………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 12

2-1-3 مفاهیم توانمند سازی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 15

2-1-4 توانمندسازی به مثابه یك عنصر ارتباطی …………………………………………………………………………………………………………………… 17

2-1-5 توانمند سازی به مثابه یك مفهوم انگیزشی ………………………………………………………………………………………………………………. 18

2-1-6 توانمندسازی وقدرت ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 20

2-1-7 توانمند سازی وغنی سازی شغل …………………………………………………………………………………………………………………………………….. 20

2-1-8 توانمند سازی ومشاركت كاركنان …………………………………………………………………………………………………………………………………. 21

2-1-9 توانمند سازی وتفویض اختیار …………………………………………………………………………………………………………………………… …………….. 22

2-1-10 رویكردهای توانمندسازی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 24

2-1-11رویكرد مكانیكی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 24

2-1-12 رویكردارگانیكی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 26

2-1-13 ابعاد توانمند سازی روان شناختی ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 28

2-1-14 احساس شایستگی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 29

2-1-15 احساس خودمختاری ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 30

2-1-16 احساس موثر بودن ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 31

2-1-17 احساس معنی دار بودن ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 32

2-1-18 احساس اعتماد …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 34

2-1-19 مدل های توانمند سازی …………………………………………………………………………………………………………………………………………… 35

2-1-20 مدل توماس وولتهوس ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 36

2-1-21مدل اسپریتزر………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 36

2 -1-22 مدل توانمند سازی یاهیا ملهم ………………………………………………………………………………………………………………………………… 38

2-1-23 رضایت شغلی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 39

2-1-24تعاریف رضایت شغلی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 40

2-1-25 نظریه های رضایت شغلی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 41

2-1-26 نظریات بروفی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 41

2-1-27نظریه های پارسون ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 41

2-21-28نظریه های كورمن ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 42

2-1-29عوامل موثر بر رضایت شغلی …………………………………………………………………………………………………………………………………….. 45

2-1-30 پیامدهای رضایت شغلی وعدم رضایت شغلی ……………………………………………………………………………………………. 50

2-1-31رضایت شغلی وعملكرد ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 52

2-1-32 میزان حرفه ای بودن ورضایت شغلی ……………………………………………………………………………………………………………… 53

2-1-33 تحصیلات ورضایت شغلی ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 53

2-1-34مدل های رضایت شغلی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 53

2-1-35 نتایج رضایت شغلی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. . 55

2-1-36 رضایت شغلی وعملكرد …………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 55

2-1-37رضایت شغلی وترك خدمت ………………………………………………………………………………………………………………………………………. 57

2-1-38 رضایت شغلی وغیبت ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 57

2-1-39 مفهوم وتعاریف كیفیت زندگی كاری …………………………………………………………………………………………………………………. 58

2-1-40 تاریخچه كیفیت زندگی كاری ……………………………………………………………………………………………………………………………… 61

2-1-41 رویكردهای كیفیت زندگی كاری …………………………………………………………………………………………………………………. 62

2-1-42 اهداف كیفیت زندگی كاری ………………………………………………………………………………………………………………….. . …….. 65

2-1-43نسل های سه گانه برنامه های كیفیت زندگی كاری ……………………………………………………………………….. 69

2-1-44تعابیر نوین كیفیت زندگی كاری ………………………………………………………………………………………………………………………. 71

2-1-45 مدیریت كیفیت فراگیر …………………………………………………………………………………………………………………………………………… 71

2 -1-46توانمند سازی كاركنان ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 71

2-1-47مهندسی مجدد (باز مهندسی )سازمان …………………………………………………………………………………………………………… 72

2-1-48شاخص های كیفیت زندگی كاری …………………………………………………………………………………………………………………… 73

2-1-49مولفه های كیفیت زندگی كاری والتون …………………………………………………………………………………………………………. 74

2-1-50 پرداخت منصفانه وكافی ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 74

2-1-51 محیط كار ایمن وبهداشتی …………………………………………………………………………………………………………………………………….. 75

2-1-52تامین فرصت رشد وامنیت مداوم ……………………………………………………………………………………………………………………….. 76

2-1-53 وابستگی اجتماعی زندگی كاری ………………………………………………………………………………………………………………………… 76

2-1-54فضای كلی زندگی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 77

2-1-55 یكپارچگی وانسجام اجتماعی درسازمان ……………………………………………………………………………………………………………… 77

2-1-56 قانون گرایی در سازمان …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 78

2-1-57توسعه قابلیت های انسانی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 78

2-1-58راهبردهای بهبود كیفیت زندگی كاری ………………………………………………………………………………………………………………………. 79

2-1-59 انسانی تر كردن كار …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 79

2-1-60 طراحی شغل …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 79

2-2 مطالعات انجام شده…………………………………………………………………………………………………………………… 82

2-2-1 مطالعات انجام شده در خارج از کشور……………………………………………………………………………………………………………………… 82

2-2-2 مطالعات انجام شده در داخل کشور ……………………………………………………………………………………………………………………………. 84

فصل سوم :روش شناسی تحقیق

3-1 روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 87

3-2 جامعه آماری ،نمونه آماری وروش نمونه گیری ………………………………………………………………………………………………………… 87

3-3 روش وابزار جمع آوری اطلاعات ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 87

3-4 روایی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 88

3-5 پایایی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 88

3-6روشهای تجزی وتحلیل اطلاعات ………………………………………………………………………………………………………………………………………… 88

فصل چهارم :تجزیه وتحلیل داده ها

4-1 توصیف داده های پژوهشی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 90

4-1-1 توصیف نمونه تحقیق برحسب جنسیت……………………………………………………………………………………………………………….. 90

4-1-2 توصیق نمونه تحقیق بر حسب مقطع تحصیلی ……………………………………………………………………………………………….. 91

4-1-3 توصیف نمونه تحقیق برحسب وضعیت تاهل …………………………………………………………………………………………………….. 92

4-1-4 توصیف نمونه تحقیق برحسب شغل …………………………………………………………………………………………………………………………… 93

4-2-آزمون فرضیه ها …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 94

4-2-1 آزمون فرضیه 1 ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 94

4-2-2 آزمون فرضیه 2 ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 97

4-2-3 آزمون فرضیه 3 ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 101

4-2-4 آزمون فرضیه 4………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 104

فصل پنجم :نتیجه گیری وپیشنهادات

5-1 نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 110

5-2 پیشنهادات …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 112

5-2-1پیشنهادات اجرایی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 112

5-2-2 پیشنهادات پژوهشی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 112

5-2-3 محدویت های تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………………… 113

منابع وماخذ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….114

پیوست ها……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..119

چکیده لاتین ……………………………………………………………………………………………… 128

 

فهرست جداول

عنوانصفحه

جدول جدول اقتضایی مدل هرزبرگ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 52

جدول شماره 2-1 …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 66

جدول 2-2 رویكردهای بهبود كیفیت زندگی كاری ………………………………………………………………………………………………………………. 67

جدول 2-1-43 نسل های سه گانه برنامه های كیفیت زندگی كاری ………………………………………………………………………. 69

جدول 2-4 شاخص های كیفیت زندگی كاری ………………………………………………………………………………………………………………………….. 73

جدول 4-1 توزیع فراوانی ودرصد نمونه تحقیق برحسب جنسیت ……………………………………………………………………………… 90

پایان نامه و مقاله

جدول 4-2توزیع فراوانی ودرصد نمونه تحقیق برحسب مقطع تحصیلی ………………………………………………………………………… 91

جدول 4-3توزیع فراوانی ودرصد نمونه تحقیق برحسب وضعیت تاهل ……………………………………………………………………… 92

جدول4-4 توزیع ودرصد نمونه تحقیق برحسب شغل …………………………………………………………………………………………………………….. 93

جدول 5-4 خلاصه مدل ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 94

جدول 4-6 نتایج تحلیل واریانس ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 95

جدول 4-7 ضرایب معادله رگرسیونی همزمان ………………………………………………………………………………………………………… ……… 96

جدول 4-8 خلاصه مدل ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 97

جدول 4-9 نتایج تحلیل واریانس …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 98

جدول4-10 ضرایب معادله رگرسیونی همزمان ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 99

جدول 4-11 خلاصه مدل ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 101

جدول 2-12 نتایج تحلیل واریانس …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 102

جدول 4-13 ضرایب معادله رگرسیونی همزمان …………………………………………………………………………………………………………………………………..103

جدول 4-14 خلاصه مدل …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 104

جدول4-15 نتایج تحلیل واریانس………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 105

جدول 4-16 ضرایب معادله رگرسیونی همزمان ………………………………………………………………………………………………………………………….. 106

فهرست نمودارها

عنوان صفحه

نمودار 4-1 توزیع فراوانی ودرصد نمونه تحقیق برحسب جنسیت ………………………………………………………. 90

نمودار4-2توزیع فراوانی ودرصد نمونه تحقیق برحسب مقطع تحصیلی ………………………………………………… 91

نمودار4-3توزیع فراوانی ودرصد نمونه تحقیق برحسب وضعیت تاهل ……………………………………………….. 92

نمودار 4-4 توزیع ودرصد نمونه تحقیق برحسب شغل …………………………………………………………………………………… 93

فهرست اشکال

عنوانصفحه

شكل 2-1 توانمند سازی به منزله ادارك خود ………………………………………………………………………………………………………………………….. 15

شكل 2-1-21 مدل توانمند سازی توماس وولتهوس ……………………………………………………………………………………………………….. 36

شكل 2-3 مدل توانمندسازی اسپریتزر ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 37

شكل 2-4 مدل توانمند سازی یاهیا ملهم ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 38

شكل 2-5 مدل تطبیقی رضای شغلی……………………………………………….. …………………………………………………………………………………. 54

شكل 2-6 ارتباط بین عملكرد ورضایت شغلی…………………………………………………………………………………………………………………………… 57

[1]چکیده:

این تحقیق با هدف بررسی رابطه توانمندی روان شناختی وكیفیت زندگی كاری با رضایت شغلی اساتید دانشگاه ازاد اسلامی واحد بندرعباس انجام شد. روش این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرو نباخ استفاده شد و با استفاده از نرم افزار SPSS محاسبه شد که برای پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا پایایی945/0 و برای پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون پایایی865/0 و برای پرسشنامه رضایت شغلی هرزبرگ پایایی869/0بدست آمد. روشهای آماری مورد استفاده در این تحقیق شامل آمار توصیفی( درصد،فراوانی،میانگین و انحراف معیار )و آمار استنباطی(رگرسیون ساده و رگرسیون چند متغیری) می باشد.

نتایج تحقیق بدین شرح می باشد: :1-بین توانمندی روان شناختی با رضایت شغلی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد2-در بررسی ابعاد توان مندی روان شناختی نتایج نشان داد که بین شایستگی,خودمختاری,تاثیرگذاری,اعتماد با رضایت شغلی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس رابطه وجود دارد و بین معنی داربودن با رضایت شغلی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس رابطه وجود ندارد 3-بین كیفیت زندگی كاری با رضایت شغلی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر عباس رابطه وجود دارد4-در بررسی ابعاد کیفیت زندگی کاری نتایج نشان داد که بین نداردجبران منصفانه و مناسب,شرایط کاری ایمن و بهداشتی,یکپارچگی وانسجام اجتماعیدر سازمان,فضای کلی زندگی,وابستگی اجتماعی زندگی کاری با رضایت شغلی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس رابطه وجود دارد و بین تامین فرصت رشد و امنیت توسعه, قابلیت های انسانی,قانون گرایی در سازمان با رضایت شغلی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس رابطه وجود ندارد

کلیدواژه: کیفیت زندگی کاری، توامندی روان شناختی، رضایت شغلی

فصل اول

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...