فصل اول:کلیات پژوهش

1-1-مقدمه…………………………………………………………………………….

4

1-2-بیان مساله………………………………………………………………………..

6

1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش………………………………………………………

10

1-4-اهداف پژوهش………………………………………………………………………

14

1-5-متغیرهای پژوهش………………………………………………………………….

14

1-6-فرضیه های پژوهش………………………………………………………………..

15

1-7-روش پژوهش…………………………………………………………………….

15

1-8-روش نمونه گیری………………………………………………………………..

16

1-9-روش گردآوری اطلاعات………………………………………………………..

16

1-10-روش تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………….

16

1-11-جامعه آماری……………………………………………………………………

16

1-12-قلمرو پژوهش…………………………………………………………………..

18

1-12-1-قلمرو موضوعی………………………………………………………………

18

1-12-2-قلمرو مکانی…………………………………………………………………..

18

1-12-3-قلمرو زمانی………………………………………………………………….

18

1-13-تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی……………………………………………

18

1-13-1-هوش…………………………………………………………………………….

18

1-13-2-عاطفه…………………………………………………………………………

18

1-13-3-هوش عاطفی………………………………………………………………….

19

1-13-4-خودآگاهی……………………………………………………………………….

19

1-13-5-خودتنظیمی(خودمدیریتی) ……………………………………………………

19

1-13-6-خودانگیزی…………………………………………………………………..

19

1-13-7-آگاهی اجتماعی(همدلی) …………………………………………………….

19

1-13-8-مهارتهای اجتماعی…………………………………………………………..

19

1-13-9-عملکرد……………………………………………………………………….

20

1-13-10-توانایی………………………………………………………………………….

20

1-13-11-وضوح(درک) ……………………………………………………………..

20

1-13-12-کمک(حمایت سازمانی) …………………………………………………..

20

1-13-13-انگیزه(تمایل) ………………………………………………………………

21

1-13-14-ارزیابی(آموزش و بازخورد عملکرد) …………………………………….

21

1-13-15-اعتبار(اعمال معتبر و حقوق پرسنل) …………………………………….

21

1-13-16-محیط(تناسب محیطی) ……………………………………………………

21

فصل دوم:مبانی نظری و پیشینه پژوهش

2-1-مقدمه……………………………………………………………………………..

23

هوش عاطفی

2-1-1-مقدمه…………………………………………………………………………..

25

2-1-2-تعاریف هوش………………………………………………………………….

26

2-1-3-هوش…………………………………………………………………………..

26

2-1-4-تعریف هوش……………………………………………………………………….

26

2-1-5-انواع هوش…………………………………………………………………….

27

2-1-6-عاطفه…………………………………………………………………………

33

2-1-7-هیجان…………………………………………………………………………

34

2-1-8-مولفه های هیجان……………………………………………………………..

35

2-1-9-ویژگی های هیجان…………………………………………………………….

35

2-1-10-طبقه بندی هیجانها……………………………………………………………

36

2-1-11-فواید هیجان……………………………………………………………………

36

2-1-12-زیان های هیجان…………………………………………………………………

37

2-1-13-سرچشمه هیجانها…………………………………………………………….

38

2-1-14-چگونگی شکل گیری هیجانها……………………………………………….

38

2-1-15-علت اهمیت هیجانها در محیط کار………………………………………….

38

2-1-16-مفهوم هوش هیجانی…………………………………………………………..

39

2-1-17-مفهوم شناسی هوش هیجانی…………………………………………………

40

2-1-18-هوش هیجانی و هوش شناختی………………………………………………

42

2-1-19-تعریف هوش هیجانی………………………………………………………..

45

2-1-20-سیر تکوین و تاریخچه هوش هیجانی…………………………………………

46

2-1-21-دیدگاه های صاحبنظران در مفهوم هوش هیجانی……………………………

51

2-1-21-1-دیدگاه گاردنر در هوش شناختی و غیر شناختی………………………….

51

2-1-21-2-دیدگاه کوپر در هوش هیجانی…………………………………………….

53

2-1-21-3-دیدگاه مایر و سالووی در هوش هیجانی…………………………………..

54

2-1-21-4-دیدگاه گلمن در هوش هیجانی………………………………………………

58

2-1-21-5-دیدگاه بار-آن در هوش هیجانی…………………………………………..

69

2-1-22-چارچوب چهار وجهی استنتاجی هوش هیجانی……………………………..

71

2-1-23-هوش هیجانی و هوش شناختی در محیط سازمان……………………………

74

2-1-24-هوش هیجانی و ارتقا کیفیت سازمان……………………………………….

76

2-1-25-هوش هیجانی در محیط کار…………………………………………………….

76

2-1-26-چه کسانی به هوش هیجانی نیاز دارند؟……………………………………..

77

2-1-27-ضرورت توجه به رشدهوش هیجانی کارکنان………………………………

87

2-1-28-گروه کار و هوش هیجانی…………………………………………………..

88

2-1-29-ارتقا هوش هیجانی در گروه کار………………………………………………..

89

2-1-30-تنظیم هیجانهای کارکنان در گروه کار………………………………………

92

2-1-31-هوش هیجانی و مزیت رقابتی……………………………………………….

93

2-1-32-نقش هوش هیجانی در گزینش و بالندگی شغلی نیروی انسانی……………..

97

2-1-33-مدل سازی تاثیر هوش هیجانی بر موفقیت کار……………………………..

100

2-1-34-هوش هیجانی کارکنان و رضایت مشتریان………………………………….

102

2-1-35-هوش هیجانی کارکنان و اثربخشی سازمان…………………………………

104

2-1-36-هوش هیجانی ، ارتقا یادگیری و تحول سازمانی……………………………

108

2-1-37-اکتساب و بهبود هوش هیجانی………………………………………………

111

2-1-37-1-دیدگاه مایر و سالووی………………………………………………………

111

2-1-37-2-دیدگاه گلمن-امرلینگ……………………………………………………..

112

2-1-38-چطور می توان هوش هیجانی را بهبود بخشید؟………………………………..

113

2-1-39-مفاهیم مشخص در آموزش هوش هیجانی…………………………………….

114

2-1-40-فرآیند آموزش هوش هیجانی…………………………………………………

115

2-1-41-ملاحظاتی در برنامه های آموزش هوش هیجانی……………………………

116

2-1-42-نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و تقویت هوش هیجانی………

117

2-1-43-مراحل آموزش هوش هیجانی……………………………………………….

118

عملکرد کارکنان

2-2-1-مقدمه……………………………………………………………………………….

122

2-2-2-تعاریف عملکرد………………………………………………………………….

124

2-2-3-عوامل موثر در بهبود عملکرد………………………………………………..

125

2-2-4-عوامل یا متغیرهای موثر بر عملکرد……………………………………………

126

2-2-5-عوامل موثر بر عملکرد فردی………………………………………………….

128

2-2-5-1-توانایی………………………………………………………………………

128

2-2-5-2-شخصیت…………………………………………………………………….

130

2-2-5-2-1-عوامل تعیین کننده شخصیت……………………………………………….

130

2-2-5-3-یادگیری……………………………………………………………………..

131

2-2-5-4-ادراک………………………………………………………………………….

131

2-2-5-5-انگیزش……………………………………………………………………..

132

2-2-5-6-استرس(فشار روانی) ………………………………………………………

133

2-2-6-مدیریت عملکرد………………………………………………………………….

135

2-2-7-مفهوم و مولفه های مدیریت عملکرد…………………………………………….

136

2-2-7-1-مدیریت عملکرد به عنوان یک سیستم تجاری……………………………..

138

2-2-7-2-مدیریت عملکرد به عنوان یک فرهنگ وسبک رهبری………………….

138

2-2-7-3-مدیریت عملکرد به عنوان بخشی از پیمان روان شناختی………………….

139

2-2-7-4-مدیریت عملکرد به عنوان بازخورد شخصی و فرآیند یادگیری……………

139

2-2-8-فرآیند مدیریت عملکرد………………………………………………………..

139

2-2-9-اساس مدیریت مبتنی بر عملکرد………………………………………………

141

2-2-10-تفاوت بین مدیریت مبتنی بر عملکرد و سنجش عملکرد………………………

142

2-2-11-فواید مدیریت مبتنی بر عملکرد…………………………………………….

142

2-2-12-تئوری تقویت عملکرد……………………………………………………………

144

2-2-13-رویکرد تغییر رفتار سازمانی………………………………………………

144

2-2-14-ملاک اثربخشی تغییر رفتار سازمانی………………………………………

146

2-2-15-استراتژی های مدیریت عملکرد……………………………………………

148

2-2-16-الگوهایی در مورد عملکرد منابع انسانی…………………………………..

149

2-2-16-1-الگوی هرسی و گلداسمیت………………………………………………

149

2-2-16-2-الگوی موری اینسورث و نیویل اسمیت………………………………..

149

2-2-16-3-الگوی مدل امتیازات متوازن……………………………………………

149

2-2-16-4-الگوی لینچ و گراس…………………………………………………….

149

2-2-17-سابقه مدل ACHIEVE…………………………………………………..

150

2-2-18-استفاده از مدل ACHIEVE………………………………………………

151

رابطه هوش عاطفی و عملکرد

2-3-1-مقدمه………………………………………………………………………..

156

2-3-2-ارتباط ابعاد هوش عاطفی با عملکرد……………………………………….

156

2-3-3-چارچوب نظری پژوهش……………………………………………………

159

2-3-4-مدل تحلیلی پژوهش………………………………………………………..

160

پژوهش های انجام شده در ایران و جهان

2-4-1-مقدمه……………………………………………………………………….

162

2-4-2-پژوهش های انجام شده در جهان…………………………………………..

162

2-4-3-پژوهش های انجام شده در ایران…………………………………………..

167

فصل سوم:روش شناسی پژوهش

3-1-مقدمه…………………………………………………………………………

175

3-2-روش پژوهش………………………………………………………………..

175

3-3-جامعه آماری…………………………………………………………………

176

3-4-نمونه آماری…………………………………………………………………….

178

3-5-روش نمونه گیری و حجم نمونه……………………………………………….

178

3-6-روشها و ابزار گردآوری اطلاعات و داده ها………………………………….

179

3-7-مشخصات پرسشنامه ها……………………………………………………….

179

3-7-1-سنجش شاخص هوش عاطفی……………………………………………….

180

3-7-2-سنجش شاخص عملکرد…………………………………………………….

181

3-8-پایایی و روایی پرسشنامه……………………………………………………..

182

3-8-1-پایایی یاقابلیت اعتماد………………………………………………………

182

3-8-2-روایی یا اعتبار……………………………………………………………..

183

3-9-روشهای آماری تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………..

183

3-9-1-روشهای توصیفی……………………………………………………………

184

3-9-2-روشهای استنباطی…………………………………………………………..

184

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش

4-1-مقدمه…………………………………………………………………………..

186

4-2-بخش اول : آمار توصیفی……………………………………………………..

187

4-2-1-متغیرهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان………………………………….

187

4-2-2-وضعیت متغیر مستقل………………………………………………………

190

4-2-3-وضعیت متغیر وابسته………………………………………………………

191

4-3-بخش دوم : آمار استنباطی……………………………………………………..

191

4-3-1-آزمون داده ها……………………………………………………………….

192

4-3-2-بررسی رابطه عوامل مطرح شده…………………………………………..

193

4-4-تحلیل آماری فرضیه های پژوهش…………………………………………….

194

4-4-1-فرضیه اصلی………………………………………………………………..

194

4-4-2-فرضیه فرعی اول………………………………………………………………..

194

4-4-3-فرضیه فرعی دوم………………………………………………………………

195

4-4-4-فرضیه فرعی سوم……………………………………………………………..

196

4-4-5-فرضیه فرعی چهارم…………………………………………………………..

196

4-4-6-فرضیه فرعی پنجم…………………………………………………………….

197

4-5-یافته های جانبی…………………………………………………………………..

198

4-5-1-آزمون فرضیه تفاوت هوش عاطفی زنان و مردان……………………………

199

4-5-2-آزمون فرضیه تفاوت هوش عاطفی مجردین و متاهلین………………………

200

4-5-3-آزمون فرضیه تفاوت عملکرد زنان و مردان………………………………….

201

4-5-4-آزمون فرضیه تفاوت عملکرد کارکنان رسمی و غیر رسمی…………………

202

4-5-5-آزمون فرضیه تفاوت عملکرد کارکنان با سطوح مختلف تحصیلی…………….

203

فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادها

5-1-مقدمه…………………………………………………………………………….

205

5-2-نتایج پژوهش…………………………………………………………………….

208

5-3-ارائه راهکارها و پیشنهادهایی بر اساس نتایج بدست آمده پژوهش……………..

210

5-3-1-ارائه راهکارها در ارتباط با مولفه خودآگاهی(فرضیه فرعی اول)…………..

211

5-3-2-ارائه راهکارها در ارتباط با مولفه خودتنظیمی(فرضیه فرعی دوم) …………

213

5-3-3-ارائه راهکارها در ارتباط با مولفه خودانگیزی(فرضیه فرعی سوم) ………..

214

5-3-4-ارائه راهکارها در ارتباط با مولفه آگاهی اجتماعی(فرضیه فرعی چهارم)….

215

5-3-5-ارائه راهکارها در ارتباط با مولفه مهارتهای اجتماعی(فرضیه فرعی پنجم)..

216

5-4-چالشهای سازمان و نقش هوش هیجانی در رفع این چالشها…………………….

218

5-5-پیشنهادهایی به پژوهشگران بعدی………………………………………………

225

5-6-محدودیتهای پژوهش…………………………………………………………….

226

پیوست ها،منابع و نام ها

پیوست الف : پرسشنامه……………………………………………………………

228

پیوست ب : نتایج حاصل از نرم افزار تحلیل آماری………………………………

233

فهرست جدول ها

جدول 1-1:تعداد کارمندان واحدها به تفکیک زن و مرد………………………….

17

جدول 2-1:هوش هیجانی در زندگی روزمره……………………………………..

50

جدول 2-2:چارچوب منسجم شناخت مولفه های هوش هیجانی گلمن……………..

74

جدول 2-3:مدیران عالی چه فعالیتهایی انجام می دهند؟……………………………

85

جدول 2-4:مدیران میانی و سرپرستان چه فعالیتهایی انجام می دهند؟…………….

86

جدول 2-5: کارکنان و کارمندان دفتری چه فعالیتهایی انجام می دهند؟……………

87

جدول 2-6:شایستگیهای هوش هیجانی به نقل از تیشلر و همکاران……………….

101

جدول 3-1:توزیع جامعه آماری بر حسب جنسیت و نوع استخدام…………………

177

جدول 3-2:تناظر گویه های پرسشنامه هوش عاطفی………………………………

180

جدول 3-3:تناظر گویه های پرسشنامه عملکرد……………………………………

181

جدول 4-1:فراوانی و درصد جنسیت پاسخ دهندگان……………………………….

187

جدول 4-2:فراوانی و درصد سن پاسخ دهندگان……………………………………

188

جدول 4-3:فراوانی و درصد سطح تحصیلات پاسخ دهندگان………………………

188

جدول 4-4:فراوانی و درصد سابقه خدمتی پاسخ دهندگان………………………….

189

جدول 4-5:فراوانی و درصد وضعیت تاهل پاسخ دهندگان………………………..

189

جدول 4-6:فراوانی و درصد وضعیت استخدامی پاسخ دهندگان…………………..

190

4-7:معیارهای تمرکز و پراکندگی متغیرهای هوش عاطفی………………………

190

4-8:معیارهای تمرکز و پراکندگی متغیرهای عملکرد…………………………….

191

4-9:آزمون نرمال / غیر نرمال بودن داده ها………………………………………

192

4-10:آزمون معنی دار بودن رابطه هوش عاطفی و مولفه هایش با عملکرد….

193

4-11:نمایش ضریب تعیین(R2) ………………………………………………..

198

4-12:جدول آمار توصیفی هوش عاطفی زنان و مردان…………………………

199

4-13:جدول آنالیز واریانس هوش عاطفی زنان و مردان………………………..

199

4-14:جدول آمار توصیفی هوش عاطفی متاهلین و مجردین…………………….

200

4-15:جدول آنالیز واریانس هوش عاطفی متاهلین و مجردین……………………

200

4-16:جدول آمار توصیفی عملکرد زنان و مردان……………………………….

201

4-17:جدول آنالیز واریانس عملکرد زنان و مردان………………………………

201

4-18:جدول آمار توصیفی عملکرد کارکنان رسمی و غیر رسمی……………….

202

4-19:جدول آنالیز واریانس عملکرد کارکنان رسمی و غیر رسمی………………

202

4-20:جدول آمار توصیفی عملکرد کارکنان با سطوح مختلف تحصیلی………….

203

4-21:جدول آنالیز واریانس عملکر کارکنان با سطوح مختلف تحصیلی………….

203

5-1:نتایج آزمون فرضیه های پژوهش…………………………………………….

209

فهرست نمودارها

نمودار 2-1:ابعاد هوش از دیدگاه گاردنر………………………………………….

52

نمودار 2-2:مدل چهارگانه هوش هیجانی از دید کوپر…………………………….

53

نمودار 2-3:حیطه های سواد هیجانی به زعم سالووی……………………………..

55

نمودار 2-4:ابعاد هوش هیجانی در مدل مایر و سالووی…………………………..

58

نمودار 2-5:مولفه های هوش هیجانی از دیدگاه گلمن……………………………..

61

نمودار 2-6:مدل مفهوم شایستگیهای گلمن…………………………………………

69

نمودار 2-7:مولفه های هوش هیجانی به زعم بار-آن………………………………

71

نمودار 2-8:ابعاد هوش هیجانی در محیط کار……………………………………..

77

پایان نامه و مقاله

نمودار 2-9:ضرورت توجه به رشد هوش هیجانی کارکنان……………………….

88

نمودار 2-10:فرآیند ارتباط هوش هیجانی با بالندگی شغلی…………………………..

99

نمودار 2-11:مدل رابطه هوش هیجانی و اثربخشی سازمان…………………………

108

نمودار 2-12:الگوی چهارمرحله ای تقویت سواد هیجانی شرایور………………………

115

نمودار2-13:مراحل آموزش هوش هیجانی ازدید چرنیس،گلمن،امرلینگ،کووان و آدلر

120

نمودار 2-14:عوامل موثر بر ادراک………………………………………………..

132

نمودار 2-15:ابعاد چهارگانه مدیریت عملکرد……………………………………….

138

نمودار 2-16:مدل تحلیلی پژوهش……………………………………………………

160

نمودار 4-1:پراکندگی دو متغیر هوش عاطفی و عملکرد……………………………

197

نمودار 5-1:مراحل آموزش هوش هیجانی از دید چرنیس،گلمن،امرلینگ،کووان و آدلر

224

منابع و مآخذ

فهرست منابع فارسی…………………………………………………………………

243

فهرست منابع غیر فارسی……………………………………………………………

249

فهرست نام ها

مرجع نامه…………………………………………………………………………….

257

چکیده پایان نامه(انگلیسی)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...