پایان نامه : بررسی سبکشناختی اشعار سه تن از شاعران شرق گیلان (بیژن نجدی، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد)، … |
ادبیات…………………………………………………………………………………………………………………………. 14
2-9- معنی و اهمیت نظریه سبک…………………………………………………………………………………………………….. 14
2-10- کار سبک شناسی……………………………………………………………………………………………………………………. 15
2-11- نگاهی به برخی نظریات گذشتگان درباره ی سبک……………………………………………………………… 16
2-12- سبک سنجی زبان شناختی…………………………………………………………………………………………………… 16
2-13- گونه شناسی (تیپولوژی) سبکها…………………………………………………………………………………………….. 17
2-14- جایگاهِ سبک پژوهی……………………………………………………………………………………………………………….. 18
2-15- تعاریف سبک از دیدگاه سبک شناسان…………………………………………………………………………………. 18
2-16- نام گذاری سبک ها………………………………………………………………………………………………………………… 19
2-17- مفاهیم سبک …………………………………………………………………………………………………………………………. 19
2-17-1- سبک دوره………………………………………………………………………………………………………………….. 19
2-17-1-1- سبک عراقی…………………………………………………………………………………………………….. 19
2-17-1-2- سبک هندی…………………………………………………………………………………………………….. 20
2-17-2- سبک شخصی…………………………………………………………………………………………………………….. 20
2-17-3- سبک ادبی………………………………………………………………………………………………………………….. 21
2-18- اهداف سبک شناسی……………………………………………………………………………………………………………… 21
2-19- مکاتب سبک شناسی……………………………………………………………………………………………………………… 21
2-19-1- سبک شناسی توصیفی…………………………………………………………………………………………………. 21
2-19-2- سبک شناسی تکوینی………………………………………………………………………………………………….. 21
2-19-3- سبک شناسی ساخت گرا…………………………………………………………………………………………….. 22
2-20- جریان های مهم در سبک شناسی جدید ……………………………………………………………………………. 22
2-21- سبک و سبک شناسی در ایران…………………………………………………………………………………………….. 22
2-22- مفهوم سبک در آثار قدما……………………………………………………………………………………………………….. 23
2-23- معاصران…………………………………………………………………………………………………………………………………… 23
2-24- ادوار شعر فارسی…………………………………………………………………………………………………………………….. 23
2-25- سبک نیمایی ………………………………………………………………………………………………………………………….. 24
2-26- شیوه های شعر نو ………………………………………………………………………………………………………………….. 24
2-27- مکتب های ادبی اروپایی…………………………………………………………………………………………………………. 25
2-27-1- رئالیست یا واقع گرایی……………………………………………………………………………………………. 25
2-27-2- سوررئالیسمlisme Surrea ……………………………………………………………………………….. 25
2-27-3- پست مدرنیسم و یا فرانوگرایی ……………………………………………………………………………… 26
2-28- روش بررسی سبک شناسی متون…………………………………………………………………………………………. 26
فصل سوم:معرفی بیژن نجدی، محمدحسین مهدوی(م، مؤیّد) و فرامرز محمّدی پور
3-1- زندگینامه ی بیژن نجدی………………………………………………………………………………………………………….. 29
3-1-1- ویژگی داستان ها و اشعار نجدی …………………………………………………………………………….. 30
3-1-2- وفات نجدی…………………………………………………………………………………………………………………. 31
3-1-3- آثار بیژن نجدی …………………………………………………………………………………………………………. 31
3-2- زندگینامه محمدحسین مهدوی (م.موید) ………………………………………………………………………………. 32
3-2-1- تحصیلات م. مؤید در ایران……………………………………………………………………………………….. 33
3-2-2- ویژگی شعری م. مؤید………………………………………………………………………………………………… 33
3-2-3- سبک شعری م.مؤید …………………………………………………………………………………………………. 35
3-2-4- آثار مؤید……………………………………………………………………………………………………………………… 35
3-2-5- ویژگی های چندمجموعه شعر مؤید…………………………………………………………………………. 35
3-3- زندگینامه ی فرامرز محمّدی پور …………………………………………………………………………………………….. 37
3-3-1- مسئولیت های محمّدی پور ……………………………………………………………………………………… 37
3-3-2- سبک شعری محمّدی پور ………………………………………………………………………………………… 38
3-3-3- ویژگی های شعری محمدی پور ………………………………………………………………………………. 38
3-3-4- آثار محمدی پور ………………………………………………………………………………………………………… 38
3-3-5- دیگر آثار……………………………………………………………………………………………………………………… 39
فصل چهارم: بررسی سبکشناختی اشعار بیژن نجدی، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد) و فرامرز محمّدیپور
4-1 سبک شناسی اشعار بیژن نجدی………………………………………………………………………………………………… 41
4-1-1 روش بررسی سبک شناختی متون……………………………………………………………………………… 41
4-1-1-1 سطح زبانی (Literally Level)……………………………………………………………………… 43
4-1-1-1-1 سطح آوایی یا سبک شناسی آواها(Phonostylistics)………………………. 43
4-1-1-1-1-1 انواع موسیقی شعر……………………………………………………………………………. 43
4-1-1-1-1-2 انتخاب کارکردهای زبانی زیبا و منحصر………………………………………….. 44
4-1-1-1-1-3 واج آرایی…………………………………………………………………………………………… 45
4-1-1-1-1-4 جناس………………………………………………………………………………………………… 47
4-1-1-1-1-5 تکرار…………………………………………………………………………………………………… 49
4-1-1-1-1-6 طرد و عکس……………………………………………………………………………………… 51
4-1-1-1-2 سطح لغوی (Lexical) یا سبکشناسی واژهها……………………………………….. 51
4-1-1-1-2 -1 ریشه شناسی لغات و مفردات اشعار نجدی……………………………………. 51
4-1-1-1-2 -2 واژگان عربی به کار رفته در اشعار نجدی………………………………………. 52
4-1-1-1-2 -3 رویکرد نجدی به واژگان کهن سنّت ادبی……………………………………… 52
4-1-1-1-2 -4 واژگان کهن سنّت ادبی در اشعار بیژن نجدی……………………………….. 53
4-1-1-1-2 -5 ساخت واژ( واژه های بسیط و غیربسیط)………………………………………. 53
4-1-1-1-2 -6 واژگان پربسامد اشعار بیژن نجدی…………………………………………………… 55
4-1-1-1-3 سطح نحوی(Syntactical) یا سبک شناسی جمله………………………………. 56
4-1-1-1-3 -1 ترکیب سازی واژگانی……………………………………………………………………. 57
4-1-1-1-3 -2 ترکیبات خلّاق و تازه…………………………………………………………………… 57
4-1-1-1-3 -3 ترکیبات اضافی……………………………………………………………………………. 58
4-1-1-1-3 -4 ترکیبات وصفی……………………………………………………………………………. 58
4-1-1-1-3 -5 ساختار نامتعارف جمله………………………………………………………………. 58
4-1-1-1-3 -6 فعل………………………………………………………………………………………………. 60
4-1-1-1-3 -7 حذف فعل……………………………………………………………………………………. 61
4-1-1-2 سطح ادبی (Literary Level)…………………………………………………………………………….. 61
4-1-1-2-1 تضاد(مطابقه یا طباق)………………………………………………………………………………….. 62
4-1-1-2-2 مراعات نظیر(تناسب)………………………………………………………………………………….. 62
4-1-1-2-3 تلمیح……………………………………………………………………………………………………………. 63
4-1-1-2-4 تضمین…………………………………………………………………………………………………………. 64
4-1-1-2-5 حسّامیزی…………………………………………………………………………………………………….. 64
4-1-1-2-6 متناقض نما(پارادوکس) Paradox………………………………………………………….. 64
4-1-1-2-7 تشبیه…………………………………………………………………………………………………………… 65
4-1-1-2-7-1 انواع تشبیهات به کار رفته در اشعار نجدی………………………………… 65
4-1-1-2-7-2 تشبیه مرسل………………………………………………………………………………….. 65
4-1-1-2-7-3 تشبیه بلیغ (فشرده)………………………………………………………………………. 66
4-1-1-2-8 استعاره…………………………………………………………………………………………………………. 67
4-1-1-2-8-1 استعاره مصرّحه……………………………………………………………………………… 67
4-1-1-2-8-2 استعاره مکنیه (کنایی)…………………………………………………………………… 68
4-1-1-3 سطح فکری (Philosophical Level)……………………………………………………………. 69
4-1-1-3-1 جهان بینی اشعار نجدی…………………………………………………………………………….. 69
4-1-1-3-2 زمان و جلوه های آن در اشعار نجدی……………………………………………………….. 70
4-1-1-3-3برون گرایی…………………………………………………………………………………………………… 73
4-1-1-3-4 انزوا طلبی نجدی………………………………………………………………………………………….. 73
4-1-1-3-5 عقل ستیزی و عشق خواهی در اشعار بیژن نجدی…………………………………. 74
4-2 سبک شناسی اشعار م.مؤیّد………………………………………………………………………………………………………… 75
4-2-1 سطح زبانی (Literally Level)…………………………………………………………………………………… 75
4-2-1-1 سطح آوایی………………………………………………………………………………………………………………. 75
4-2-1-1-1 انواع جناس در اشعار م.مؤیّد……………………………………………………………………… 75
4-2-1-1-2 واج آرایی……………………………………………………………………………………………………….. 78
4-2-1-1-3 تکرار………………………………………………………………………………………………………………. 79
4-2-1-1-4 طرد و عکس………………………………………………………………………………………………….. 80
4-2-1-2 سطح لغوی………………………………………………………………………………………………………………. 80
4-2-1-2-1 تبارشناسی لغات و مفردات اشعار م.مؤیّد…………………………………………………… 81
4-2-1-2-2 برخی از واژگان عربی اشعار م.مؤیّد…………………………………………………………….. 81
4-2-1-2-3 کاربرد برخی لغات و اصطلاحات عربی در اشعار م.مؤیّد…………………………… 81
4-2-1-2-4 رویکرد م.مؤیّد به واژگان کهن سنّت ادبی………………………………………………….. 82
4-2-1-2-4 -1 واژگان کهن سنّت ادبی در اشعار م.مؤیّد……………………………………….. 82
4-2-1-2-5 ذهنیت و عینیت گرایی واژگان در اشعار م.مؤیّد……………………………………… 82
4-2-1-2-6 ساخت واژ (واژه های بسیط و غیر بسیط)………………………………………………… 83
4-2-1-2-7 دایره ی واژگان و روابط مفهومی آن………………………………………………………….. 84
4-2-1-2-8 واژگان پربسامد اشعار م.مؤیّد……………………………………………………………………… 84
4-2-1-2-8 -1 نمونه هایی از واژگان پربسامد اشعار م.مؤیّد…………………………………… 84
4-2-1-2-9 عمر و حباب………………………………………………………………………………………………… 85
4-2-1-2-10 نمونه هایی از واژگان سکر و مستی در اشعار م.مؤیّد……………………………. 85
3-2-1-3 سطح نحوی……………………………………………………………………………………………………………… 86
4-2-1-3-1 ترکیب سازی واژگانی………………………………………………………………………………….. 86
4-2-1-3-2 ترکیبات کهن سنّت ادبی…………………………………………………………………………… 86
4-2-1-3-3 ترکیبات اضافی……………………………………………………………………………………………. 86
4-2-1-3-4 ترکیبات وصفی……………………………………………………………………………………………. 87
4-2-1-3-5 ساختار غیرمتعارف جمله…………………………………………………………………………… 87
4-2-1-3-6 فعل………………………………………………………………………………………………………………. 89
4-2-1-3-7 حذف فعل……………………………………………………………………………………………………. 89
4-2-2 سطح ادبی (Literary Level)…………………………………………………………………………………….. 90
4-2-2 -1 انواع تشبیه…………………………………………………………………………………………………………….. 90
4-2-2 – 1-1 تشبیه گسترده………………………………………………………………………………………….. 90
4-2-2– 1-2 تشبیه فشرده (بلیغ)…………………………………………………………………………………… 91
4-2-2-1-3 تشبیهات اشعار م.مویّد به اعتبار طرفین تشبیه………………………………………… 92
4-2-2-2 عناصر طبیعت در تشبیهات م.مؤیّد………………………………………………………….. 94
4-2-2-3 استعاره………………………………………………………………………………………………………… 94
4-2-2-3-1 استعاره مصرّحه…………………………………………………………………………………………….. 94
4-2-2-3-2 استعاره ی مکنیه………………………………………………………………………………………….. 95
4-2-2-3-3 اضافه ی استعاری…………………………………………………………………………………………. 95
4-2-2-4 کنایه……………………………………………………………………………………………………………………. 97
4-2-2-5 صنایع معنوی…………………………………………………………………………………………………….. 97
4-2-2-6 متناقض نما یا پارادوکس…………………………………………………………………………………… 98
4-2-2-7 حسّامیزی………………………………………………………………………………………………………….. 98
4-2-2-8 مراعات نظیر(تناسب)…………………………………………………………………………………………. 99
4-2-2- 9 تضاد…………………………………………………………………………………………………………………… 99
4-2-2-10 تلمیح……………………………………………………………………………………………………………. 100
4-2-2-11 اقتباس………………………………………………………………………………………………………….. 101
4-2-3 سطح فکری (Philosophical Level)…………………………………………………………………. 102
4-2-3-1 اشعار م.مؤیّد و نوع نگرش او به جهان………………………………………………………………. 103
4-2-3-2 برون گرایی………………………………………………………………………………………………………….. 104
4-2-3-3 تقدیر و جبرگرایی……………………………………………………………………………………………….. 104
4-2-3-4 عقل ستیزی و عشق خواهی در اشعار م.مؤیّد…………………………………………………. 105
4-3 بررسی سبک شناختی اشعار فرامرز محمدیپور………………………………………………………………….. 107
الف- اشعار مجموعهی «دلم را بخشیدم به دریا»……………………………………………………………………………. 107
4-3-1 سطح زبانی (Literally Level)…………………………………………………………………………. 113
4-3-1-1 سطح آوایی یا سبک شناسی آواها(Phonostylistics)………………………… 113
4-3-1-1-2 انواع جناس در اشعار محمّدی پور…………………………………………………………… 113
4-3-1-1-3 واج آرایی……………………………………………………………………………………………………. 114
4-3-1-1-4 تکرار واژه……………………………………………………………………………………………………. 114
4-3-1-2 سطح لغوی (Lexical) یا سبکشناسی واژهها……………………………………………….. 115
4-3-1-2-1 رویکرد محمّدی پور به واژگان عربی………………………………………………………… 115
4-3-1-2-2 ساخت واژ( واژه های بسیط و غیربسیط)………………………………………………… 115
4-3-1-2-3 واژگان پربسامد اشعار محمّدی پور…………………………………………………………… 116
4-3-1-2-4 نمونه هایی از واژگان پربسامد اشعار محمّدی پور…………………………………… 117
4-3-1-3 سطح نحوی(Syntactical) یا سبک شناسی جمله……………………………………… 117
4-3-1-3-1 ترکیب سازی واژگانی………………………………………………………………………………. 117
4-3-1-3-2 ساختار غیرمتعارف جمله………………………………………………………………………… 118
4-3-1-3-3 انواع فعل…………………………………………………………………………………………………… 118
4-3-1-3-4 حذف فعل………………………………………………………………………………………………….. 118
4-3-2 سطح ادبی (Literary Level)………………………………………………………………………………… 119
4-3-2-1 انواع تشبیه……………………………………………………………………………………………………………. 120
4-3-2-1 -1 تشبیه گسترده………………………………………………………………………………………….. 120
4-3-2-1 -2 تشبیه بلیغ (فشرده)…………………………………………………………………………………. 120
4-3-2-1 -3 تشبیه بلیغ اضافی……………………………………………………………………………………. 120
4-3-2-2 استعاره………………………………………………………………………………………………………………………… 121
4-3-2-2-1 استعارهی مصرّحه……………………………………………………………………………………………. 121
4-3-2-2-2 اضافه ی استعاری……………………………………………………………………………………………. 121
4-3-2-2-3 استعاره مکنیه (کنایی)……………………………………………………………………………………. 122
4-3-2-2-4 کنایه…………………………………………………………………………………………………………………. 123
4-3-2-2-5 صنایع معنوی…………………………………………………………………………………………………… 124
4-3-2-2-5-1 پارادوکس یا متناقض نما……………………………………………………………………… 125
4-3-2-2-5-2 حسّامیزی………………………………………………………………………………………………. 125
4-3-2-2-5-3 مراعات نظیر………………………………………………………………………………………….. 125
4-3-2-2-5-4 تضاد یا طباق…………………………………………………………………………………………. 125
4-3-2-2-5-5 تلمیح…………………………………………………………………………………………………….. 125
4-3-2-2-5-6 اقتباس…………………………………………………………………………………………………… 126
ب- اشعار مجموعهی «پیشانی بهار»………………………………………………………………………………………………… 126
4-3-1 سطح زبانی (Literally Level)………………………………………………………………………………… 131
4-3-1 -1 سطح آوایی یا سبک شناسی آواها (Phonostylistic)……………………………… 131
4-3-1 -1-1 قافیه………………………………………………………………………………………………………….. 131
4-3-1 -1-2 ردیف…………………………………………………………………………………………………………. 131
4-3-1 -1-3 واج آرایی در اشعار محمّدی پور……………………………………………………………… 132
4-3-1 -1-4 تکرار………………………………………………………………………………………………………….. 132
4-3-1-2 سطح لغوی (Lexical) یا سبک شناسی واژه ها…………………………………………….. 132
4-3-1-2 -1 تبارشناسی لغات و مفردات اشعار محمّدی پور……………………………………… 132
4-3-1-2 -2 برخی اصطلاحات در اشعار محمّدی پور………………………………………………… 133
4-3-1-2 -3 ساخت واژ (واژه های بسیط و غیر بسیط)…………………………………………….. 133
4-3-1-2 -4 مظاهر طبیعت در اشعار محمّدی پور…………………………………………………….. 133
4-3-1-2 -5 نمونه هایی از مظاهر طبیعت در اشعار محمّدی پور…………………………….. 134
4-3-1-3 سطح نحوی(Syntactical) یا سبک شناسی جمله……………………………………… 134
4-3-1-3-1 ترکیب سازی واژگانی………………………………………………………………………………… 134
4-3-1-3-2 ترکیبات وصفی………………………………………………………………………………………….. 134
4-3-1-3-3 ساختار غیرمتعارف جمله………………………………………………………………………….. 135
4-3-1-3-4 حذف فعل………………………………………………………………………………………………….. 136
4-3-1-3-5 فعل……………………………………………………………………………………………………………… 137
4-3-2 سطح ادبی (Literary Level)………………………………………………………………………………….. 137
4-3-2-1 انواع تشبیه……………………………………………………………………………………………………………. 137
4-3-2-1-1 تشبیه گسترده…………………………………………………………………………………………… 137
4-3-2-1-2 تشبیه بلیغ (فشرده)………………………………………………………………………………….. 138
4-3-2-1-3 تشبیهات اشعار محمدی پور براساس طرفین تشبیه……………………………. 139
4-3-2-2 استعاره………………………………………………………………………………………………………………….. 139
4-3-2-2 -1 استعاره مصرّحه(آشکار)……………………………………………………………………………. 139
4-3-2-2 -2 اضافهی استعاری………………………………………………………………………………………. 140
4-3-2-2 -3 استعاره ی مکنیه……………………………………………………………………………………… 140
4-3-2-3 کنایه………………………………………………………………………………………………………………………. 141
4-3-2-4 صنایع معنوی……………………………………………………………………………………………………….. 142
4-3-2-4-1 مراعات نظیر(تناسب)…………………………………………………………………………………. 142
4-3-2-4-2 اقتباس………………………………………………………………………………………………………… 142
4-3-2-4-3 نماد……………………………………………………………………………………………………………… 143
4-3-3 سطح فکری (Philosophical Level)…………………………………………………………………… 144
4-3-3 -1 اشعار محمّدی پور و نوع نگرش او به جهان……………………………………………….. 144
4-3-3-2 اشعار محمّدی پور و جلوه های زمان……………………………………………………………. 145
4-3-3-3 درون گرایی……………………………………………………………………………………………………… 145
4-3-3-4 غم گرایی…………………………………………………………………………………………………………. 146
فصل پنجم: نتیجه گیری
نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………………………………… 150
پیوست…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 155
فهرست منابع………………………………………………………………………………………………………………………………………. 162
Abstract…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 164
فهرست پیوست
جدول 1- واژگان پربسامد اشعار نجدی……………………………………………………………………………………………. 155
جدول 2 – رنگهای پربسامد اشعار نجدی…………………………………………………………………………………………. 155
نمودار 3- عناصر اربعه در اشعار نجدی……………………………………………………………………………………………. 156
نمودار 4 – مظاهر طبیعت در اشعار نجدی……………………………………………………………………………………… 156
نمودار 5 – نمودار ستونی رنگهای پربسامد اشعار نجدی………………………………………………………………… 157
نمودار6 – ایام عمر در اشعار نجدی…………………………………………………………………………………………………. 157
جدول 7 – عناصر اربعه و فصول در اشعار م.مؤید…………………………………………………………………………. 158
جدول 8 – رنگهای پربسامد اشعار م.مؤید……………………………………………………………………………………… 158
جدول 9 – واژگان پربسامد اشعار م.مؤید…………………………………………………………………………………………. 158
نمودار 10 – نمودار ستونی واژگان پربسامد اشعار م.مؤید……………………………………………………………… 159
نمودار 11 – نمودار دایره ای فصول در اشعار م.مؤید……………………………………………………………………. 159
نمودار 12 – نمودار ستونی رنگ های پربسامد اشعار م.مؤید………………………………………………………… 160
نمودار 13- نمودار دایره ای رنگ های پربسامد اشعار م.مؤید……………………………………………………….. 160
نمودار 14 – مظاهر طبیعت در اشعار م.مؤید………………………………………………………………………………….. 161
نمودار 15 – دیگر واژگان پربسامد اشعار م.مؤید…………………………………………………………………………….. 161
1- چکیده
سبکشناسی ساختاری از جمله مکاتب جدیدی است که امروزه از آن برای شناخت علمی و دقیق و دستیابی به ویژگیهای منحصر به فرد آثار ادبی و نیز مقایسه بین این آثار استفاده می شود. این رساله چهار مجموعه شعر سروده ی سه تن از شاعران شرق گیلان را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. مجموعهی «خواهران این تابستان» اثر بیژن نجدی، مجموعهی «نرگسِ هنوز» سروده ی محمّد حسین مهدوی(م. مؤیّد) و مجموعههای «دلم را بخشیدم به دریا» و « پیشانی بهار» از سرودههای فرامرز محمّدی پور. نجدی نویسندهای ساختارشکن و تجربهگراست که آثارش را در سبکهای رئالیست، سورئالیست و پست مدرن نوشته و سروده است. م.مؤیّد از شاعران مدرنیست دههی 40 و 50 محسوب می شود که سبک شعری او را میتوان متعلّق به موج نوی شعر نوین پارسی دانست و محمّدیپور نیز از شاعرانی است که در غزلیّات و دوبیتیها بیشتر به سبک عراقی و هندی و در شعرهای آزاد به سبک نیمایی گرایش دارد. پایان نامهی حاضر در پی تبیین ویژگیهای سبکی اشعار نجدی، م.مؤیّد و محمّدی پور است. ضرورت نگارش این رساله، تعیین جایگاه و منزلت اشعار این سه شاعر در ادبیّات معاصر و تحلیل و بررسی سبکشناسی اشعار آنهاست. روش تحقیق این پژوهش، تحلیلی است و بر اساس نظریهی سبک شناسی ساختارگرا. بر این اساس اشعار سه شاعر فوق در سه سطح زبانی، ادبی و فکری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که نجدی شاعری عقل ستیز، عشق باور و
برون گراست، م.مؤید را می توان شاعری برون گرا، میانه رو و معتدل دانست و همچنین تلفیق درونگرا و برونگرا بودن محمدی پور اشعارش را عامه پسند کرده است.
کلیدواژه:بیژن نجدی، محمّد حسین مهدوی(م. مؤیّد)، فرامرز محمّدی پور، سبک شناسی ساختارگرا
-1 مقدّمه
سبک شیوه و روش خاص هر نویسنده یا گوینده است که مقاصد، احساسات و عواطف خود را به وسیلهی آن بیان می کند. سبک با فرم و محتوای اثر، رابطه ی تنگاتنگی دارد، به گونه ای که سبک شناس می تواند با آن شکل های تکرار شونده ی یک اثر ادبی و همچنین ساختار زبانی و فکری اثر را بیابد. از طرفی می تواند به تبارشناسی و رابطه ی اثر با آثار ماقبل و بعد آن بپردازد. به همین دلیل می توان گفت که سبک شناسی تنها در حدّ شناسایی روشهای بیان و طرز سخن خلاصه نمیشود بلکه طرز بودن نویسنده و شاعر را در اثر و حتّی طرز دریافت خواننده را نیز شناسایی می کند. در این رساله آثار سه تن از شاعران شرق گیلان مورد پژوهش قرار میگیرد. بیژن نجدی یکی از شاعران و نویسندگان برجستهی ادبیات معاصر است. او نویسنده ای ساختار شکن و تجربه گراست. حسّ شاعرانگی یکی از دستمایههایی است که نجدی را به ایستگاههای تازهای از دغدغه های انسان می کشاند او به شدّت شاعری انساندوست است و یک چشمش همیشه نگران انسان امروز است. نجدی گاه با به کارگیری ساختاری غیرمتعارف و درآمیختن واقعیت و رؤیا مخاطب را حیران و سرگردان می کند، استفاده از اینگونه فضاها در اشعار و نوشته های نجدی سبب شده که او را پیرو سبک سوررئالیسم، رئالیسم و پست مدرن بدانند.
م. مؤیّد، در شمار شاعران موج نوی معاصر قرار دارد. بهرهگیری او از استعاره، کنایه و تشبیه و همچنین خلق معانی بدیع و نو از مفاهیم مستعمل سبب شده اشعارش برجستهتر به نظر آید. او اهمیت ویژهای به زبان، فرم، ساختار، اسطورهها و نیز تنالیتهی کلمات میدهد.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-16] [ 08:28:00 ب.ظ ]
|