دانلود پایان نامه ارشد: بررسی تاثیر حافظه سازمانی و قابلیت های یادگیری بر مزیت رقابتی پایدار |
سازمانی………………………………………………………………………………………………… 29
2-5- مدل سازی حافظه سازمانی………………………………………………………………………………………….. 31
2-6- پیاده سازی حافظه سازمانی…………………………………………………………………………………………. 35
2-7- مشكلات پیاد ه سازی حافظه سازمانی……………………………………………………………………………… 38
2-2بخش دوم: مبانی نظری قابلیت های یادگیری،…………………………………………………………………………. 41
2-2-1………………………………………………………………………………………………………… تعـریف یادگیری…. 41
2-2- سطوح یادگیری :…………………………………………………………………………………………………….. 42
2-3- نظریه یادگیری سازمانی……………………………………………………………………………………………… 44
2-4- تاریخچه یادگیری سازمانی…………………………………………………………………………………………… 46
2-5- مدل های یادگیری سازمانی:…………………………………………………………………………………………. 47
2-6- فرآیند یادگیری در سازمان یادگیرنده……………………………………………………………………………….. 51
2-7- موانع یادگیری سازمانی……………………………………………………………………………………………… 53
2-8- ابعاد یادگیری سازمانی………………………………………………………………………………………………. 57
بخش سوم: مبانی نظری مزیت رقابتی پایدار،………………………………………………………………………………. 60
2-1- تعریف مزیت رقابتی…………………………………………………………………………………………………. 60
2-2- مفهوم مزیت رقابتی………………………………………………………………………………………………….. 64
2-3- اهمیت و ضرورت مزیت رقابتی:……………………………………………………………………………………. 65
2-4- دیدگاه های مزیت رقابتی:…………………………………………………………………………………………… 66
2-5- قلمروهای مزیت های رقابتی………………………………………………………………………………………… 71
2-6- نگرش های موجود به منشاء مزیت رقابتی…………………………………………………………………………. 73
2-7- ویژگی های مز یت رقابتی پایدار……………………………………………………………………………………. 74
بخش چهارم: مبانی نظری نوآوری………………………………………………………………………………………….. 76
2-1- تعریف و مفهوم نوآوری……………………………………………………………………………………………… 76
2-2- انواع نوآوری و منابع آن…………………………………………………………………………………………….. 77
2-3- فرآیند نوآوری……………………………………………………………………………………………………….. 79
2-4- تفاوت های نوآوری در بخش خصوصی و دولتی…………………………………………………………………… 82
2-5- انواع نوآوری:………………………………………………………………………………………………………… 83
2-6- سیر تحول نوآوری…………………………………………………………………………………………………… 88
3-1- مدل های نوآوری سازمانی………………………………………………………………………………………….. 90
3-2- عوامل تسهیل كننده فرآیند تغییر و نوآوری…………………………………………………………………………. 92
3-3- ویژگی های سازمان های نوآور……………………………………………………………………………………… 94
بخش پنجم:مروری بر پیشینه پژوهش:…………………………………………………………………………………….. 100
3-4- تحقیقات داخلی:…………………………………………………………………………………………………… 100
3-5- تحقیقات خارجی:………………………………………………………………………………………………….. 105
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………. 118
3-2- روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………… 119
3-3- روش و ابزار گرد آوری اطلاعات…………………………………………………………………………………. 120
3-4- اعتبار و روایی ابزار تحقیق……………………………………………………………………………………….. 122
3-5- مقیاس اندازه گیری………………………………………………………………………………………………… 124
3-6- جامعه و نمونه آماری و روش نمونه گیری………………………………………………………………………… 125
3-7- روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات………………………………………………………………………………… 127
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………. 131
4-2- بخش تحلیل توصیفی تحقیق………………………………………………………………………………………. 132
4-2-1- جنسیت………………………………………………………………………………………………………. 132
4-2-2- تأهل………………………………………………………………………………………………………….. 133
4-2-3- تحصیلات……………………………………………………………………………………………………. 134
4-2-4- سن…………………………………………………………………………………………………………… 135
4-2-5- سابقه خدمت………………………………………………………………………………………………… 136
4-3- بخش تحلیل استنباطی تحقیق……………………………………………………………………………………… 137
4-3-1- آیا حافظه سازمانی بر نوآوری سازمانی در شرکتهای بیمه آسیا اثرگذار است؟………………………….. 138
4-3-2- آیا حافظه سازمانی بر نوآوری در بازاریابی در شرکتهای بیمه آسیا اثرگذار است؟……………………… 139
4-3-3- آیا قابلیت یادگیری بر حافظه سازمانی در شرکتهای بیمه آسیا اثرگذار است؟…………………………… 141
4-3-4- آیا قابلیت یادگیری بر نوآوری سازمانی در شرکتهای بیمه آسیا اثرگذار است؟………………………….. 142
4-3-5- آیا قابلیت یادگیری بر نوآوری در بازاریابی در شرکتهای بیمه آسیا اثرگذار است؟……………………… 144
4-3-6- آیا نوآوری سازمانی بر مزیت رقابتی پایدار در شرکتهای بیمه آسیا اثرگذار است؟……………………… 145
4-3-7- آیا نوآوری در بازاریابی بر مزیت رقابتی پایدار در شرکتهای بیمه آسیا اثرگذار است؟………………….. 147
4-4- اولویتبندی ابعاد متغیرهای یادگیری سازمانی، انعطافپذیری و استراتژی رقابتی در شرکت بیمه آسیا……….. 148
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………. 150
5-2- نتایج سؤالات تحقیق………………………………………………………………………………………………. 150
5-2-1- آیا حافظه سازمانی بر نوآوری سازمانی در شرکتهای بیمه آسیا اثرگذار است؟………………………….. 150
5-2-2- آیا حافظه سازمانی بر نوآوری در بازاریابی در شرکتهای بیمه آسیا اثرگذار است؟……………………… 151
5-2-3- آیا قابلیت یادگیری بر حافظه سازمانی در شرکتهای بیمه آسیا اثرگذار است؟…………………………… 151
5-2-4- آیا قابلیت یادگیری بر نوآوری سازمانی در شرکتهای بیمه آسیا اثرگذار است؟………………………….. 152
5-2-5- آیا قابلیت یادگیری بر نوآوری در بازاریابی در شرکتهای بیمه آسیا اثرگذار است؟……………………… 152
5-2-6- آیا نوآوری سازمانی بر مزیت رقابتی پایدار در شرکتهای بیمه آسیا اثرگذار است؟……………………… 153
5-2-7- آیا نوآوری در بازاریابی بر مزیت رقابتی پایدار در شرکتهای بیمه آسیا اثرگذار است؟………………….. 153
5-3- پیشنهادات تحقیق………………………………………………………………………………………………….. 153
5-3-1- پیشنهادات اجرایی…………………………………………………………………………………………… 153
5-3-2- پیشنهادات پژهشی تحقیقی………………………………………………………………………………….. 155
5-4- محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………………………………… 155
منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………………………………….. 156
منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………… 157
منابع انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………. 157
ضمائم و پیوست ها………………………………………………………………………………………………………… 159
چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………. 189
چکیده
مسلماً محیط متغیر امروز، به سازمان ها اجازه نخواهد داد كه در مقابل فشارهای ناشی از مهارت ها، توانایی ها و فناوری های رقباء به صورت سنتی و همیشگی اداره شوند. در این حالت بستر سازی، زمینه سازی یادگیری و آموزشی سریعتر از رقباء می تواند به سازمان ها كمك كند تا نسبت به رقبا سریعتر و بهتر گام بردارد؛ بنابراین گرایش به سمت یادگیری فردی و سازمانی، اساس بقاء و بهبود عملكرد سازمانی است و باید در مورد آن هوشیارتر عمل کرد.
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر حافظه سازمانی و قابلیت های یادگیری بر مزیت رقابتی پایدار شرکت بیمه آسیا بوده است که بدین منظور 220 نفر از کارکنان این شرکت به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به پرسشنامه های برگرفته از مقاله کمیسون و لوپز (2011) پاسخ گفتند. در پایان نتایج به دست آمده از پرسشنامه های تحقیق به کمک آزمون رگرسیون خطی دو متغیره مورد تحلیل قرار گرفته و نتایج نشان داد که حافظه سازمانی بر نوآوری سازمانی و نوآوری در بازاریابی شرکت های بیمه آسیا تأثیر معنی داری (p<0/01) دارد. قابلیت یادگیری بر حافظه سازمانی، نوآوری سازمانی و نوآوری در بازاریابی تأثیر معنی داری (p<0/01) نشان داده است. همچنین نوآوری سازمانی بر مزیت رقابتی پایدار تأثیر معنی دار داشته و در عین حال نتایج نشان داد که نوآوری در بازاریابی بر مزیت رقابتی پایدار تأثیر معنی داری (p<0/01) ندارد.
کلید واژهها: حافظه سازمانی، قابلیتهای یادگیری، مزیت رقابتی پایدار، شرکت بیمه آسیا.
فصل اول:
کلیات تحقیق
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-16] [ 09:27:00 ب.ظ ]
|