2-3-2- بررسی تأثیرموقعیت ایستگاه های تاکسی گردشی برعملکرد ترافیکی معابرشهری. 11

2-3-3- تحلیل و ارزیابی نقاط حادثه خیز (از دیدگاه شناخت محل حادثه، هزینه های ناشی از خسارات و ضایعات و راهكارهای اصلاحی) 11

2-3-4- شناسایی معیارهای موثر در اولویت بندی مقاطع تصادف خیز و میزان اهمیت هر یک از آنها بر اساس روش های تصمیم گیری گروهی. 12

2-3-5- مقایسه نتایج مدل های آماری و شبكه عصبی در پیش بینی تعداد تصادفات در تقاطعات.. 13

2-3-6- تأثیر تصادفات هندسی بر کاهش تصادفات کلان شهر کرج در سال 1385- صفت جعفرنیا 13

2-3-7- تأثیر اجرای طرح های ترافیكی بر تصادفات (مورد مطالعه: شهر كاشان) 14

2-3-8- مدلسازی شدت تصادف ها در بزرگراه های درون شهری. 15

2-3-9- محاسبه شاخص خطر تصادفات در تقاطع های شهری و راه های برون شهری ایران. 16

2-3-10- ملاحظات محیطی در طراحی و به سازی خیابان های شهری. 16

2-4- تحقیقات انجام شده در خارج کشور. 17

2-4-1- ایمنی راه و ترافیک در کشورهای در حال توسعه. 17

2-5 تعریف مفهومی ترافیک… 18

2-5-1- ارکان ترافیک.. 18

2-6- پلیس راهنمایی و رانندگی.. 20

2-6-1- در بخش درون شهری اقداماتی از قبیل : 20

2-7- خصوصیات جغرافیایی شهرستان. 21

2-7-1- طراحی شهری. 22

2-7-2- عملکرد شبکه ترافیک شهری. 22

2-7-3- تفاوت بین نوع حرکت و علت و انگیزه آن. 23

2-7-4- سلسله مراتب شبکه ارتباطی که بیشتر جنبه غیر محلی دارد. 23

2-7-4-1- سلسله مراتب شبکه ارتباطی از نظر وظیفه و اهمیت : 23

2-7-4-2- سه نوع سیستم شبكه ارتباطی متفاوت از هم وجود دارد: 24

2-7-5- سلسله مراتب شبکه دسترسی سواره که جنبه محلی دارد: 24

2-7-5-1- سلسله مراتب شبکه دسترسی.. 25

2-8- تقاطع ها 25

2-9- ترافیك ساكن.. 27

2-10- آرام سازی ترافیك درمحدوده های مسكونی.. 27

2-11- شبكه معابر(راه) 28

2-12- ساماندهی تقاطع ها 29

2-13- مروری بر فرآیند ارزیابی.. 30

2-14- مطالعات مهندسی.. 31

2-15- شناسایی و انتخاب گزینه ها 31

2-15-1- انتخاب گزینه. 31

2-15-2- فرآیند شناسایی و تعیین گزینه ها 32

2-15-2-1- گام 1: تعریف مشكل وعلت آن. 32

2-15-2-2- گام دوم: انتخاب گزینه پیشنهادی.. 35

2-16- موانع ترافیكی.. 55

2-16-1- موانع میانی خیابان. 55

2-17- جزیره های ترافیكی.. 58

2-17-1- جزیره های جداكننده 59

2-17-2- جزیره های هدایت كننده 60

فصل سوم روش تحقیق.. 61

3-1- مقدمه. 62

3-2- روش پژوهش… 62

3-3- تکنیک جمع آوری داده ها 62

3-3-1- روش کتابخانه ای. 62

3-3-2- روش میدانی. 62

3-4- تکنیک های توصیف و تحلیل داده ها 63

3-5- تعاریف اصطلاحات عملیاتی.. 63

3-5-1- تصادف.. 63

3-5-2- روان سازی. 63

3-5-3- نحوه برخورد. 64

3-5-4- نوع برخورد. 64

3-5-5- طرح های ترافیکی. 64

3-6- مفاهیم استفاده شده در تحقیق.. 64

3-7- تعاریف نظری.. 65

3-8- جامعه آماری.. 66

3-9- شیوه نمونه گیری.. 66

3-10- اعتبار ابزار سنجش… 67

3-10-1- اعتبار (Validity) 67

فصل چهارم یافته های تحقیق.. 69

4-1- توصیف متغیرها 70

4-1-1- تعداد وقوع تصادفات قبل از انجام اصلاحات هندسی (1/4/87-31/3/88 ) در محل های مورد بررسی به تفکیک نوع برخورد. 70

4-1-2- تعداد وقوع تصادفات قبل از انجام اصلاحات هندسی(1/4/87-31/3/88) در محل های مورد بررسی به تفکیک علت برخورد. 71

4-1-3- تعداد وقوع تصادفات قبل از انجام اصلاحات هندسی(1/4/87-31/3/88) در محل های مورد بررسی به تفکیک زمان وقوع تصادف.. 72

4-1-4- تعداد وقوع تصادفات قبل از انجام اصلاحات هندسی ( 1/4/87-31/3/88 ) در محل های مورد بررسی به تفکیک زمان نحوه برخورد. 74

4-1-5- تعداد وقوع تصادفات بعد از انجام اصلاحات هندسی( 1/4/88-31/3/89 ) در محل های مورد بررسی به تفکیک نوع برخورد. 75

4-1-6- تعداد وقوع تصادفات بعد از انجام اصلاحات هندسی ( 1/4/88-31/3/89 ) در محل های مورد بررسی به تفکیک علت برخورد. 77

4-1-7- تعداد وقوع تصادفات بعد از انجام اصلاحات هندسی( 1/4/88 – 31/3/89 ) در محل های مورد بررسی به تفکیک زمان وقوع تصادف.. 78

4-1-8- تعداد وقوع تصادفات بعد از انجام اصلاحات هندسی ( 1/4/88-31/3/89 ) در محل های مورد بررسی به تفکیک نحوه برخورد. 79

4-1-9- مقایسه آمارتصادفات میدان قیام یكسال قبل و بعد از اصلاح هندسی. 80

4-1-10- مقایسه آمار تصادفات میدان آزادگان (مهمانسرا) یكسال قبل وبعد از اصلاح. 81

4-1-11- مقایسه آمار تصادفات میدان خرمشهر یكسال قبل وبعد از اصلاح. 82

4-1-12- مقایسه آمارتصادفات میدان دولت یكسال قبل وبعداز اصلاح. 83

4-1-13- مقایسه آمارتصادفات میدان 17 شهریور یكسال قبل وبعداز اصلاح. 84

4-1-14- مقایسه آمارتصادفات تقاطع جوادیه یكسال قبل وبعداز اصلاح. 85

4-1-15- مقایسه آمار تصادفات تقاطع همت یكسال قبل و بعد از اصلاح. 86

4-1-16- مقایسه آمارتصادفات تقاطع استقلال- 32متری یكسال قبل و بعداز اصلاح. 87

4-1-17- مقایسه آمارتصادفات تقاطع شهربازی یكسال قبل وبعداز اصلاح. 88

4-1-18- مقایسه آمار تصادفات تقاطع خوشی یكسال قبل و بعد از اصلاح. 89

4-1-19- مقایسه آمار تصادفات تقاطع شهرداری یكسال قبل وبعد از اصلاح. 90

4-2- تحلیل فرضیات.. 91

فصل پنجم نتیجه گیری.. 98

5-1- نتیجه گیری.. 99

5-2- پیشنهادات: 103

منابع. 104

ضمائم. 108

فهرست جداول

عنوان…………………………………………………………………………………….. صفحه

جدول1-1-آمارتعدادتصادفات،مجروحین،فوت شدگان وهزینه سالیانه بین سالهای1385-1376. ………………. 3

جدول2-1-حجم تردد ساعتی شبانه به صورت درصدی از متوسط تقاضای ترافیك روزانه………………………….. 37

جدول 2-2- معیارهای كنترل نیاز به چراغ راهنمایی بر اساس 2009 MUTCD …………………………………….. 39

جدول 2ـ3ـ اطلاعات لازم برای مقدار دهی به معیارهای MUTCD2009………………………………………………. 40

جدول2ـ4اطلاعات لازم برای ارزیابی معیارهایMUTCD2009برای كنترل حركت درچندجهت………………. 42

جدول 2-5- نحوه تعیین نیاز به ممنوعیت پارك در حاشیه خیابان…………………………………………………………….. 45

جدول 2-6- نحوه تعیین شعاع قوس ساده گردش به راست……………………………………………………………………… 48

جدول4-1- جدول توزیع فراوانی تعداد وقوع تصادفات قبل ازانجام اصلاحات هندسی (1/4/87 -31/3/88)……….. 70

جدول4-2- جدول توزیع فراوانی تعداد وقوع تصادفات قبل ازانجام ا صلاحات هندسی (1/4/87 -31/3/88) 71

جدول4-3-جدول توزیع فراوانی تعدادوقوع تصادفات قبل ازانجام اصلاحات هندسی(1/4/87 -31/3/88). 72

جدول4-4-جدول توزیع فراوانی تعدادوقوع تصادفات قبل ازانجام اصلاحات هندسی(1/4/87 -31/3/88). 74

جدول4-5- جدول توزیع فراوانی تعدادوقوع تصادفات بعدازا نجام اصلاحات هندسی(1/4/88-31/3/89). 75

جدول 4-6- جدول توزیع فراوانی تعدادوقوع تصادفات بعدازا نجام اصلاحات هندسی(1/4/88-31/3/89) 77

جدول 4-7- جدول توزیع فراوانی تعدادوقوع تصادفات بعدازا نجام اصلاحات هندسی(1/4/88-31/3/89) 78

جدول4-8-جدول توزیع فراوانی تعدادوقوع تصادفات بعدازانجام اصلاحات هندسی(1/4/88 -31/3/88).. 79

جدول4-9- جدول آمار مقایسه ای تصادفات میدان قیام یکسال قبل وبعدازاصلاح هندسی ……………………….. 80

جدول4-10-جدول آمارمقایسه ای تصادفات میدان آزادگان یکسال قبل و بعدازاصلاح هندسی…………………. 81

جدول4-11-جدول آمار مقایسه ای تصادفات میدان خرمشهریکسال قبل وبعدازاصلاح هندسی…………………. 82

جدول4-12- جدول آمار مقایسه ای تصادفات میدان دولت یکسال قبل وبعد از اصلاح هندسی…………………. 83

جدول4-13-جدول آمارمقایسه ای تصادفات میدان17شهریور یکسال قبل وبعدازاصلاح هندسی……………….. 84

جدول4-14-جدول آمارمقایسه ای تصادفات تقاطع جوادیه یکسال قبل وبعدازاصلاح هندسی……………………. 85

جدول4-15- جدول آمارمقایسه ای تصادفات تقاطع همت یکسال قبل و بعدازاصلاح هندسی……………………. 86

جدول4-16-جدول آمارمقایسه ای تصادفات تقاطع استقلال-32متری یکسال قبل وبعدازاصلاح هندسی……. 87

جدول4-17-جدول آمارمقایسه ای تصادفات تقاطع شهربازی یکسال قبل وبعداز اصلاح هندسی……………….. 88

جدول4-18- جدول آمار مقایسه ای تصادفات تقاطع خوشی یکسال قبل وبعدازاصلاح هندسی…………………. 89

جدول4-19- جدول آمارمقایسه ای تصادفات تقاطع شهرداری یکسال قبل وبعدازاصلاح هندسی……………… 90

جدول 4-20- آزمون ویلکاکسون مقایسه میزان تصادفات قبل و بعد از انجام اصلاح هندسی…………………….. 91

جدول 4-21- آزمون ویلکاکسون مقایسه میزان تصادفات قبل و بعد از انجام اصلاح هندسی از نظر برخورد. 92

جدول 4-22- آزمون ویلکاکسون مقایسه میزان تصادفات قبل و بعد از انجام اصلاح هندسی از نظر علت برخورد93

جدول 4-23- آزمون ویلکاکسون مقایسه میزان تصادفات قبل و بعد از انجام اصلاح هندسی از نظر زمان برخورد94

جدول 4-24- آزمون ویلکاکسون مقایسه میزان تصادفات قبل و بعد از انجام اصلاح هندسی از نظر نحوه برخورد95

فهرست اشكال و نمودار

عنوان…………………………………………………………………………………………. صفحه

نمودار4-1-نمودار توزیع فراوانی تعدادوقوع تصادفات قبل ازانجام اصلاحات هندسی(1/4/87 -31/3/88)……….. 70

نمودار4-2- نمودار توزیع فراوانی تعدادوقوع تصادفات قبل ازانجام اصلاحات هندسی(1/4/87 -31/3/88)………. 71

نمودار 4-3-نمودار توزیع فراوانی تعدادوقوع تصادفات قبل ازانجام اصلاحات هندسی (1/4/87 -31/3/88)……… 73

نمودار 4-4-نمودارتوزیع فراوانی تعدادوقوع تصادفات قبل ازانجام اصلاحات هندسی (1/4/87 -31/3/88)………. 74

نمودار 4-5- نمودارتوزیع فراوانی تعدادو قوع تصا دفا ت بعدازانجام اصلاحات هندسی (1/4/88-31/3/89)……. 76

نمودار 4-6-نمودار توزیع فراوانی تعدادوقوع تصادفات بعدازا نجام اصلاحات هندسی (1/4/88-31/3/89)………. 77

نمودار 4-7- نمودار توزیع فراوانی تعدادوقوع تصادفات بعدازانجام اصلاحات هندسی (1/4/88-31/3/89)………. 79

نمودار4-8- نمودارتوزیع فراوانی تعدادوقوع تصادفات بعداز انجام اصلاحات هندسی (1/4/88 -31/3/88)………. 80

نمودار 4-9- نمودارآمارمقایسه ایی تصادفات میدان قیام یکسال قبل وبعداز اصلاح هندسی………………………………… 81

نمودار 4-10- نمودارآمارمقایسه ایی تصادفات میدان آزادگان یکسال قبل وبعداز اصلاح هندسی………………………… 81

نمودار 4-11- نمودارآمارمقایسه ایی تصادفات میدان خرمشهریکسال قبل وبعدازاصلاح هندسی…………………………. 82

نمودار 4-12- نمودارآمار مقایسه ایی تصادفات میدان دولت یکسال قبل و بعد از اصلاح هندسی………………………… 83

نمودار 4-13- نمودارآمارمقایسه ایی تصادفات میدان17شهریوریکسال قبل وبعدازاصلاح هندسی……………………….. 84

نمودار 4-14- نمودارآمارمقایسه ایی تصادفات تقاطع جوادیه یکسال قبل وبعدازاصلاح هندسی…………………………… 85

نمودار 4-15- نمودار آمار مقایسه ایی تصادفات تقاطع همت یکسال قبل و بعد از اصلاح هندسی……………………….. 86

نمودار4-16-نمودارآمارمقایسه ای تصادفات تقاطع استقلال-32متری یکسال قبل وبعدازاصلاح هندسی………………. 87

نمودار 4-17- نمودارآمارمقایسه ایی تصادفات تقاطع شهربازی یکسال قبل وبعدازاصلاح هندسی………………………… 88

نمودار 4-18- نمودارآمارمقایسه ایی تصادفات تقاطع خوشی یکسال قبل وبعدازاصلاح هندسی…………………………… 89

نمودار 4-19- نمودارآمارمقایسه ایی تصادفات تقاطع شهرداری یکسال قبل وبعدازاصلاح هندسی……………………….. 90

شكل 2ـ1 مراحل فرآیند مدیریت سیستم…………………………………………………………………………………………………………. 30

شكل 2ـ2 استفاده از چراغ راهنمای چشمك زن……………………………………………………………………………………………….. 37

شكل 2ـ3 تقاطع طرح اندونزیایی…………………………………………………………………………………………………………………….. 56

شكل 2-4- جداكننده های میانی……………………………………………………………………………………………………………………… 57

عکس4-1-میدان خرمشهر پس ازاصلاح هندسی…………………………………………………………………………………………….. 83

عکس4-2- عملیات اجرایی افزایش عرصه میدان دولت…………………………………………………………………………………… 84

عکس4-3- تقاطع17شهریور پس از اصلاح هندسی…………………………………………………………………………………………. 85

عکس4-4- تقاطع همت پس ازاصلاح هندسی…………………………………………………………………………………………………. 87

عکس4-5- اصلاح هندسی تقاطع استقلال- 32متری 88

مقدمه

وجود انواع تخلفات ترافیکی سواره و پیاده از مشکلات حاد بسیاری از شهرهای دنیاست. براساس آمار و اطلاعات موجود، میزان تخلفات ترافیکی و در نتیجه آن تصادفات منجر به فوت در جوامع شهری کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای توسعه یافته بیش از بیست برابر می باشد. این در شرایطی است که میزان اختلاف در حال افزایش است(محمودزاده وهمکاران.1384).

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که علت تصادفات حاصل تداخل پیچیده عوامل مربوط به وسیله نقلیه، عوامل انسانی، جاده و محیط آن است. هر یک از این عوامل ریشه ها و طبیعت های خاص خود را دارد و تحقیق در مورد آن ها امری دشوار و دقیق می باشد رویکرد مرسوم در پرداختن به ایمنی راه در قالب سه شاخه زیر انجام می گیرد:

    • مهندسی،
    • اعمال قانون،
    • آموزش.

متخصصان مختلف،وزن های متفاوتی برای این اقدامات قائل می شوند بر مطالعات انجام شده در رابطه با تصادفات نشان می دهد که در سطح ماکرو رشد روز افزون وسایل نقلیه و شهرنشینی و در سطح میکرو هندسه راه نقش مهمی در وقوع تصادفات ایفا می کند. به عنوان یک راهبرد بلندمدت با توسعه سیستم حمل و نقل عمومی می توان مانع رشد نامتناسب تعداد وسایل نقلیه شخصی و درنتیجه کاهش تعداد تصادفات گردید. اما در کوتاه مدت می توان اقدامات دیگری را انجام داد؛ ازجمله این اقدامات می توان به موارد زیر اشاره نمود (آیتی،1381).

    • بهبود مشخصات فنی راه ها،
    • ساماندهی ترافیک،
    • آرام سازی ترافیک.

در تحقیق حاضر سعی بر این است تا نقش اصلاحات هندسی انجام شده معابر شهری بجنورد را بر تصادفات ترافیکی بررسی نماییم.

1-2- بیان مسأله

با توسعه شهر نشینی و افزایش گرایش به استفاده از وسایل نقلیه خصوصاً شخصی و عدم امكان گسترش هماهنگ معابر شهری و زیر ساخت های آن با ازدیاد وسایل نقلیه رفته رفته بر حجم ترافیک افزوده شده و پیامدهایی هم چون پارك و توقف های زائد وسایل نقلیه در حاشیه معابر به صورت های مختلف باعث كندی حركت، اختلال در نظم ترافیك، افزایش تصادفات، اتلاف وقت، افزایش مصرف سوخت آثار ناخوشایندی بر رفتار انسان ها خصوصاً كاربران ترافیكی می گذارد. هر شهر به عنوان یک کل متشکل از کاربری هایی است که در کنار یکدیگر زمین های شهری را شکل می دهند که هر یک از این کاربری ها به اقتضای نیاز شهروندان و خصوصیات فیزیکی شهر متفاوت از یکدیگر می باشند. شبکه معابر در شهرها کمتر از یک سوم از کل زمین های شهری را به خود اختصاص داده است و استخوان بندی شهر را تشکیل می دهد. در شکل گیری و ساخت مورفولوژی شهر هر یک از عناصر طبیعی و انسانی نقش به سزایی دارند که در این میان عوامل انسانی، شبکه معابر و خیابان ها و در مجموع شبکه های ارتباطی یکی از مهم ترین عوامل در بروز تصادفات در یک شهر می باشند.

1-2-1- هزینه های تصادفات ترافیکی ایران در سال های 1376 الی 1386

جدول 1-1: آمار تعداد تصادفات، مجروحین، فوت شدگان و هزینه سالیانه بین سال های 1386- 1376

پایان نامه

ی نوشته‌ها


موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...