اتوسوکسیماید………………………………………………………………………………………… 12

1-6) فنوباربیتال………………………………………………………………………………………………………………………………. 14

1-6-1) مکانیسم عملکرد فنوباربیتال…………………………………………………………………………………………….. 15

1-6-2) عوارض جانبی مصرف فنوباربیتال………………………………………………………………………………………. 15

1-7) صرع مادری…………………………………………………………………………………………………………………………… 16

1-8) مکانیسم­های اساسی عوارض جانبی داروهای ضد صرع در دوران جنینی………………………….. 17

1-9) یادگیری و حافظه…………………………………………………………………………………………………………………….. 18

1-10) اسکاپولامین………………………………………………………………………………………………………………………….. 20

1-10-1) مکانیسم عملکرد اسکاپولامین…………………………………………………………………………………………..21

1-11).پروپرانولول…………………………………………………………………………………………………………………………….. 23

فصل دوم: بر تحقیقات پیشین

2-1) اثرات دریافت داروهای ضد صرع در دوره­ی تکوین……………………………………………………………….27

2-2) هدف…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 31

فصل سوم: مواد و روش­ها

3-1) مواد مورد استفاده……………………………………………………………………………………………………………….. 33-34

3-2) وسایل و دستگاه­ها…………………………………………………………………………………………………………………….. 35

3-3) حیوانات و تیمار……………………………………………………………………………………………………………………………. 36

3-4)آزمون یادگیری حافظه فضایی با ماز شعاعی هشت بازو………………………………………………………………. 37

3-4-1) مراحل انجام آزمون یادگیری فضایی با ماز شعاعی هشت بازو……………………………………………….. 38

3-5) آزمون حرکتی Open field………………………………………………………………….. 39

3-6)آزمونیادگیری احترازیغیر فعال………………………………………………………………………………………………….40

3-6-1) مراحل انجام آزمون یادگیری احترازی غیر فعال………………………………………………………………………40

3-7) تزریق حاد (Acute) پنتلین تترازول…………………………………………………………………………………………..41

3-7-1) مراحل انجام تزریق حاد (Acute) پنتلین تترازول………………………………………………………………..42.

3-8) آنالیز آماری………………………………………………………………………………………………………………………………..43

فصل چهارم: نتایج

4-1) مطالعه فعالیت حرکتی………………………………………………………………………………………………………………….. 45

4-2) یادگیری و حافظه احترازی غیر فعال……………………………………………………………………………………………. 46

4-3) آزمون یادگیری فضایی………………………………………………………………………………………………………………….. 54

4-4) تشنج حاد در دوره­ی بلوغ…………………………………………………………………………………………………………… 66

فصل پنجم: بحث و نتیجه­گیری

اثرات دریافت اتوسوکسیماید در دوره­ی تکوین بر یادگیری و حافظه احترازی غیر فعال

در دوره­ی بلوغ…………………………………………………………………………………………………………………………………. 74

اثرات دریافت اتوسوکسیماید در دوره­ی جنینی بر حافظه فضایی ………………………………………………. 75

تأثیر اتوسوکسیماید بر آستانه تشنج و تشنج حاد……………………………………………………………………………. 79

نتیجه­گیری………………………………………………………………………………………………………………………………………… 80

پیشنهادات برای مطالعات آینده………………………………………………………………………………………………………… 81

فهرست منابع و مأخذ…………………………………………………………………………………………………………………. 82-95

 

 

 

فهرست جداول

 

 

عنوان…………………………………………………………………………………………………………………. صفحه

پایان نامه

جدول1-1) مشخصات داروی اتوسوکسیماید………………………………………………………………………………….12

جدول 1-2) مشخصات داروی فنوباربیتال……………………………………………………………………………………….16

جدول 1-3) مشخصات داروی اسکاپولامین…………………………………………………………………………………….22

جدول 1-4) مشخصات داروی پروپرانولول………………………………………………………………………………………24

 

 

 

فهرست نمودارها

 

 

عنوان…………………………………………………………………………………………………………………. صفحه

 

نمودار4-1) مقایسه میانگین تعداد دفعات عبور از خطوط موش­های نر گروه­های دریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل با استفاده از آزمون Open field………………………………………. 45

نمودار4-2) مقایسه میانگین تعداد دفعات عبور از خطوط موش­های ماده گروه­های دریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل با استفاده از آزمون Open field………………………………………………………………46

نمودار4-3) مقایسه میانگین تعداد شوک لازم جهت انجام یادگیری بین گروه­های نردریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل با استفاده از آزمون یادگیری احترازی غیر فعال…………………………………………..47

نمودار4-4) مقایسه میانگین تعداد شوک لازم جهت انجام یادگیری بین گروه­های ماده دریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل با استفاده از آزمون یادگیری احترازی غیر فعال………………………………………. 48

نمودار4-5) مقایسه میانگین مدت زمان تأخیر در ورود به اتاقک تاریک بین موش­های نر گروه­های دریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل با استفاده ازآزمون یادگیری احترازی غیر فعال……………………. 49

نمودار4-6) مقایسه میانگین مدت زمان تأخیر در ورود به اتاقک تاریک بین موش­های ماده گروه­های دریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل با استفاده از آزمون یادگیری احترازی غیر فعال………………….. 50

نمودار4-7) مقایسه میانگین مدت زمان حضور در اتاقک تاریک بین موش های نر گروه­های دریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل با استفاده از آزمون یادگیری احترازی غیر فعال…………………… 51

نمودار4-8) مقایسه میانگین مدت زمان حضور در اتاقک تاریک بین موش­های ماده گروه­های دریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل با استفاده از آزمون یادگیری احترازی غیر فعال……………………..52

نمودار4-9) مقایسه میانگین تعداد دفعات حضور در اتاقک تاریک بین موش­های نر گروه­های دریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل با استفاده از آزمون یادگیری احترازی غیر فعال……………………..53

نمودار4-10) مقایسه میانگین تعداد دفعات حضور در اتاقک تاریک بین موش­های ماده گروه­های دریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل با استفاده از آزمون یادگیری احترازی غیر فعال……………………… 54

نمودار 4-11) مقایسه میانگین تعداد خطاهایحافظه کاریموش­های صحرایی نر در روزهای مختلف آزمون ماز شعاعی بین گروه­های اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل………………………………………………………….55

نمودار 4-12) مقایسه میانگین تعداد خطاهای حافظه کاری موش­های صحرایی ماده در روزهای مختلف آزمون ماز شعاعی بین گروه­های اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل……………………………………………………………. 56

نمودار 4-13) مقایسه میانگین تعداد خطاهای حافظه مرجع موش­های صحرایی نر در روزهای مختلف آزمون ماز شعاعی بین گروه­های اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل……………………………………………………………. 57

نمودار 4-14) مقایسه میانگین تعداد خطاهای حافظه مرجع موش­های صحرایی ماده در روزهای مختلف آزمون ماز شعاعی بین گروه­های اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل………………………………………………………… 58

نمودار 4-15) مقایسه میانگین مدت زمان تأخیر در ورود به هر بازو بر حسب ثانیه موش­های صحرایی نر در روزهای مختلف آزمون ماز شعاعی بین گروه­های اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل………………………….. 59

نمودار 4-16) مقایسه میانگین مدت زمان تأخیر در ورود به هر بازو بر حسب ثانیه موش­های صحرایی ماده در روزهای مختلف آزمون ماز شعاعی بین گروه­های اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل…………………………. 60

نمودار 4-17) مقایسه میانگین خطاهای حافظه کاری موش­های صحرایی نر در اثر تزریق غلظت­های مختلف اسکاپولامین و پروپرانولول در گروه­های کنترل، ساخارین و اتوسوکسیماید……………………………………… 61

نمودار 4-18) مقایسه میانگین خطاهای حافظه کاری موش­های صحرایی ماده در اثر تزریق غلظت­های مختلف اسکاپولامین و پروپرانولول در گروه­های کنترل، ساخارین و اتوسوکسیماید………………………………………62

نمودار 4-19) مقایسه میانگین خطاهای حافظه مرجع موش­های صحرایی نر در اثر تزریق غلظت های مختلف اسکاپولامین و پروپرانولول در گروه­های کنترل، ساخارین و اتوسوکسیماید…………………………………….. 63

نمودار 4-20) مقایسه میانگین خطاهای حافظه مرجع موش­های صحرایی ماده در اثر تزریق غلظت­های مختلف اسکاپولامین و پروپرانولول در گروه­های کنترل، ساخارین و اتوسوکسیماید……………………………………… 64

نمودار 4-21) مقایسه میانگین مدت زمان تأخیر در ورود به بازوها موش­های صحرایی نر در اثر تزریق غلظت­های مختلف اسکاپولامین و پروپرانولول در گروه­های کنترل، ساخارین و اتوسوکسیماید……………………….. 65

نمودار 4-22) مقایسه میانگین مدت زمان تأخیر در ورود به بازوها موش­های صحرایی ماده در اثر تزریق غلظت­های مختلف اسکاپولامین و پروپرانولول در گروه­های کنترل، ساخارین و اتوسوکسیماید………………………. 66

نمودار4-23) مقایسه میانگین غلظت آستانه پنتلین تترازول برای شروع تشنج در روز 60 بعد از تولد درموش­های نر، گروه­های دریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل………………………………………………………………67

نمودار4-24) مقایسه میانگین غلظت آستانه پنتلین تترازول برای شروع تشنج در روز 60 بعد از تولد درموش­های ماده، گروه­های دریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل………………………………………………………… 68

نمودار4-25) مقایسه میانگین غلظت آستانه پنتلین تترازول برای شروع تشنج در روز 60 بعد از تولد درموش­های نر بعد از دریافت پیش­تیمار فنوباربیتال، گروه های دریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل…………………….. 69

نمودار4-26) مقایسه میانگین غلظت آستانه پنتلین تترازول برای شروع تشنج در روز 60 بعد از تولد درموش­های ماده بعد از دریافت پیش­تیمار فنوباربیتال، گروه­های دریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 70

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...