2-1 فرهنگ سازمانی

2-1-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 16

2-1-2 منشأ و چگونگی شكل گیری فرهنگ سازمانی………………………………………………………………………………………………………… 17

2-1-3 تعریف مفهومی فرهنگ سازمانی………………………………………………………………………………………………………………………….. 18

2-1-4 انواع فرهنگ سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 22

2-1-5 ابعاد فرهنگ سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 24

2-1-6 مدل های فرهنگ سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………………………… 27

2-1-6-1 فرهنگ سازمانی از دیدگاه هافستد…………………………………………………………………………………………………………….. 27

2-1-6-2 فرهنگ سازمانی از دیدگاه شاین……………………………………………………………………………………………………………….. 28

2-1-6-3 فرهنگ سازمانی از دیدگاه هرسی- بلانچارد………………………………………………………………………………………………… 28

2-1-6-4 فرهنگ سازمانی از دیدگاه كویین………………………………………………………………………………………………………………. 29

2-1-6-5 فرهنگ سازمانی از دیدگاه دنیسون……………………………………………………………………………………………………………. 29

2-1-7 عوامل سازمانی تأثیرگذار بر فرهنگ سازمانی………………………………………………………………………………………………………… 34

2-1-8 مدیریت فرهنگ سازمانی……………………………………………………………………………………………………………………………………. 35

2-1-9 فرهنگ در سازمان های قدرت مدار………………………………………………………………………………………………………………………… 37

2-1-10 تحقیقات انجام شده در رابطه با فرهنگ سازمانی………………………………………………………………………………………………… 39

بخش دوم

2-2 مدیریت دانش

2-2-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 42

2-2-2 تعاریف مفهوم داده، اطلاعات، دانش……………………………………………………………………………………………………………………… 43

2-2-2-1 مفهوم داده………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 43

2-2-2-2 مفهوم اطلاعات………………………………………………………………………………………………………………………………………… 44

2-2-2-3 مفهوم دانش…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 44

2-2-3 طبقه بندی انواع دانش………………………………………………………………………………………………………………………………………… 45

2-2-3-1 دانش از نظر نوناكا……………………………………………………………………………………………………………………………………. 46

2-2-3-2 دانش از نظر جورنا……………………………………………………………………………………………………………………………………. 46

2-2-3-3 دانش از نظر ماشلوپ………………………………………………………………………………………………………………………………… 47

2-2-3-4 دانش از نظر لیدنر……………………………………………………………………………………………………………………………………. 48

2-2-4 عناصر و ویژگی های دانش…………………………………………………………………………………………………………………………………… 48

2-2-4-1 عناصر دانش……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 49

2-2-4-2 ویژگی های دانش……………………………………………………………………………………………………………………………………… 50

2-2-5 دانش آفرینی در سازمان…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 53

2-2-6 تعریف مفهومی مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………………………………………….. 56

2-2-7 منشأ و چگونگی شكل گیری مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………………………… 57

2-2-8 اصول مدیریت دانش………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 61

2-2-9 اهداف مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 63

2-2-10 تئوری های مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………………………………………………. 64

2-2-10-1 تئوری های مدیریت دانش جامع………………………………………………………………………………………………………………. 64

2-2-10-2 تئوری های مدیریت دانش تیمی………………………………………………………………………………………………………………. 66

2-2-10-3 تئوری های مدیریت دانش جامعه گرا…………………………………………………………………………………………………………. 67

2-2-11 مؤلفه های مدیریت دانش………………………………………………………………………………………………………………………………….. 68

2-2-12 مدل های مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………………………………………………… 69

2-2-12-1مدل بویست…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 71

2-2-12-2 مدل شش بعدی……………………………………………………………………………………………………………………………………. 72

2-2-12-3 مدل نوناكا……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 73

2-2-12-4 مدل رن جانسون…………………………………………………………………………………………………………………………………… 76

2-2-14-5 مدل استیوهالس……………………………………………………………………………………………………………………………………. 77

2-2-13 موانع مدیریت دانش………………………………………………………………………………………………………………………………………… 79

2-2-14 تحقیقات انجام شده در ارتباط با مدیریت دانش………………………………………………………………………………………………….. 82

2-2-14-1 پژوهش گلد………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 82

2-2-14-2 پژوهش موهرمان……………………………………………………………………………………………………………………………………. 83

2-2-14-3 پژوهش ریگانز و مك اویلی…………………………………………………………………………………………………………………….. 84

بخش سوم

2-3 نیروی دریایی ج. ا. ا

2-3-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 86

2-3-2 نیروی دریایی ج. ا. ا…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 87

فصل سوم

روش اجرای تحقیق

3-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 93

3-2 فرآیند اجرای تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 93

3-3 روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 94

3-4 جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 94

3-5 نمونه آماری و روش نمونه گیری………………………………………………………………………………………………………………………………. 95

3-6 روش گرداوری اطلاعات و تدوین پرسش نامه……………………………………………………………………………………………………………… 95

3-7 روایی و پایایی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 96

3-7-1 اعتبار (روایی) ابزار……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 97

3-7-2قابلیت اعتماد(پایایی) ابزار………………………………………………………………………………………………………………………………… 97

3-8 روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………………………………………………………. 98

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل داده ها

4-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 102

4-2 توصیف متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 102

4-2-1 نوآوری و خطرپذیری………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 102

4-2-2 رهبری………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 103

4-2-3 یكپارچگی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 104

4-2-4 حمایت مدیران………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 105

4-2-5 كنترل………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 106

4-2-6 هویت سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 107

4-2-7 سیستم پاداش…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 108

4-2-9 الگوهای ارتباطی………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 110

4-2-10 مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 111

4-3 آزمون فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………… 112

4-4 نتایج آزمون…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 113

4-5 نتایج فرضیات به طور خلاصه………………………………………………………………………………………………………………………………….. 120

فصل پنجم

نتیجه گیری و پیشنهادات

5-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 122

5-2 نتایج و خلاصه آمار توصیفی……………………………………………………………………………………………………………………………………. 122

5-2-1 خلاقیت فردی كاركنان………………………………………………………………………………………………………………………………………. 122

5-2-2 حمایت مدیران………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 122

5-2-3 هویت سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 122

5-2-4 سازش با پدیده تعارض………………………………………………………………………………………………………………………………………. 123

5-2-5 سیستم پاداش…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 123- 5-2-6 سبك رهبری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 123

5-2-7 سیستم كنترل…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 123

5-2-8 خطرپذیری……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 123

5-2-9 یكپارچگی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 124

5-2-10 الگوهای ارتباطی……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 124

5-3 نتایج و خلاصه آمار استنباطی…………………………………………………………………………………………………………………………………. 124

5-3-1 نتایج آزمون فرضیه اول………………………………………………………………………………………………………………………………………. 124

5-3-2 نتایج آزمون فرضیه دوم……………………………………………………………………………………………………………………………………… 124

5-3-3 نتایج آزمون فرضیه سوم…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 124

5-3-4 نتایج آزمون فرضیه چهارم………………………………………………………………………………………………………………………………….. 125

5-3-5 نتایج آزمون فرضیه پنجم…………………………………………………………………………………………………………………………………… 125

5-3-6 نتایج آزمون فرضیه ششم……………………………………………………………………………………………………………………………………. 125

5-3-7 نتایج آزمون فرضیه هفتم……………………………………………………………………………………………………………………………………. 125

5-3-8 نتایج آزمون فرضیه هشتم…………………………………………………………………………………………………………………………………… 126

5-3-9 نتایج آزمون فرضیه نهم……………………………………………………………………………………………………………………………………… 126

5-3-10 نتایج آزمون فرضیه دهم…………………………………………………………………………………………………………………………………… 126

5-4 پیشنهادات تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 127

5-4-1 پیشنهاداتی مبتنی بر نتایج آزمون فرضیه ها………………………………………………………………………………………………………….. 127

5-4-2 پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده………………………………………………………………………………………………………………………….. 130

ضمایم …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 131

منابع …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 141

نمودارها

4-2-1 نمودار نوآوری و خطرپذیری در فرهنگ سازمانی……………………………………………………………………………………………………. 102

4-2-2 نمودار رهبری در فرهنگ سازمانی……………………………………………………………………………………………………………………….. 103

4-2-3 نمودار یكپارچگی در فرهنگ سازمانی………………………………………………………………………………………………………………….. 104

4-2-4 نمودار حمایت مدیران در فرهنگ سازمانی……………………………………………………………………………………………………………. 105

4-2-5نمودار كنترل در فرهنگ سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………………. 106

4-2-6 نمودار هویت در فرهنگ سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………………. 107

4-2-7 نمودار سیستم پاداش در فرهنگ سازمانی…………………………………………………………………………………………………………….. 108

4-2-8 نمودار پذیرش تضاد در فرهنگ سازمانی………………………………………………………………………………………………………………. 109

4-2-9 نمودار الگوهای ارتباطی در فرهنگ سازمانی………………………………………………………………………………………………………….. 110

4-2-10 نمودار مدیریت دانش……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 111

جداول

2-1-1 عوامل و ابعاد شكل دهنده ی فرهنگ سازمانی……………………………………………………………………………………………………….. 25

2-1-2 فرهنگ از دیدگاه هرسی و بلانچارد……………………………………………………………………………………………………………………… 28

2-1-3 فرهنگ از دیدگاه كویین…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 29

پایان نامه

2-1-4 مقایسه ی تطبیقی مدل ها و الگوهای ارتباطی…………………………………………………………………………………………………………. 34

2-2-1 انواع مختلف دانش در ساختارهای 5گانه مینزبرگ………………………………………………………………………………………………… 47

2-2-2 مؤلفه های مدیریت دانش از نگاه صاحب نظران……………………………………………………………………………………………………….. 69

2-2-3 تعامل دانش نهفته و صریح…………………………………………………………………………………………………………………………………. 74

2-2-4 مدل مدیریت دانش با توجه به ساختار كار…………………………………………………………………………………………………………… 76

3-1 نحوه ی امتیاز بندی طیف لیكرت…………………………………………………………………………………………………………………………….. 96

3-2 جدول ضرایب آلفای كرونباخ…………………………………………………………………………………………………………………………………… 98

4-2-1 جدول فراوانی نوآوری و خطرپذیری……………………………………………………………………………………………………………………… 102

4-2-2 جدول فراوانی رهبری…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 103

4-2-3 جدول فراوانی یكپارچگی (ادغام)…………………………………………………………………………………………………………………………. 104

4-2-4 جدول فراوانی حمایت مدیران……………………………………………………………………………………………………………………………… 105

4-2-5جدول فراوانی كنترل…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 106

4-2-6 جدول فراوانی هویت سازمانی……………………………………………………………………………………………………………………………… 107

4-2-7 جدول فراوانی سیستم پاداش………………………………………………………………………………………………………………………………. 108

4-2-8 جدول فراوانی پذیرش تضاد………………………………………………………………………………………………………………………………… 109

4-2-9 جدول فراوانی الگوهای ارتباطی……………………………………………………………………………………………………………………………. 110

4-2-10 جدول فراوانی مدیریت دانش……………………………………………………………………………………………………………………………. 111

4-4-1جدول همبستگی بین نوآوری و مدیریت دانش………………………………………………………………………………………………………. 113

4-4-2 جدول همبستگی بین حمایت مدیران و مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………. 114

4-4-3 جدول همبستگی بین هویت سازمانی و مدیریت دانش………………………………………………………………………………………….. 114

4-4-4 جدول همبستگی بین پذیرش تضاد و مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………….. 115

4-4-5 جدول همبستگی بین سیستم پاداش و مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………… 116

4-4-6 جدول همبستگی بین رهبری و مدیریت دانش……………………………………………………………………………………………………… 117

4-4-7 جدول همبستگی بین كنترل و مدیریت دانش……………………………………………………………………………………………………… 117

4-4-8 جدول همبستگی بین یكپارچگی و مدیریت دانش………………………………………………………………………………………………… 118

4-4-9 جدول همبستگی بین الگوهای ارتباطی و مدیریت دانش……………………………………………………………………………………….. 119

4-4-10 جدول همبستگی بین الگوهای ارتباطی و مدیریت دانش……………………………………………………………………………………… 119

4-5-1 اعلام نتایج فرضیات به اختصار……………………………………………………………………………………………………………………………. 120

اشكال

1-1 اثر اطلاعات و دانش بر تصمیم گیری…………………………………………………………………………………………………………………………. 4

2-1-1 منبع و منشأ فرهنگ سازمانی……………………………………………………………………………………………………………………………… 17

2-1-2 پرده های فرهنگ از دیدگاه شاین…………………………………………………………………………………………………………………………. 21

2-1-3 فرایند مدیریت فرهنگ سازمانی………………………………………………………………………………………………………………………….. 36

2-2-1 تئوری مدیریت دانش جامعه نگر…………………………………………………………………………………………………………………………… 67

2-2-2 مدل عمومی دانش در سازمان…………………………………………………………………………………………………………………………….. 70

2-2-3 مدل بویست……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 71

2-2-4 مدل شش بعدی مدیریت دانش……………………………………………………………………………………………………………………………. 72

2-2-5 چارچوب مفهومی فرایند ایجاد دانش……………………………………………………………………………………………………………………. 73

2-2-6 مدل مبتنی برفرایندهای دانش……………………………………………………………………………………………………………………………. 78

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...