دانلود پایان نامه ارشد: بررسی مقایسهای سنجش عملکرد مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران اهواز و علوم پزشکی … |
فهرست مطالب …………………………………………………………………………………………………………….
ه
فهرست جداول …………………………………………………………………………………………………………….
ط
فهرست نمودارها ………………………………………………………………………………………………………….
ک
فهرست شکلها ………………………………………………………………………………………………………….. ک
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات پژوهش …………………………………………………………………………………………………………..
1
1-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2
1-2- بیان مسأله …………………………………………………………………………………………………………………………………………..
5
1-3- ضرورت پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………….
6
1-4- اهداف پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………………
8
1-5- سؤالهای پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………
8
1-6- تعاریف عملیاتی ………………………………………………………………………………………………………………………………….
9
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینهی پژوهش …………………………………………………………………
11
2-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………
12
2-2- گسترهی مفهومی کیفیت …………………………………………………………………………………………………………………..
14
2-2-1- بر تعاریف کیفیت …………………………………………………………………………………………………………
14
2-3- زمینه پیدایش و گسترش مطالعات مدیریت کیفیت …………………………………………………………………….
18
2-3-1-مدیریت کیفیت فراگیر(TQM) …………………………………………………………………………………………….
19
2-4- سنجش عملکرد و مدیریت کیفیت فراگیر ………………………………………………………………………………………..
21
2-5- استفاده از الگوهای مدیریت کیفیت بهمنظور سنجش عملکرد ………………………………………………………….
24
2-5-1- جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج (MBNQA) ……………………………………………………………………
24
2-5-2- شش سیگما (Six Sigma) ……………………………………………………………………………………………………
25
2-5-3- کارت امتیازی متوازن (BSC) …………………………………………………….. …………………………………………
29
2-5-4- الگوی “بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت” (EFQM) یا تعالی سازمانی ……………………………………
31
2-5-4-1- مفاهیم بنیادین الگوی تعالی سازمانی ………………………………………………………………………. | 33 | |||||
2-5-4-2- معیارهای الگوی تعالی سازمانی ………………………………………………………………………………… | 36 | |||||
2-5-4-3- منطق امتیازدهی در الگوی تعالی سازمانی ………………………………………………………………. | 42 | |||||
2-5-4-4- مزایای الگوی تعالی سازمانی …………………………………………………………………………………….. | 43 | |||||
2-6- خلاصه و نتیجهگیری از مباحث نظری ………………………………………………………………………………………………. | 44 | |||||
2-7- پیشینهی پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………….. | 45 | |||||
2-7-1- پیشینه در خارج از کشور …………………………………………………………………………………………………………. | 46 | |||||
2-7-2- پیشینه در ایران ………………………………………………………………………………………………………………………… | 53 | |||||
2-8- خلاصه و نتیجهگیری از پیشینهی پژوهش ……………………………………………………………………………………….. | 56 | |||||
فصل سوم: روششناسی پژوهش ………………………………………………………………………………………………. | 60 | |||||
3-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. | 61 | |||||
3-2- روش پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………………. | 63 | |||||
3-3- جامعهی پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………….. | 63 | |||||
3-4- ابزار گردآوری دادهها ………………………………………………………………………………………………………………………….. | 64 | |||||
3-4-1- پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………………………………………….. | 64 | |||||
3-4-1-1- نحوهی تهیه پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………… | 65 | |||||
3-4-1-2- نحوهی محاسبه امتیازها بر اساس دادههای بهدست آمده از پرسشنامهی الگوی تعالی سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………… | 6جج 68 |
|||||
3-4-1-2-1- نحوهی امتیازدهی به توانمندسازها……………………………………………………………. | 68 | |||||
3-4-1-2-1-1- معیار اول، رهبری……………………………………………………………… | 68 | |||||
3-4-1-2-1-2- معیار دوم، خط مشی و استراتژی …………………………………… | 69 | |||||
3-4-1-2-1-3- معیار سوم، کارکنان ………………………………………………………… | 70 | |||||
3-4-1-2-1-4- معیار چهارم، شراکتها و منابع ………………………………………. | 70 | |||||
3-4-1-2-1-5- معیار پنجم، فرآیندها ………………………………………………………. | 71 | |||||
3-4-1-2-2- نحوهی امتیازدهی به نتایج ………………………………………………………………………. | 72 | |||||
3-4-1-2-2-1- معیار ششم، نتایج مشتریان ……………………………………………. | 72 | |||||
3-4-1-2-2-2- معیار هفتم، نتایج کارکنان ……………………………………………… | 73 | |||||
3-4-1-2-2-3- معیار هشتم، نتایج جامعه ……………………………………………….. | 74 | |||||
3-4-1-2-2-4- معیار نهم، نتایج کلیدی عملکرد …………………………………….. | 75 |
3-4-1-2-3- نحوهی محاسبه امتیاز کلِ معیارهای الگوی تعالی سازمانی ……………………. | 77 | ||||||
3-4-1-3- سنجش روایی و پایایی پرسشنامه ……………………………………………………………………………………….. | 77 | ||||||
3-4-1-3-1- روایی پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………….. | 77 | ||||||
3-4-1-3-2- پایایی پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………. | 78 | ||||||
3-4-2- کارگاه ………………………………………………………………………………………………………………………………………… | 78 | ||||||
3-5- روش تجزیه و تحلیل دادهها ………………………………………………………………………………………………………………. | 79 | ||||||
3-5-1- نرم افزارهای مورد استفاده ……………………………………………………………………………………………………….. | 79 | ||||||
3-5-2- روشهای آماری بهکار گرفته شده …………………………………………………………………………………………… | 80 | ||||||
3-6- مشکلات پژوهش و راهکارهای اتخاذ شده برای غلبه بر آنها …………………………………………………………… | 80 | ||||||
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش ………………………………………………………………………… | 83 | ||||||
4-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. | 84 | ||||||
4-2- ویژگیهای کلی جامعه پژوهش ………………………………………………………………………………………………………….. | 84 | ||||||
4-3- بررسی سؤالهای پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………… | 88 | ||||||
4-3-1- سؤال اول پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………….. | 89 | ||||||
4-3-2- سؤال دوم پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………….. | 89 | ||||||
4-3-3- سؤال سوم پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………… | 89 | ||||||
4-3-1-1- رهبری ………………………………………………………………………………………………………………………. | 90 | ||||||
4-3-1-2- خط مشی و استراتژی ……………………………………………………………………………………………….. | 91 | ||||||
4-3-1-3- كاركنان ……………………………………………………………………………………………………………………… | 93 | ||||||
4-3-1-4- مشاركتها و منابع …………………………………………………………………………………………………….. | 94 | ||||||
4-3-1-5- فرآیندها …………………………………………………………………………………………………………………….. | 95 | ||||||
4-3-1-6- نتایج مشتریان …………………………………………………………………………………………………………… | 100 | ||||||
4-3-1-7- نتایج كاركنان ……………………………………………………………………………………………………………. | 102 | ||||||
4-3-1-8- نتایج جامعه ……………………………………………………………………………………………………………….. | 104 | ||||||
4-3-1-9- نتایج كلیدی عملكرد …………………………………………………………………………………………………. | 105 | ||||||
4-3-4- سؤال چهارم پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………… | 116 | ||||||
4-3-5- سؤال پنجم پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………….. | 120 | ||||||
فصل پنجم: بحث، نتیجهگیری و پیشنهادهای پژوهش …………………………………………………………… | 122 | ||||
5-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. | 123 | ||||
5-2- بحث و نتیجهگیری …………………………………………………………………………………………………………………………….. | 124 | ||||
5-2-1- وضعیت موجود و مطلوب مدیریت فناوری اطلاعات در جامعهی پژوهش ………………………………. | 125 | ||||
5-2-1-1- وضعیت موجود و مطلوب مدیریت فناوری اطلاعات از دیدگاه عوامل توانمندساز در جامعهی پژوهش …………………………………………………………………………………………………………. | 125 126 |
||||
5-2-2-2- وضعیت موجود و مطلوب مدیریت فناوری اطلاعات از دیدگاه عوامل نتایج در جامعهی پژوهش …………………………………………………………………………………………………………. |
134 |
||||
5-2-2- ارزیابی کاربرد الگوی تعالی سازمانی در حوزهی مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاهی …………………………………………………………………………………………………………………………………. 5-3- پیشنهادهای پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………….. |
142 142 143 |
||||
5-4- پیشنهادهایی برای انجام پژوهشهای آینده ………………………………………………………………………………………. | 146 | ||||
فهرست منابع …………………………………………………………………………………………………………………………….. | 147 | ||||
منابع فارسی ………………………………………………………………………………………………………………………………….. | 148 | ||||
منابع انگلیسی ……………………………………………………………………………………………………………………………….. | 151 | ||||
پیوست شمارهی 1: پرسشنامهی پژوهش ………………………………………………………………………………………………………….. | 154 | ||||
چکیده به زبان انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………………………………. | 162 | ||||
فهرست جداول |
|||||
جدول شماره 3-1: معیارهای اصلی پرسشنامه و تعداد زیر معیارهای تخصیص یافته به هریک از آنها ……….. | 66 | ||||
جدول شماره 3-2: نحوهی تخصیص امتیازها در پرسشنامه …………………………………………………………………………….. | 67 | ||||
جدول شماره 3-3: نحوه محاسبه امتیاز معیار رهبری ……………………………………………………………………………………… | 69 | ||||
جدول شماره 3-4: نحوه محاسبه امتیاز معیار خط مشی و استراتژی ……………………………………………………………… | 69 | ||||
جدول شماره 3-5: نحوه محاسبه امتیاز معیار کارکنان ……………………………………………………………………………………. | 70 | ||||
جدول شماره 3-6: نحوه محاسبه امتیاز معیار شراکتها و منابع ……………………………………………………………………… | 71 | ||||
جدول شماره 3-7: نحوه محاسبه امتیاز معیار فرآیندها …………………………………………………………………………………… | 71 | ||||
جدول شماره 3-8: نحوه محاسبه امتیاز معیار نتایج مشتریان …………………………………………………………………………. | 73 | ||||
جدول شماره 3-9: نحوه محاسبه امتیاز معیار کارکنان ……………………………………………………………………………………. | 74 | ||||
جدول شماره 3-10: نحوه محاسبه امتیاز معیار نتایج جامعه …………………………………………………………………………… | 75 | ||||
جدول شماره 3-11: نحوه محاسبه امتیاز معیار نتایج کلیدی عملکرد …………………………………………………………….. | 76 | ||||
جدول شماره 4-1: دانشگاه محل خدمت پاسخگویان به پرسشنامه …………………………………………………………………. | 85 | ||||
جدول شماره 4-2: توزیع سن پاسخگویان به پرسشنامه ………………………………………………………………………………….. | 86 | ||||
جدول شماره 4-3: توزیع سطح تحصیلی پاسخگویان به پرسشنامه ………………………………………………………………… | 87 | ||||
جدول شماره 4-4: رشتهی تحصیلی پاسخگویان به پرسشنامه ……………………………………………………………………….. | 87 | ||||
جدول شماره 4-5: سابقهی کار پاسخگویان به پرسشنامه ……………………………………………………………………………….. | 88 | ||||
جدول شماره 4-6: خرده معیارهای رهبری و امتیاز میانگین آنها …………………………………………………………………. | 90 | ||||
جدول شماره 4-7: خرده معیارهای خط مشی و استراتژی و امتیاز میانگین آنها …………………………………………. | 92 | ||||
جدول شماره 4-8: خرده معیارهای کارکنان و امتیاز میانگین آنها ………………………………………………………………. | 93 | ||||
جدول شماره 4-9: خرده معیارهای مشارکتها و منابع و امتیاز میانگین آنها ………………………………………………. | 95 | ||||
جدول شماره 4-10: خرده معیارهای فرآیندها و امتیاز میانگین آنها …………………………………………………………….. | 96 | ||||
جدول شماره 4-11: امتیاز کلِ معیارهای توانمندساز از وضعیت موجود مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای مورد بررسی ……………………………………………………………………………………………….. | 97 98 |
||||
جدول شماره 4-12: امتیاز کلِ معیارهای توانمندساز از وضعیت موجود مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاه شهید چمران……………………………………………………………………………….. | 98 99 |
||||
جدول شماره 4-13: امتیاز کلِ معیارهای توانمندساز از وضعیت موجود مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور ……………………………………………………………. |
100 |
||||
جدول شماره 4-14: خرده معیارهای نتایج مشتریان و امتیاز میانگین آنها …………………………………………………… | 101 | ||||
جدول شماره 4-15: خرده معیارهای نتایج کارکنان و امتیاز میانگین آنها ……………………………………………………. | 103 | ||||
جدول شماره 4-16: خرده معیارهای نتایج جامعه و امتیاز میانگین آنها ………………………………………………………. | 104 | ||||
جدول شماره 4-17: خرده معیارهای دستاوردهای کلیدی عملکرد و امتیاز میانگین آنها ……………………………. | 106 | ||||
جدول شماره 4-18: خرده معیارهای شاخصهای کلیدی عملکرد و امتیاز میانگین آنها ……………………………… | 107 | ||||
جدول شماره 4-19: امتیازِ کلِ معیارهای نتایج از وضعیت موجود مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای مورد بررسی……………………………………………………………………………………………………………………… | 108 109 |
||||
جدول شماره 4-20: امتیازِ کلِ معیارهای نتایج از وضعیت موجود مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاه شهید چمران …………………………………………………………………………………………….. |
110 |
||||
جدول شماره 4-21: امتیازِ کلِ معیارهای نتایج از وضعیت موجود مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور…………………………………………………………………………………… |
110 |
||||
جدول شماره 4-22: امتیازِ کلِ وضعیت موجود مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای هر دو دانشگاه ……. | 111 | ||||
جدول شماره 4-23: امتیازِ کلِ وضعیت موجود مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاه شهید چمران …………………………………………………………………………………………………………………….. |
113 |
||||
جدول شماره 4-24: امتیازِ کلِ وضعیت موجود مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور ……………………………………………………………………………………………………… |
114 |
||||
جدول شماره 4-25: نتایج آزمون تی در جامعهی مورد بررسی ………………………………………………………………………. | 118 | ||||
جدول شماره 4-26: مقایسهی معیارهای الگوی تعالی سازمانی در مورد وضعیت مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندیشاپور ……………………………………………………… |
119 |
||||
فهرست نمودارها |
|||||
نمودار شماره 4-1: وضعیت موجود و مطلوب مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای مورد بررسی ………….. | 112 | ||||
نمودار شماره 4-2: وضعیت موجود و مطلوب مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاه شهید چمران ……………………………………………………………………………………………………………………………. | 113 113 |
||||
نمودار شماره 4-3: وضعیت موجود و مطلوب مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور…………………………………………………………………………………………………………………………….. 115 |
|||||
فهرست شکلها |
|||||
شکل شماره 2-1: چرخهی شش سیگما …………………………………………………………………………………………………………… | 27 | ||||
شکل شماره 2-2: معیارهای نُهگانهی الگوی تعالی سازمانی و امتیاز آنها ……………………………………………………… | 42 | ||||
شکل شماره 4-1: امتیازهای کسب شدهی جامعهی مورد بررسی از معیارهای الگوی تعالی سازمانی …………… | 120 | ||||
شکل شماره 5-1: تأثیر پذیری مدیریت فناوری اطلاعات از مؤلفههای مشتریان و تغییرات …………………………… | 125 |
1-1- مقدمه
مدیریت، بهعنوان مرکز ثقل و بنیاد فعالیتهای سازمانها به حساب میآید و چالشهای فراروی مدیران و شیوههای مقابله با آنها از اساسیترین وظایف این حوزه تلقی میشود. همانطور که مدیریت مدبرانه، هوشمندانه و علمی میتواند تأثیر شگرفی بر ارتقاءِ وضعیت یک سازمان بگذارد، فقر ناشی از اقدامات شتابزده، خالی از اندیشه و غیر علمی، در این حیطه، قادر است هر سازمانی را به ورطهی نابودی نزدیک گرداند.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 11:50:00 ق.ظ ]
|