پایان نامه ارشد: نقش سازمان های ایمان محور در مدیریت و توسعه پایدار محله های شهری |
1-13-1-7 معنای عملکرد در عملکرد گرایی………………………………………………..11
1-13-1-7-1 فرم از عملکرد تبعیت می کند………………………………………………11
1-13-1-7-2 خانه ماشینی برای زندگی است…………………………………………….12
1-13-2 سازمان( ( organization و سازمان مردم نهاد یا سمن ( ( Non government Organization
1-13-2-1 واحد سازمانی ………………………………………………………………13
1-13-2-2 رده یا طبقه سازمانی……………………………………………………….13
1-13-2-3 تثبیت سازمان……………………………………………………………..13
1-13-2-4 راهنمای سازمان …………………………………………………………….13
1-13-2-5 مشخصات مشاغل سازمان ……………………………………………….13
1-13-2-6 نمودارهای سازمانی……………………………………………………….14
1-13-2-7 دستورالعمل های کتبی…………………………………………………….14
1-13-2-8 فرهنگ سازمانی………………………………………………………………15
1-13-2-9 انواع سازمان ها…………………………………………………………….15
1-13-2-9-1 سازمان انتفاعی و غیر انتفاعی…………………………………………16
1-13-2-9-2 سازمان های تولیدی و خدماتی…………………………………………16
1-13-2-9-3 سازمان های دولتی و خصوصی…………………………………………..16
1-13-2-9-4 سازمان رسمی………………………………………………………………16
1-13-2-9-5 سازمان غیر رسمی………………………………………………………..18
1-13-2-9-6 سازمان های یادگیرنده………………………………………………….19
1-13-2-9-7 سازمان داخلی…………………………………………………………..19
1-13-2-9-8 سازمان وظیفه ای …………………………………………………………19
1-13-2-9-9 سازمان های دولتی و انواع آن در ایران………………………………….20
1-13-2-9-10 سازمان مردم نهاد یا سمن (NGO)……………………………………….22
1-13-2-9-10-1 انواع سازمان های مردم نهاد……………………………………………26
1-13-3 سازمان های ایمان محور یا سام (FBO)……………………………………….. 30
1-13-4 مدیریت ( Management ) و مدیریت یکپارچه شهری (Integrated management of urbun )….35
1-13-4-1 مدیریت ………………………………………………………………………….35
1-13-4-2 انواع مدیریت ………………………………………………………………….37
1-13-4-3 مدیریت یکپارچه شهری…………………………………………………….37
1-13-4-3-1 سیستممدیریت شهری…………………………………………………..40
1-13-4-3-2 حکومت محلی و سازمان محلی……………………………………….41
1-13-4-3-3 شهرداری…………………………………………………………………42
1-13-4-3-4 شورای شهر…………………………………………………………..42
1-13-5 توسعه پایدار(Sustainable Development)…………………………….43
1-13-6 محله ( Neighborhood )…………………………………………………44
1-13-6-1 اجتماع محلی…………………………………………………………….45
1-13-6-2 توسعه اجتماع محلی……………………………………………………46
1-13-7 شهر (City)…………………………………………………………………46
فصل دوم……………………………………………………………………………..48
چارچوب نظری تحقیق……………………………………………………………48
مقدمه…………………………………………………………………………………49
2-1سرمایه اجتماعی(Social Capital)………………………………………49
2-1-1 نظریه پپربوردیو …………………………………………………………….55
2-1-2 نظریه جیمز کلمن ………………………………………………………….56
2-1-3 نظریه رابرت پاتنام …………………………………………………………….57
2-1-4 نظریه فرانسیس فوکویاما ……………………………………………………58
2-1-5 نظریه دوتوکویل ……………………………………………………………..59
2-1-6 نظریه افه و فوش ……………………………………………………………60
2-1-7 نظریه پیوند هیریشی ………………………………………………………..62
2-1-8 نظریه نان لین ……………………………………………………………….64
2-1-9 نظریه آپهوف ……………………………………………………………… 65
2-1-10 حوزه های سرمایه اجتماعی ………………………………………….68
2-1-10-1 سرمایه اجتماعی و مدارای اجتماعی ……………………………..68
2-1-10-2 سرمایه اجتماعی و سلامت روانی…………………………………..68
2-1-10-3 سرمایه اجتماعی و شادمانی و رضایت از زندگی…………………68
2-1-10-4 سرمایه اجتماعی و رفاه اجتماعی………………………………….69
2-1-10-5 سرمایه اجتماعی و جرم و بزهکاری ………………………………69
2-1-10-6 سرمایه اجتماعی و مشارکت های زنان ……………………………69
2-2 تئوری سرمایه انسانی(Humane Capital Theory)……………….70
2-3 نظریه توانمندسازی(Empowerment Theory )………………………..77
2-3-1 دیدگاه سنتی توانمندسازی …………………………………………….78
2-3-2 دیدگاه توانمندسازی به عنوان یک سازه انگیزشی ………………….79
2-4 دیدگاه های ایمان گرایی در حوزه سازمان های ایمان محور (Fait-oriented View Of Fait-Based Organizations)….82
2-4-1 دیدگاه ایمان گرایی کرکگور …………………………………………….83
2-4-2 دیدگاه ایمان گرایی لودویک وینگنشتاین ……………………………84
2-4-3 رویکرد نص گرایی اسلامی……………………………………………..84
2-4-4 رویکرد تربیت دینی براساس ایمان محوری ……………………….86
2-4-5 پدیده شناسی ، عناصر و پویایی ایمان ……………………………87
2-4-6 نمودهای هستی شناسانه ایمان ………………………………….89
2-4-6-1 ایمان عرفانی ………………………………………………………….90
2-4-6-2 ایمان اومانیستی ( سکولار ) ………………………………………….92
2-4- 7 تیپ ها و نمودهای اخلاقی ایمان……………………………………..94
2-4-7-1 آیین کنفوسیوس …………………………………………………………..95
2-4-7-2 آیین یهود ……………………………………………………………….96
2-4-7-3 آیین انسان گرایی عصر جدید ……………………………………….97
2-4-7-4 یگانگی و وحدت نمود های ایمان …………………………………….98
2-5 نظریه فقر زدایی (Powerty Reduction Theory)……………………….99
1-5-1 نظریه قانون طبیعی توزیع درآمد و فقرزدایی………………………………100
2-5-2 نظریه مطلوبیت گرایی توزیع درآمد و فقرزدایی ……………………………100
2-5-3 نظریه بیشینه کمترین توزیع مجدد درآمد و فقرزدایی………………………101
2-5-4 نظریه بهبود پارتویی فقرزدایی مبتنی بر ارزش اخلاقی نوعدوستی…………………103
2-5-5 نظریه فقرزدایی اسلامی …………………………………………………….. 104
2-6 دیدگاه توسعه و توسعه پایدار (Development & Sustainable Development Theory)…….105
2-6-1 دیدگاه توسعه و توسعه پایدار ……………………………………………………..106
2-7 نظریه توسعه پایدار شهری (Urban Sustainable Development Theory) …115
2-7-1 نظریه توسعه پایدار شهری …………………………………………………116
2-7-1-1 عوامل پایداری شهری در مقیاس شهر……………………………………117
2-7-1-2 عوامل پایداری شهری در مقیاس محله ……………………………………117
2-7-1-3 عوامل پایداری شهری در مقیاس واحد همسایگی…………………………..117
2-7-1-4 عوامل پایداری در مقیاس بنا ……………………………………………….118
2-7-2 دیدگاه پرنشیب و آزاردهنده توسعه پایدار شهری …………………………….118
2-7-3 دیدگاه توسعه پایدار ضعیف شهری …………………………………………119
2-7-4 دیدگاه توسعه پایدار قوی شهری ……………………………………………….119
2-7-5 دیدگاه ایده آل توسعه پایدار شهری ……………………………………………..120
2-8 نظریه توسعه پایدار اجتماعات محلی (SUSTAINBLE LOCAL COMMUNITIES DEVELOPMENT THEORY)….20
فصل سوم……………………………………………………………………….124
ویزگی های تاریخی، طبیعی ، انسانی و کالبدی محلات منطقه 1 شهر تهران………124
3-1 پیشینه تاریخی شکل گیری شهر تهران از دوره قبل از اسلام تا بعد از انقلاب….125
3-2 موقعیت جغرافیایی و ویژگی های طبیعی و زمین شناسی شهر تهران…………126
3-3 بررسی ویژگی های جمعیتی شهر تهران در دوره های مختلف………………..130
3-4 سازمان فضایی و کالبدی شهر تهران ……………………………………………….131
3-5 ویژگی های تاریخی ، طبیعی انسانی ، کالبدی برخی از محلات منطقه 1 شهر تهران…132
3-5-1 کلیاتی راجع به منطقه 1 شهر تهران ………………………………………………132
3-5-2 محله درکه …………………………………………………………………………139
3-5-2-1 موارد قوت و ضعف محله درکه…………………………………………………144
3=5=3 محله زعفرانیه …………………………………………………………………145
3-5-4 محله دربند …………………………………………………………………………148
3-5-4-1 نقاط قوت ، ضعف ، فرصت و تهدیدها در محله دربند ( مدلSWOT ) ……..151
3-5-5 محله امامزاده قاسم ……………………………………………………………..152
3-5-5-1 موارد قوت ، فرصت و تهدیدها در محله امامزاده قاسم………………………..154
3-5-6 محله تجریش ………………………………………………………………..156
3-5-6-1 اماکن شاخص محله تجریش …………………………………………………156
3-5-6-2 موارد فرصت و تهدیدها در محله تجریش ………………………………….158
3-5-7 محله دارآباد ……………………………………………………………………159
3-5-7-1 اماکن محله دارآباد ……………………………………………………………161
3-5-7-2 موارد قوت و ضعف محله دارآباد ……………………………………………. 163
3-5-8 محله ولنجک ……………………………………………………………………163
3-5-8-1 اماکن شاخص محله ولنجک………………………………………………..164
3-5-8-2 موارد قوت و ضعف محله ولنجک …………………………………………….165
3-5-9 محله سوهانک ……………………………………………………………………165
3-5-9-1 سوهانک قدیم …………………………………………………………………167
3-5-9-2 سوهانک امروز ……………………………………………………………………167
3-5-9-3 مکان های شاخص محله سوهانک …………………………………………168
3-5-9-4 موارد قوت ، ضعف ، فرصت و تهدیدها در محله سوهانک……………………169
3-5-10 محله حکمت ……………………………………………………………………….171
3-5-10-1 اماکن و مشاهیر خاص محله حکمت…………………………………………..171
3-5-10-2 موارد قوت ، فرصت و تهدیدها در محله حکمت …………………………173
3-5-11 محله اراج …………………………………………………………………………174
3-5-11-1 شاخص های محله اراج ……………………………………………………….175
3-5-11-2 موارد قوت و ضعف محله اراج ……………………………………………..177
3-5-12 محله چیذر …………………………………………………………………………179
3-5-12-1 اماکن شاخص در محله چیذر ……………………………………………..179
3-5-12-2 مواردفرصت و تهدیدمحله چیذر ……………………………………………181
3-5-13 محله ازگل ……………………………………………………………………181
3-5-13-1 موارد قوت و ضعف محله ازگل ………………………………………..184
3-5-14 محله شهرک محلاتی ……………………………………………………….184
3-5-14-1 ویژگی های اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و کالبدی محله شهرک محلاتی…..185
3-5-14-2 موارد قوت ، ضعف ، تهدید و فرصت ها در محله شهرک محلاتی……….187
3-5-15 محله شهرک دانشگاه ……………………………………………………….187
3-5-15-1 موارد قوت ، ضعف ، فرصت و تهدیدها در محله شهرک دانشگاه ……….188
3-5-16 محله گلابدره ……………………………………………………………………..189
3-5-16-1 مکان های تاریخی ، اماکن مذهبی و مجموعه های ورزشی محله گلابدره…….191
3-5-17 محله جماران ……………………………………………………………………..193
3-5-17-1 اماکن شاخص محله جماران ………………………………………………….194
3-5-17-2 نقاط فرصت ها و تهدیدهای محله جماران…………………………………196
3-5-18 محله نیاوران ……………………………………………………………196
3-5-18-1 اماکن شاخص محله نیاوران ……………………………………………198
3-5-18-2 موارد فرصت ها و تهدیدهای محله نیاوران………………………………199
3-5-19 محله دزاشیب ………………………………………………………………200
3-5-20 محله شهرک نفت ……………………………………………………….201
3-5-20-1 موارد قوت و ضعف محله شهرک نفت ………………………………….203
3-5-21 محله باغ فردوس ……………………………………………………………204
3-5-21-1 اماکن شاخص محله باغ فردوس ………………………………………206
3-5-22 محله کاشانک ………………………………………………………………..208
3-5-23 محله حصاربوعلی …………………………………………………………209
3-5-24 محله محمودیه ………………………………………………………………..211
3-5-25 محله قیطریه …………………………………………………………………212
3-5-25-1 موارد قوت و ضعف محله قیطریه …………………………………………212
3-5-26 محله اوین ………………………………………………………………………214
3-5-27 محله فرمانیه ……………………………………………………………………216
3-5-27-1 موارد قوت و ضعف محله فرمانیه ………………………………………..217
فصل چهارم ………………………………………………………………………….218
بررسی اهمیت و انواع کارکردهای سازمان های ایمان محور محله ای در مدیریت و توسعه پایدار محله های شهری به ویژه در سطح محله های منطقه 1 شهر تهران………………………………….218
مقدمه ……………………………………………………………………….219
4-1 پیشینه سازمان های ایمان محور محله ای در غرب ( مطالعه موردی : کشور کانادا ) (History of faith- based orgonizations inwest case study: country canada)…….220
4-2 نقش و کارکردهای اصلی سازمان های ایمان محور محله ای در مدیریت و توسعه پایدار محله های شهری
(The main role and fanctions of neighborhood faith- based organizations in the management and sustainable development of urban neighborhood )…………..222
4-3 سازمان های ایمان محور محله ای و مردم نهاد در ایران(Faith –based organizations neighborhood and NGO in the iran)….228
4-4 نمونه های موردی نقش سازمان های ایمان محور و محله محور در محله های منطقه یک شهر تهران ( انطباق و سنخیت کارکردهای این دو سازمان با همدیگر )(The role of faith- based organizations case samplings &NGO in neighborhoods of region 1 tehran)…….245
4-4-1 مؤسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان ( محک )………………………247
4-4-2 مؤسسه خیریه بهنام دهش پور ………………………………………………..248
4-4-3 مؤسسه خیریه امام علی( ع ) (همای رحمت )…………………………….251
4-4-4 مجموعه مهرآفرین یا شهربانو ……………………………………………….253
4-4-5 آسایشگاه خیریه کهریزک ( گروه بانوان نیکوکار )………………………….256
4-4-6 اردوگاه شهید باهنر نیاوران…………………………………………………….260
4-4-7 بیمارستان مسیح دانشوری …………………………………………………. 263
نتیجه گیری …………………………………………………………………………….266
فصل پنجم ……………………………………………………………………………..267
آزمون فرضیه های پژوهش ، نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات………………………..267
5-1 مقدمه ………………………………………………………………………………268
5-2 روش تجزیه و تحلیل داده ها ……………………………………………………..268
5-3 یافته های توصیفی نمونه …………………………………………………………270
5-4 یافته های استنباطی و آزمون فرضیات …………………………………………..278
5-5 پایایی پرسشنامه …………………………………………………………………. 287
نتیجه گیری …………………………………………………………………………………289
پیشنهادات …………………………………………………………………………..290
منابع و مآخذ ……………………………………………………………………………….293
فهرست منابع فارسی و عربی ……………………………………………………….294
فهرست منابع انگلیسی ……………………………………………………………..301
فهرست منابع اینترنتی …………………………………………………………..309
ضمائم ……………………………………………………………………………..311
نمونه پرسشنامه ……………………………………………………………………312
Abstract………………………………………………………………………….
چکیده:
به طور کلی، آنچه در ادبیات علمی داخل و خارج کشور مغفول مانده ، نقش سازمان های ایمان محور ( سام ) در مدیریت و توسعه پایدار محله های شهری است . این سازمان ها که به دو دسته قدسی و غیر قدسی تقسیم می شوند به دلیل ظرفیت ایمانی اش دارای اثر بخشی مضاعف نسبت به دیگر سازمان ها هستند . سازمان های ایمان محور، به سازمان،گروه ، برنامه یا پروژه ای اطلاق می شود که خدمات انسانی را به وسیله عامل ایمان تنیده شده با خدمات ارایه می دهد . از یک طرف این سازمان ها همواره زمینه ساز و تقویت كننده هویت ، خاطره های معنوی و حس تعلق به مكان ، مشارکت و تقسیم کار در شهرها و محله های مختلف جهان می باشند و از طرف دیگر به دلیل گستردگی ابعاد و تغییر ماهیت مسائل شهری و محله ای و پیچیدگی این مسائل، جامع نگری و توجه به ابعاد و جنبه های مختلف مسئله به منظور حل پایدار آنها (از جمله توجه و آگاهی به اثرات عملكردی اجتماعی-اقتصادی، آموزشی و زیست محیطی این نوع سازمانهای محلی)را اجتناب ناپذیر ساخته است.
در ایران نیز آنچه به طور قطع می توان از آن یاد کرد ، این است که استفاده از ظرفیت مشارکت محله ای ( با همکاری سازمان های محله محور ) همراه با ایمان می تواند بسیاری از مشکلات غیر قابل حل را جبران نماید . از این رو یکی از کارآمد ترین ابزار های اجرایی سیاست های دولتی ، سازمان های غیر انتفاعی هستند و سازمان های ایمان محور بارزترین جلوه این سازمان ها می باشند که به دلیل انگیزه های درونی و ایمانی شان به طور مضاعف ظرفیت اجرای خط مشی ها را دارند .
در این رساله هم ضمن استخراج دیدگاه های ایمان گرایی در حوزه سازمان های ایمان محور، به مهم ترین کارکردهای این سازمان ها در جهان و ایران و محلات منطقه یک شهر تهران و نیز سنخیت ، نقش و عملکرد سازمان های ایمان محور با سازمان های محله محور با بکار گرفتن این اصول ( عملکردها ) سعی شده است که نقش این سازمان ها در مدیریت و توسعه پایدار محله های شهری تحقق یابد.
نقش سازمان های ایمان محور در مدیریت و توسعه پایدار محله های منطقه یک شهر تهران بدین قرار است:
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-16] [ 09:12:00 ب.ظ ]
|