پایان نامه ارشد:ارائه مدل ترکیبی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و برنامه ریزی آرمانی برای انتخاب مناسبترین تامین کنندگان مواد اولیه در … |
فرعی………………………………………………………………………………………………………………. 9
- سوالات پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………….. 9
1-8-1- سوال اصلی………………………………………………………………………………………………………………… 9
1-8-2- سوالات فرعی…………………………………………………………………………………………………………….. 9
- روش پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………… 9
1-9-1- نوع پژوهش……………………………………………………………………………………………………………….. 9
1-9-2- ابزار گردآوری داده ها………………………………………………………………………………………………… 9
1-9-3- ابزار تجزیه و تحلیل…………………………………………………………………………………………………… 10
- قلمرو پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………… 10
1-10-1- قلمرو موضوعی……………………………………………………………………………………………………….. 10
1-10-2- قلمرو مکانی پژوهش………………………………………………………………………………………………… 10
1-10-3- قلمرو زمانی پژوهش…………………………………………………………………………………………………. 10
- تعریف واژگان………………………………………………………………………………………………………………………….. 10
- خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………………………………………….. 11
عنوان صفحه
فصل دوم: مروری بر ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش
- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………. 13
- تصمیم گیری و فرایند های آن…………………………………………………………………………………………………… 14
2-2-1- تصمیم گیری با معیارهای چند گانه…………………………………………………………………………….. 16
- فرآیند تحلیل سلسله مراتبی………………………………………………………………………………………………………. 19
2-3-1- ویژگیهای فرآیند تحلیل سلسله مراتبی………………………………………………………………………… 20
2-3-2- ساختار مسئله انتخاب گزینه ها یا رده بندی معیارها…………………………………………………….. 21
2-3-2-1- فاز اول: تشکیل درخت سلسله مراتبی………………………………………………………. 22
2-3-2-2- فاز دوم: مقایسات زوجی………………………………………………………………………….. 23
2-3-2-3- فاز سوم: استخراج وزن ها از ماتریس تصمیم……………………………………………. 24
2-3-2-4- فاز چهارم: محاسبه نرخ ناسازگاری……………………………………………………………. 25
- برنامه ریزی آرمانی……………………………………………………………………………………………………………………. 26
2-4-1- ساختار برنامه ریزی آرمانی………………………………………………………………………………………….. 28
2-4-2- مدل سازی برنامه ریزی آرمانی……………………………………………………………………………………. 29
2-4-3- کاربردهای برنامه ریزی آرمانی……………………………………………………………………………………. 30
2-4-4- شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه ریزی آرمانی و AHP…………………………………………… 31
- مفهوم مدیریت زنجیره تامین……………………………………………………………………………………………………… 32
2-5-1- مدیریت زنجیره تامین…………………………………………………………………………………………………. 32
2-5-2- موانع پیاده سازی مدیریت زنجیره تامین……………………………………………………………………… 33
- انتخاب تامین کننده…………………………………………………………………………………………………………………… 35
2-6-1- تاریخچه…………………………………………………………………………………………………………………….. 35
2-6-2- معیارهای موثر در انتخاب تامین کننده…………………………………………………………………………. 37
2-6-2-1- معیارهای تامین کننده……………………………………………………………………………….. 44
2-6-2-2- معیارهای عملکرد محصول………………………………………………………………………. 45
عنوان صفحه
2-6-2-3- معیارهای عملکرد خدمت…………………………………………………………………………. 46
2-6-2-4- معیارهای هزینه……………………………………………………………………………………….. 46
2-6-3- رویکردهای مختلف برای انتخاب تامین کنندگان…………………………………………………………. 46
- پیشینه پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………….. 49
2-7-1- پژوهشهای خارجی…………………………………………………………………………………………………… 49
2-7-2- پژوهش های داخلی……………………………………………………………………………………………………. 51
- شرکت اسنوا اصفهان ………………………………………………………………………………………………………………… 53
2-8-1- ماموریت شرکت اسنوا اصفهان…………………………………………………………………………………… 53
2-8-2- تولیدات شرکت اسنوا اصفهان…………………………………………………………………………………….. 53
- خلاصه……………………………………………………………………………………………………………………………………… 53
فصل سوم: روش پژوهش
- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 56
- نوع پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………… 56
- روش پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………… 56
- نمونه آماری………………………………………………………………………………………………………………………………. 58
- روش گردآوری اطلاعات………………………………………………………………………………………………………….. 58
- ابزار گردآوری اطلاعات……………………………………………………………………………………………………………. 58
- ابزار تجزیه و تحلیل…………………………………………………………………………………………………………………. 58
- طبقه بندی مواد اولیه مورد استفاده در اسنوا اصفهان…………………………………………………………………… 59
- مدل ترکیبی AHP-GP برای تخصیص سفارشات به تامین کنندگان………………………………………….. 59
3-9-1- شناسایی تامین کنندگان مواد اولیه در شرکت اسنوا اصفهان………………………………………….. 60
3-9-2- شناسایی معیارهای موثر بر ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان………………………………………… 60
3-9-3- تعریف متغیرها و پارامترهای مدل……………………………………………………………………………….. 61
3-9-4- فرموله کردن مدل……………………………………………………………………………………………………….. 62
- اعتبار ابزار پژوهش (سازگاری قضاوت ها)………………………………………………………………………………… 65
- قلمرو پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………… 65
عنوان صفحه
3-11-1- قلمرو موضوعی……………………………………………………………………………………………………….. 65
3-11-2- قلمرو مکانی پژوهش………………………………………………………………………………………………… 66
3-11-3- قلمرو زمانی پژوهش…………………………………………………………………………………………………. 66
- معرفی نرم افزار Expert choice……………………………………………………………………………………………… 66
- خلاصه……………………………………………………………………………………………………………………………………… 67
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 69
- شناسایی معیارهای موثر بر ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان مواد اولیه در شرکت اسنوا …………… 69
- اولویت بندی معیارهای موثر بر ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان مواد اولیه در شرکت اسنوا با استفاده از روش AHP………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 69
4-3-1- تعین اهمین نسبی معیارهای ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان………………………………………. 70
4-3-2- تعیین اهمیت نسبی زیر معیارهای انعطاف پذیری………………………………………………………… 71
- رتبه بندی تامین کنندگان مواد اولیه در شرکت اسنوا………………………………………………………………….. 72
4-4-1- وزن گزینه ها نسبت به معیار قیمت مواد اولیه…………………………………………………………….. 73
4-4-2- وزن گزینه ها نسبت به معیار تحویل به موقع……………………………………………………………… 73
4-4-3- وزن گزینه ها نسبت به معیار انعطاف پذیری……………………………………………………………….. 74
4-4-4- وزن گزینه ها نسبت به معیار هزینه حمل و نقل………………………………………………………….. 75
4-4-5- وزن گزینه ها نسبت به معیار کیفیت……………………………………………………………………………. 75
- تخصیص مقدار بهینه سفارش به تامین کنندگان بااستفاده ازمدل ترکیبی AHP-GP…………………… 76
4-6- خلاصه…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 80
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………. 82
- خلاصه پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………… 82
- نتایج پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………… 83
- محدودیت های پژوهش……………………………………………………………………………………………………………. 87
- پیشنهادها………………………………………………………………………………………………………………………………….. 87
عنوان صفحه
5-5-1- پیشنهادهای مبتنی بر نتایج پژوهش……………………………………………………………………………… 87
5-5-2- پیشنهاد برای تحقیقات آتی………………………………………………………………………………………….. 88
- خلاصه……………………………………………………………………………………………………………………………………… 89
پیوست ها91
پیوست شم94اره 1- پرسشنامه………………………………………………………………………………………………………………… 91
پیوست شم97اره 2- خروجی نرم افزار Expert choice………………………………………………………………………. 94
پیوست شم98اره 3- خروجی نرم افزار LINGO 09 …………………………………………………………………………….. 97
منابع و مآخذ…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 98
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل 2-1- نمایش سلسله مراتبی مسئله تصمیم………………………………………………………………………………………. 22
شکل 2-2- یک زنجیره تامین ساده…………………………………………………………………………………………………………. 32
شکل 2-3- نمای کلی یک زنجیره تامین توسعه یافته………………………………………………………………………………. 32
شکل 2-4- نمای یک زنجیره تامین ویژه…………………………………………………………………………………………………. 33
شکل 3-1- مراحل توسعه مدل ترکیبی AHP-GP ………………………………………………………………………………. 57
شکل 3-2- معیارهای ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان……………………………………………………………………………. 61
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول 2-1- تفاوت مدل های تصمیم گیری با شاخص ها و اهداف چندگانه…………………………………………… 18
جدول 2-2- ارزش گذاری شاخص ها نسبت به هم…………………………………………………………………………………. 23
جدول 2-3- شاخص تصادفی…………………………………………………………………………………………………………………. 26
جدول 2-4- رابطه بین متغیرهای انحراف از آرمان مثبت و منفی……………………………………………………………… 27
جدول 2-5- صورت بندی آرمان…………………………………………………………………………………………………………….. 30
جدول 2-6- معیارهای ارائه شده توسط دیکسون…………………………………………………………………………………….. 39
جدول 2-7- معیارها و زیرمعیارهای ارائه شده توسط الرام……………………………………………………………………….. 40
جدول 2-8- معیارها و زیرمعیارهای ارائه شده توسط مین……………………………………………………………………….. 41
جدول 2-9- معیارها و زیرمعیارهای ارائه شده توسط چو………………………………………………………………………… 42
جدول 2-10- معیارها و زیرمعیارهای ارائه شده توسط رزمی و همکاران………………………………………………….. 43
جدول 2-11- معیارهای ارائه شده توسط دمیرتاس………………………………………………………………………………….. 43
جدول 2-12- طبقه بندی رهیافتهای ارزیابی تأمین كننده………………………………………………………………………….. 47
جدول 3-1- متغیرها و پارامترهای مدل…………………………………………………………………………………………………… 61
جدول 4-1- ماتریس مقایسات زوجی معیارهای اصلی شرکت اسنوا اصفهان…………………………………………… 70
جدول 4-2- ماتریس مقایسات زوجی زیر معیارهای معیار اصلی کیفیت در شرکت اسنوا اصفهان……………. 70
جدول 4-3- ماتریس مقایسات زوجی زیر معیارهای معیار انعطاف پذیری در شرکت اسنوا اصفهان…………. 71
جدول 4-5- اولویت بندی زیرمعیارهای کیفیت با استفاده از روش AHP……………………………………………….. 71
جدول 4-6- اولویت بندی زیرمعیارهای انعطاف پذیری با استفاده از روش AHP……………………………………. 72
جدول 4-7- اولویت بندی نهایی معیارها در شرکت اسنوا اصفهان با استفاده از روش AHP…………………… 73
جدول 4-8- وزن نسبی تامین کنندگان نسبت به معیار قیمت مواد اولیه……………………………………………………. 73
جدول 4-9- وزن نسبی تامین کنندگان نسبت به معیار تحویل به موقع……………………………………………………. 74
جدول 4-10- وزن نسبی تامین کنندگان نسبت به معیار انعطاف پذیری در حجم……………………………………… 74
عنوان صفحه
جدول 4-11- وزن نسبی تامین کنندگان نسبت به معیار انعطاف پذیری در بهبود کیفیت…………………………… 75
جدول 4-12- وزن نسبی تامین کنندگان نسبت به معیار هزینه حمل و نقل………………………………………………. 75
جدول 4-13- وزن نسبی تامین کنندگان نسبت به زیر معیار استحکام………………………………………………………. 76
جدول 4-14- ماتریس تصمیم تامین کنندگان با توجه به زیر معیارهای کیفیت…………………………………………. 76
جدول 4-15- محاسبات ترکیب وزنی تامین کنندگان با توجه به زیر معیارهای کیفیت در شرکت اسنوا اصفهان 77
جدول 4-16- محاسبات ترکیب وزنی تامین کنندگان با توجه به معیارها و زیرمعیارها در شرکت اسنوا اصفهان 77
جدول 4-17- اولویت بندی نهایی تامین کنندگان با استفاده از روش AHP…………………………………………….. 78
جدول 4-18- اطلاعات مربوط به عملکرد هر یک از تامین کنندگان………………………………………………………… 79
جدول 4-19- مقدار آرمان برای هر هدف……………………………………………………………………………………………….. 80
جدول 5-1- اولویت بندی معیارهای اصلی با استفاده از روش AHP………………………………………………………. 83
جدول 5-2- اولویت بندی زیرمعیارهای کیفیت با استفاده از روش AHP……………………………………………….. 84
جدول 5-3- اولویت بندی زیرمعیارهای انعطاف پذیری با استفاده از روش AHP……………………………………. 84
جدول 5-4- اولویت بندی نهایی معیارها در شرکت اسنوا اصفهان با استفاده از روش AHP…………………… 85
جدول 5-5- اولویت بندی نهایی تامین کنندگان با استفاده از روش AHP……………………………………………….. 86
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-16] [ 11:57:00 ب.ظ ]
|