پایان نامه ارشد: اثرات دریافت اتوسوکسیماید در دوره تکوین بر آستانه تشنج و عملکرد شناختی در … |
اتوسوکسیماید………………………………………………………………………………………… 12
1-6) فنوباربیتال………………………………………………………………………………………………………………………………. 14
1-6-1) مکانیسم عملکرد فنوباربیتال…………………………………………………………………………………………….. 15
1-6-2) عوارض جانبی مصرف فنوباربیتال………………………………………………………………………………………. 15
1-7) صرع مادری…………………………………………………………………………………………………………………………… 16
1-8) مکانیسمهای اساسی عوارض جانبی داروهای ضد صرع در دوران جنینی………………………….. 17
1-9) یادگیری و حافظه…………………………………………………………………………………………………………………….. 18
1-10) اسکاپولامین………………………………………………………………………………………………………………………….. 20
1-10-1) مکانیسم عملکرد اسکاپولامین…………………………………………………………………………………………..21
1-11).پروپرانولول…………………………………………………………………………………………………………………………….. 23
فصل دوم: بر تحقیقات پیشین
2-1) اثرات دریافت داروهای ضد صرع در دورهی تکوین……………………………………………………………….27
2-2) هدف…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 31
فصل سوم: مواد و روشها
3-1) مواد مورد استفاده……………………………………………………………………………………………………………….. 33-34
3-2) وسایل و دستگاهها…………………………………………………………………………………………………………………….. 35
3-3) حیوانات و تیمار……………………………………………………………………………………………………………………………. 36
3-4)آزمون یادگیری حافظه فضایی با ماز شعاعی هشت بازو………………………………………………………………. 37
3-4-1) مراحل انجام آزمون یادگیری فضایی با ماز شعاعی هشت بازو……………………………………………….. 38
3-5) آزمون حرکتی Open field………………………………………………………………….. 39
3-6)آزمونیادگیری احترازیغیر فعال………………………………………………………………………………………………….40
3-6-1) مراحل انجام آزمون یادگیری احترازی غیر فعال………………………………………………………………………40
3-7) تزریق حاد (Acute) پنتلین تترازول…………………………………………………………………………………………..41
3-7-1) مراحل انجام تزریق حاد (Acute) پنتلین تترازول………………………………………………………………..42.
3-8) آنالیز آماری………………………………………………………………………………………………………………………………..43
فصل چهارم: نتایج
4-1) مطالعه فعالیت حرکتی………………………………………………………………………………………………………………….. 45
4-2) یادگیری و حافظه احترازی غیر فعال……………………………………………………………………………………………. 46
4-3) آزمون یادگیری فضایی………………………………………………………………………………………………………………….. 54
4-4) تشنج حاد در دورهی بلوغ…………………………………………………………………………………………………………… 66
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
اثرات دریافت اتوسوکسیماید در دورهی تکوین بر یادگیری و حافظه احترازی غیر فعال
در دورهی بلوغ…………………………………………………………………………………………………………………………………. 74
اثرات دریافت اتوسوکسیماید در دورهی جنینی بر حافظه فضایی ………………………………………………. 75
تأثیر اتوسوکسیماید بر آستانه تشنج و تشنج حاد……………………………………………………………………………. 79
نتیجهگیری………………………………………………………………………………………………………………………………………… 80
پیشنهادات برای مطالعات آینده………………………………………………………………………………………………………… 81
فهرست منابع و مأخذ…………………………………………………………………………………………………………………. 82-95
فهرست جداول
عنوان…………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
جدول1-1) مشخصات داروی اتوسوکسیماید………………………………………………………………………………….12
جدول 1-2) مشخصات داروی فنوباربیتال……………………………………………………………………………………….16
جدول 1-3) مشخصات داروی اسکاپولامین…………………………………………………………………………………….22
جدول 1-4) مشخصات داروی پروپرانولول………………………………………………………………………………………24
فهرست نمودارها
عنوان…………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
نمودار4-1) مقایسه میانگین تعداد دفعات عبور از خطوط موشهای نر گروههای دریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل با استفاده از آزمون Open field………………………………………. 45
نمودار4-2) مقایسه میانگین تعداد دفعات عبور از خطوط موشهای ماده گروههای دریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل با استفاده از آزمون Open field………………………………………………………………46
نمودار4-3) مقایسه میانگین تعداد شوک لازم جهت انجام یادگیری بین گروههای نردریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل با استفاده از آزمون یادگیری احترازی غیر فعال…………………………………………..47
نمودار4-4) مقایسه میانگین تعداد شوک لازم جهت انجام یادگیری بین گروههای ماده دریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل با استفاده از آزمون یادگیری احترازی غیر فعال………………………………………. 48
نمودار4-5) مقایسه میانگین مدت زمان تأخیر در ورود به اتاقک تاریک بین موشهای نر گروههای دریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل با استفاده ازآزمون یادگیری احترازی غیر فعال……………………. 49
نمودار4-6) مقایسه میانگین مدت زمان تأخیر در ورود به اتاقک تاریک بین موشهای ماده گروههای دریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل با استفاده از آزمون یادگیری احترازی غیر فعال………………….. 50
نمودار4-7) مقایسه میانگین مدت زمان حضور در اتاقک تاریک بین موش های نر گروههای دریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل با استفاده از آزمون یادگیری احترازی غیر فعال…………………… 51
نمودار4-8) مقایسه میانگین مدت زمان حضور در اتاقک تاریک بین موشهای ماده گروههای دریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل با استفاده از آزمون یادگیری احترازی غیر فعال……………………..52
نمودار4-9) مقایسه میانگین تعداد دفعات حضور در اتاقک تاریک بین موشهای نر گروههای دریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل با استفاده از آزمون یادگیری احترازی غیر فعال……………………..53
نمودار4-10) مقایسه میانگین تعداد دفعات حضور در اتاقک تاریک بین موشهای ماده گروههای دریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل با استفاده از آزمون یادگیری احترازی غیر فعال……………………… 54
نمودار 4-11) مقایسه میانگین تعداد خطاهایحافظه کاریموشهای صحرایی نر در روزهای مختلف آزمون ماز شعاعی بین گروههای اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل………………………………………………………….55
نمودار 4-12) مقایسه میانگین تعداد خطاهای حافظه کاری موشهای صحرایی ماده در روزهای مختلف آزمون ماز شعاعی بین گروههای اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل……………………………………………………………. 56
نمودار 4-13) مقایسه میانگین تعداد خطاهای حافظه مرجع موشهای صحرایی نر در روزهای مختلف آزمون ماز شعاعی بین گروههای اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل……………………………………………………………. 57
نمودار 4-14) مقایسه میانگین تعداد خطاهای حافظه مرجع موشهای صحرایی ماده در روزهای مختلف آزمون ماز شعاعی بین گروههای اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل………………………………………………………… 58
نمودار 4-15) مقایسه میانگین مدت زمان تأخیر در ورود به هر بازو بر حسب ثانیه موشهای صحرایی نر در روزهای مختلف آزمون ماز شعاعی بین گروههای اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل………………………….. 59
نمودار 4-16) مقایسه میانگین مدت زمان تأخیر در ورود به هر بازو بر حسب ثانیه موشهای صحرایی ماده در روزهای مختلف آزمون ماز شعاعی بین گروههای اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل…………………………. 60
نمودار 4-17) مقایسه میانگین خطاهای حافظه کاری موشهای صحرایی نر در اثر تزریق غلظتهای مختلف اسکاپولامین و پروپرانولول در گروههای کنترل، ساخارین و اتوسوکسیماید……………………………………… 61
نمودار 4-18) مقایسه میانگین خطاهای حافظه کاری موشهای صحرایی ماده در اثر تزریق غلظتهای مختلف اسکاپولامین و پروپرانولول در گروههای کنترل، ساخارین و اتوسوکسیماید………………………………………62
نمودار 4-19) مقایسه میانگین خطاهای حافظه مرجع موشهای صحرایی نر در اثر تزریق غلظت های مختلف اسکاپولامین و پروپرانولول در گروههای کنترل، ساخارین و اتوسوکسیماید…………………………………….. 63
نمودار 4-20) مقایسه میانگین خطاهای حافظه مرجع موشهای صحرایی ماده در اثر تزریق غلظتهای مختلف اسکاپولامین و پروپرانولول در گروههای کنترل، ساخارین و اتوسوکسیماید……………………………………… 64
نمودار 4-21) مقایسه میانگین مدت زمان تأخیر در ورود به بازوها موشهای صحرایی نر در اثر تزریق غلظتهای مختلف اسکاپولامین و پروپرانولول در گروههای کنترل، ساخارین و اتوسوکسیماید……………………….. 65
نمودار 4-22) مقایسه میانگین مدت زمان تأخیر در ورود به بازوها موشهای صحرایی ماده در اثر تزریق غلظتهای مختلف اسکاپولامین و پروپرانولول در گروههای کنترل، ساخارین و اتوسوکسیماید………………………. 66
نمودار4-23) مقایسه میانگین غلظت آستانه پنتلین تترازول برای شروع تشنج در روز 60 بعد از تولد درموشهای نر، گروههای دریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل………………………………………………………………67
نمودار4-24) مقایسه میانگین غلظت آستانه پنتلین تترازول برای شروع تشنج در روز 60 بعد از تولد درموشهای ماده، گروههای دریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل………………………………………………………… 68
نمودار4-25) مقایسه میانگین غلظت آستانه پنتلین تترازول برای شروع تشنج در روز 60 بعد از تولد درموشهای نر بعد از دریافت پیشتیمار فنوباربیتال، گروه های دریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل…………………….. 69
نمودار4-26) مقایسه میانگین غلظت آستانه پنتلین تترازول برای شروع تشنج در روز 60 بعد از تولد درموشهای ماده بعد از دریافت پیشتیمار فنوباربیتال، گروههای دریافت کننده اتوسوکسیماید، ساخارین و کنترل…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 70
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 08:04:00 ق.ظ ]
|