصه فصل.. 155

7 فصل هفتم: نتیجه گیری و پیشنهادها 156

7-1 مقدمه. 157

7-2 خلاصه پژوهش…. 157

7-3 نتایج پژوهش…. 158

7-4 بحث و بررسی.. 161

7-5 نوآوری در پژوهش…. 162

7-6 پیشنهادهای برگرفته شده از نتایج تحقیق.. 162

7-6-1 پیشنهادهای کاربردی.. 162

7-6-2 پیشنهادهای پژوهشی.. 164

7-7 محدودیت های پژوهش…. 164

پیوست… 171

فهرست جداول

جدول ‏2‑1: میزان واردات و صادرات کالاها از مرز های کشور در سال 1392. 19

جدول ‏2‑2: میزان ترانزیت کالا های نفتی و غیر نفتی از مرزهای کشور بر حسب نوع عبور 21

جدول ‏2‑3: طول راههای تحت حوزه استخفاظی در سطح کشور 26

جدول ‏2‑4: فعال ترین مرزهای کشور 27

جدول ‏2‑5: مقایسه عملکرد ترانزیت راه آهن در سال های 91-1390. 36

جدول ‏2‑6: ظرفیت و قابلیت بنادر کل کشور 41

جدول ‏2‑7: مشخصات کلی و ظرفیت بندر امام خمینی.. 45

جدول ‏2‑8:مشخصات کلی و ظرفیت بندر بوشهر. 45

جدول ‏2‑9:مشخصات کلی و ظرفیت بندرنوشهر. 46

جدول ‏2‑10:مشخصات کلی و ظرفیت بندر امیر آباد. 47

جدول ‏2‑11:مشخصات کلی و ظرفیت بندرخرمشهر. 48

جدول ‏2‑12:مشخصات کلی و ظرفیت بندرشهید باهنر. 49

جدول ‏2‑13:مشخصات کلی و ظرفیت بندر چابهار 50

جدول ‏2‑14:مشخصات کلی و ظرفیت بندر انزلی.. 50

جدول ‏2‑15:مشخصات کلی و ظرفیت بندر لنگه. 52

جدول ‏2‑16: اسکله های بندر شهید رجایی.. 58

جدول ‏2‑17: فهرست تجهیزان مورد استفاده در خشکی.. 59

جدول ‏2‑18: فهرست تجهیزات مورد استفاده در دریا 59

جدول ‏2‑19: مشخصات اسکله های ترمینال یک کانتینری بندر شهید رجایی.. 62

جدول ‏2‑20: تجهیزات داخلی ترمینال شماره یک… 62

جدول3‏‑1: تعریف متفاوت حمل ونقل چندوجهی از دیدگاه پژوهشگران.. 73

جدول ‏3‑‏2: اجزای کلیدی کانتینرزاسیون.. 77

جدول 3‑‏3: نیاز های سیستم حمل و نقل چندوجهی را در یک بندر کانتینری.. 78

جدول ‏3‑4: ویژگی های انبار های ترخیص کالا. 80

جدول 4‑1:ابعاد حمل ونقل چندوجهی.. 97

جدول 4‑2: پژوهش های مرتبط با کیفیت ارتباط.. 99

جدول 4‑3: شاخص های اندازه گیری بندر 102

جدول ‏5‑1: سنجه های مربوط به متغیرهای پژوهش…. 116

جدول 5‑‏2:دلایل استفاده از روش پی ال اس در پژوهش…. 125

جدول ‏6‑1:تحلیل توصیفی اطلاعات جمعیت شناختی باسخگویان.. 130

جدول ‏6‑2: وضعیت متغیرها جهت تعیین میزان توزیع نرمال.. 132

جدول ‏6‑3:تحلیل توصیفی متغیر های مورد مطالعه. 133

جدول ‏6‑4: شاخص های برازش مدل.. 135

جدول ‏6‑5:نتایج آزمون اولیه تحلیل اکتشافی متغیر سیستم حمل ونقل چندوجهی.. 136

جدول ‏6‑6: تحلیل توصیفی روایی و همگرایی متغیر سیستم حمل ونقل چندوجهی.. 137

جدول ‏6‑7: نتایج آزمون اولیه تحلیل اکتشافی متغیر کیفیت ارتباط.. 137

جدول ‏6‑8: تحلیل توصیفی روایی و همگرایی متغیر کیفیت ارتباط.. 138

جدول ‏6‑9: نتایج آزمون اولیه تحلیل اکتشافی متغیر سخت افزار بندری.. 139

جدول ‏6‑10: تحلیل توصیفی روایی و همگرایی متغیر سخت افزار بندری.. 140

جدول ‏6‑11: نتایج آزمون اولیه تحلیل اکتشافی متغیر عملکرد بندری.. 140

جدول ‏6‑12: تحلیل توصیفی روایی و همگرایی متغیر عملکرد بندری.. 141

جدول ‏6‑13: نتایج آزمون اولیه تحلیل اکتشافی متغیر نرم افزار بندری.. 141

جدول ‏6‑14:تحلیل توصیفی روایی و همگرایی متغیر نرم افزار بندری.. 142

جدول ‏6‑15: مقادیر بدست آمده در معیار R Squares. 146

جدول ‏6‑16:مقادیر بدست آمده در معیار f2147

جدول ‏6‑17:مقادیر بدست آمده در معیار Q2. 148

جدول ‏6‑18: جدول اشتراکات هر متغیر در مدل.. 148

جدول ‏6‑19: بررسی فرضیات پژوهش…. 151

جدول ‏6‑20: فرضیات مربوطه به متغیر سیستم حمل ونقل چندوجهی.. 152

جدول ‏6‑21: فرضیات مربوطه به متغیرکیفیت ارتباط.. 154

جدول ‏6‑22:فرضیات مربوطه به متغیر سخت افزار و نرم افزار بندری.. 154

فهرست اشکال

شکل ‏1‑1:تعیین متغیر های مدل پژوهش…. 6

شکل ‏1‑2: مدل اولیه پژوهش…. 6

شکل ‏1‑3: مدل پژوهش مورد مطالعه. 7

شکل ‏1‑4: ساختار مورد مطالعه پژوهش…. 11

شکل ‏2‑1: نقشه جغرافیایی ایران.. 13

شکل ‏2‑2: راه های جاده ای کشور و پایانه های مرزی.. 26

شکل ‏2‑3: نقشه راه های ریلی جمهوری اسلامی ایران.. 30

شکل ‏2‑4: موقعیت بندر شهید رجایی.. 56

شکل ‏2‑5: موقعیت اراضی پشتیبانی در بندر شهید رجایی.. 57

شکل ‏3‏‑1: بررسی شماتیک حمل و نقل سنتی و حمل و نقل چندوجهی.. 68

شکل ‏3‑‏2: مفهوم عمومی یک پل زمینی.. 70

شکل 3‑‏3: توسعه سیستم های حمل ونقل.. 75

شکل 3‑‏4: جایگاه انبار در زنجیره حمل و نقل چندوجهی.. 79

شکل 3‑‏5: جریان اطلاعات در حمل و نقل چندوجهی.. 82

شکل 3‑‏6: شیوه های حمل ونقل وتجارت برای حمل کننده ها 87

شکل ‏4‑1: ابعاد کیفیت ارتباط.. 100

شکل ‏4‑2: مدل مفهومی پژوهش…. 107

شکل ‏4‑3: فرضیات مربوط به سیستم حمل ونقل چندوجهی.. 108

شکل ‏4‑4:فرضیه مربوط به کیفیت ارتباط.. 109

شکل ‏4‑5:فرضیه مربوط به سخت افزار بندر 109

شکل ‏4‑6:فرضیه مربوط به نرم افزار بندر 110

شکل 5‑1: مراحل ساخت مدل.. 118

شکل 5‑‏2:اجزای یک مدل ساختاری.. 119

شکل 5‑3: ساختار روابط در مدل.. 120

شکل 5‑‏4: مراحل تحلیل روابط میان متغیرها 121

شکل5‑‏5: انواع ساختارهای مدل.. 123

شکل 5‑‏6: مراحل انتخاب یک تحلیل مناسب برای داده ها 126

شکل ‏6‑1: مدل نهایی تحلیل عاملی متغیر سیستم حمل ونقل چندوجهی.. 136

شکل ‏6‑2:مدل نهایی تحلیل عاملی متغیر کیفیت ارتباط.. 138

شکل ‏6‑3:مدل نهایی تحلیل عاملی متغیر سخت افزار بندری.. 139

شکل ‏6‑4: مدل نهایی تحلیل عاملی متغیر عملکرد بندری.. 141

شکل ‏6‑5:مدل نهایی تحلیل عاملی متغیر نرم افزار بندری.. 142

شکل ‏6‑6: مراحل آزمودن مدل مفهومی پژوهش…. 143

شکل ‏6‑7: مدل مفهومی ترسیم شده در نرم افزار پی ال اس… 149

شکل ‏6‑8: ضرایب معناداری فرضیات مدل.. 149

شکل ‏6‑9:ضرایب استاندارد فرضیات مدل.. 150

فهرست نمودار

نمودار ‏2‑1: رشدتولید ناخالص داخلیبه قیمت پایه ملی طی سال های 85-1368. 16

نمودار ‏2‑2: مجموع میزان ترانزیت کالاهای نفتی و غیر نفتی طی سال های 92-91. 17

نمودار ‏2‑3: نسبت صادرات کالا و خدمات به تولید ناخالص داخلی.. 18

نمودار ‏2‑4: نسبت واردات کالا و خدمات به تولید ناخالص داخلی.. 19

نمودار ‏2‑5: واردات و صادرات بر حسب نوع عبور در سال 1392. 20

نمودار ‏2‑6: حمل و نقل یکسره کالا در بندر شهید رجایی.. 24

نمودار ‏2‑7: سهم عبور کالا توسط راه آهن و جاده در سال 1392. 25

نمودار ‏2‑8: رشد خطوط راه آهن.. 31

نمودار ‏2‑9: تعداد کل لوکوموتیو جهت حمل بار و مسافر. 32

نمودار ‏2‑10: تعداد لوکوموتیو جهت حمل بار 33

نمودار ‏2‑11: تناژ بار بارگیری شده 34

نمودار ‏2‑12: تن کیلومتر بار 34

نمودار ‏2‑13: مصرف سوخت لوکوموتیو در ده اخیر. 35

نمودار ‏2‑14: تعداد واگن ترانزیت شده 36

نمودار ‏2‑15: تناژ بار ترانزیت توسط راه آهن.. 37

نمودار ‏2‑16: نقش حمل ونقل زمینی در حمل یکسره از بندر شهید رجایی.. 39

نمودار ‏2‑17: سهم بنادر در صادرات و واردت کشور در سال 1390. 40

نمودار ‏2‑18:سهم حمل و نقل دریایی در واردات و صادرات کشور (وزنی) 40

نمودار ‏2‑19:روند ظرفیت و عملیات جابه جایی کالا. 53

نمودار ‏2‑20: مقایسه سهم کالاهای نفتی و غیر نغتی.. 53

نمودار ‏2‑21:روند ظرفیت و عملیات کانتینری.. 54

نمودار ‏2‑22: روند صادرات و واردات کالای بنادر 55

نمودار ‏2‑23: میزان کل تجارت جهانی طی سال های مختلف (میلیارد تن) 60

نمودار ‏2‑24: روند کانتینریزاسیون جهانی (میلیون تی ای یو) 60

نمودار ‏2‑25:سهم بندر شهید رجایی در میزان در صد از کل تخلیه و بارگیری کانتینر در بین بنادر 63

نمودار ‏2‑26: آمار تخلیه و بارگیری کانتینر در سال های 91-1383. 64

نمودار ‏6‑1: تحلیل توصیفی شرکت های مورد مطالعه. 131

نمودار ‏6‑2:خروجی نرم افزار در تحلیل آلفای کرونباخ مدل مفهومی.. 144

نمودار ‏6‑3:خروجی نرم افزار در تحلیل روایی همگرا مدل مفهومی (غیر قابل قبول) 145

نمودار ‏6‑4:خروجی نرم افزار در تحلیل روایی همگرا مدل مفهومی (قابل قبول) 145

نمودار ‏6‑5: خروجی تحلیل معیار R Squares در نرم افزار 146

نمودار ‏6‑6::خروجی تحلیل معیارf2 در نرم افزار 147

نمودار ‏6‑7: محاسبه ضریب مسیر در نرم افزار 150

 

تعریف واژگان تخصصی

پایان نامه و مقاله

توضیح اصطلاح معنی ردیف
نوعی کشتی که دارای سطحی مسطح می باشد که در کانال و رودخانه به منظور جابجایی کالا استفاده می شود

Barge

دوبه

1

گروهی که حمل کالا از نقطه ای به نقطه ای دیگر را به عهده دارند

Carrier

متصدی حمل و نقل

2

خدمات حمل و نقل خشکی که به وسیله ی متصدیان حمل و نقل تحت ضوابط و شروط تعرفه اسناد مربوطه ارائه می شود

Carrier haulage

کریر

هولیج

3

محلی که کانتینرهای کمتر از بارگیری یک کانتینر از بازرگانان برای بارگیری در کانتینر تحویل گرفته می شود و یا محموله های کانتینر به مشتری تحویل داده می شود

CFS

محل تخلیه و بارگیری کانتینر

4

گروهی هستند که حمل کانتینر را در مسیر دریایی طبق برنامه زمان بندی شده به عهده دارند

Container

Liner

خطوط

کشتیرانی

کانتینری

5

اپراتور ترمینال کانتینری وظیفه تخلیه و بارگیری کشتی ها،دوبه و کامیون را بر عهده دارد

Container

Terminal operator

اپراتور

ترمینال

کانتینری

6

روشی استاندارد برای تبادل اطلاعات به صورت الکترونیکی که به گروه های درگیر در حمل ونقل کانتینر مربوط می شود

EDI

تبادل

الکترونیکی

اطلاعات

7

یکی از روش های حمل کانتینر به ترمینال کانتینری و بالعکس.

کشتی ای که کانتینر را از کشتی های اقیانوس پیما

تحویل گرفته و به بنادر کوچک جابجا می کند

Feeder

فیدر

8

عبارت است از مجموع ارزش پولی کالاها و خدمات نهایی تولید شده در یک سال مشخص با استفاده از عوامل تولیدی که متعلق به شهروندان یک کشور می باشد.

GDP

ولید ناخالص ملی

9

حمل و نقل کالا با حداقل دو شیوه حمل و با یک سند حمل

MTS

سیستم حمل و نقل چند وجهی

10

شخصی که مسئولیت تمامی جریان حمل ونقل را از مبدأ تا مقصد بر اساس کنوانسیون حمل و نقل بر عهده می گیرد

MTO

اپراتور حمل و نقل چند

11

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل

UNTAD

آنکتاد

12

وسیله ای برای چینش و برداشتن کانتینر

کانتینر در محوطه چینش

Rich

Stacker

ریچ استاکر

13

این شرکت ها نمایندگان خطوط کشتیرانی هستند

Shipping

agent

آژانس کشتیرانی

14

وسیله ای چرخ دار که کانتینرها را درون اسکلت

فلزی خود بلند کرده و حمل می کند

Straddle

carrier

استرادل

کریر

15

بیرون کشیدن کالا از کانتینر

Strip

استریپ

16

گذاشتن کالا در کانتینر

stuff

استاف

17

حداکثر وزن مجاز تعیین شده برای تجهیزات بالابر

و غیره

SWL

وزن ایمن

18

واحد شمارش کانتینر بر یک کانتینر20 فوتی

TEU

واحد کانتینر

19

1 فصل اول:کلیات تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...