دانلود پایان نامه : بررسی رابطه بین مدل تعالی سازمانی (EFQM) و عملکرد آموزش و … |
2-4-تاریخچه مدل های تعالی سازمانی……………………………………………………………………………. 21
2-5- معیارهای نه گانه مدل تعالی سازمانی………………………………………………………………………. 23
2-6- توانمند سازها در مدل تعالی سازمانی ایی اف کیو ام…………………………………………………… 24
2-7- معیاری های نتایج در مدل ایی اف کیو ام……………………………………………………………….. 40
2-8- رهیافت های مختلف خود ارزیابی در مدل ایی اف کیو ام……………………………………………. 41
2-9- منطق رادار در چرخه خودارزیابی………………………………………………………………………….. 42
2-10- سطوح تعالی در کسب جایزه……………………………………………………………………………… 43
2-11- مدل تعالی سازمانی در ایران……………………………………………………………………………….. 44
2-12- تعریف ارزیابی عملکرد……………………………………………………………………………………. 45
2-13- تاریخچه ارزیابی عملكرد…………………………………………………………………………………… 46
2-14- انواع ارزیابی………………………………………………………………………………………………….. 46
2-15- اهداف ارزیابی عملكرد…………………………………………………………………………………….. 46
2-16- اهمیت و ضرورت ارزیابی عملکرد…………………………………………………………………….. 47
2-17- ارزیابی عملکرد سازمان……………………………………………………………………………………. 48
2-18- روش ها و الگوهای ارزیابی عملکرد…………………………………………………………………….. 49
2-18-1- الگوی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی………………………………………………………………. 49
2-18-2- نظام مدیریّت کیفیّت ایزو…………………………………………………………………………. 50
2-18-3- هرم عملکرد………………………………………………………………………………………….. 50
2-18-4- نظام کارت امتیازی متوازن………………………………………………………………………… 51
2-18-5- فرآیند کسب و کار………………………………………………………………………………… 52
2-18-6- چارچوب مدوری و استیپل………………………………………………………………………… 53
2-18-7- روش تحلیل ذی نفعان……………………………………………………………………………… 53
2-18-8- نظام مدیریّت بر مبنای هدف………………………………………………………………………. 54
2-18-9- نظام مدیریّت کیفیّت جامع………………………………………………………………………… 55
2-18-10-روش مالکوم بالدریج…………………………………………………………………………….. 55
2-18-11- مدل تعالی سازمانی ایی اف کیو ام…………………………………………………………….. 55
2-19- پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………………………… 56
2-19-1- تحقیقات انجام شده در داخل کشور…………………………………………………………….. 56
2-19-2- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور…………………………………………………………. 57
2-20- نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………… 59
2-21- مدل مفهومی تحقیق…………………………………………………………………………………………. 60
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….. 63
3-2- روش انجام پژوهش…………………………………………………………………………………………… 63
3-3-جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………. 64
3-4- حجم نمونه………………………………………………………………………………………………………. 65
3-5- روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………………….. 65
3-6- روش گردآوری اطّلاعات…………………………………………………………………………………… 66
3-7- روایی و پایایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………….. 66
3-8-روش های آماری………………………………………………………………………………………………. 67
3-9- روش تجزیه و تحلیل…………………………………………………………………………………………. 68
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطّلاعات
4-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….. 70
4-2 – توصیف و تجزیه و تحلیل داده ها (آمار توصیفی)……………………………………………………. 70
4-2-1- جنسیت………………………………………………………………………………………………….. 70
4-2-2 – تحصیلات………………………………………………………………………………………………. 72
4-2-3 – سابقه کار………………………………………………………………………………………………. 74
4-2-4 – پست سازمانی…………………………………………………………………………………………. 75
4-2-5 – رشته تحصیلی………………………………………………………………………………………….. 77
4-2-6- سن……………………………………………………………………………………………………….. 78
4-3 – آمار استنباطی…………………………………………………………………………………………………. 79
4-3-1- بررسی فرضیه اول…………………………………………………………………………………….. 79
4-3-1-1- بررسی نرمال بودن متغیّر رهبری………………………………………………………….. 79
4-3-1-2- آزمون فرضیه فرعی اول……………………………………………………………………… 80
4-3-2- بررسی فرضیه دوم…………………………………………………………………………………….. 82
4-3-2-1- بررسی نرمال بودن متغیّر خطّ مشی و استراتژی…………………………………………. 82
4-3-2-2 – بررسی فرضیه فرعی دوم……………………………………………………………………. 82
4-3-3- بررسی فرضیه فرعی سوم…………………………………………………………………………….. 84
4-3-3-1- بررسی نرمال بودن متغیّر کارکنان………………………………………………………… 84
4-3-3-2- بررسی فرضیه فرعی سوم…………………………………………………………………….. 85
4-3-4- بررسی فرضیه فرعی چهارم………………………………………………………………………….. 87
4-3-4-1- بررسی نرمال بودن متغیّر شراکت ها و منابع……………………………………………. 87
4-3-4-2- بررسی فرضیه فرعی چهارم………………………………………………………………….. 87
4-3- 5- بررسی فرضیه فرعی پنجم…………………………………………………………………………… 89
4-3-5-1- بررسی نرمال بودن متغیّر فرآیندها………………………………………………………… 89
4-3-5-2- بررسی فرضیه فرعی پنجم……………………………………………………………………. 90
4-3-6- بررسی فرضیه اصلی…………………………………………………………………………………… 91
4-3-6-1- بررسی نرمال بودن متغیّر مدل تعالی سازمان……………………………………………… 91
4-3-6-2- بررسی فرضیه اصلی…………………………………………………………………………… 91
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….. 96
5-2- نتایج……………………………………………………………………………………………………………… 96
-3-نتایج حاصل ازآزمون فرضیات تحقیق………………………………………………………………………… 97
5-3-1- نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی…………………………………………………………………… 97
5-3-2-نتایج حاصل از آزمون فرضیه فرعی اول……………………………………………………………….. 98
5-3-3-نتایج حاصل از آزمون فرضیه فرعی دوم……………………………………………………………… 100
5-3-4- نتایج حاصل از آزمون فرضیه فرعی سوم…………………………………………………………….. 101
5-3-5- نتایج حاصل از آزمون فرضیه فرعی چهارم………………………………………………………….. 101
5-3-6- نتایج حاصل از آزمون فرضیه فرعی پنجم……………………………………………………………. 102
5-4- نتیجه گیری نهایی……………………………………………………………………………………………. 103
5-5-پیشنهاد های تحقیق…………………………………………………………………………………………… 104
5-5-1-پیشنهادات کاربردی مبتنی برنتایج تحقیق……………………………………………………………. 104
5-5-2-پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی………………………………………………………………………….. 106
پیوست………………………………………………………………………………………………………………….. 108
منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………….. 116
منابع انگلیسی………………………………………………………………………………………………………….. 122
چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………….. 125
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل2-1- الگوی تعالی بنیاد مدیریّت کیفیّت اروپا……………………………………………………………… 24
شکل2-2- (مدل مفهومی تحقیق)………………………………………………………………………………………. 61
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول1-1- مكاتب اصلی استراتژی……………………………………………………………………………………. 29
جدول2-2- راهنمای انتخاب روش ارزیابی………………………………………………………………………….. 42
جدول4-1-آماره های توصیفی مربوط به متغیّر جنسیت…………………………………………………………… 71
جدول4-2- آماره های توصیفی مربوط به متغیّرتحصیلات………………………………………………………… 72
جدول4-3- آمار های توصیفی مربوط به متغیّر سابقه کار……………………………………………………….. 74
جدول4-4- آماره های توصیفی مربوط به متغیّر پست سازمانی…………………………………………………. 76
جدول4-5- آماره های توصیفی مربوط به متغیّر رشته تحصیلی………………………………………………….. 77
جدول4- 6: آماره های توصیفی مربوط به سن………………………………………………………………………. 78
جدول4-7- آزمون کلموگروف اسمیرنف یک نمونه ای برای نمرات متغیّر رهبری………………………… 80
جدول4-8- جدول توصیفی مربوط به متغیّر رهبری……………………………………………………………….. 80
جدول4-9- نتایج آزمون زوج-نمونه ای………………………………………………………………………………. 81
جدول4-10- میزان همبستگی بین متغیّرها…………………………………………………………………………… 81
جدول4-11- بررسی رابطه خطی بین متغیّر ها………………………………………………………………………. 81
جدول4-12- آزمون کلموگروف اسمیرنف یک نمونه ای برای نمرات متغیّر خطّ مشی و استراتژی……. 82
جدول4-13- آزمون یک نمونه ای فرضیه دوم……………………………………………………………………… 83
جدول4-14- میزان همبستگی بین متغیّرها…………………………………………………………………………… 83
جدول4-15- بررسی رابطه خطی بین متغیّر ها………………………………………………………………………. 84
جدول4-16- آزمون کلموگروف اسمیرنف یک نمونه ای برای نمرات متغیّر کارکنان……………………. 85
جدول4-17- آزمون یک نمونه ای فرضیه سوم…………………………………………………………………….. 86
جدول4-18- میزان همبستگی بین متغیّرها…………………………………………………………………………… 86
جدول4-19- بررسی رابطه خطی بین متغیّرها………………………………………………………………………… 86
جدول4-20- آزمون کلموگروف اسمیرنف یک نمونه ای برای نمرات متغیّر شراکتها ومنابع……………. 87
جدول4-21- آزمون یک نمونه ای فرضیه چهارم………………………………………………………………….. 88
جدول4-22- میزان همبستگی بین متغیّرها…………………………………………………………………………… 88
جدول4-23- بررسی رابطه خطی بین متغیّر ها………………………………………………………………………. 89
جدول4-24- آزمون کلموگروف اسمیرنف یک نمونه ای برای نمرات متغیّر فرآیندها……………………. 90
جدول4-25- آزمون یک نمونه ای فرضیه پنجم…………………………………………………………………….. 91
جدول4-26- میزان همبستگی بین متغیّرها…………………………………………………………………………… 91
جدول4-27- بررسی رابطه خطی بین متغیّرها………………………………………………………………………… 91
جدول4-28- آزمون کلموگروف اسمیرنف یک نمونه ای برای نمرات متغیّر مدل تعالی سازمان………… 92
جدول4-29- آزمون یک نمونه ای فرضیه اصلی……………………………………………………………………. 93
جدول4-30- میزان همبستگی بین متغیّرها…………………………………………………………………………… 93
جدول4-31- بررسی رابطه خطی بین متغیّرها………………………………………………………………………… 94
جدول 5-1- نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون برای فرضیه ی اصلی………………………………… 98
جدول 5-2- نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون برای فرضیه ی اول…………………………………… 99
جدول 5-3- نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون برای فرضیه ی دوم…………………………………. 100
جدول 5-4- نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون برای فرضیه ی سوم…………………………………. 101
جدول 5-5- پنتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون برای فرضیه ی چهارم…………………………….. 102
جدول 5-6-نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون برای فرضیه ی پنجم…………………………………. 102
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 2-1- (گلاک و همکاران1980)……………………………………………………………………………. 28
نمودار4-1- نمودار میله ای فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان……………………………………………………… 71
نمودار4-2- نمودار دایره ای درصد فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان…………………………………………… 72
نمودار4-3- نمودارمیله ای فراوانی تحصیلات پاسخ دهندگان……………………………………………………. 73
نمودار4-4- نمودار دایره ای درصد فراوانی تحصیلات پاسخ دهندگان…………………………………………. 73
نمودار4-5- نمودار میله ای فراوانی سابقه کار پاسخ دهندگان…………………………………………………… 75
نمودار4-6- نمودار دایره ای درصد فراوانی سابقه کار پاسخ دهندگان…………………………………………. 75
مودار4-7- نمودار میله ای فراوانی پست سازمانی پاسخ دهندگان……………………………………………….. 76
نمودار4-8- نمودار دایره ای درصد فراوانی پست سازمانی پاسخ دهندگان……………………………………. 77
نمودار4-9- نمودار میله ای فراوانی رشته تحصیلی پاسخ دهندگان………………………………………………. 78
نمودار4-10- نمودار میله ای فراوانی سن پاسخ دهندگان 79
چکیده
موضوع تحقیق حاضر بررسی رابطه مدل تعالی سازمانی (EFQM) و عملکرد آموزش و پرورش جغتای می باشد. در این تحقیق 5 بعد از ابعاد مدل تعالی سازمانی ایی اف کیو ام شامل: رهبری، خط مشی و استراتژی، کارکنان، شراکت ها و منابع، و فرآیند ها در آموزش و پرورش جغتای مورد ارزیابی قرار گرفته. روش انجام تحقیق به صورت میدانی و ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد تعالی سازمانی و عملکرد که به ترتیب آلفای کُرنباخ بدست آمده95%و 88% می باشد. جامعه آماری این تحقیق معلمان، معاونین، مدیران و پرسنل اداری آموزش و پرورش جغتای جامعه آماری ما را تشکیل می دهند که به صورت تصادفی ساده تعداد104نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. تکنیک آماری مورد استفاده در این تحقیق، آمار توصیفی و استنباطی می باشد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با کمک نرم افزار spssانجام شده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد بین تعالی سازمانی و عملکرد آموزش و پرورش جغتای رابطه معناداری وجود دارد. همچنین رابطه سایر مؤلفه ها را تایید می نماید. نتایج کلی تحقیق بیانگر این است که 47%از تغییرات عملکرد تحت تاثیر مدل تعالی سازمانی می باشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-16] [ 10:41:00 ب.ظ ]
|