دانلود رایگان متن کامل پایان نامه:شناسایی قابلیت های بصری کتیبه های مجموعه زیارتی امام رضا (ع) |
مغول…………………………………………………….. 14
1 – 9 – 4 مجموعه امام رضا (ع) در دوره تیموری………………………………………………… 14
1 – 9 – 4– 1 صحن عتیق…………………………………………………………………………… 15
1 – 9 – 4 – 2 مدارس احداثی در مجموعه امام رضا (ع)……………………………………… 15
1 – 9 – 4 – 3 رواقها……………………………………………………………………………….. 17
1 – 9 – 4 – 4 مسجد گوهرشاد ……………………………………………………………………. 17
1 – 9 – 5 مجموعه امام رضا (ع) در دوره صفویه………………………………………………….. 18
1 – 9 – 5 – 1 صحن عتیق………………………………………………………………………….. 19
1 – 9 – 5– 2 گنبد مطهر …………………………………………………………………………… 20
1 – 9 – 5 – 3 رواقها………………………………………………………………………………. 20
1 – 9 – 5 – 4 مدارس احداثی در مجموعه امام رضا (ع) …………………………………….. 21
1 – 9 – 6 مجموعه امام رضا (ع) در دوره افشاریه تا دوره قاجاریه ………………………….. 21
1 – 9 – 7 مجموعه امام رضا (ع) در دوره قاجاریه ……………………………………………….. 22
1 – 9 – 7 – 1 صحن نو…………………………………………………………………………….. 23
1 – 9 – 7 – 2 مدرسه علینقی میرزا ………………………………………………………………. 24
1 – 9 – 7 – 3 رواقها………………………………………………………………………………. 24
1 – 9– 8 مجموعه امام رضا (ع) در دوره پهلوی …………………………………………………. 25
1 – 9 – 8 – 1 رواقها ……………………………………………………………………………… 25
1 – 9 – 8 – 2 کتابخانه آستانقدس …………………………………………………………….. 28
1 – 9 – 8 – 3 موزه و صحن موزه ………………………………………………………………. 28
1 – 9– 9 مجموعه امام رضا (ع) در دوره انقلاب اسلامی……………………………………….. 29
1 – 9 – 9 – 1 صحنها……………………………………………………………………………… 29
1 – 9 – 9 – 2 رواق دارالولایه…………………………………………………………………….. 33
1 – 9 – 9 – 3 دانشگاه علوم اسلامی رضوی …………………………………………………… 33
1 – 10 تعاریف …………………………………………………………………………………………….. 33
1 – 10- 1 وجه تسمیه کتیبه……………………………………………………………………………. 33
1 – 10 – 2 کتیبهنگاری ……………………………………………………………………………….. 34
1 – 10 – 2 - 1 خط کوفی …………………………………………………………………………. 35
1 – 10 – 2 – 1- 1 کوفیتزیینی …………………………………………………………………. 35
1 – 10 – 2 – 1- 2 کوفی بنایی…………………………………………………………………… 36
1 – 10 – 2 - 2 خط محقق………………………………………………………………………….. 37
1 – 10 – 2 - 3 خط ثلث……………………………………………………………………………. 37
1 – 10 – 2 - 4 خط نسخ……………………………………………………………………………. 38
1 – 10 – 2 - 5 خط تعلیق…………………………………………………………………………… 39
1 – 10 – 2 – 6 خط نستعلیق……………………………………………………………………….. 40
1 – 10 – 3 مفاهیم بصری ……………………………………………………………………………… 41
1 – 10 – 3 – 1 آهنگ بصری …………………………………………………………………….. 41
1 – 10 – 3 – 2 تعادل……………………………………………………………………………….. 42
1 – 10 – 3 – 3 تباین………………………………………………………………………………… 43
1 – 10 – 3 – 4 ترکیببندی ………………………………………………………………………. 43
1 – 10 – 3 – 4 – 1 ترکیب عمودی ……………………………………………………………. 43
1 – 10 – 3 – 4 – 2 ترکیب متقاطع………………………………………………………………. 44
1 – 10 – 3 – 4 – 3 ترکیب مثلث ……………………………………………………………….. 44
1 – 10 – 3 – 4 – 4 ترکیب اریب ……………………………………………………………….. 44
1 – 10 – 3 – 4 – 5 ترکیب دایره………………………………………………………………… 44
1 – 10 – 3 – 4 – 6 تناسب ………………………………………………………………………. 45
فصل دوم: گونه شناسی کتیبهها
2 – 1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………. 47
2 – 2 دستهبندی کتیبهها…………………………………………………………………………………… 48
2 – 2 – 1 دستهبندی محتوایی …………………………………………………………………………. 50
2 – 2 -1 – 1 کتیبههای مذهبی …………………………………………………………………….. 50
2 – 2 -1 – 1 – 1 آیات قرآنی …………………………………………………………………… 51
2 – 2 -1 – 1 – 2 احادیث………………………………………………………………………….. 52
2 – 2 -1 – 1 – 3 ادعیه و تذکرهها ……………………………………………………………….. 53
2 – 2 -1 – 1 – 4 ابیات شعر ………………………………………………………………………. 55
2 – 2 -1 – 2 کتیبههای احداثیه ……………………………………………………………………. 55
2 – 2 -1 – 3 کتیبههای مذهبی – احداثیه……………………………………………………….. 57
2 – 2 – 2 دستهبندی براساس خط…………………………………………………………………….. 57
2 – 2 – 2 – 1 کاربرد خط کوفی در کتیبهنگاری ……………………………………………… 59
2 – 2 – 2 – 1 – 1خط کوفی ساده ………………………………………………………………. 59
2 – 2 – 2 – 1 – 2 خط کوفیتزیینی …………………………………………………………….. 60
2 – 2 – 2 – 1 – 3 کوفی بنایی (معقلی) …………………………………………………………. 60
2 – 2 – 2 – 2 کاربرد خط ثلث درکتیبهنگاری …………………………………………………. 61
2 – 2 – 2 – 3 کاربرد خط نستعلیق درکتیبهنگاری …………………………………………….. 65
2 – 2 – 3 دستهبندی براساس قالب و شکلکلی …………………………………………………… 68
2 – 2 – 3 – 1 کتیبههای طوماری………………………………………………………………….. 69
2 – 2 – 3 – 2 قاببندیها …………………………………………………………………………. 72
2 – 2 – 3 – 3 الواح کتیبهای……………………………………………………………………….. 74
2 – 2 – 3 – 3 – 1 الواح ترنجی ………………………………………………………………….. 75
2 – 2 – 3 – 3 – 2 الواح شمسهای (مدور)……………………………………………………….. 77
2 – 2 – 3 – 3 – 3 الواح هندسی …………………………………………………………………. 78
2 – 2 – 4 ترکیب خط درکتیبه ……………………………………………………………………….. 80
2 – 2 – 4 – 1 کتیبههای تکسطری………………………………………………………………… 80
2 – 2 – 4 – 2 کتیبههای طوماری دوطبقه و سهطبقه ……………………………………………… 82
2 – 2 – 4 – 3 کتیبههای طوماری مادر و بچه …………………………………………………….. 84
2 – 2 – 4 – 4 کتیبههایکمربندی …………………………………………………………………… 86
2 – 2 – 5 مصالح مورد استفاده در کتیبهها …………………………………………………………. 87
2 – 2 – 5 – 1 آجرکاری …………………………………………………………………………… 88
2 – 2 – 5 – 2 سنگ ………………………………………………………………………………… 90
2 – 2 – 5 – 3 گچ……………………………………………………………………………………. 92
2 – 2 – 5 – 4 کاشی ……………………………………………………………………………….. 93
2 – 2 – 5 – 4 – 1 کاشی معرق…………………………………………………………………… 94
2 – 2 – 5 – 4 – 2 کاشی هفترنگ…………………………………………………………….. 95
2 – 2 – 5 – 4 – 3 کاشی زیررنگی ……………………………………………………………… 97
2 – 2 – 5 – 4 – 4 کاشی زرینفام……………………………………………………………….. 98
2 – 2 – 5 – 4 – 5 کاشی معقلی …………………………………………………………………. 99
2 – 2 – 5 – 5 تزیینات چوبی………………………………………………………………………. 100
2 – 2 – 5 – 6 آیینهکاری…………………………………………………………………………… 101
2 – 2 – 5 – 7 فلزکاری …………………………………………………………………………….. 102
2 – 2 – 6 رنگ در کتیبهها …………………………………………………………………………. 103
2 – 3 جمعبندی…………………………………………………………………………………………….. 105
فصل سوم: تحلیل ساختاری کتیبهها
3 – 1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………. 107
3 – 2 بررسی کیفیات بصری در کتیبهها ………………………………………………………………. 108
3 – 2 – 1 آهنگ بصری ……………………………………………………………………………….. 108
3 – 2 – 2 تعادل …………………………………………………………………………………………. 112
3 – 2 – 3 تباین…………………………………………………………………………………………… 116
3 – 2 – 4 ترکیببندی ………………………………………………………………………………… 119
3 – 2 – 5 تناسب ………………………………………………………………………………………… 125
3 – 3 مختصری درباره ویژگیهای حروف ………………………………………………………….. 128
3 – 4 کرسی…………………………………………………………………………………………………. 139
3 – 5 جمعبندی …………………………………………………………………………………………… 142
فصل چهارم: نتیجهگیری
4 – 1 بحث ………………………………………………………………………………………………….. 144
4 – 2 نتیجه ………………………………………………………………………………………………….. 146
4 – 3 پیشنهادات …………………………………………………………………………………………… 151
طرح عملی
معرفی ………………………………………………………………………………………………………….. 154
مشخصات فنی ……………………………………………………………………………………………….. 154
فهرست منابع …………………………………………………………………………………………………. 156
پیوست مطالب………………………………………………………………………………………………… 165
فهرست تصاویر
تصویر 1 – 1. نمونهای بهخط کوفی تزیینی، مدرسه نظامیه خرگردخواف، مأخذ تصویر: Sheila s. Blair, 1998: 81………………………………………………………………………………………………………………. 36
تصویر2 – 1. نمونهای بهخط کوفی بنایی ساده با عبارت اللهاکبر، داخل ایوان مقصوره، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی………………………………………………………………………………………….. 37
تصویر3 – 1. نمونهای بهخط محقق در قرآنی از شیراز ، بهکتابت یحیی جمالی صوفی، مأخذتصویر: سفادی، 1381: 73 37
تصویر4 – 1. نمونهای کتیبه بهخط ثلث، ایوان ساعت صحن عتیق، رقم علیرضا عباسی، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی………………………………………………………………………………………….. 38
تصویر5 – 1. نمونهای بهخط نسخ انتظام یافته در قرآن، کتابت وصال شیرازی، قرن 13هـ، مأخذ تصویر: سفادی، 1381: 68………………………………………………………………………………………………………………. 39
تصویر6 – 1. نمونهای بهخط تعلیق، کتابخانه مرکزیآستان قدس، بهکتابت میرزا عبدالوهاب
نشاط معتمدالدوله، ، مشهد، مأخذتصویر: مهدیزاده، رزا، 1369: 99 ……………………………………… 40
تصویر 7 – 1. نمونهای بهخط نستعلیق، کتابخانه مرکزی آستانقدسرضوی، کتابت علیرضا عباسی، مأخذتصویر: مهدیزاده، رزا، 1369: 15………………………………………………………………………………………. 41
تصویر1 – 2. نمونهای ازکتیبههای احداثیه، گنبد مطهر امام رضا (ع)، اثر محمدحسین شهیدالمشهدی، دوره قاجار، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی………………………………………………………… 57
تصویر 2 – 2. نمونهای بهخط کوفی ساده، صحن هدایت از مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، مأخذتصویر: نگارنده، آبان 1393…………………………………………………………………………………………………………. 59
تصویر 3– 2. نمونهای بهخطکوفیتزیینی ، پیشانی ایوان طلای صحن جمهوری اسلامی، مجموعه
زیارتی امام رضا (ع)، دوره معاصر، مأخذ تصویر: نگارنده، مهر 1393 …………………………………. 60
تصویر 4– 2. نمونهای بهخط کوفی گرهدار با متن ((فَسَیکفیکِهِم الله و هُو السَمیعُ العَلیم))، تهستون غرفههای صحن گوهرشاد، بدون تاریخ، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی…………………….. 60
تصویر5– 2. نمونهای بهخط کوفی بنایی با عبارات الله، محمد، علی، فاطمه، گنبد مطهر امام رضا(ع)، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی………………………………………………………………….. 61
تصویر 6 – 2. نمونهای از کتیبههای موجود در مجموعه زیارتی امام رضا (ع) که ترکیبی از چند نوع خط ثلث، نسخ، محقق و رقاع میباشد. سردر ایوان طلای صحن نو، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، دوره قاجاریه، مأخذتصویر: نگارنده، آبان 1393…………………………………………………………………………………………………… 64
تصویر 7 – 2. نمونهای بهخط ثلث، داخل ایوان ساعت صحن عتیق، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، اثر علیرضا عباسی، دوره صفویه، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی…………………………………. 64
تصویر 8 – 2. نمونهای بهخط ثلث، داخل ایوان شرقی صحننو، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، اثر محمدحسین شهیدالمشهدی،1271ق، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی………………………… 64
تصویر 9 – 2. نمونهای بهخط نستعلیق، ایوان طلای صحن عتیق، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، اثر محمد علیبن سلیمانالرضوی، دوره افشاریه، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی…………………….. . 66
تصویر10– 2. نمونهای بهخط نستعلیق، ازارههای بیرونی صحن نو، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، اثر محمدالموسوی، 1320 ق، مأخذتصویر: نگارنده، آبان 1393…………………………………………………………. 66
تصویر 11 – 2. نمونهای بهخط نسخ مرقوم بر کاشی هشتپر، بهکار رفته در ازارههای حرم مطهر، موزه آستان قدس رضوی، قرن 7 ش، مأخذ تصویر: نگارنده، دی ماه 1393…………………………………………… 67
تصویر 12 – 2. نمونهای بهخط تعلیق مرقوم بر کاشی هشتپر، بهکاررفته در ازارههای حرم مطهر، موزه آستان قدس رضوی، قرن 7ش، مأخذ تصویر: نگارنده، دی ماه 1393……………………………………………. 67
تصویر 13 – 2. نمونهای بهخط تعلیق مرقوم بر کاشی زرین فام ستارهای، بهکاررفته در ازارههای حرم مطهر، موزه آستان قدس رضوی، قرن 7ش، مأخذتصویر: نگارنده، دی ماه 1393…………………………………….. 68
تصویر 14 – 2. نمونهای بهخط ثلث و طغرا، قسمت پایین لبه دهانهی ایوان شرقی و غربی مسجد گوهرشاد، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، مأخذ تصویر: صحراگرد، 1391: 145………………………………………. 68
تصویر 15 – 2. نمونهای از کتیبه طوماری بهقلم ثلث و کوفی، ایوان ساعت صحن نو، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، 1394ق، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی…………………………………….. 71
تصویر16 – 2. نمونهای از کتیبه طوماری بهقلم ثلث، ایوان شرقی صحن نو، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، رقم محمدحسین شهیدالمشهدی، دوره قاجار، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی………. 71
تصویر17 – 2. نمونهای از کتیبه طوماری احداثیه بهقلم نستعلیق، ازارههای صحن نو، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، رقم محمدحسن رضوان، 1342ش. مأخذ تصویر: نگارنده، مهر 1393………………………………… 71
تصویر 18 – 2. نمونه ای از کتیبه طوماری محرابی(گردان)، بهخط ثلث و کوفیتربیعی، قسمتی از ایوان ساعت صحن نو، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، 1288ق، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی. 72
تصویر 19 – 2. نمونهای از کتیبه قاببندی شده بهقلم ثلث، ازارههای صحن نو، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، رقم محمدحسن رضوان، 1365ق، مأخذ تصویر: نگارنده، آبان 1393……………………………….. 73
تصویر20 – 2. نمونهای از کتیبه قاببندی شده بهقلم ثلث و کوفی تربیعی، ایوان شرقی مسجدگوهرشاد، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی………………………………… 73
تصویر21 – 2. نمونهای از کتیبه قاببندی شده بهقلم کوفیبناییساده، سرپایه نمای خارجی ایوان شرقی مسجد گوهرشاد، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، مأخذ تصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی…………… 74
تصویر 22 – 2. بخشی از کتیبه احداثی قاببندی شده بهقلم نستعلیق، قسمت بیرونی ایوان ساعت صحن عتیق، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، رقم محمد موسوی صنیعالتولیه، 1317ق، مأخذتصویر: نگارنده، آبان 1393 74
تصویر 23 – 2. نمونهای از الواح ترنجی، قسمتی از ایوان ساعت صحن نو، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، 1288ق، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی………………………………………………….. 75
تصویر 24 – 2. نمونهای ازالواح ترنجی، ایوان طلای صحن نو، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، 1277ق، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی………………………………………………….. 76
تصویر 25 – 2. نمونهای از الواح ترنجی، ایوان شرقی صحن نو، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، محمد موسوی، قاجار، مأخذتصویر: نگارنده، آبان 1393……………………………………………………………………….. 76
تصویر 26 – 2. نمونهای از الواح ترنجی، ایوان طلای صحن نو، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، دوره قاجار، مأخذ تصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی………………………………………………………………….. 77
تصویر27 – 2. نمونه ای از الواح شمسهای، قسمت بیرونی ایوان شرقی صحن نو، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی………………………………………………………… 77
تصویر28 – 2. نمونهای از الواح شمسهای، رواق دارالهدایه، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، مأخذتصویر: نگارنده، آبان 1391…………………………………………………………………………………………………………. 78
تصویر29 – 2. نمونهای از الواح شمسهای، مسجد گوهرشاد، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، 1345ق، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی………………………………………………………………….. 78
تصویر30 – 2. نمونهای از الواح هندسی بهخط کوفی، پایه غرفههای صحن مسجد گوهرشاد، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی……………………………………………. 79
تصویر31 – 2. نمونهای از الواح هندسی بهخط نستعلیق منقوش بردرب چوبی، داخل ایوان شرقی صحن نو، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی………………………. 79
تصویر32 – 2. نمونهای از الواح هندسی بهخط نستعلیق، رواق توحیدخانه، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، دوره قاجار، مأخذتصویر: نگارنده، آبان 1393……………………………………………………………………….. 80
تصویر33 – 2. نمونهای کتیبه تک سطری از کاشیهای زرینفام برجسته اطراف بقعه مبارک بهخط ثلث آمیخته بهرقاع آبی رنگ، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، مأخذتصویر: نگارنده، مهر 1393……………………. 81
تصویر34 – 2. نمونهای کتیبه تک سطری بهخط نستعلیق داخل ایوان ساعت صحن نو، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، 1399ق، مأخذتصویر: آفرینشهای هنر آستان قدس رضوی……………………………………….. 81
تصویر35 – 2. نمونهایکتیبه تک سطری بهخط ثلث، ته ستون غرفههای صحن مسجد گوهرشاد، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، مأخذتصویر: صحراگرد، 1391: 169……………………………………………………… 81
تصویر36 – 2. نمونهایکتیبه تکسطری بهخط نسخ،کاشیهای هشت ضلعی ازارههای حرم مطهر، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، موزه آستان قدس رضوی، مأخذتصویر: نگارنده، آبان 1393……………………………. 81
تصویر37 – 2. نمونهای از کتیبه طوماری دوطبقه بهخط ثلث، ایوان ساعت صحن عتیق، رقم علیرضا عباسی، دوره صفویه، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی……………. 83
تصویر38 – 2. نمونهای از کتیبه طوماری دوطبقه بهقلم نستعلیق، ایوان طلای صحن عتیق، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، مأخذتصویر: نگارنده، مهر 1393………………………………………………………………………… 83
تصویر39 – 2. نمونهای از کتیبه طوماری دوطبقه بهقلم ثلث با نوشته خفی بهقلم کوفی تربیعی بر بالای آن، ایوان ساعت صحن نو، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، 1394 ق، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی 83
تصویر40 – 2. نمونهای از کتیبه دو طبقه بهخط ثلث، داخل صحن عتیق، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، رقم محمدحسین موحد، دوره معاصر، مأخذتصویر: نگارنده، آذر 1393………………………………………………. 84
تصویر41 – 2. نمونهای از کتیبههای طوماری مادر و بچه، با قلم ثلثجلی و کوفیخفی بر بالای آن، سردر ایوانمقصوره مسجدگوهرشاد، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، رقم بایسنغرمیرزا، 821 ق، مأخذ تصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی………………………………………………………………………………………… 85
تصویر1 – 3. نمونهای کتیبه طوماری مادر و بچه بهخط ثلث و کوفی، داخل نقارهخانه صحن عتیق، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی………………………………………………………………….. 110
تصویر 2 – 3. تحلیل ساختاری کتیبه، ایجاد آهنگ بصری متناوب درکتیبه با تکرار افراشتهها و ایجاد نوعی انتظار در بیننده در تکرار متنوع حروف عمودی…………………………………………………………………….. 110
تصویر3 – 3. نمونهای کتیبه طوماری به خط ثلث ، ایوان ساعت صحن عتیق، قلم علیرضا عباسی، دوره صفویه، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی………………………………………………………… 110
تصویر 4 – 3. ایجاد آهنگ بصری متناوب درکتیبه با تکرار افراشتهها و ایجاد نوعی انتظار در بیننده در تکرار متنوع حروف عمودی…………………………………………………………………………………………………………. 110
تصویر 5 – 3. ایجاد آهنگ بصری متناوب درکتیبه با تکرار حروف گرداندام (دوایر منقبض و منبسط) 110
تصویر6– 3. نمونهای کتیبه قاببندی بهخط نستعلیق، ازاره بیرونی صحن عتیق، رقم محمد الموسوی، 1317، مأخذتصویر: نگارنده، آبان 1393……………………………………………………………………………………….. 111
تصویر 7 – 3. ایجاد آهنگ بصری متناوب با تکرار الفها و حروف عمودی در قاب کتیبه…… 111
تصویر8 – 3. ایجاد آهنگ بصری یکنواخت با حروف گرداندام در کرسی اول کتیبه…………. 111
تصویر9 – 3. ایجاد آهنگ بصری یکنواخت، سمت راست و بر کرسی دوم کتیبه……………… 111
تصویر10 – 3. نمونهای کتیبه الواح بهخط نستعلیق، ازارههای بیرونی صحن نو، رقم محمدالموسوی، 1320، مأخذتصویر: نگارنده، آبان 1393……………………………………………………………………………………….. 112
تصویر 11 – 3. ایجاد آهنگ بصری متوالی، با تکرار حروف گرداندام از پایین کتیبه بهسمت بالا 112
تصویر12 – 3. نمونهای کتیبه طوماری کمربندی بهخط ثلث، سردر ایوان طلای صحن عتیق، رقم محمدرضا امامیاصفهانی، 1085ق، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی………………………… 114
تصویر13 – 3. ایجاد تعادل بصری با استفاده از آهنگ متناوب در افراشتهها وکمربند حرف «یاء» که سبب تقسیم فضای کتیبه شده است……………………………………………………………………………………………….. 114
تصویر14 – 3. نمونهای کتیبه الواح بهخط نستعلیق، ازارههای صحننو، رقم محمدالموسوی، مأخذتصویر: نگارنده، مهر 1393…………………………………………………………………………………………………………. 114
تصویر15 – 3. ایجاد تعادل بصری با استفاده ازحروف کشیده در بالا و پایین کتیبه……………. 114
تصویر16 – 3. نمونهای کتیبه بهخط کوفی بنایی ساده با عبارتاللهاکبر، داخل ایوان مقصوره، مأخذتصویر: مصدقیان، 1384: 76…………………………………………………………………………………………………… 115
تصویر 17 – 3. تعادل بصری با استفاده از شبکهبندی حروف افقی و عمودی در قاب کتیبه….. 115
تصویر 18 – 3. تعادل بصری با رعایت فضای مثبت و منفی در بین حروف……………………… 115
تصویر 19 – 3. نمونهای کتیبه طوماری کمربندی بهخط ثلث، سردر ایوان طلای صحن عتیق، رقم محمدرضا امامیاصفهانی، 1085ق، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی………………………… 117
تصویر 20 – 3. ایجاد تباین اندازه، با استفاده از افراشتههای عمودی نسبت به دیگر حروف افقی کتیبه 117
تصویر 21 – 3. ایجاد تباین جهت، با استفاده از حروف مورب در قاب کتیبه…………………… 117
تصویر 22 – 3. ایجاد تباین رنگهای مکمل و تاریک و روشن در کتیبه……………………….. 117
تصویر 23– 3. نمونهایکتیبه الواح بهخط نستعلیق، رقم محمدالموسوی، ازارههای صحن نو، مأخذتصویر: نگارنده، مهر 1393…………………………………………………………………………………………………………. 118
تصویر 24 – 3. ایجاد تباین اندازه، با استفاده از حروف کشیده در قاب کتیبه…………………… 118
تصویر25– 3. نمونهای کتیبه بهخط کوفی بنایی مسطح، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)،گنبد مسجد گوهرشاد، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی………………………………………………………… 118
تصویر26 – 3. ایجاد تباین اندازه، با استفاده از افراشتهها در خط کوفی بنایی و تباین جهت، با مورب شدن و در تضاد قرار گرفتن طُره در حروف عمودی……………………………………………………………………….. 118
تصویر 27 – 3. ایجاد تباین رنگهای تاریک و روشن در کتیبه…………………………………… 119
تصویر 28– 3. نمونهای کتیبه کمربندی بهخط ثلث، نقارهخانه صحن عتیق، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی………………………………………………………………….. 121
تصویر 29 – 3. ترکیببندی عمودی با استفاده از آهنگ بصری در افراشتهها و ایجاد ثبات و پایداری در کتیبه 121
تصویر30 – 3. قرارگیری حروف عمودی و کمربند افقی حروف، در وسط کتیبه با تقسیمبندی قاب کتیبه بهدو قسمت مساوی و ایجاد ترکیببندی متقاطع در کتیبه……………………………………………………………. 121
تصویر 31 – 3. قرارگیری حروف اریب و تقسیم قاب کتیبه، ایجاد تباین جهت و ترکیببندی اریب در کتیبه 121
تصویر 32 – 3. نمونهای کتیبه کمربندی بهخط ثلث، داخل ایوان شرقی صحن نو، مجموعه زیارتی امام رضا(ع)، 1274 ق، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی……………………………………………… 122
تصویر 33 – 3. ترکیببندی عمودی با استفاده از آهنگ بصری در افراشتهها و ایجاد ترکیببندی متقاطع با قرارگیری حروف عمودی و کمربند افقی حروف…………………………………………………………………… 122
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 01:14:00 ق.ظ ]
|