پایان نامه : بررسی تطبیقی تفاسیر و قرائتهای نوین از حکومت اسلامی در آراء و اندیشههای دکتر عبدالکریم … |
ب
2-1-2)فهم متون دینی: 12
3-1-2)تعدد قرائت ها: 13
4-1-2)تفسیر: 13
5-1-2)تأویل: 15
2-2)حکومت: 15
3-2)دولت: 17
4-2) قدرت: 19
5-2)مشروعیت: 22
6-2)ایدئولوژی: 23
7-2)حق و تکلیف: 26
1-7-2)حق: 26
2-7-2)تکلیف: 27
8-2)جامعه مدنی: 29
9-2)آزادی: 31
10-2)دموکراسی: 33
11-2)عدالت: 35
12-2)ولایت: 37
13-2)چارچوب نظری هرمنوتیک: 37
1-13-2)مفهوم هرمنوتیک و تلقی هایی مختلف از آن : 38
2-13-2)هرمنوتیک درحوزه اندیشه تفکّر اسلامی : 40
3-13-2)هرمنوتیک در سطح برخی نو اندیشان مسلمان: 42
4-13-2)دلایل موضوعیت هرمنوتیک در این پژوهش: 42
1-4-13-2)دلایل عام: 43
2-4-13-2)دلایل خاص: 43
پ |
14-2) نتیجه گیری: 45
فصل سوم: تاریخچه ی حکومت اسلامی و مبانی کلی فکری و نظری آن
مقدمه: 47
1-3)رابطه ی دولت اسلامی با قدرت و اقتدار: 47
2-3)تحول دولت در دنیای اسلام: 50
1-2-3)الگوی دولت قرآنی: 50
2-2-3)الگوی دولت خلیفگی: 50
1-2-2-3)دولت در عصر خلفای راشدین: 51
2-2-2-3)خلیفگی پادشاهی(دولت در عصر امویان): 55
3-2-2-3) خلیفگی امپراتوری(دولت در عصر عباسیان): 55
4-2-2-3)خلیفگی غیر عرب(دولت در عصر عثمانیان): 56
2-3-2-3)دولت زیدیه در یمن: 57
3-3-2-3)دولت صفویه در ایران: 58
1-4-2-3)الگوهای مونیستی(یگانه انگار): 59
3-4-2-3)دولت های دوآلیست(دو انگار): 69
4-4-2-3)دولت های ترکیبی… 70
3-3)نتیجه گیری: 72
فصل چهارم: بررسی تطبیقی کلیات اندیشه های سروش و مصباح یزدی
مقدمه: 74
1-4) کلیات اندیشه های سروش در باب حکومت اسلامی: 74
1-1-4)زندگینامه: 74
2-1-4)دین: 81
1-2-1-4)مفهوم دین، مؤمن و مسلمانی: 81
2-2-1-4)ابعاد دین: 82
3-2-1-4)توقع از دین: 83
ت |
4-2-1-4)دین اقلی: 83
5-2-1-4)برداشت سروش از اسلام: 83
3-1-4)فهم و معرفت دینی: 84
1-3-1-4)معرفت دینی: 84
2-3-1-4)بسط خطا پذیری فهم دینی به قرآن: 84
3-3-1-4)تفسیر مؤمنانه و غیر مؤمنانه: 85
4-3-1-4)ویژگی های قرائت فاشیستی از دین: 85
4-1-4)جامعه ی دینی: 86
1-4-1-4)انواع جامعه ی دینی: 86
2-4-1-4)تفاوت های جامعه ی دینی و جامعه ی لیبرال: 87
5-1-4)سیاست و حکومت: 88
1-5-1-4)مفهوم سیاست: 88
2-5-1-4)نقش دین در سیاست: 88
3-5-1-4)مفهوم حکومت دینی: 88
4-5-1-4)انواع حکومت(دینی و غیر دینی): 89
5-5-1-4)تفاوت اصلی حکومت دینی و غیر دینی: 89
6-5-1-4)مسأله ی حکومت دینی: 90
7-5-1-4)حکومت فقهی: 92
8-5-1-4)انتظار ما از دین در حکومت دینی: 93
9-5-1-4)مدل حکومتی اسلام: 93
10-5-1-4)ساختار و سازمان حکومت دینی: 93
11-5-1-4)وظایف و اختیارات حکومت و حاکمان دینی: 95
6-1-4)مشروعیت: 96
1-6-1-4)مفهوم مشروعیّت و مقبولیت: 96
2-6-1-4)حقوق غیر دینی مردم در حکومت اسلامی: 96
3-6-1-4)مشروعیّت دستگاه های نظارتی در ولایت فقیه: 97
4-6-1-4)حق غیر دینی یا تکلیف غیر حکومتی مردم(مشروعیّت خبرگان رهبری): 97
ث |
5-6-1-4)مشروعیت و حقوق بشر در حکومت فقهی: 97
6-6-1-4)مشروعیت و دموکراسی: 98
7-1-4)ایدئولوژی: 98
1-7-1-4)مفهوم ایدئولوژی: 98
2-7-1-4)دین و ایدئولوژی: 99
3-7-1-4)تفاوت حکومت دینی و ایدئولوژیک: 99
4-7-1-4)حاکم دینی و تفاوت آن با رهبر ایدئولوژیک: 99
5-7-1-4)ایدئولوژی و جامعه: 100
6-7-1-4)رابطه مشروعیّت با ایدئولوژی: 100
8-1-4)ولایت: 101
1-8-1-4)تشیّع و مسأله ی خاتمیت: 101
2-8-1-4)امامت و ولایت: 101
3-8-1-4)ولایت فقیه: 102
9-1-4)روحانیت: 104
1-9-1-4)سازمان و صنف روحانیت: 104
2-9-1-4)روحانیّت، شریعت و معیشت: 105
3-9-1-4)حوزه های علمیه: 105
10-1-4)فقه: 105
1-10-1-4)اسلام فقاهتی: 105
2-10-1-4)تفاوت جامعه دینی و جامعه فقهی: 106
3-10-1-4)کارکرد دین و فقه در دنیای مدرن: 106
4-10-1-4)رابطه فقه و قانون سالاری(نوموکراسی) با دموکراسی: 106
11-1-4)آزادی: 107
1-11-1-4)مفهوم آزادی: 107
2-11-1-4)تفاوت آزادی در لیبرالیزم و اسلام : 107
3-11-1-4)آزادی بیان: 108
ج |
4-11-1-4)آزادی و تسامح سیاسی: 109
12-1-4)دموکراسی: 110
1-12-1-4)مفهوم دموکراسی: 110
2-12-1-4)انواع دموکراسی: 110
3-12-1-4)دموکراسی و نفی استبداد: 111
4-12-1-4)دین و دموکراسی: 111
5-12-1-4)طرح سروش برای دموکراسی: 116
6-12-1-4)تفاوت های لیبرالیزم و دموکراسی: 117
7-12-1-4)ارتباط حقوق بشر با دموکراسی: 117
13-1-4)حق و تکلیف: 117
1-13-1-4)حق و تکلیف در اسلام: 117
2-13-1-4)حق و تکلیف در جمهوری اسلامی: 118
3-13-1-4)انتخابات، حق یا تکلیف: 118
14-1-4)عدالت: 119
1-14-1-4)روش شناسی: 119
2-14-1-4)عدالت در حکومت اسلامی: 120
3-14-1-4)عدالت و آزادی: 120
4-14-1-4)رابطه عدل و دموکراسی: 121
15-1-4)سکولاریزم: 121
1-15-1-4)سکولاریزم و حکومت دینی: 121
16-1-4)خشونت: 121
1-16-1-4)مفهوم خشونت: 121
2-16-1-4)خشونت و ولایت: 122
2-4) کلیات اندیشه های مصباح یزدی درباب حکومت اسلامی: 122
1-2-4)زندگینامه: 122
2-2-4)دین: 137
چ |
1-2-2-4)مفهوم دین: 137
3-2-4)فهم و معرفت دینی: 139
1-3-2-4)معرفت دینی: 139
2-3-2-4)تغییر در معرفت دینی: 139
3-3-2-4)قرائت های مختلف: 140
4-3-2-4)تئوری قبض و بسط: 140
5-3-2-4)صراط های مستقیم: 144
6-3-2-4)پلورالیزم دینی: 145
4-2-4)ولایت: 148
1-4-2-4)مفهوم ولایت تکوینی و تشریعی : 148
2-4-2-4)ولایت در حکومت دینی: 148
3-4-2-4)ولایت فقیه: 149
5-2-4)حکومت: 158
1-5-2-4)مفهوم حکومت: 158
2-5-2-4)دلیل شرعی ضرورت حکومت : 158
3-5-2-4)ویژگی مجریان حکومت : 159
4-5-2-4)حکومت دینی: 159
5-5-2-4)دولت: 164
6-2-4)مشروعیت: 168
1-6-2-4)مفهوم مشروعیّت: 168
2-6-2-4)مشروعیت در حکومت دینی: 168
3-6-2-4)مشروعیت، مقبولیت و جایگاه مردم در حکومت دینی: 169
4-6-2-4)مشروعیت ولایت فقیه: 171
7-2-4)حق و تکلیف: 175
1-7-2-4)رابطه حق و تکلیف و مشروعیت: 175
8-2-4)دموکراسی: 175
ح |
1-8-2-4)اسلام و دموکراسی: 175
2-8-2-4)مفهوم دموکراسی دینی: 176
3-8-2-4)کاستی های دموکراسی: 176
9-2-4)عدالت: 177
1-9-2-4)مفهوم عدالت: 177
2-9-2-4)عدالت الهی در نظام خلقت: 177
3-9-2-4)عدالت الهی در تشریع: 177
4-9-2-4)ارتباط مفهوم اجتماعی عدالت با حکومت دینی: 179
10-2-4)آزادی: 179
1-10-2-4)مفهوم آزادی در اسلام: 179
2-10-2-4)آزادی مطلق و مشروط: 180
3-10-2-4)آزادی و تکالیف: 180
4-10-2-4)آزادی بیان: 180
5-10-2-4)تعزیرات و آزادی: 181
11-2-4)جامعه ی مدنی: 181
1-11-2-4)اهمیت زندگی اجتماعی در اسلام: 181
2-11-2-4)مفهوم جامعه ی مدنی در اسلام: 181
12-2-4)سکولاریزم: 186
1-21-2-4)مفهوم سکولاریزم: 186
2-21-2-4)اسلام و سکولاریزم: 187
3-21-2-4)سکولاریزم، دین حداقلی و حداکثری: 187
13-2-4)حقوق بشر: 188
1-13-2-4)حکومت دینی و حقوق بشر: 188
14-2-4)لیبرالیزم: 189
1-14-2-4)اسلام و لیبرالیزم: 189
خ |
15-2-4)خشونت: 189
3-4)بررسی تطبیقی قرائت سروش و مصباح یزدی از حکومت دینی: 190
1-3-4)قرائت سروش از حکومت اسلامی: 190
1-1-3-4)قبض وبسط تئوریک شریعت: 190
2-1-3-4)ایدئولوژی و فقه، عقل و وحی: 190
3-1-3-4)اسلام و دموکراسی: 192
4-1-3-4)اسلام و مدرنیته: 193
2-3-4)قرائت مصباح یزدی از حکومت اسلامی: 194
1-2-3-4)مبانیدین شناسی: 194
2-2-3-4)مبانی انسان شناختی: 195
3-2-3-4)دین و دموکراسی: 198
4-4)نتیجه گیری: 203
فصل پنجم: جمع بندی و نتیجه گیری
مقدمه: 205
1-5)پاسخ به پرسش اصلی پژوهش: 205
2-5)پاسخ به پرسش های فرعی پژوهش: 205
1-2-5)پرسش فرعی اول: 205
1-1-2-5)نظرات و اندیشه های سروش بر اساس هرمنوتیک فلسفی: 205
2-1-2-5)نظرات و اندیشه های مصباح یزدی بر اساس هرمنوتیک کلاسیک: 206
2-2-5)پرسش فرعی دوم: 207
1-2-2-5)سروش: 207
2-2-2-5)مصباح یزدی: 208
3-5)راستی آزمایی فرضیه ی های تحقیق: 208
1-3-5)فرضیه اصلی تحقیق: 208
د |
1-1-3-5)اثبات فرضیه اصلی تحقیق: 208
2-3-5)فرضیه های فرعی تحقیق: 208
1-2-3-5)اثبات فرضیه فرعی اوّل: 209
2-2-3-5)اثبات فرضیه فرعی دوم: 209
4-5)نتیجه گیری: 209
فهرست منابع و مآخذ: 211
مقدمه:
در این فصل به کلیات تحقیق پرداخته می شود. ضمن بیان مسئله ی تحقیق و شرح و توضیح آن، اهداف تحقیق مشخص می گردد. همچنین نگاهی نیز به پیشینه و ادبیات پژوهش می اندازیم تا مشخص گردد آیا این موضوع مسبوق به سابقه است یا خیر؟ سپس به شرح و توضیح کلی چارچوب نظری پرداخته می شود که تمام تحقیق پیش رو باید حول محور آن انجام شود، بیان سؤالات و فرضیه های تحقیق و همچنین روش و سازمان دهی تحقیق نیز بخش پایانی این فصل است.
1-1)بیان مسئله:
یکی از موضوعاتی که در ایران پس از اسلام همواره با شدت و ضعف موردبحث و گفتگو قرارگرفته، موضوع حکومت دینی بوده است. با توجه به اینکه در این دوره ی تاریخی، دین حاکم در ایران، اسلام بوده، جدای از مذاهب و گرایش های فرقه ای قاعدتاً این نوع مباحث معطوف به حکومت دینی- اسلامی بوده است. در تمام این دوره تا زمان معاصر گفتمان حکومت اسلامی ادامه داشته امّا گاهی کم رنگ و گاهی جدی تر و پررنگ تر می شده و این شدّت و ضعف بستگی به فضای سیاسی حاکم داشته، به عنوان نمونه در زمان خلفای دوم و سوم به دلیل ورود تازه ی اسلام به ایران و به بهانه ی مبارزه با کفر و بدعت اساساً پرسش درباره ی حکومت اسلامی یا ممنوع بوده و یا علما و اهل فکر دچار خودسانسوری می شده اند، امّا در عصر عباسیان به دلیل بسط علم و گسترش نهضت ترجمه این فضا زمینه هایی را برای اندیشمندان و اهل فکر فراهم نمود تا درباره ی موضوع حکومت اسلامی و ماهیت آن تا حدودی کنکاش علمی کنند. در تمام طول تاریخ ایران پس از اسلام بحث حول محور حکومت اسلامی، چون همیشه با منافع شخص حاکم، خلیفه و دستگاه حکومتی در ارتباط بوده به صورت کاملاً علمی، باز و شفاف صورت نگرفته است. در دوره ی صفویان، تشیّع به عنوان مذهب رسمی کشور اعلام می گردد و ناگزیر بحث درباره ی حکومت دینی اسلامی به صورت دقیق تر تبدیل به موضوع دیگری تحت عنوان حکومت دینی، اسلامی، شیعی می گردد. در این دوران مجاهدت های فکری فراوانی شکل می گیرد امّا به صورت جدی تر این مباحث را در سال های نزدیک به انقلاب مشروطه و اوج و اعتلای آن را در سال های ابتدایی انقلاب اسلامی ایران می بینیم. نیروهای ایدئولوگ انقلاب مانند محمدتقی مصباح یزدی و عبدالکریم سروش جزء کسانی هستند که به صورت جدی در این خصوص ارائه ی مطلب می کنند. عبدالکریم سروش به عنوان یک چهره ی دانشگاهی و محمدتقی مصباح یزدی به عنوان یک چهره ی حوزوی در کنار هم در روزها و سال های آغازین انقلاب مقابل سایر تفکرات و جریان های غیردینی و التقاطی به بحث و دیالوگ علمی می پردازند. امّا بررسی سیر اندیشه های عبدالکریم سروش و محمدتقی مصباح یزدی نشان می دهد که در ابتدای سال های انقلاب احتمالاً قرائت و تفسیری که هردوی آن ها از حکومت اسلامی و ماهیت این نوع حکومت ارائه می کنند تا حدودی شبیه به هم باشد، امّا به نظر می رسد رفته رفته این قرائت های واحد از حکومت اسلامی و خصوصاً پس از چاپ و انتشار کتاب قبض و بسط تئوریک شریعت، نوشته ی عبدالکریم سروش از هم فاصله گرفته اند و احتمالاً قرائت هایشان از این موضوع در تضاد باهم قرارگرفته است. حال با توجه به مطالب ذکرشده، اساس پژوهش پیش رو این است که نظریات گوناگون عبدالکریم سروش و محمدتقی مصباح یزدی را در خصوص حکومت اسلامی و قرائت هایی که هرکدام دراین باره ارائه می دهند، تاریخچه ی حکومت اسلامی، سیر اندیشه ای و بسط و گسترش تفکرات این دو، در موضوع حکومت اسلامی و تأثیر این تفکرات در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران به صورت تطبیقی موردبررسی قرارگرفته و پس از کنکاش و ارزیابی اطلاعات به دست آمده از آن، به صورت مبسوط و دقیق، نتایج حاصله به صورت جامع و کامل ارائه خواهد شد.
-1)اهداف تحقیق:
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-16] [ 10:12:00 ب.ظ ]
|